Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yankeebulls
#74461
Hoi
Ik ben me ook aan het verdiepen in een menuutje en nu heb ik een paar vraagjes.
Ik kan ook aan alle vlees ingredienten komen die ik kan bedenken ongeveer dus dat wordt geen probleem.
Mijn vraag gaat meer over de werking van de ingredienten apart.

Vraag 1 Bijv. vitamine c vind ik erg belangrijk om dat dit in verband word gebracht met HD, bot opbouw, pezen, gewrichten etc.
Nu weet ik dat er in bijv kiwi veel vit c zit.
Is het nu goed om veel kiwi (of vitaminerijke groenten) te gebruiken als ingredient? of zeg je dat er in de gemiddelde gr/fruit mix meer dan voldoende vitamine c zit? ook als je maar half barf/ half brokken voert (voorlopig)?

Vraag 2 wat is slokdarm? vlees of orgaan? het is namelijk een grote spier dus.. net als hart, en kraakbeen zoals strottenhoofden (bevat zeker 50% vlees), waar reken je dat toe? en is dat aan te raden (strottenhoofden)?.

Vraag 3 hoe belangrijk is de variatie. ik heb al eerder te kennen gegeven dat ik voeding voor een maand tegelijk wilde maken.
is dit slechter voor een hond als iedere dag verschillend? het menu dat ik in gedachten heb bevat veel verschillende vlees, bot, groente, fruit soorten etc en is alleen iedere dag hetzelfde met die variartie dat ik bijv. een ei of een vis toevoeg.

Vraag 4 hoe moet ik de leeftijd van mijn hond inpassen in het verhaal? ik heb bijv. gelezen dat ze op volwassen leeftijd minder bot kunnen hebben? eet een jonge hond van bijv. 4 maanden gewoon het menu van Ian Billinghurst (50 % rmb)?

Vraag 5 hoe belangrijk zijn de extra toevoegingen? Visolie en zeewier bijv. geef je dat altijd ? of is dat ter vervanging van vis bijv.

Vraag 6 Groenten: ik zie dat jullie ingredienten gebruiken als alfafalfa, nu weet ik dat dat iets heel kleins / pieterigs is, werkt het dan wel? of geef je dan gewoon veel ervan?

Vraag 7 Welke groenten zijn favoriet bij jullie en horen in een echte Barf altijd thuis? Ik zie bijv broccolie bijna altijd passeren, zijn er meer van die favorieten?

Vraag 8;D

Voorlopig weer genoeg gevraagd.
Alvast bedankt voor de expertize ;)
Binnenkort als ik de vleesingredienten heb in geslagen zal ik mijn voorlopige menu hier neerzetten (voor het bereiden) en dan hoop ik dat jullie het willen aanpassen waar nodig.
Laatst gewijzigd door yankeebulls op za 03 apr 2004, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#74686
yankeebulls schreef: Hoi
Ik ben me ook aan het verdiepen in een menuutje en nu heb ik een paar vraagjes.
Ik kan ook aan alle vlees ingredienten komen die ik kan bedenken ongeveer dus dat wordt geen probleem.
Mijn vraag gaat meer over de werking van de ingredienten apart.

Vraag 1 Bijv. vitamine c vind ik erg belangrijk om dat dit in verband word gebracht met HD, bot opbouw, pezen, gewrichten etc.
Nu weet ik dat er in bijv kiwi veel vit c zit.
Is het nu goed om veel kiwi (of vitaminerijke groenten) te gebruiken als ingredient? of zeg je dat er in de gemiddelde gr/fruit mix meer dan voldoende vitamine c zit? ook als je maar half barf/ half brokken voert (voorlopig)?
Ik vind dit moeilijk. Sommige vinden dat je vitamine C moet supplementeren, anderen (waaronder Mogens Eliasen) vinden dat je niet zomaar moet supplementeren met vitamine C. Naar mijn mening is groente en fruit een heel veilige manier om vitamine C aan je hond te geven. Ik denk dat je gewoon alle groentes en fruit kunt gebruiken en lekker moet afwisselen.
Vraag 2 wat is slokdarm? vlees of orgaan? het is namelijk een grote spier dus.. net als hart, en kraakbeen zoals strottenhoofden (bevat zeker 50% vlees), waar reken je dat toe? en is dat aan te raden (strottenhoofden)?
Volgens mij is het orgaan/slachtafval. Volgens mij is strot ook wel prima om te geven (geef het zelf niet maar zag laatst een site waarbij verteld werd dat het wel gezond was - zal eens kijken of ik die site nog kan vinden).
Vraag 3 hoe belangrijk is de variatie. ik heb al eerder te kennen gegeven dat ik voeding voor een maand tegelijk wilde maken.
is dit slechter voor een hond als iedere dag verschillend? het menu dat ik in gedachten heb bevat veel verschillende vlees, bot, groente, fruit soorten etc en is alleen iedere dag hetzelfde met die variartie dat ik bijv. een ei of een vis toevoeg.
Ik heb hier gewoon geen beeld bij...... het druist zo in tegen mijn idee van zelf samenstellen om pakketten te maken die iedere dag ongeveer alles bevatten (want zo klinkt het). Dat klinkt bijna als versvlees....
Vraag 4 hoe moet ik de leeftijd van mijn hond inpassen in het verhaal? ik heb bijv. gelezen dat ze op volwassen leeftijd minder bot kunnen hebben? eet een jonge hond van bijv. 4 maanden gewoon het menu van Ian Billinghurst (50 % rmb)?
Volgens mij is het voor een pup 60% RMB
Vraag 5 hoe belangrijk zijn de extra toevoegingen? Visolie en zeewier bijv. geef je dat altijd ? of is dat ter vervanging van vis bijv.
Nee, ik geef dit niet iedere dag. Maar visolie vind ik zelf erg belangrijk voor de omega 3 vetzuren. Omega 3 komt weinig voor in de voeding en het lijkt mij een goed idee om dit toe te voegen. Zeewier: hangt er een beetje van af. Ik geef het sowieso niet iedere dag, maar ik geef het ook niet als ik bijv. waterkers of zeekralen door mijn groentemix heb zitten.
Vraag 6 Groenten: ik zie dat jullie ingredienten gebruiken als alfafalfa, nu weet ik dat dat iets heel kleins / pieterigs is, werkt het dan wel? of geef je dan gewoon veel ervan?
Deze kiempjes zijn ontzettend geconcentreerd! Ze bevatten werkelijk alles! Zo gezond! Ik geef 1 bakje op 1 week groentes.
Vraag 7 Welke groenten zijn favoriet bij jullie en horen in een echte Barf altijd thuis? Ik zie bijv broccolie bijna altijd passeren, zijn er meer van die favorieten?
Ik geef nooit broccoli omdat dit veel te veel purine bevat en dat mogen Dalmaten niet hebben. Maar, dit zijn mijn favorieten: alfalfa, waterkers, andijvie, peterselie (en andere kruiden zoals dille, munt, paardebloemblad, knoflook, tijm, etc), komkommer, courgettes, wortel, rucola-sla, winterpostelijn, etc.
Vraag 8;D

Voorlopig weer genoeg gevraagd.
Alvast bedankt voor de expertize ;)
Binnenkort als ik de vleesingredienten heb in geslagen zal ik mijn voorlopige menu hier neerzetten (voor het bereiden) en dan hoop ik dat jullie het willen aanpassen waar nodig.

;D
Nou, ik weet niet of je hier wat aan hebt!
Groetjes, Lizzy
Door yankeebulls
#74723
bedankt voor je reactie.
Die producten op die site zien er goed uit, ik werk op een kalverslachterij dus het was erg herkenbaar.
"a gullet a day keeps the vet away" :)

Over die maandelijkse pakketten die ik in gedachten had:
het is inderdaad zo dat dat op kant klaar voer gaat lijken alleen dan met de ingredienten (incl groente) van Barfplaats en op jullie manier samengesteld.
Kan me voor stellen dat dat indruist tegen je gevoel maar het gaat mij er in eerste plaats om dat ik gezonde voeding geeft, en daar moet je ook de tijd vor hebben.
Als ik het echt op de manier van jullie wil doen met iedere dag verschillende menu's dan ben ik gewoon te lang bezig, want op dat tijd stip van de dag is het een drukte hier.
Dit kan ik bijv. eens in de zoveel tijd maken mbv apparatuur in een bevriende slagerij.
Het is een beetje een compromis tussen tijd en het beste voer.
En tov brokken vind ik het een grote stap vooruit, toch?
Door Lizzy
#74726
yankeebulls schreef: bedankt voor je reactie.
Die producten op die site zien er goed uit, ik werk op een kalverslachterij dus het was erg herkenbaar.
"a gullet a day keeps the vet away" :)

Over die maandelijkse pakketten die ik in gedachten had:
het is inderdaad zo dat dat op kant klaar voer gaat lijken alleen dan met de ingredienten (incl groente) van Barfplaats en op jullie manier samengesteld.
Kan me voor stellen dat dat indruist tegen je gevoel maar het gaat mij er in eerste plaats om dat ik gezonde voeding geeft, en daar moet je ook de tijd vor hebben.
Als ik het echt op de manier van jullie wil doen met iedere dag verschillende menu's dan ben ik gewoon te lang bezig, want op dat tijd stip van de dag is het een drukte hier.
Dit kan ik bijv. eens in de zoveel tijd maken mbv apparatuur in een bevriende slagerij.
Het is een beetje een compromis tussen tijd en het beste voer.
En tov brokken vind ik het een grote stap vooruit, toch?
Nou, dat ligt er aan hoe die kant en klare pakketten eruit gaan zien. Het gevaar schuilt (mijnsinziens) in het volgende: als jij pakketten maakt voor langere tijd waarin bepaalde elementen ontbreken, dan loopt jouw hond dus tekorten op. Een goed versvleesmerk laat een analyse maken of maakt een zorgvuldige berekening van het gemaakte product. Eventueel worden vitamines die te weinig van nature voorkomen in de voeding aangevuld met supplementen.

Dat ligt voor een particulier iets minder eenvoudig. Een zelf samensteller die iedere dag weer andere dingen geeft zorgt ervoor dat de tekorten in dag 1 en 2 weer op worden geheven in dag 3 (ik noem maar een voorbeeld).

En vandaar dat ik er niet zo enthousiast over ben, over dit idee. Ik begrijp ook eerlijk gezegd het probleem niet zo van zelf samenstellen zonder compleet complete pakketten. Ik maak van alles wat ik koop afgewogen pakketjes. Dus bijv. 25 pakjes kippenkarkas a 800 gram, 25 pakjes kippenvleugel a 800 gram, 40 pakjes lamssnijdsels a 700 gram, 40 pakjes rundsnijdsel a 700 gram, 5 pakjes sardientjes a 800 gram, 14 pakjes gepureerde groentes a 450 gram, enzovoorts. Vandaag pak ik uit de vriezer voor morgen: 1 pakje groente, 1 pakje witvis. En dit zet ik dan in de koelkast. Morgen pak ik voor dinsdag een pakje groente en een pakje rundvlees uit de vriezer. En wat botjes. Wat is hier dan ingewikkelder aan dan aan jouw pakketten?

Of snap ik gewoon niet wat jij van plan bent te gaan doen? (Kan ook goed ;D!).

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 04 apr 2004, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door yankeebulls
#74829
nee je hebt gelijk dat zijn punten die helemaal waar zijn.
en zoals jij dat oplost is natuurlijk een goed idee.
ga weer eens verder brainstormen, bedankt :D
Gebruikersavatar
Door Cherry
#74853
Ik meng ook nooit verschillende vlees en gevogelte onderelkaar.
Maak ook altijd aparte porties en dan wissel ik iedere dag af.
Ik denk dat elke zelfsamensteller dat toch wel doet?
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#74877
Hoi Yankeebulls
Ik zou zo graag aan runderstrotten komen.Vroeger kon ik die zo halen.Ik mis die dingen echt.De honden zijn er verzot op. ;) Dat REO,ik heb wel een idee. Die EO is dat aan de zuidkant ?? :-\ Verkopen ze die waar jij werkt ?
Gr.Lia
Door obicham
#82428
heb gister ook runderstrotten met luchtpijp en slokdarm gekregen

ze wisten in eerste instantie niet wat ze ermee moesten beginnen
maar na een uurtje waren ze toch op
Door casangio
#82476
Lizzy schreef:
Nou, dat ligt er aan hoe die kant en klare pakketten eruit gaan zien. Het gevaar schuilt (mijnsinziens) in het volgende: als jij pakketten maakt voor langere tijd waarin bepaalde elementen ontbreken, dan loopt jouw hond dus tekorten op. Een goed versvleesmerk laat een analyse maken of maakt een zorgvuldige berekening van het gemaakte product. Eventueel worden vitamines die te weinig van nature voorkomen in de voeding aangevuld met supplementen.

Dat ligt voor een particulier iets minder eenvoudig. Een zelf samensteller die iedere dag weer andere dingen geeft zorgt ervoor dat de tekorten in dag 1 en 2 weer op worden geheven in dag 3 (ik noem maar een voorbeeld).

En vandaar dat ik er niet zo enthousiast over ben, over dit idee. Ik begrijp ook eerlijk gezegd het probleem niet zo van zelf samenstellen zonder compleet complete pakketten. Ik maak van alles wat ik koop afgewogen pakketjes. Dus bijv. 25 pakjes kippenkarkas a 800 gram, 25 pakjes kippenvleugel a 800 gram, 40 pakjes lamssnijdsels a 700 gram, 40 pakjes rundsnijdsel a 700 gram, 5 pakjes sardientjes a 800 gram, 14 pakjes gepureerde groentes a 450 gram, enzovoorts. Vandaag pak ik uit de vriezer voor morgen: 1 pakje groente, 1 pakje witvis. En dit zet ik dan in de koelkast. Morgen pak ik voor dinsdag een pakje groente en een pakje rundvlees uit de vriezer. En wat botjes. Wat is hier dan ingewikkelder aan dan aan jouw pakketten?

Of snap ik gewoon niet wat jij van plan bent te gaan doen? (Kan ook goed ;D!).

Groetjes, Lizzy
lamssnijdsels a 700 gram, 40 pakjes rundsnijdsel
Hoi Lizzy,

Dit zie ik vaker staan. Halen jullie dat bij de slager of snijden jullie dat zelf???? En wat voor soort vlees is het??
alvast bedankt,

groetjes, alma
Door Ollie
#82679
Cherry schreef: Ik meng ook nooit verschillende vlees en gevogelte onderelkaar.
Maak ook altijd aparte porties en dan wissel ik iedere dag af.
Ik denk dat elke zelfsamensteller dat toch wel doet?
???Mischien een hele domme vraag hoor, maar waarom geen verschillende soorten vlees bijelkaar? ??? ::)
Door Lizzy
#82701
Hoi Lizzy,

Dit zie ik vaker staan. Halen jullie dat bij de slager of snijden jullie dat zelf???? En wat voor soort vlees is het??
alvast bedankt,

groetjes, alma
Hoi Alma, dat zijn stukjes vlees van rund, kalf, lam, schaap, paard, geit, etc. die de slagers overhouden nadat ze mooie lapjes vlees voor de verkoop voor mensen hebben gemaakt. Dit zijn dan stukjes vlees die vetranden bevatten of kaantjes/zeentjes. Zij laten dat meestal ophalen en dan gaan de snippertjes naar de kroket industrie. Ik koop ze van mijn slager (voor vaak niet teveel geld) omdat het uitstekend is voor de honden! We noemen ze vleessnippertjes of snijdsels of snijlingen. En meestal noemen de slagers ze ook zo of zoiets.
Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#82702
Ollie schreef:

???Mischien een hele domme vraag hoor, maar waarom geen verschillende soorten vlees bijelkaar? ??? ::)
Geen idee! Misschien zijn er honden die daar gevoelig op reageren ofzo? Ik geef in ieder geval wel verschillende soorten vlees bij elkaar en ik heb nooit gemerkt dat dit nadelig werkt bij mijn honden.
Door SHIVA
#82706
Als mijn honden vlees krijgen
geef ik ze gewoon alles door elkaar
en de vis krijgen ze dan op een andere dag
maar dat zijn dan ook verschillende vissen bijelkaar
tot op heden geen problemen er mee
gr shiva
Door Ollie
#82718
Lizzy schreef:

Geen idee! Misschien zijn er honden die daar gevoelig op reageren ofzo? Ik geef in ieder geval wel verschillende soorten vlees bij elkaar en ik heb nooit gemerkt dat dit nadelig werkt bij mijn honden.
Ja ik dacht al doe ik het nu weer helemaal verkeerd? :o ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door