Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door *Inge*
#756541
Even voor alle duidelijkheid de entingen en de leeftijd noteren:

op 16/2/07 - +/- 7weken (nog bij het vorige baasje):
Vanguard cpv
Vanguard da2pi


op 29/3/07 - +/- 11 weken (bij mijn DA):
Vanguard da2pi
Vanguard CPV - Lepto

op 4/5/07 - +/- 16 weken (bij mijn DA)
Pneumodog Bd/PI2

Die laatste is dus voor kennelhoest, en ik heb al spijt dat ik dat heb laten doen vorige vrijdag.
Niet alleen loopt Bo met een knots de grootte van een okkernoot in zijn kleine nekje, bovendien is hij sinds gisteren echt niet lekker. Hij heeft 1x dhiarree gehad, en voelde erg warm aan. Vandaag had hij 38.4°C. Hij eet nog wel, en speelt af en toe maar hij doet zielig en wil eigenlijk alleen maar bij ons op schoot.
Volgens mij dus door de kennelhoesvaccinatie, maar mijn DA zegt dat hij zaterdag dan al ziekjes had moeten zijn.
En toch blijf ik bij mijn vermoeden, want Bo heeft niets anders gegeten dan anders en we zijn nergens naartoe geweest ofzo.
Ik heb medelijden met 'm, hij doet echt zielig. Mijn DA zegt dat ik hem een kwartje van een kinderasperine moet geven  ::)
#757561
Hoi Inge,

Wat vervelend dat Bo zich niet lekker voelt.
Het kan heel goed een entreactie zijn. In het boek van Catherine O Driscoll staan diverse voorbeelden van honden die niet direct de dag erna reageerden, maar later.

Ik hoop voor je dat Bo zich weer spoedig herstelt.

Lieve groet,
Esmiralda
#757600
Vandaag is hij wat levendiger en lijkt opgeknapt, maar hij loopt nog steeds met een bult ter grootte van een okkernoot in zijn nekje.
Ik had er dus geen idee van dat hij zich zo rot zou voelen, bij de vorige inentingen mankeerde hij niets (alleen wat gevoeligheid als je aan z'n nekje kwam waar hij die prik had gehad).
Spijtig genoeg wilde de trainer van de hondenschool toch liever dat de inenting voor kennelhoest ook in orde was. Anders had hij die nooit gekregen.
#757843
De meeste dieren reagereren absoluut niet dezelfde dag op een enting. Dus je DA klept. Ja sorry, maar zo simpel is het gewoon. En een kennelhoest enting is gewoon een rot-enting en staat bekend om z'n vervelende reacties. Dat is waarom ik deze niet en nooit ent. En een hondenschool die dat van me eist? Ja jammer, die zijn een klant kwijt. Ik zoek dan een hondenschool waar ik zelf mag bepalen hoe en of en wanneer ik mijn hond ent. En die zijn er gelukkig en er komen er steeds meer. Want het is van de zotte om dit van mensen te verlangen, op een hondenschool. Als ik mijn hond niet ent, dan loop IK dus risico op een zieke hond. Niet al die mensen met honden die ze allemaal "zo veilig hebben laten enten". Dus wat is het probleem, vraag ik me dan af? Ze eisen dit omdat ze het gewend zijn om te eisen. Maar het zegt wel wat over hoe ze zich in dit soort materie verdiept hebben. Niet. Vind ik. En dat vind ik dan wel jammer.

In ieder geval ben ik blij dat je hondje weer wat opgeknapt is. Ik waarschuw je alleen wel voor de volgende kennelhoest-enting. Het is beslist niet gezegd dat je deze weer probleemloos kunt enten. De kans is eerder groter dat je wederom een reactie krijgt. En soms zelfs nog een heftigere reactie. Dus als ik jou was? Liet ik deze niet meer enten..... Het betreft hier een hondenziekte die niet dodelijk is en regel 1 die ik hanteer is: niet enten tegen niet dodelijke ziektes.
#757870
Lizzy schreef: De meeste dieren reagereren absoluut niet dezelfde dag op een enting. Dus je DA klept. Ja sorry, maar zo simpel is het gewoon. En een kennelhoest enting is gewoon een rot-enting en staat bekend om z'n vervelende reacties. Dat is waarom ik deze niet en nooit ent. En een hondenschool die dat van me eist? Ja jammer, die zijn een klant kwijt. Ik zoek dan een hondenschool waar ik zelf mag bepalen hoe en of en wanneer ik mijn hond ent. En die zijn er gelukkig en er komen er steeds meer. Want het is van de zotte om dit van mensen te verlangen, op een hondenschool. Als ik mijn hond niet ent, dan loop IK dus risico op een zieke hond. Niet al die mensen met honden die ze allemaal "zo veilig hebben laten enten". Dus wat is het probleem, vraag ik me dan af? Ze eisen dit omdat ze het gewend zijn om te eisen. Maar het zegt wel wat over hoe ze zich in dit soort materie verdiept hebben. Niet. Vind ik. En dat vind ik dan wel jammer.

In ieder geval ben ik blij dat je hondje weer wat opgeknapt is. Ik waarschuw je alleen wel voor de volgende kennelhoest-enting. Het is beslist niet gezegd dat je deze weer probleemloos kunt enten. De kans is eerder groter dat je wederom een reactie krijgt. En soms zelfs nog een heftigere reactie. Dus als ik jou was? Liet ik deze niet meer enten..... Het betreft hier een hondenziekte die niet dodelijk is en regel 1 die ik hanteer is: niet enten tegen niet dodelijke ziektes.
Helemaal mee eens!

De hele manier van denken van vaccineren moet op de schop! Het geeft een schijnveiligheid!
Waarom?
-de doorsnee eigenaar denkt dat door vaccinatie dat hun dier die ziekte nooit krijgt. Klopt niet.
-menige da anti dateert
-dat er een stickertje in het dierenpaspoort zit wil nog niet zeggen dat de vaccinatie in het dier zit.

Kortom, je laat een boekje zien aan de desbetreffende instantie die keurig is ingevuld en bestickerd en men is tevreden. MAAR of het dier bescherming heeft verteld het niet!

Titeren kan beter een maatstaf worden en we zullen er met z'n allen aan moeten werken dat titeren algemeen geaccepteerd gaat worden en men de eigenaar de keuze laat voor enten of voor controle anti-stoffen!
#757873
Fido schreef: Helemaal mee eens!

De hele manier van denken van vaccineren moet op de schop! Het geeft een schijnveiligheid!
Waarom?
-de doorsnee eigenaar denkt dat door vaccinatie dat hun dier die ziekte nooit krijgt. Klopt niet.
-menige da anti dateert
-dat er een stickertje in het dierenpaspoort zit wil nog niet zeggen dat de vaccinatie in het dier zit.

Kortom, je laat een boekje zien aan de desbetreffende instantie die keurig is ingevuld en bestickerd en men is tevreden. MAAR of het dier bescherming heeft verteld het niet!

Titeren kan beter een maatstaf worden en we zullen er met z'n allen aan moeten werken dat titeren algemeen geaccepteerd gaat worden en men de eigenaar de keuze laat voor enten of voor controle anti-stoffen!
Maar.... zelfs titeren geeft schijn(on)veiligheid... :-\
#757892
chooky schreef: Maar.... zelfs titeren geeft schijn(on)veiligheid... :-\
Ja eens. Je meet alleen antistoffen. Maar dat zegt nog niks over of de hond wel of niet beschermd is, oftewel hoe het met de immuniteit gesteld is. Als je hond een te lage titer heeft, zegt dat feitelijk niks. Een hoge titer zegt dat je hond of de infectie heeft gehad of dat ie een goede immuniteit tegen de ziekte heeft, maar als de hond een lage titer heeft, zegt dat niet dat de hond geen goede immuniteit tegen de ziekte heeft. Dus feitelijk weet je nog niks. Ik vind het een goede zaak hoor, dat dierenartsen gaan titeren. Want veel eigenaren hebben nou eenmaal behoefte aan een schijnzekerheid.
#757915
chooky schreef: Maar.... zelfs titeren geeft schijn(on)veiligheid... :-\
inderdaad 0% en 100% bestaat niet met levende wezens ;)

Waar het mij om gaat is dat mensen verplicht >:( worden om te vaccineren willen ze mee kunnen doen aan..........
Het hele vaccineren wordt daarmee heilig verklaart en dat ís het niet!

Wij hebben veel klanten die GELUKKIG willen titeren ipv die jaarlijkse cocktail (nu 3 jaarlijks maar veel da vertellen dat niet :-X) er in te jassen.
Wij krijgen veel de vraag ja maar die en die en daar en daar willen het boekje zien of mijn dier is gevaccineerd anders word ik geweigerd.
Dit gebeurd ook met paardenwedstrijden, wij titeren ook bij paarden ;) (willen dit gaan openbreken in de paardenwereld en gebeurt nu op kleine schaal)

Wij willen ons dan zeker in zetten om die instanties/personen uit te leggen hoe het in elkaar steekt maar onbekend maakt onbemind.
Vandaar dat we het met z'n allen moeten doen ;) Wíj da die verandering willen samen met jullie eigenaars, jullie fokkers, jullie wedstrijd deelnemers enz enz

Veel da hebben er totaal niet over nagedacht, als er veel vraag naar komt dan zullen er best wel da zijn die er open voor gaan staan. Geen vraag houdt vaak in; lekker makkelijk op de oude voet doorgaan :-\
#758121
Ik weet zeker dat hij ze volgende keer gewoon NIET meer krijgt. Trixie heeft ze vroeger zelfs nooit gehad, haar eerste puppyspuitjes, herhaling op 1 jaar en daarna niets meer en buiten wat gevoelige darmpjes is die nooit ziek geweest.
Bo is nog niet 100% de oude, de zwelling op de plaats van de enting is niet meer verdikt maar is nog wel gevoelig want hij kan z'n halsband nog steeds niet opnieuw verdragen.
Gelukkig is hij alweer een klein beetje beter, maar hij heeft volgens mij wel schrik van de DA gekregen.  Ik belde hem eergisteren op, en hij hoorde de stem nog maar via de speaker en kroop al piepend weg  :(

Wat betreft de hondenschool, ik heb er enkele bezocht en Marleen haar aanpak leek me de leukst; ze stimuleert ons alles aan te leren door middel van belonen van het goede gedrag en het negeren van het slechte gedrag.  Op één hondenschool zag ik alle pups in opleiding rondlopen met een wurgketting, daar zien ze me niet terug hoor  :-X
Dat ze me gevraagd had om Bo toch te enten komt volgens mij omdat ze alle pupjes zo weinig mogelijk risico wil laten lopen elkaar te besmetten.
Laatst gewijzigd door *Inge* op do 10 mei 2007, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#762757
*Inge* schreef: Ik weet zeker dat hij ze volgende keer gewoon NIET meer krijgt. Trixie heeft ze vroeger zelfs nooit gehad, haar eerste puppyspuitjes, herhaling op 1 jaar en daarna niets meer en buiten wat gevoelige darmpjes is die nooit ziek geweest.
Bo is nog niet 100% de oude, de zwelling op de plaats van de enting is niet meer verdikt maar is nog wel gevoelig want hij kan z'n halsband nog steeds niet opnieuw verdragen.
Gelukkig is hij alweer een klein beetje beter, maar hij heeft volgens mij wel schrik van de DA gekregen. Ik belde hem eergisteren op, en hij hoorde de stem nog maar via de speaker en kroop al piepend weg :(

Wat betreft de hondenschool, ik heb er enkele bezocht en Marleen haar aanpak leek me de leukst; ze stimuleert ons alles aan te leren door middel van belonen van het goede gedrag en het negeren van het slechte gedrag. Op één hondenschool zag ik alle pups in opleiding rondlopen met een wurgketting, daar zien ze me niet terug hoor :-X
Dat ze me gevraagd had om Bo toch te enten komt volgens mij omdat ze alle pupjes zo weinig mogelijk risico wil laten lopen elkaar te besmetten.
Ja, ik zoek cursussen ook uit op hun manier van aanpak maar ben op gebied van entingen inderdaad mondiger geworden. Je kunt ze vertellen dat toen Boris jonger was de hele buurt, dus echt 90% van alle honden kennelhoest had (velen van die honden waren geent!!!), juist Boris het niet kreeg en hij was dus....juist niet geent. Als je zegt van enten biedt geen bescherming (bij kennelhoest dan he), het is hetzelfde als de griepprik en die krijgt ook bijna niemand.... dan heb je weer een goed verhaal om ze om te praten. pssstttt ik laat de datum van mijn entingen wel eens door mijn da aanpassen :-[, sorry hoor maar hij weet hoe ziek Boris ervan wordt (dat is veel zieker dan niet lekker dat is heel ziek) en ik woon in de grensstreek. 1 wandeling betekent officieel paspoort mee en hondsolheid enz enz (Duitsland he en ik woon er slechts 500 m vandaan), maar....waarschijnlijk is binnenkort ook daar titeren geoorloofd, ik hoop het.
#763814
Die laatste is dus voor kennelhoest, en ik heb al spijt dat ik dat heb laten doen vorige vrijdag.
Niet alleen loopt Bo met een knots de grootte van een okkernoot in zijn kleine nekje, bovendien is hij sinds gisteren echt niet lekker
Na lang aarzelen is gisteren de jaarlijkse coctail + Pneumodog toegediend bij onze hond.
Als puppie heeft ze de nodige entingen gehad, met reactie van een forse knobbel nadien.
Ik zal het geweten hebben . Vandaag is ons meisje echt niet in haar gewone doen. Er zit gewoon geen fut in .
De forse knobbel verwacht ik ook nog één dezer dagen.
Ik heb alles gelezen wat maar te lezen viel over entingen ,lang getwijfeld , maar toch besloten dat dit de eerste( en laatste) coctail zou worden , na haar puppie-entingen.
Nu staat het vast, dit doe ik dus nooit meer .
Met de hulp van dit forum ben ik heel wat wijzer geworden .
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door