Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mystic Moonlight
#746135
Zoals jullie weten hebben we een bulldogpupje van 9 weken oud nu.
Hij is bij mijn vriendin vlees gewend en ik ben daarmee doorgegaan.
Nu is mijn vraag:

Welke aantal procenten kan ik aanhouden voor hem qua gewicht?

Hij weegt inmiddels alweer 10 kilo (groeit gemiddeld tussen de 1 a 2 kilo per week) en op dit moment doe ik hem 7 % van zijn lichaamsgewicht.
Bij de dierenartskontrole vond de dierenarts (heel bekend met dit ras want hij heeft er zelf ook 2) hem er super uit zien, doe ik het dan goed op deze manier en dan langzamerhand een beetje gaan afbouwen en vanaf welke leeftijd?

Zijn volwassen gewicht zal rond de 50 kilo liggen en hij krijgt nu eigenlijk hetzelfde menu als wat onze murphy kreeg (is wel vermeld op het forum).

Graag adviezen en tips van jullie kant alsjeblieft....
Door Lizzy
#746192
Ach, wat een scheetje, die klein!

Ik denk dat op dit moment 7% prima is. Ik zal even hier copieren hoe dat ging met Linga, mijn pup (Dalmatiër, uiteindelijk 28 kilo)

Maar goed, ik woog Linga dus wekelijks/twee wekelijks en liet de hoeveelheid voeding met haar 'mee groeien'. Maar, als een pup een maand of 6 is, stabiliseert de toename in hoeveelheid wel, is mijn ervaring. Op een maand of 5 begon ze langzaam minder dan 7% eten te krijgen. Bij 5 maanden zat Linga op ongeveer 5% van haar lichaamsgewicht. Bij 7 maanden zat Linga op ongeveer 3% van haar lichaamsgewicht.

Jij moet gewoon even aankijken hoe dat bij jou pup gaat.
#746197
Hij was 6 kilo toen we hem haalden toen was hij 7 weken.
inmiddels vandaag 9 weken oud en 10 kilo, dus 2 kilo per week !!!
De dierenarts vond hem netjes qua gewicht en bouw en we zullen dan ook zeker alles goed aankijken in de toekomst met zijn groei, maar hij doet het super en is zeer voldaan naar een maaltijd (nu 3x per dag).
Het is werkelijk een scheet met zijn babyvet hahahahaha, nog zo lekker los in zijn velletje.
Voor zover ik weet ben ik met dit ras en deze lijn de enigste hier in de buurt die BARFT met de pup en zie de meste nestgenootjes van hem op de show in mei waar hij dan ook aan mee zal doen, ben heel erg benieuwd......
Bedankt voor je antwoord, we zijn op de goede weg met ons ondeugende knuppeltje dus..
#746218
ik heb nu een pupje van 16 weken, een aussie.  Ze weegt nu 8 kilo en zij staat nu op 1,4 vlees.  En daar staat ze prima op.  Het zal mss ook wel een beetje rasgebonden zijn, qua activiteit enz  hoeveel de pup nodig heeft.
#746232
ik bedoel dat ze 1,4 vlees krijgt.  Bestaande uit spiervlees, bot en bevleesd bot.  Natuurlijk haar pakket organen en groenten ed ook allemaal.  Maar ik dacht gelezen te hebben dat het enkel om vlees ging, vandaar dat ik enkel haar kg in vlees even meedeelde.

Sorry moest het even verwarrend overgekomen zijn, of moest ik over iets gelezen hebben dat het over heel het menu in kg ging
#746238
Hij heeft inderdaad een heel afwisselend 2-wekelijks menu waarin alles al zit wat hij nodig heeft, maar vroeg me alleen af van de hoeveelheid en vanaf wanneer ongeveer afbouwen naar minder.
Ik weeg hem ook wekelijks en stel dan de hoeveelheid grammen vast voor die aankomende week.
Dat hij nu al zo zwaar is ligt aan dit ras, zijn ouders liggen rond de 50 kilo (volwassen gewicht) dat is heel normaal. ;)
Hoewel hij eruit ziet net als een ijsbeertje, toch zie je zijn ribben duidelijk bewegen als hij loopt dus niet TE dik dus, gewoon prima nu.
Laatst gewijzigd door Mystic Moonlight op vr 20 apr 2007, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Cherry
#746983
Is hij een Americaanse Bulldog? Die worden iid vrij zwaar als ze volwassen zijn, ik vind 2 kilo per week aankomen veel te veel, ik ben voorstander om hem zo schraal mogelijk te houden zeker omdat er toch al veel gewrichts problemen zijn bij de Americaanse Bulldog
Een AmBull groeit tot zijn 3 jaar, waarom moet het nu dan zo snel, zijn uiteindelijke gewicht bereikt ie toch wel, geef hem de tijd
en nog veel geluk met je leuke pup  :)
Gebruikersavatar
Door Cherry
#747049
murphybull schreef: nee  ;) hij is een Olde Englisch Bulldogge, verwacht gewicht op volwassen leeftijd zal ongeveer rond de 50 kilo zijn uitgaande van zijn beide ouders.
Een O.E.B.  :) en die 50 kilo haalt ie toch wel hoor, maar geef hem aub de tijd om te groeien, ook bij de O.E.B. zitten dezelfde problemen als bij de A.B.
Mijn teven zijn groot geworden op barf, nooit brokjes gehad en ik heb erover gewaakt dat ze zeker niet meer als 1 kilo per week aankwamen.
Het zijn nu mooie gespierde slanke dames  ;)
Door *wendy*
#747339
Lupa schreef: 2 kilo per week? is dat niet veel?
Is redelijk normaal bij een OEB/AB. Maar het is wel oppassen geblazen dat het niet nog harder gaat.  ;)
Ik heb een week of 3 gehad dat Gandor bijna 2.5 kg per week groeide zonder dik te worden.  ::) Vanaf ca 18 weken begon hij zich te stabiliseren naar 1 tot 1.5 kg per week.
#747359
Ik weeg hem iedere week omdat ik dat zijn menu voor de aankomende week kan maken in verband met de hoeveelheden.
Hij zit nu op 7% en dat hou ik nog even zo want hij is niets te dik, je ziet zijn ribben goed tijdens het lopen bewegen, maar verder heeft hij nog wel veel baby-vet (vel over)  ;D
Ik kijk het gewoon even nog een tijdje aan, als hij echt te hard zou gaan dat zet ik hem over op 6% en ga zo maar door, gewoon op het oog dus proberen.
Het is moeilijk bij een pup, vind ik, maar het gaat verder geweldig hij lust alles heel graag.
Hij heeft al een heel 1dagskuikentje verorberd deze week en ook een kipkarkas en kippennek (niet platgeslagen).
Dat ging super en blijf er altijd wel bij om te kijken of hij niet te gulzig is.
Verder is het een gezonde en zeer actieve ondeugd  ;)
Door *wendy*
#747929
Dat weet ik, maar wat doe je er tegen als je de voeding al aangepast hebt. Wat ik bedoel te zeggen is dat het redelijk normaal is  voor deze rassen. Denk dat het bij een teckel of een flatcoat echt ronduit alarmerend is !
#747948
De dierenarts ( heeft zelf 2 old englisch bulldogges) en de fokker van onze pup vinden dat hij er geweldig uitziet, dus neem aan dat het zo prima is. ;)
Als hij zich wat begint te stabiliseren qua groei dan gooien we de procenten naar beneden, van 7% naar 6% en ga zo maar door...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door