Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#755003
Hoihoi,

Sinds een maand of wat staan onze honden na een periode van KVV weer volledig op Barf.
Loebas echter, gooit zeer regelmatig na een paar minuten zijn maaltijd eruit.
Eerst dacht ik dat hij het alleen bij geitenribben deed, maar inmiddels kan ik zeggen dat ik er geen patroon meer in kan ontdekken. Volgens mij wel het meest bij vleesbot, maar in de tijd dat ze KVV kregen deed hij het ook wel eens (niet zo vaak)
Soms gaat het zomaar ineens 2 weken goed, en dan volgt vanuit het niets een week waarin hij 4 keer zijn maaltijd eruit gooit.

Het enige wat altijd gelijk is zijn de volgende 2 dingen:

- hij gooit zijn maaltijd er altijd binnen een kwartier uit. Soms is hij nog niet eens de keuken uit of daar ligt het weer. Hij braakt nooit na langere tijd.
- hij is niet echt aan het braken, meestal hoor je een soort van gekok en dan ligt het er al. Soms hebben we het niet eens in de gaten. Heeeel af en toe is hij echt 'pompend' aan het braken.

Ik geef het voer mede hierdoor altijd op kamertemperatuur.
Loebas eet wel rustig, hoewel ik wel denk dat hij te grote stukken in 1 keer doorslikt. Aan de andere kant, dit braken deed hij ook wel eens als hij KVV had gehad, en dat is toh fijngemalen. Voor mijn gevoel was het toen wel minder vaak.

Gescheiden eten geven werkt niet, als ik Loebas in de gang eten geef (met de deur dicht) zodat het rustig is dan gaat hij gewoon niet eten. Hij eet trouwens niet echt snel qua tempo.

Soms begint hij na de laatste hap een soort van 'reverse sneezing', maar dan toch anders. Ik wijt dat ook aan te snel eten of te grote stukken inslikken. Gek genoeg braakt hij daarna nooit.

Ik heb me ook al afgevraagd of het komt omdat hij staande eet. Vraag me niet waarom, maar hij wil gewoon niet liggen. Sunday gaat vaak liggen als hij wat langere tijd met iets bezig is.

Wie oh wie weet wat hier aan de hand kan zijn?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#755021
Dat is niet echt braken maar regurgiteren. Kan normaal zijn maar hij doet het wel erg vaak. Kan liggen aan een slokdarm die niet goed functioneert.
Door Femke
#755077
Lizzy schreef: Eet hij zijn braaksel weer op?
nope, hij gaat gewoon een stukje verderop liggen.
Hij is er verder niet beroerd bij ofzo, vertoont ook geen tekenen van misselijkheid.

Hitam schreef: Dat is niet echt braken maar regurgiteren. Kan normaal zijn maar hij doet het wel erg vaak. Kan liggen aan een slokdarm die niet goed functioneert.
kan dit een reden zijn dat Loebas nooit echt een fan van barf is geweest? Hij wil pas echt 'goed' eten van barf sinds hij gecastreerd is en enorm gefixeerd is geraakt op eten.

Botten geef ik nooit tegelijk met iets zachts zoals spiervlees. Als ik dat tegelijk geef eet hij spiervlees op, en het bot laat hij liggen.
Hij eet pas bot als hij zeker weet dat er niks anders te eten valt. Spiervlees (of pens, of orgaanvlees) geef ik dan pas als het bot op is. Ik moet wel de bak waar ik het eten in ontdooi opbergen in de koelkast, anders gaat hij gewoon wachten tot hij wat anders krijgt.

*Natasja* schreef: Geef je het eten misschien vlak na een wandeling? Beau doet dit nl. als ik hem te snel na een wandeling voer.
nee, de honden krijgen altijd enige uren voor of na de wandeling eten. Als er echter opwinding is (bijvoorbeeld bezoek kort na het eten) gooit hij zijn eten er ook uit.

Ik loop me echt suf te piekeren, en van de week riep ik zelfs: ik ga die hond weer brokken voeren, toen deed hij dit tenminste niet. Maar ja, dan at hij - tig keer per dag een paar brokjes en dat gaat nou eenmaal niet met barf.
Laatst gewijzigd door Femke op zo 06 mei 2007, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#755328
Hitam schreef: Dat is niet echt braken maar regurgiteren. Kan normaal zijn maar hij doet het wel erg vaak. Kan liggen aan een slokdarm die niet goed functioneert.
ik ben hier eens verder op gaan google'en, en dit is exact wat hij doet..... zou het kunnen dat de slokdarm meer moeite heeft met barf te verwerken dan met kvv, en dat hij daarom zijn eten veel vaker teruggeeft op barf dan kvv?
En wat is wijsheid, hoe zou ik hier nu verder mee moeten? Gaat het ooit nog werken voor hem, barfen?
Door Lizzy
#755531
Ik vind Cindy's idee niet zo gek. Ja, of je moet hem helemaal weer terug op versvlees zetten, als je dat liever hebt. Of je gaat zijn eigen barfprakje wat fijn gesneden aanbieden en plet de vleesbotten.
Door Femke
#756071
Lizzy schreef: Ik vind Cindy's idee niet zo gek. Ja, of je moet hem helemaal weer terug op versvlees zetten, als je dat liever hebt. Of je gaat zijn eigen barfprakje wat fijn gesneden aanbieden en plet de vleesbotten.
Ik zit heel erg te dubben tussen hem terug op KVV zetten of zelf gaan malen. Maar om vleesbotten te malen heb je denk ik een beste jaap van een vleesmolen nodig.
Gisteren heb ik hem Energique gegeven (dat eten de katten op dit moment, een andere KVV heb ik niet in huis) en vandaag heb ik rundvlees en orgaanvlees. Dat gaat meestal wel goed, dus krijgt hij dan gewoon.
Voor morgen heb ik er kipkarbonades uit gehaald, die kan ik wel met een bijltje pletten. Misschien dat ik kijk hoever ik kom met zoveel mogelijk pletten, anders kan ik hem altijd nog deels terug op KVV zetten.

Jammer dat het niet anders gaan met vleesbotten, juist bij Loebas wiens gebit het zo hard nodig heeft.

Seertje schreef: Hoe eet hij? Uit een bak op de grond of uit een bak op een standaard?
Wat voor hond is het?
Het is een Berner Sennen hond. Hij krijgt zijn eten in een bak op een standaard. Hij gooit zelf altijd eerst alles uit zijn bak op de grond en gaat het daarna op staan eten. Hij gaat er nooit bij liggen zoals mijn andere hond. Als ik hem op commando laat liggen wil hij niet meer eten.
Door Femke
#756074
dit vond ik trouwens nog op de site van Atjo Westerhuis:

De maaltijd moet in kleine porties verdeeld worden over de dag. De hond moet eten met de voorpoten op een dusdanige verhoging dat het dier op zijn achterpoten steunt en de slokdarm een verticale stand heeft. Het voedsel kan nu door de zwaartekracht passeren naar de maag in plaats van dat het in de slokdarm blijft zitten. De hond moet 5-10 minuten na het eten of drinken in deze positie blijven staan. De ene hond reageert beter op zacht voer, de andere op droge brokken.

Dit wil ik ook nog gaan proberen, misschien werkt het wel omdat Loebas per sé staande wil eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door