Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#757079
Probeer een menu voor sam te maken...
Maar wat valt er nu onder spiervlees en wat onder vleesbot?
Wilde hem de volgende percentages gaan geven:
50% vleesbot
15% groente
15% orgaan
15% spiervlees
5% zuivel/ei
hij weegt 60 kilo en voer hem nu 2 kilo vv perdag.
Als ik dit wil blijven doen dan is dat 14 kilo per weeg
per dag:
1000 gr vleesbot
300 gr groente
300 gr orgaan
300 gr spiervlees
100 gr zuivel/ei

Is dit wat?
Best lastig om afwisseling erin te houden zeg...
#757136
Juud schreef: Probeer een menu voor sam te maken...
Maar wat valt er nu onder spiervlees en wat onder vleesbot?
Wilde hem de volgende percentages gaan geven:
50% vleesbot
15% groente
15% orgaan
15% spiervlees
5% zuivel/ei
hij weegt 60 kilo en voer hem nu 2 kilo vv perdag.
Als ik dit wil blijven doen dan is dat 14 kilo per weeg
per dag:
1000 gr vleesbot
300 gr groente
300 gr orgaan
300 gr spiervlees
100 gr zuivel/ei

Is dit wat?
Best lastig om afwisseling erin te houden zeg...
Je hoeft niet iedere dag vleesbot, groente, orgaanvlees, spiervlees en zuivel/ei te geven. Afhankelijk van hoeveel maaltijden je per dag voert, kun je bijv. de ene dag vleesbot, de dag erop spiervlees met groente, de dag daarop pens, de dag daarop een vleesbot en een ei en de dag daarop orgaanvlees als lever en hart + groente en wat zuivel geven. Of als je 2 maaltijden per dag voert bijvoorbeeld de ene dag vleesbot + spiervlees en groente en de dag erop vleesbot + orgaanvlees + zuivel en de dag erop vleesbot + spiervlees + ei + groente. Je maakt het voor jezelf (denk ik) makkelijker als je niet elke dag alles probeert te voeren.

De percentages zijn prima trouwens. Nu afwachten hoe jouw hond het er op doet.

Wat is vleesbot? Kippennek, kippenvleugel, kipkarkas, eendennek, eendkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas, konijnenbout, geitenribben, lamsribben, lamsnek, hertenribben, zalmkop. Kortom: alle delen van het "prooidier" waar ook bot in zit. En om dit bot zit vlees, daarom noemen we het vleesbot. Ook een beetje om te voorkomen dat mensen kale botten gaan geven. Kijk verder anders ook even op BarfClub: http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=47

Spiervlees is het vlees dat ook om het vleesbot heen zit. Het is het vlees dat tot de groep behoort die het skelet laat bewegen. Voorbeelden van spiervlees: kopvlees, kipfilet, kalkoenfilet, lamssnippers, geitensnippers, paardenvlees.
#757170
Ik vraag me eigenlijk af of je een barfmenu gelijk kunt stellen aan kvv qua hoeveelheid. Barf bevat meer bot en groente in dit voorbeeld toch?

Ik zou bij die kieskeurige van mij liever 1 ding per maaltijd geven(of meerdere dingen malen), het risico dat ze een van de twee dingen anders niet accepteerd is heel groot. En eten niet accepteren wil ik haar als jonge hond toch niet aan gaan leren.....
#757182
okee dat is duidelijk. hij is geljk begonnen met kipkarbonade en aangezien hem dat zo goed beviel. en zo goed deed.
(ik ws wel even bezorgd hoor omdat het zo snel weg was)
Net heeft hij een stuk zalm gehad en een zalmkop op de markt gekregen... Hij knaagt er goed op en denk dat ik het hem zo afneem want een hele zalmkop lijkt me erg veel voor een hond die net pas aan de barf is.
#757217
Ja, grote hond grote handtekening... hihihihi ;D  ;D  ;D
Pauline is ermee bezig.
Heb haar foto's gestuurd en ze gaat ermee aan de slag voor me.
Dus zal snel anders zijn. Hihihi... :D
SAm heeft net zijn 1e zalmkop op...wilde hem eigenlijk afnemen na 10 minuutjes maar daar was meneer het niet mee eens...  >:(
#757263
Juud schreef: SAm heeft net zijn 1e zalmkop op...wilde hem eigenlijk afnemen na 10 minuutjes maar daar was meneer het niet mee eens...  >:(
Het is misschien wel leuk dat ie de zalmkop op heeft...maar de kop is vrij hard en zalmkop is eigenlijk ook geen geschikte bot voor beginners.. :-\.
Ja je hebt 'n grote hond,en de maat van de bot zal misschien geen probleem zijn,maar z'n maag is nog niet gewend om botten te eten en daarom is het verstandiger om met ZACHTE botten te beginnen.
#757271
ja, dat is duidelijk. sorry  :-\
het was de enige die ik heb gekregen...
waren geen karkassen op de markt...
hij was helemaal happy toen ieaan de tas waar de zalm in zat rook dat ik me heb katen verleiden het hem te geven... Niet zo slim...
:-[  :-[  :-[  :'(  :-[  :-[  :-[
Laatst gewijzigd door Juud op wo 09 mei 2007, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#757335
Juud schreef: beginners bot:
kipkarkassen
konijn
kwartel
hert

kan ik dit wel aan de beginnende barfhond geven???
Om diezelfde reden zou je dan ook met hertenbotten even moeten wachten. De rest kan wel. Nou moet ik zeggen he.... Ik gaf mijn pup van 8 weken al zalmkop. En ik geef onze buurhond elke vrijdag-avond een deel van de zalmkop die hier van een van mijn honden over blijft. Al een jaar of 2. En deze hond eet brokken. En het gaat prima. Dory heeft gelijk hoor, dat zalmkop best hard is, maar ik merk dat zelfs beginners er over het algemeen geen moeite mee hebben. Ik denk dat dat komt omdat graat misschien makkelijker verteerd.
#757344
Tis gelukkig geen klein hondje  ;D maar ik zou toch voorzichtig beginnen en met de kippennekken starten zodat de maag eraan kan wennen.
Hertenvlees zonder bot en ander spiervlees is natuurlijk geen probleem om nu al te geven maar met de vleesbotten zou ik het zelf rustig aan opbouwen.
#757465
Je bent in ieder geval erg enthousiast bezig Juud, das natuurlijk altijd goed. Ik zou het toch iets rustiger aan doen, zeker een snelle starter kan overmoedig worden als hij een tweede keer iets voorgeschoteld krijgt, en daar zit hem het gevaar in lijkt me.

Ik zou zelf beginnen met een flinke voorraad aan gaan leggen voor je echt aan het barfen slaat, flinke vriezer regelen misschien, er komt best nog wat bij kijken want hij verteerd wel eventjes een 60 kilo per maand he.

Maargoed, het belangrijkste is dat jullie er beiden lol aan hebben en zo te horen gaat dat al heel goed.

Groetjes Henk en Donja
#757494
En daarnaast zou ik uberhaupt een zalmkop ook eventjes de vriezer ingooien voor een dag of 10 voordat je m aan de hond geeft ;)
Dit is niet bij geit, schaap, kip, rund oid nodig, maar wel bij enkele vissoorten ivm de parasieten die zo'n vis eventueel kan bevatten.
En die gaan dood in de vriezer, zodoende.
#757514
okee, mooi doen we dat de volgende keer.
Klinkt idd wel erg logisch over parasieten. Wel een héle goeie tip. Dank je.  ;)
Hoop dat het nu een beetje uitgestuiterd is rondom Sam's zalmkop...
Ik waardeer echt alle tips. Al doende leert men nietwaar??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door