Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#746365
Hallo Iedereen,
Ik ben al weer een tijd niet op het forum geweest omdat het erg goed gaat met het Barfen! ;) Xena is nu 11 maanden en ze krijgt 200 gram per dag. Maar meestal is dat toch iets te veel. Dus we willen eigenlijk naar zo'n 1 - 1,25 kg per week. Ik heb het nu niet over p/d omdat we haar eigenlijk willen laten vasten voor één of twee dagen per week. De reden waarom het voer omlaag gaat is omdat ze het op dit moment niet allemaal opeet, waardoor ze dus niet de juiste percentages krijgt.
We weten haar gewicht op dit moment niet helemaal zeker, binnenkort lopen we even binnen bij de DA om haar te wegen (staat een weegschaal in de wachtkamer). Op onze personenweegschaal (die nogal onprecies is) weegt ze 5 kg.
Het lijkt nu misschien of ze zo weinig eet, maar ze is gewoon slank. Absoluut niet te dik, en ook niet te mager. Ook beweegt ze genoeg, dus geen problemen. Alleen eet ze gewoon niet zoveel

Is trouwens 1 of 2 dagen vasten per week goed voor een hondje van 11 maanden? Ze groeit niet veel meer, haar ouders zitten ook rond de 4,5 tot 5,5 kg.
Laatst gewijzigd door Ianthe op wo 25 apr 2007, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#746471
Je geeft nu 4%? Als dat teveel is, dan kun je nu best 3% gaan geven. Dat is 150 gram per dag. En je kunt ook de weekhoeveelheid verdelen over 5 a 6 dagen, met deze leeftijd, maar begin gewoon met langzaam opbouwen van vasten. Geef je nu 2 maaltijden per dag? Zou ik namelijk beginnen met eerst naar 1 maaltijd per dag.
Door Ianthe
#748472
Ik heb inmiddels een menu samengesteld, is dit goed?

Maandag
    · RMB eend 100 gr.
    · ½ Spier geit 50 gr.
¼ teentje knoflook

Dinsdag
    · Vasten
¼ teentje knoflook

Woensdag
    · RMB Geit 200 gr.
    · ½  Orgaanmix 75 gr.
¼ teentje knoflook

Donderdag
    · Spier kip 100 gr.
    · 1 ei
¼ teentje knoflook

Vrijdag
    · RMB parelhoen 100 gr.
    · ½ Orgaanmix 75 gr.
¼ teentje knoflook

Zaterdag
    · RMB kip 100 gr.
    · ½ Spier geit 50 gr.
¼ teentje knoflook

Zondag
    · Spier rund 100 gr.
    · Onbeperkt yoghurt
¼ teentje knoflook


Is het trouwens beter om de grote maaltijd voor of na de vastendag te geven. Ze eet namelijk nooit veel, ook niet als het onbeperkt is. Misschien heeft ze na die vastendag dan wel zo veel honger dat ze toch 200 gram op eet, of heeft ze anders op de vastendag zelf te veel honger?
#748499
Qua percentages zit je op :

53% vleesbot
31% vlees
16% orgaanvlees

Ik zou zelf op een vastendag geen knoflook geven. Knoflook is gezond enzo, maar op een nuchtere maag kan het irriteren. Het beste geef je op die dag alleen water.

Qua hoeveelheid diersoorten zit je op 5. Gezien je geen groente geeft, zou ik zeker niet minder gaan voeren. Misschien nog een dagje vis er tussen? Mag ik vragen waarom je op 1 dag onbeperkt yoghurt geeft? Wat is het idee daarachter?
#748552
Lizzy schreef: Qua percentages zit je op :

53% vleesbot
31% vlees
16% orgaanvlees

Ik zou zelf op een vastendag geen knoflook geven. Knoflook is gezond enzo, maar op een nuchtere maag kan het irriteren. Het beste geef je op die dag alleen water.

Qua hoeveelheid diersoorten zit je op 5. Gezien je geen groente geeft, zou ik zeker niet minder gaan voeren. Misschien nog een dagje vis er tussen? Mag ik vragen waarom je op 1 dag onbeperkt yoghurt geeft? Wat is het idee daarachter?
De yoghurt is onbeperkt omdat Xena yoghurt niet echt lekker vindt. Als ze 10 likjes eet is het al veel...
Bedankt voor de herrinnering aan de vis, die was ik helemaal vergeten ;). Is tonijn in blik op oliebasis goed? Zo ja dan wordt het toegevoegd aan de zondag.

Het is trouwens niet zo dat we helemaal geen groente geven, het hangt er maar vanaf wat wij eten. Als we rauwkost eten krijgt ze altijd wat, vooral paprika, sla en rauwe aardappel vindt ze lekker. Ze lust geen groenteprut (van de staafmixer) en verder meestal ook een zachte groentes behalve sperzieboontjes. Ik heb inmiddels wel begrepen dat de aardappel niet zo goed is, daarom krijgt ze daar maar héél erg weinig van. Idem bij paprika.
Maar omdat de hoeveelheid groente zo klein is, alleen soms een beetje sla of een paar boontjes, een stukje paprika of een stukje aardappel. Staat het niet op het menu, en als het erop zou staan. Staat er nog "onbeperkt" omdat ze er niet veel van eet.

En wat de knoflook betreft: Begrepen!
pink0pink schreef: Is het trouwens beter om de grote maaltijd voor of na de vastendag te geven. Ze eet namelijk nooit veel, ook niet als het onbeperkt is. Misschien heeft ze na die vastendag dan wel zo veel honger dat ze toch 200 gram op eet, of heeft ze anders op de vastendag zelf te veel honger?
Mag ik misschien een antwoord op de bovenstaande vraag?
#748586
pink0pink schreef: De yoghurt is onbeperkt omdat Xena yoghurt niet echt lekker vindt. Als ze 10 likjes eet is het al veel...
Bedankt voor de herrinnering aan de vis, die was ik helemaal vergeten ;). Is tonijn in blik op oliebasis goed? Zo ja dan wordt het toegevoegd aan de zondag.
Ik zou zeker niet iedere week tonijn geven. Dat bevat teveel kwik. Eens per maand lijkt me echt zat. Je zou het af kunnen wisselen met verse/rauwe/hele vis. En met sardien of zalm of makreel uit blik.
Is het trouwens beter om de grote maaltijd voor of na de vastendag te geven. Ze eet namelijk nooit veel, ook niet als het onbeperkt is. Misschien heeft ze na die vastendag dan wel zo veel honger dat ze toch 200 gram op eet, of heeft ze anders op de vastendag zelf te veel honger?


Ik denk dat je dit gewoon uit moet proberen. Kijk waar zij het beste op reageert.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door