Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Batatinha
#746006
Hoi allemaal,

Mijn hond Daan heeft veel last van diaree. 's morgens is de poep prima, maar in de loop van de dag wordt het steeds dunner. Ik ben al meer rmb gaan geven en iets minder orgaan en groenten. Daarnaast geeft ik hem orthica probiotica en op advies van de dieren arts Ispaghula. Een calorie arme vezelbron om de darmen wat gymnastiek te geven.

Hij zei dat het zou kunnen dat Daan allergisch is voor bepaalde voedingsstoffen in zijn eten. (en hij adviseerde om Hill's brok te gaan geven  :-\)
Ik heb meteen gezegd dat ik niet over ga op brokken. Vooral omdat ik weet dat dat het probleem niet oplost. Toen Daan brok kreeg had hij ook steeds diaree namelijk.

Maar.... ALS Daan ergens allergisch voor is. Hoe spoor ik dat dan op zonder Daan de noodzakelijke voedingsstoffen te ontnemen?

Heeft iemand raad?


Groetjes Marieke
#746015
Ik zou voor de grap eens beginnen met groene leem. Heer Kruimel had een dergelijk probleem, het hield maar aan en hij kwam er maar niet af met dieetmaatregelen. Twee dagen groene leem en voila! opgelost.

Helpt dat niet dan zou je een eliminatie-dieet moeten doen. Dwz dat je Daan een eiwitbron (dier) voert dat hij nog nooit gehad heeft. En dan alleen dat speciale dier, bv geit, of eend, gedurende minstens een week. Als je het heel precies doet voer je zelfs bv alleen spiervlees en voegt dat na een week vleesbot toe en nog weer later orgaan, allemaal van hetzelde dier. Gaat dat een tijd lang goed dan voeg je een volgend dier toe, net zolang totdat je de verschijnselen weer krijgt. Dan weet je of en waarvoor de allergie is.
Door pallas
#746029
In de bieb staat ook nog een artikel in de bieb, dab akn je het even rustig nalezen.
Ik ben met didot nu aan 't opbouwen. Koolvis gaat goed en nu krijgt hij eend en sardientjes er inmiddels bij.

Waarom schrijft de d.a extra vezels voor? Als je extra vezels nodig heb in het menu kan je gewoon meer groenten geven, maar dat ben je juist weer minder gaan geven.
#746706
Kruimel schreef: Ik zou voor de grap eens beginnen met groene leem. Heer Kruimel had een dergelijk probleem, het hield maar aan en hij kwam er maar niet af met dieetmaatregelen. Twee dagen groene leem en voila! opgelost.

Helpt dat niet dan zou je een eliminatie-dieet moeten doen. Dwz dat je Daan een eiwitbron (dier) voert dat hij nog nooit gehad heeft. En dan alleen dat speciale dier, bv geit, of eend, gedurende minstens een week. Als je het heel precies doet voer je zelfs bv alleen spiervlees en voegt dat na een week vleesbot toe en nog weer later orgaan, allemaal van hetzelde dier. Gaat dat een tijd lang goed dan voeg je een volgend dier toe, net zolang totdat je de verschijnselen weer krijgt. Dan weet je of en waarvoor de allergie is.
Waar koop je groene leem? En voer je dat dan door zijn menu, of geef je hem dan alleen leem?
En hoeveel?

En met dat Eliminatie dieet. Doe je je hond dat niets tekort ?  Als je een week alleen maar spiervlees en bot geeft en dan week voor week nieuwe dingen erbij dan ben je wel een paar weken/maanden bezig. Komt hij dan niets tekort?

Groetjes Marieke
Door ~Joke~
#746709
Bij een elimentatie dieet geef je 2 maanden lang 1 eiwitbron waar de hond nog nooit mee in aanraking is geweest. Je kunt alles van dit dier geven; bot, orgaanvlees en spiervlees. Als de klachten dan zijn verdwenen start je met een andere eiwitbron, dit geef je een week en gaat dit goed dan kun je de volgende geven.

Psyllium wordt gezien als één van de beste bronnen van vezels. Vezels reguleren de stoelgang en kunnen zo verstopping en diarree voorkomen. Psyllium heeft een laxerende werking, maar is veel veiliger dan gewone (vrij verkrijgbare) laxeermiddelen, die ertoe kunnen leiden dat het lichaam belangrijke voedingstoffen kwijtraakt. De vliesjes van de zaden zetten uit als ze in contact komen met water (in voedsel of in het spijsverteringskanaal), waarbij zich een soort gelatineuze massa vormt. Bij diarree wordt de stoelgang vertraagd doordat de zaadvliesjes veel van het vocht in de ontlasting opnemen. Bij obstipatie worden de darmen juist aangezet tot samentrekken, doordat de ontlasting meer volume krijgt. Deze wordt bovendien zachter, zodat de kans op het krijgen van of het verergeren van aambeien minder wordt.

Naast diarree en verstopping kan psyllium ook aanverwante klachten helpen verlichten, zoals:

IBS (irritable bowel syndrome) ;
aambeien (hemorroïden);
diverticulitis (ontsteking van een of meer uitstulpingen in het maag-darmkanaal).
Er zijn enkele aanwijzingen dat psyllium kan helpen bij het voorkomen van gewichtstoename. Doordat het voedsel volumineuzer wordt, zit men mogelijk sneller 'vol' en heeft men minder de neiging te veel te eten.

Volgens sommige onderzoeken zou psyllium hartaandoeningen helpen voorkomen en cholesterolverlagend werken. Doordat het eten als het ware wordt opgeblazen, zit er per portie relatief minder vet in.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op za 21 apr 2007, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#746872
Die Ispaghula die ik nu geef van de dierenarts heeft zo goed als dezelfde werking als Psyllium. Ik wacht iig even af wat de wijzigingen in Daans weekmenu doen en wat de behandeling met Ispaghula doet. Mocht dat niet werken zouden we een Eliminatie dieet kunnen proberen. Al wordt het lastig om een dier te vinden dat Daan nog nooit gegeten heeft. :D

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Marieke
#747428
Groene leem koop ik bij de natuurvoedingswinkel, je kunt het ook via internet bestellen.

En volgens mij is Ispaghula hetzelfde als psyllium.

"Psyllium, also referred to as ispaghula, is derived from the husks of the seeds of  Plantago ovata "
(van Medline).
Door ~Joke~
#747439
Batatinha schreef: Die Ispaghula die ik nu geef van de dierenarts heeft zo goed als dezelfde werking als Psyllium. Ik wacht iig even af wat de wijzigingen in Daans weekmenu doen en wat de behandeling met Ispaghula doet. Mocht dat niet werken zouden we een Eliminatie dieet kunnen proberen. Al wordt het lastig om een dier te vinden dat Daan nog nooit gegeten heeft. :D

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Marieke
Het is hetzelfde  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door