Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door ut-sijske
#747860
Over 10 dagen krijg ik mijn 2 puppies. Met 6 weken hebben ze bij de fokker de nobivac puppy DP enting gehad. Nu wilde ik het als volgt gaan doen:
12 weken Nobivac DHP
16 weken Nobivac Lepto
19 weken Nobivac lepto
Is dit verstandig of moet ik het aan de dierenarts over laten die waarschijnlijk een hele cocktail wil geven?
Als ik dit schema laat enten, hoe lang zijn ze dan beschermd? Bied de Nobivac DHP (geent met 12 weken) ook 3 jaar bescherming?
En wanneer moet Lepto herhaald worden?
En als ik er mee naar een hondententoonstelling ga, als de pups 9-10-11 of 12 maanden oud zijn , voldoen bovenstaande entingen dan aan de eisen?
Ik zou heel blij zijn met een duidelijk antwoord.
WILMA
Gebruikersavatar
Door Angelique
#747901
ut-sijske schreef: Over 10 dagen krijg ik mijn 2 puppies. Met 6 weken hebben ze bij de fokker de nobivac puppy DP enting gehad. Nu wilde ik het als volgt gaan doen:
12 weken Nobivac DHP
16 weken Nobivac Lepto
19 weken Nobivac lepto
Is dit verstandig of moet ik het aan de dierenarts over laten die waarschijnlijk een hele cocktail wil geven?

Dit is verstandig. Dit is ook maar iets minder dan een hele coctail, alleen de Pi (Para-influenza) deze wordt tegenwoordig samen emt de Bordetella in de zogenaamde KC enting gegeven. IK heb deze neit aan mijn pup gegeven, hier enten we nooit tegen kennelhoest.

Als ik dit schema laat enten, hoe lang zijn ze dan beschermd? Bied de Nobivac DHP (geent met 12 weken) ook 3 jaar bescherming?

Met 1 jaar dient de DHP en Lepto herhaald te worden. Daarna pas weer met 4 jaar de DHP
En wanneer moet Lepto herhaald worden?
Lepto zou ieder jaar opnieuw moeten.

En als ik er mee naar een hondententoonstelling ga, als de pups 9-10-11 of 12 maanden oud zijn , voldoen bovenstaande entingen dan aan de eisen?
Ik zou heel blij zijn met een duidelijk antwoord.

Ja, dit moet voldoende zijn, zeker ook omdat de omschrijving die de organisaties meegeven luidt....de hond dient voldoende ingeënt te zijn. Echter nergens staat wat ze daar precies mee bedoelen.
WILMA
Door Mystic Moonlight
#747962
Ik ben eigenlijk om eerlijk te zijn een leek wat entingen betreft bij onze pup, hij heeft er nu 2 gehad:

6 weken: Nobivac Puppy DP (hondenziekte en parvo levend-verzwakt)
9 weken: Nobivac LEPTO (parvo levend-verzwakt, leptospirose, kennelhoest)

Volgens mij moet hij nu op de leeftijd van 12 weken zijn laatste enting toch?
De Cocktail-enting en die moet dan toch jaarlijks?

Ik zie hier verschillende manieren van enten, waarom doen jullie dit en wat is hiervan het voordeel?
Heeft er misschien dan iemand een schema voor me hoe het wel het beste zou moeten? :confused1:

En hoe lang zijn ze dan beschermd en wanneer zullen ze die entingen weer moeten krijgen?
Laatst gewijzigd door Mystic Moonlight op di 24 apr 2007, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ut-sijske
#748308
Hartelijk dank Angelique voor je duidelijke uitleg. Ik ga het doen zoals hierboven beschreven.
groetjes
Door Lizzy
#748324
murphybull schreef: Ik ben eigenlijk om eerlijk te zijn een leek wat entingen betreft bij onze pup, hij heeft er nu 2 gehad:

6 weken: Nobivac Puppy DP (hondenziekte en parvo levend-verzwakt)
9 weken: Nobivac LEPTO (parvo levend-verzwakt, leptospirose, kennelhoest)

Volgens mij moet hij nu op de leeftijd van 12 weken zijn laatste enting toch?
De Cocktail-enting en die moet dan toch jaarlijks?

Ik zie hier verschillende manieren van enten, waarom doen jullie dit en wat is hiervan het voordeel?
Heeft er misschien dan iemand een schema voor me hoe het wel het beste zou moeten? :confused1:

En hoe lang zijn ze dan beschermd en wanneer zullen ze die entingen weer moeten krijgen?
Ik vind dit dus erg veel, deze entingen. En bovendien vind ik dat je niet voor 16 weken Weil moet laten enten. Dierenartsen zouden moeten weten dat deze enting problemen kan geven bij pups voor 16 weken, maar ze blijven toch maar op 9 weken enten.... Jammer. Lepto moet overigens na 3 weken nogmaals herhaald worden. Dus als je op 12 weken de cocktail zou geven (zou ik dus niet doen) + lepto, spuit je je pup wel erg onder.....

Cocktail hoeft niet meer jaarlijks. Bij de leeftijd van 1 jaar wordt deze nog 1 maal herhaald en daarna kan ie om de 3 jaar herhaald worden. Nieuwe registratie-duur, bij Nobivac.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#748365
murphybull schreef: Ik ben eigenlijk om eerlijk te zijn een leek wat entingen betreft bij onze pup, hij heeft er nu 2 gehad:

6 weken: Nobivac Puppy DP (hondenziekte en parvo levend-verzwakt)
9 weken: Nobivac LEPTO (parvo levend-verzwakt, leptospirose, kennelhoest)

Volgens mij moet hij nu op de leeftijd van 12 weken zijn laatste enting toch?
De Cocktail-enting en die moet dan toch jaarlijks?

Ik zie hier verschillende manieren van enten, waarom doen jullie dit en wat is hiervan het voordeel?
Heeft er misschien dan iemand een schema voor me hoe het wel het beste zou moeten? :confused1:

En hoe lang zijn ze dan beschermd en wanneer zullen ze die entingen weer moeten krijgen?
Dit doen we om de gevolgen van overvaccinatie beperkt te houden. Tevens proberen we de bijwerkingen te beperken door middel van het spreiden van de vaccinaties zodat het puppenlijfje/immuunsysteem niet te zwaar belast wordt. Hieruit lees je meteen de voordelen.

Ik vind 9 weken voor Lepto ook erg vroeg. Hier krijgen ze niet eerder dan met 12 weken de Lepto en dan niet in combi met een coctail. De herhalingslepto krijgen ze dan nog eens pas 3 of 4 weken later.

Maar het is me niet helemaal duidelijk wat je pup nu met 9 weken heeft gehad. Je schrijf Nobivac Lepto en daarachter som je een coctail op, dit zou dan inhouden dat je hond coctail + Lepto heeft gehad, wat wel gebruikelijk is volgens het schema wat de DA van Nobivac krijgt, maar wat ik persoonlijk erg veel van "het goede" vindt. Vooral op deze leefitjd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#748407
murphybull schreef: Heb op de site van Nobivac een schema gevonden die ik aan wil gaan houden.
Neem aan dat deze prima is? ;)
IK kan er niet mee leven. ;D
Door Lizzy
#748438
Angelique schreef: IK kan er niet mee leven. ;D
Nee, ik ook niet. Met Nobivac ent je nog steeds teveel en zinloos. Je moet jezelf afvragen of jij je hond wenst te enten tegen ziektes die niet dodelijk zijn. Bedenk je namelijk wel dat de entstoffen en de enting zelf helemaal niet onschadelijk of onschuldig zijn (neem kennelhoest en Para Influenza).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#748523
Lizzy schreef: Nee, ik ook niet. Met Nobivac ent je nog steeds teveel en zinloos. Je moet jezelf afvragen of jij je hond wenst te enten tegen ziektes die niet dodelijk zijn. Bedenk je namelijk wel dat de entstoffen en de enting zelf helemaal niet onschadelijk of onschuldig zijn (neem kennelhoest en Para Influenza).
Maaaaaar, met Nobivac vindt ik het dus tegenwoordig wel een voordeel dat b.v. de Pi en bordetella los zijn en dat je die naar keuze gewoon kunt laten vervallen. Verder vind ik het ook allemaal nog wat veel per keer, dus verspreid ik het wat meer.
Door Lizzy
#748527
Angelique schreef: Maaaaaar, met Nobivac vindt ik het dus tegenwoordig wel een voordeel dat b.v. de Pi en bordetella los zijn en dat je die naar keuze gewoon kunt laten vervallen. Verder vind ik het ook allemaal nog wat veel per keer, dus verspreid ik het wat meer.
Ja klopt, het is zeker een voordeel dat Nobivac steeds meer entingen los heeft.

En verder vind ik de frequentie van de entingen in het schema ook duidelijk te hoog. En vind ik de combinatie-entingen waardeloos zouden die ook meer gespreid moeten worden. Maar ja, dan moeten de klanten 2 keer naar de DA en daar hebben de meeste gewoon geen zin in. Dus liever in 1 keer....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#748701
Lizzy schreef: Ja klopt, het is zeker een voordeel dat Nobivac steeds meer entingen los heeft.

En verder vind ik de frequentie van de entingen in het schema ook duidelijk te hoog. En vind ik de combinatie-entingen waardeloos zouden die ook meer gespreid moeten worden. Maar ja, dan moeten de klanten 2 keer naar de DA en daar hebben de meeste gewoon geen zin in. Dus liever in 1 keer....
Dat is inderdaad een struikelblok hoor voor de "normale" mensen, die zouden het liefst nog in één keer klaar zijn.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door