Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#749916
Ik heb nog nooit eerder een recreatiebot gegeven, maar ik had nu zulke mooie, grote, gratis ;) botten gekregen...dat ik het nu eens ging proberen. Nou ja, de hond dan. Het zijn kalfsbotten. Maar nu weet ik niet zo goed in hoeverre een hond dit kan/mag opeten en wanneer ik het dan af moet pakken :-\. Gek genoeg laat Maxi een hoop van die fluddertjes vlees zitten en blijft ze aan een kant knagen aan het bot zelf. Het ziet er nu zo uit: http://www.dropshots.com/photos/173345/ ... 150028.jpg . Mag ze dit zo nog verder eten?
Door Mevroi Kruim
#749935
:o  niet heel erg duidelijk die foto  ;)

Ik geef ze dat soort bot ook wel eens, half uurtje knagen en de rest in de kliko.
De uiteinden zijn het aantrekkelijkst, daar zit veel kraakbeen.
Door Stef@nie
#750021
Nee, het is inderdaad geen duidelijke foto  ;D maar er liep een kwijlende Maxi achter me aan, dus wilde ik het even snel doen... en ja, dan krijg je zoiets.

Het was mij gewoon niet zo duidelijk in hoeverre zo'n enorm bot opgegeten kan worden. Alle andere botten die ik voer als maaltijd gaan natuurlijk in z'n geheel op. En ik dacht eigenlijk dat de bedoeling van zo'n recreatiebot was dat ze er de stukjes vlees af zou halen. Maar ze was dus inderdaad constant bezig met de uiteinden en dus het bot zelf. Hangt natuurlijk ook weer van het soort recreatiebot af dat je geeft. Maar ik dacht dat ik een hard bot gaf om het vlees en ineens zie ik dat ze het bot toch zit te eten. Of ja, het kraakbeen dus. Ik heb het na een half uur niet af hoeven te pakken, want toen had ze er zelf al genoeg van (veel te heet ook voor al dat gekauw) en nu is het dus ook in de kliko verdwenen. Maar aan dit soort botten kan je ze dus rustig een tijd laten kluiven, zonder dat je je zorgen moet maken? Ik vind dat (nog) een beetje moeilijk in te schatten. Ik blijf er natuurlijk bij in de buurt, maar weet niet zo goed waar ik op moet letten wanneer ik het af zou moeten gaan pakken. Of is het zo dat een hond er vanzelf mee ophoudt als het bot te hard is of iets dergelijks?

Ik vond het er trouwens wel enorm cool uitzien...een hond met zo'n enorm bot in z'n bek  8) . Ik bedacht me nog dat honden ook altijd getekend en geassocieerd worden met botten (printjes op etensbakken, halsbanden etc.) en mensen het toch raar vinden om het te voeren ???. Gekke wereld.
Door Stef@nie
#750338
Hmm...misschien had ik het bot toch eerder weg moeten halen. Ze heeft net diarree gehad (dat heeft ze een paar weken gelukkig niet meer gehad) en daar zat een enorm scherp stukje bot in. Vervolgens ging ze gras eten en binnen een minuut stond ze te kokhalzen en gaf ze een gele vloeistof over (plus het gras dan). Ze heeft een lege maag, want ze kreeg vanmorgen lever (gekookt, want rauw wil ze niet) en dat hoefde ze niet. Ze heeft wel een nog een klein stukje banaan gegeten.

Gisteren heeft ze hazenkarkas + pens gehad. Daar heeft ze nog niet eerder diarree van gehad en vanmorgen heeft ze ook gewoon vast gepoept. En verder heeft ze dus een tijdje aan dat bot liggen kluiven. Zou daar nou die diarree van komen? Of kan dat door de warmte komen? En dat overgeven door de lege maag (maar ze wilde niet eten)? Maar het meest maak ik me dan toch weer zorgen over dat vlijmscherpe stuk bot....of dat nou geen schade heeft aangericht...ergens... :-\
Door Lizzy
#750630
Ik denk dat de diarree gemakkelijk van dit bot kan komen (hoewel die warmte ook niet mee helpt). Ik zou me over schade geen zorgen maken maar ik zou zulke botten dus echt niet meer geven. Hoe groot was het stuk scherp bot dat eruit kwam?
Door Stef@nie
#750771
Lizzy schreef: Ik denk dat de diarree gemakkelijk van dit bot kan komen (hoewel die warmte ook niet mee helpt). Ik zou me over schade geen zorgen maken maar ik zou zulke botten dus echt niet meer geven. Hoe groot was het stuk scherp bot dat eruit kwam?
Het stuk bot was ongeveer 1 bij 1 cm ofzo, met aan een kant scherpe uitsteeksels.

Misschien dat de warmte toch de oorzaak was/is, want vanmorgen had ze weer diarree :( . Lijkt me niet dat dat nog door dat bot komt, toch? Ik hoop dat het door de warmte komt, want (misschien kan je het topic nog herinneren) een tijdje geleden heeft Maxi dagenlang diarree gehad en toen meende ik ontdekt te hebben dat het door het geitenvlees kwam. Dat heb ik sinds die tijd niet meer gevoerd en het ging ook een hele tijd goed. Nou ben ik een beetje bang dat het weer terug is. Ze heeft gewoon haar normale eten gehad (geen recreatiebot meer), waar ze het anders ook goed op doet. Ik blijf haar ook maar haar gewone eten geven, ik weet het anders ook niet :-\. Maar weer even zien hoe het verder gaat.
Door Lizzy
#750775
Heb je Okugest in huis? Tja, het is moeilijk te bepalen waar de diarree van is. Is ze verder ziek? Heeft ze koorts? Drinkt ze goed? Als dat allemaal in orde is: zou ik me niet zo'n zorgen maken. Een hond heeft wel eens dunne. Als je het niet vertrouwt: dan raad ik je aan gewoon naar de DA te gaan.
Door Stef@nie
#750787
Yes, ik heb nog Okugest! Ze is verder helemaal niet ziek en ik wilde haar eigenlijk even laten vasten...maar ze laat heeeeel duidelijk merken dat ze daar geen zin in heeft...ze heeft dus ook gewoon zin in eten. Ze heeft ook geen koorts en drinkt gewoon goed. Dus waarschijnlijk maak ik me inderdaad weer te snel druk :-[ . Ik zal haar Okugest geven en dan kijk ik het gewoon nog even aan. En anders inderdaad even langs de DA. Voorlopig ben ik weer even gerustgesteld ;) , dankje!
Door Borke
#751144
Zelf geef ik dergelijke botten niet. Ze zijn vaak te hard en je loopt het risico dat je hond er zijn gebit op vernield.
Het hangt wel van de hond af, Borke laat hardere stukken liggen, dus bij hem zou het wel kunnen. Ik geef hem dan liever een flink stuk geitenrib met vlees eraan, dat vind ik gezonder want daar haalt hij goede voeding uit.
Sofi zou ik zo'n bot zeker niet geven, ik zou bang zijn dat ze haar gebit kapot zou knagen, want zij is een echt knaagdier!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door