Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda en Boomer
#756085
5 % van huidige lichaamsgewicht
3 % van uiteindelijke lichaams gewicht.
Als ik deze uitreken kom ik op twee totaal verschillende hoeveelheden.

Pup 5 kilo 5 % 250 gr
pup uiteindelijk 30 kilo 3 % 900 gr

De pup is 3/4 labrador en 1/4 grote munsterlande. Allebei uiteindelijk gewicht van 30 kilo.

Waarom deze verschillnde uitslagen en welke formule kan ik het beste gebruiken. Ik lees veel op gevoel voeren en dat is oke maar ik heb ook behoefte aan houvast.
Wie kan mij hiermee helpen.
Ik ben ook nog maar 1 maand aan het rauw voeren bij mij 1st hond en totaal niet ervaren.

Linda
Gebruikersavatar
Door Angelique
#756087
Linda en Boomer schreef: 5 % van huidige lichaamsgewicht
3 % van uiteindelijke lichaams gewicht.
Als ik deze uitreken kom ik op twee totaal verschillende hoeveelheden.

Pup 5 kilo 5 % 250 gr
pup uiteindelijk 30 kilo 3 % 900 gr

De pup is 3/4 labrador en 1/4 grote munsterlande. Allebei uiteindelijk gewicht van 30 kilo.

Waarom deze verschillnde uitslagen en welke formule kan ik het beste gebruiken. Ik lees veel op gevoel voeren en dat is oke maar ik heb ook behoefte aan houvast.
Wie kan mij hiermee helpen.
Ik ben ook nog maar 1 maand aan het rauw voeren bij mij 1st hond en totaal niet ervaren.

Linda
Waar haal je die vandaan? want vooral bij een kruising lijkt het me moeilijk om een uiteindelijk gewicht als uitgangspunt te nemen, uberhaupt zou je dan uit moeten gaan van "ongeveertjes". En daarbij zou 900 gram voer voor een hundje van 5 kilo wel errug veel zijn

Ik weet niet anders of we nemen 5 tot 10% van het huidige gewicht of 50 tot 100 gram per kg. lichaamsgewicht. Ander sommetje, zelfde resultaat.
Door Linda en Boomer
#756170
Ik weet niet of ik er verstandig aan doe, te vertellen waar ik dit heb gelezen. Leek mij ook erg raar en ik hou mij aan de 5 % huidige gewicht en dan goed kijken en voelen.
Kan niet wachten.

Linda
Door Cindy de Wolf
#756187
Linda en Boomer schreef:
De pup is 3/4 labrador en 1/4 grote munsterlande. Allebei uiteindelijk gewicht van 30 kilo.

Linda
:offtopic2: :offtopic2: vraagje waar komt jouw pupsel vandaan? Ik heb namelijk een kruising Grote Munsterlander*Golden Retriever van net 9 maanden en o.a. 1 volbloed Grote Munsterlander.

Ik voer, zeer zeker een pup, eigenlijk wat ze willen eten. Dit kwam/komt bij Misty neer op zo'n 5% van het huidige lichaamsgewicht. Misty is nu 9 maanden en 24kg en eet zo'n 700a 800g per dag. Daarnaast voer ik op het oog. Mijn volbloed Golden krijgt dan ook slechts zo'n 400 hooguit 500g per dag wat neerkomt op zo'n 1,7% van het lichaamsgewicht. De rest zit allemaal rond de 2 a 2.5%
Door Lizzy
#756283
Linda en Boomer schreef: 5 % van huidige lichaamsgewicht
3 % van uiteindelijke lichaams gewicht.
Als ik deze uitreken kom ik op twee totaal verschillende hoeveelheden.

Pup 5 kilo 5 % 250 gr
pup uiteindelijk 30 kilo 3 % 900 gr

De pup is 3/4 labrador en 1/4 grote munsterlande. Allebei uiteindelijk gewicht van 30 kilo.

Waarom deze verschillnde uitslagen en welke formule kan ik het beste gebruiken. Ik lees veel op gevoel voeren en dat is oke maar ik heb ook behoefte aan houvast.
Wie kan mij hiermee helpen.
Ik ben ook nog maar 1 maand aan het rauw voeren bij mij 1st hond en totaal niet ervaren.

Linda
Hoi Linda, het is in de verste verse niet verstandig om je pup 900 gram te voeren en uit te gaan van het volwassen lichaamsgewicht. Ten eerste weet je eenvoudigweg niet wat een hond uiteindelijk gaat wegen als ie volwassen is (dat kun je alleen gokken. De meeste Dalmatierteefjes wegen rond de 24 kilo. De mijne 28 kg), ten tweede krijgt je hond volgens deze berekening ook teveel voedsel binnen.

Ik weet niet hoe oud je pup is? Maar 5 kilo is vrij weinig, voor een pup die 30 kg gaat wegen en tenminste 8 weken oud moet zijn (anders woonde de pup nog bij de moeder, toch?). Maar goed, ga in ieder geval gerust uit van tenminste 5% van het huidige lichaamgewicht. Mijn pup had trouwens echt 7% nodig. Ik denk dat als jouw pup nog hongerig is en wat dunnetjes is, dat je zeker naar 7% mag verhogen bij die 5 kg (te meer het gewicht me ook vrij laag lijkt) en dat is 350 gram voer per dag.
Door Cindy de Wolf
#756296
Lizzy schreef: Ik weet niet hoe oud je pup is? Maar 5 kilo is vrij weinig, voor een pup die 30 kg gaat wegen en tenminste 8 weken oud moet zijn (anders woonde de pup nog bij de moeder, toch?). Maar goed, ga in ieder geval gerust uit van tenminste 5% van het huidige lichaamgewicht. Mijn pup had trouwens echt 7% nodig. Ik denk dat als jouw pup nog hongerig is en wat dunnetjes is, dat je zeker naar 7% mag verhogen bij die 5 kg (te meer het gewicht me ook vrij laag lijkt) en dat is 350 gram voer per dag.
Als de pup idd 8 weken is kan die 5kg wel kloppen. Zowel Jesse (volbloed munsterlander) als Misty (halfbloed munsterlander) wogen zo'n 5kg met 8 weken.
Door Lizzy
#756332
Cindy de Wolf schreef: Als de pup idd 8 weken is kan die 5kg wel kloppen. Zowel Jesse (volbloed munsterlander) als Misty (halfbloed munsterlander) wogen zo'n 5kg met 8 weken.
Ja, je hebt gelijk, als de pup 7 a 8 weken is, dan is 5 kg normaal. Ik dacht dat Linda de pup misschien al langer had, maar terugkijkend naar oudere topics, denk ik dat de pup inderdaad nu een week of 7 a 8 is!
Door Linda en Boomer
#756652
Het is inderdaad niet zeker te stellen wat zijn uiteindelijke lichaamsgewicht is. De Pup komt zaterdag bij ons en is dan 8 weken.
De pup komt uit Oldenzaal en is 3/4 Labrador en 1/4 grote munsterlander.
Zijn moeder is 50 % labrador en 50 % grote munsterlander. De vader is een raszuivere Labrador met goede bloedlijnen. Hoe het zit met de opa en oma van de pup weet ik niet, ook niet wie ze zijn, maar kan er misschien wel achter komen.

In ieder geval heb ik voldoende info gekregen echt super bedankt.
Ik vandaag weer groot ingeslagen
rundestrot
geitenvlees
kopvlees
lamsribben
kalfsribben
kipkarkas
kippennekken
zalm
houtduif
half haantje

diepvries zit nokje vol

Linda Boomer en Sjors
Door 202Spots
#756810
Linda en Boomer schreef: 5 % van huidige lichaamsgewicht
3 % van uiteindelijke lichaams gewicht.
Als ik deze uitreken kom ik op twee totaal verschillende hoeveelheden.

Pup 5 kilo 5 % 250 gr
pup uiteindelijk 30 kilo 3 % 900 gr

De pup is 3/4 labrador en 1/4 grote munsterlande. Allebei uiteindelijk gewicht van 30 kilo.

Waarom deze verschillnde uitslagen en welke formule kan ik het beste gebruiken. Linda
Voor 'n pup reken je 5-10% van het huidige gewicht,
De pup word elke week zwaarder,en dus krijgt ook elke week meer te eten.

Voor volwassen hond reken je 2-3 % van het gewenste gewicht....wanneer 'n  hond op 't juiste gewicht is van ,zeg 50 pond dan neem je daar 2-3% van, wanneer de hond 60 pond weegd maar eigenlijk maar 50 zou mogen wegen, dan voer je de hond dus ook 2-3% van het gewenste gewicht van 50 pond,en krijgt ie dus minder dan wat ie als 2-3% van zijn huidige gewicht van 60 pond zou krijgen.
De hond van 40 pond die eigenlijk 50 pond zou moeten wegen krijgt dus MEER te eten wanneer je 2-3% van de gewenste gewicht van 50 pond geeft, inplaats van wanneer je het huidige gewicht van de 40 pond zou voeren..
snap je 't nog? ;)
Door Juud
#756835
Sam is 9 maanden en 60 kilo
geef hem 2 kilo perdag...
hij is nog neit echt flink.
het is een sint bernard en kan de ribben door zijn vacht goed voelen
Door Mystic Moonlight
#758814
Bono is 12 weken en 18 kilo, ik geef hem nu 7% van zijn huidige lichaamsgewicht en dat is : 1250 gram per dag ongeveer, verdeeld over 3 porties per dag. ;)
Ik voer ook op het oog, dit ras heeft erg veel massa en zware botten en is met hun volwassen gewicht tegen de 55 kilo ongeveer voor een reu.
Hij doet het er goed op en is niets te dik :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door