Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#756487
Hoe weet je nu wanneer botten te hard zijn? Ik heb geitenribben besteld maar ik hoor nog wel eens hier dat sommigen knetterhard zijn. Geen dragende delen geven dat weet ik maar moet je ze zelf bijv. kunnen doorzagen met een flink zaagmes? Kippenbouten knip ik altijd met een goede huishoudschaar door en als mijn schaar het kan dan kunnen de honden het zeker.
Door roefus
#756508
Als mijn snoeischaar er niet doorheen gaat, dan vind ik de botten te hard.
Heb ik ook diverse keren met geitenribben gehad.
Dan laat ik ze even eraan knagen en gooi ze vervolgens weg.
Gaat de snoeischaar er doorheen, zijn ze wat mij betreft 'goed'.
#756579
Baya wil zich hierbij aanmelden als vrijwillige testster ;D
Als ze te hard zijn dan laat ze ze liggen:-)

als ik geitenribben bestel vraag ik zowieso altijd om jonge geitjes. Maar goed dat is natuurlijk niet altijd voorhanden. Soms hoor ik wel dat de ribben wat hard zijn, maar ik heb gelukkig een verstandige hond die te harde ribben kaal eet en laat liggen.
ik heb ook wel eens kalfsschouders en daar moet ik met de bijl aan de gang om ze doormidden te krijgen, terwijl Baya ze doodleuk als zijnde beschuitjes naar binnnen knabbelt. Dus tja wat is te hard?
Door roefus
#756681
Happy Tail schreef: Baya wil zich hierbij aanmelden als vrijwillige testster ;D
Als ze te hard zijn dan laat ze ze liggen:-)

als ik geitenribben bestel vraag ik zowieso altijd om jonge geitjes. Maar goed dat is natuurlijk niet altijd voorhanden. Soms hoor ik wel dat de ribben wat hard zijn, maar ik heb gelukkig een verstandige hond die te harde ribben kaal eet en laat liggen.
ik heb ook wel eens kalfsschouders en daar moet ik met de bijl aan de gang om ze doormidden te krijgen, terwijl Baya ze doodleuk als zijnde beschuitjes naar binnnen knabbelt. Dus tja wat is te hard?
Ja, dat heb ik hier dus ook: als het te hard is, dan laten ze het liggen.
Laat ik het ze dus rustig afknagen.

Maar goed, als een zeker 'botpercentage' als onderdeel van de maaltijd geldt, qua calcium-behoefte, dan moet ik dat dus niet te vaak hebben.
Vandaar dat ik dus wel 'selecteer' op de hardheid van botten.
Door roefus
#756688
Evelyn schreef: De meeste botten die ik geef, zoals kipkarkas, konijnkarkas, eendkarkas etc zijn nooit te hard voor die van mij. Soms heb ik wat hardere geitenribben, maar de te harde stukken kluiven ze af en laten ze gewoon liggen.
Bij karkassen heb ik nog nooit enig probleem gezien.
Die worden als 'koekjes' verorberd.
Zelfs van eenden van 2 kilo.

Dragende delen van viervoeters geef ik niet.
En met ribben (kalf, hert, geit, lam) heb ik verschillende ervaringen.
Kunnen soms knoerhard zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door