Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#748381
Vandaag aten ze bij ons voor het eerst haaskarkas. Dat was prima bevleesd, maar het viel me op dat ze er best moeite mee hadden om het bot te kraken. Hoort haas zo hard te zijn? Ik had eigenlijk gedacht dat het vergelijkbaar zou zijn met konijn of eend of zo, maar die botjes zijn een stuk zachter.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#748394
Ik heb eigenlijk geen idee of er ook haas in gevangenschap wordt gefokt of dat het allemaal echt wild is. Als het een wilde haas was, dan had jij misschien een oude knar.
Door Mevroi Kruim
#748581
Tja, een haas gebrukt z'n lijf echt, zulks itt gekweekte konijnen die alleen maar in een hokkie zitten. En van gebruik worden de botjes sterk en hard. Hoeft helemaal geen ouwe knar geweest te zijn, gewoon een volwassen exemplaar.
Hetzelfde verschil merk ik bv bij vliegspieren van duiven of van kippen. Duiven hebben forse vliegspieren die sterk doorboed zijn; bij kippen zijn die spieren wit en slap.
Door Lizzy
#749008
Ik heb hier ook wel haaskarkas en het is vrij hard ja. Maar mijn honden hadden er vreemd genoeg weinig moeite mee. Maar misschien had ik net wat jongere haas te pakken...?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#749071
Ik heb hier ook voor het eerst hazenkarkas. Het viel mij inderdaad op dat het een stuk harder is als konijnenkarkas.
Niet dat het problemen geeft of zo, hoor!
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#749151
Het is ook geen probleem, ik vroeg het me gewoon af. Bruin heeft 's nachts nog wel wat stukjes bot uitgespuugd. En dat heeft hij ooit eerder alleen gedaan toen hij iets flink hards had gegeten (kalfsbot en struisbot meen ik). Nou ja, misschien moet hij effe wennen. We kijken wel hoe het de volgende keer gaat. Sam had nergens last van, de kliko.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#752302
Gisteravond stond er weer haas op het menu, nu de rugstukken met ribbetjes eraan. Heel mooi zacht en geen centje pijn. Vorige week hadden ze volgens mij het bekkengedeelte, en dat is dus een stuk harder.
Door Lizzy
#752371
Judith van Sam schreef: Gisteravond stond er weer haas op het menu, nu de rugstukken met ribbetjes eraan. Heel mooi zacht en geen centje pijn. Vorige week hadden ze volgens mij het bekkengedeelte, en dat is dus een stuk harder.
OK, nou ja, op zich niet geheel onlogisch volgens mij dat juist de achterhand hard is, gezien hoe een haas springt. Toch?
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#752374
Neu, helemaal niet onlogisch dat je van dat gehups zo'n sterk achterstel krijgt. Want sjemig, wat rennen die beesten met kracht! :o :o :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door