Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Ilse
#745273
Na ruim anderhalf jaar kvv, met om de aantal dagen een barfdagje, heb de afgelopen 3 weken volledig gebarft, YES!
Ik heb een pakket besteld bij versvoeding en dit was precies goed voor haar, voor 4 weken. Nu wil ik verder op barf, maar ik wil meer variatie in de hondenbak. Ik vond er vrij veel kippen- en eendennek bij zitten, dus daar wil ik iets anders voor. Ze heeft bijna alles al eens gegeten, ze eet vis moeilijk en zalmkoppen echt niet!
Nou staan er genoeg menu's die ik zo kan overnemen om te beginnen, maar de meeste van jullie hebben een grotere hond dan ik!
Ze is ong 12-13 kilo en ik geef haar zo'n 350gr per dag, toch weer over twee voedingen.

Wie zou er voor mij eens mee willen denken over een menutje?
Alvast bedankt voor de moeite! :)
Door Lizzy
#745285
Als ik jou was, zou ik deze link gaan bestuderen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Want sec gezien is het de bedoeling dat jij zelf de kennis op doet om zelf een menu in elkaar te draaien dat past bij jou en je hond.

En het begin ligt er. Je weet wat ze met het barfpakket heeft gegeten. De kip en de eendennekken (die geschikt zijn voor de beginner) kun je simpelweg vervangen door eendkarkas en geitenribben.
Door *Ilse
#745667
Bedankt voor je reactie Lizzy, ik wil natuurlijk zelf samenstellen, maar ik vind het lastig om percentag's uit te rekenen. Om een voorbeeld te geven: 300 gram kippepoot met karbo eraan en 50 gram groentemix. Hoe is dan de verhouding in procenten qua vlees/bot.

Vanmiddag heb ik haar toevallig geiteribben gegeven, zoals ik al gelezen had geeft je die aan elkaar. Maar dan hoeft ze ze niet, dus ik mes erdoor gejaagd en kijken of ze ze dan neemt. Ja dan gaat ze er welop kluiven, maar die ribben beet ze niet door, dus die heb ik afgenomen.
Morgen probeer ik het maar weer, en anders haal ik ze maar weer weg.
Zodra ik weetwat ik ga gevende komende weken, zet ik het in de rubriek. Sorry voor het verkeerd plaatsen, ik was niet zo scherp, lekker die nachtdienst :-[
Door Lizzy
#745772
*Ilse schreef: Bedankt voor je reactie Lizzy, ik wil natuurlijk zelf samenstellen, maar ik vind het lastig om percentag's uit te rekenen. Om een voorbeeld te geven: 300 gram kippepoot met karbo eraan en 50 gram groentemix. Hoe is dan de verhouding in procenten qua vlees/bot.

Vanmiddag heb ik haar toevallig geiteribben gegeven, zoals ik al gelezen had geeft je die aan elkaar. Maar dan hoeft ze ze niet, dus ik mes erdoor gejaagd en kijken of ze ze dan neemt. Ja dan gaat ze er welop kluiven, maar die ribben beet ze niet door, dus die heb ik afgenomen.
Morgen probeer ik het maar weer, en anders haal ik ze maar weer weg.
Zodra ik weetwat ik ga gevende komende weken, zet ik het in de rubriek. Sorry voor het verkeerd plaatsen, ik was niet zo scherp, lekker die nachtdienst :-[
Je hoeft niet naar de percentages per dag of per maaltijd te kijken maar naar de percentages van bijv. 1 week. Het handigst is om de barfrekenhulp van barfclub af te halen. Daar het gewicht van je hond in te zetten en het percentage dat ze aan lichaamsgewicht moet eten (bij volwassen honden kun je 2% a 3% gebruiken als beginpunt) en dan de percentages op geven zoals je ze wenst te voeren. Dus bijv. 50% vleesbot, 10% groente, 15% orgaanvlees, 5% tafelrestjes, 20% spiervlees (die categorie moet je zelf even invullen). Nu komen onder in gewichten te staan van wat je per week aan je hond moet voeren.

Vreemd dat ze geitenribben niet weggeknaagt krijgt! Hoe lang heb je haar laten proberen? En anders zul je zachtere vleesbotten zoals eendkarkas, parelhoenkarkas, kip, konijn, kwartel, etc. moeten blijven voeren. Maar misschien dat ze het nog wel gaat eten hoor, als het wat went.
Door *Ilse
#745882
Vreemd dat ze geitenribben niet weggeknaagt krijgt! Hoe lang heb je haar laten proberen? En anders zul je zachtere vleesbotten zoals eendkarkas, parelhoenkarkas, kip, konijn, kwartel, etc. moeten blijven voeren. Maar misschien dat ze het nog wel gaat eten hoor, als het wat went.
[quote][/quote]

Ja ik vond het ook een beetje raar, zeker omdat ze lamsribben wel opeet! Ik heb haar zo'n 10 minuten laten rommelen, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik die geitenribben een beetje eng vond. Ze leken zo vrezelijk scherp te zijn.

Misschien ligt het wel aan mij, ik ga het vanavond nog eens proberen.
:-\
Door *Ilse
#745972
Goed ik heb boodschappen gedaan:

1000 gram kipkarkas
2 parelhoenkarkassen
1 eendenkarkas
1000 gram pens
ong 1 kilo lamshart
500 gram kippenlever
ong 1 kilo kopvlees(rund)
ong 1 kilo geitenvlees
400 gram groentenmix

En voor het lekkere 2 strotjes!

Hier wil ik zo'n 4 weken mee doen,  af en toe een extra kippenvleugeltje of zo om het mee optevullen..

menutje volgt :-\
Laatst gewijzigd door *Ilse op vr 20 apr 2007, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door