Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#74137
jawel, ik heb weer een (moelijke?) vraag.

Ik zat te denken: je leest altijd dat honden via de ontlasting van andere honden een wormbesmetting kunnen oplopen. Maar dan moeten ze volgens mij toch echt wel:

a) de ontlasting opeten
b) met hun neus de ontlasting aanraken en vervolgens de neus aflikken zodat ze eventuele eitjes naar binnen krijgen.

Nou heb ik mijn hondjes geobserveerd en of die nou zo hygienisch zijn maar ze houden altijd enkele cm afstand tussen drol en neus.

Met andere woorden: loopt het niet zo'n vaart? En maak je je misschien druk om niks?

Ben benieuwd naar de meningen hierover.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#74188
Ik weet niet hoe het met jullie honden is maar die van mij trappen nog wel eens in de hondenpoep, en dat wassen ze thuis weer netjes schoon.
Door Ziggi
#74190
Hi hi, als Aramis in de poep stapt trekt hij zijn poot op, rent weg en gaat hinken. Hij vindt dit zo vies he ;D.
Er wordt gezegd dat ze van het eten van paardenpoep wel ziek kunnen worden ivm het ontwormingsmiddel dat paarden krijgen.
Aramis zijn fokker vertelde ons om de hond 1x per week pens te geven dan hebben ze geen behoefte om hondenpoep te eten.
Laatst gewijzigd door Ziggi op vr 02 apr 2004, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#74191
[quote="Hitam"]
Ik weet niet hoe het met jullie honden is maar die van mij trappen nog wel eens in de hondenpoep, en dat wassen ze thuis weer netjes schoon.
[/quote]
Dit zal mijn dames niet snel overkomen die breken liever hun nek dan dat ze erin gaan staan :o
Gebruikersavatar
Door Nitus
#74201
[quote="sylvia"]
[quote="Hitam"]
Ik weet niet hoe het met jullie honden is maar die van mij trappen nog wel eens in de hondenpoep, en dat wassen ze thuis weer netjes schoon.
[/quote]
Dit zal mijn dames niet snel overkomen die breken liever hun nek dan dat ze erin gaan staan :o
[/quote]
;D ;D ;D ;D, ik had ook zo'n hond, die liep op 'hakjes' zei ik altijd, maar die andere twee zijn iets lomper, het maakt ze geen bal uit waar ze nu in trappen, zolang het maar niet prikt. :)
Door Anna Penta
#74202
Mijn Poncho is ook zo'n dametje. Ze let altijd op waar ze loopt en zelfs bij een breed uitgesmeerde hondenhoop zet ze haar pootje precies op de schone plekjes ertussen. Ik kijk daar altijd met bewondering naar.
Door lekker kort
#74229
Ff denken hoor hoe het ook alweer zat, Lintworm kan niet rechtstreeks die heeft een tussen gastheer nodig genaamd de Vlo, spoelwormen krijgen ze van de moederhond tijdens de zwangerschap en van het om elkaars bek likken en kotsvreten natuurlijk, vandaar dat ik altijd zeg laat een hond je niet in het gezicht likken, (ZE LIKKEN EERST HET KONTJE EN DAN HET MONDJE)

Hoe ze met haak- en zweepwormen besmet worden weet ik eigenlijk niet, meestal is het de spoel- of lintworm die ze hebben.

Groeten Fritz.
Door Helen
#74257
[quote="lekker kort"]
Ff denken hoor hoe het ook alweer zat, Lintworm kan niet rechtstreeks die heeft een tussen gastheer nodig genaamd de Vlo, spoelwormen krijgen ze van de moederhond tijdens de zwangerschap en van het om elkaars bek likken en kotsvreten natuurlijk, vandaar dat ik altijd zeg laat een hond je niet in het gezicht likken, (ZE LIKKEN EERST HET KONTJE EN DAN HET MONDJE)

Hoe ze met haak- en zweepwormen besmet worden weet ik eigenlijk niet, meestal is het de spoel- of lintworm die ze hebben.

Groeten Fritz.
[/quote]

Ik weet niet hoe anderen het voor elkaar krijgen, maar Balou slaagt er geregeld in, mmmm zeg maar dagelijks om mij een of meerderel likken in het gezicht te geven hoor ;D

groetjes Helen
Door essie
#74317
[quote="Helen"]
[quote="lekker kort"]
Ff denken hoor hoe het ook alweer zat, Lintworm kan niet rechtstreeks die heeft een tussen gastheer nodig genaamd de Vlo, spoelwormen krijgen ze van de moederhond tijdens de zwangerschap en van het om elkaars bek likken en kotsvreten natuurlijk, vandaar dat ik altijd zeg laat een hond je niet in het gezicht likken, (ZE LIKKEN EERST HET KONTJE EN DAN HET MONDJE)

Hoe ze met haak- en zweepwormen besmet worden weet ik eigenlijk niet, meestal is het de spoel- of lintworm die ze hebben.

Groeten Fritz.
[/quote]

Ik weet niet hoe anderen het voor elkaar krijgen, maar Balou slaagt er geregeld in, mmmm zeg maar dagelijks om mij een of meerderel likken in het gezicht te geven hoor ;D

groetjes Helen
[/quote]

Mijn honden weten dat ze niet in mijn gezicht mogen likken en proberen dat niet eens. Ik hou niet zo van dat geflebber.

Esther
Door qyan
#74325
[quote="Helen"]
[quote="lekker kort"]
Ff denken hoor hoe het ook alweer zat, Lintworm kan niet rechtstreeks die heeft een tussen gastheer nodig genaamd de Vlo, spoelwormen krijgen ze van de moederhond tijdens de zwangerschap en van het om elkaars bek likken en kotsvreten natuurlijk, vandaar dat ik altijd zeg laat een hond je niet in het gezicht likken, (ZE LIKKEN EERST HET KONTJE EN DAN HET MONDJE)

Hoe ze met haak- en zweepwormen besmet worden weet ik eigenlijk niet, meestal is het de spoel- of lintworm die ze hebben.

Groeten Fritz.
[/quote]

Ik weet niet hoe anderen het voor elkaar krijgen, maar Balou slaagt er geregeld in, mmmm zeg maar dagelijks om mij een of meerderel likken in het gezicht te geven hoor ;D

groetjes Helen
[/quote]

hier wordt ook aardig wat afgelebberd hoor. ;D :P
en ben helemaal niet van plan om het af te leren, want buiten het feit dat qyan af en toe gewoon graag een lebber geeft: meestal als ie iets wil, is het daarbuiten ook hele doodnormale hondentaal.
als ik thuis kom wordt ik begroet met een lebber, als baasje boos is probeert ie het goed te maken/ verzoening, weet ik hoe je het noemt) met een lebber over mijn mond en zo verder.
na het eten ook zo'n heerlijke lebber, wel neus dichthouden voor de vleeslucht ;D
zoals mijn goede moeder altijd zegt: vroeger aten we van de straat maar we waren ook nooit ziek (je bouwt neem ik aan toch een soort van imuniteit op)
nee hoor, laat maar lekker lebberen ;)
Door lekker kort
#74360
Mijn honden weten dat ze me niet in het gezicht mogen likken, dat wil echter niet zeggen dat ze het niet proberen, ik bied in dat geval mijn handen aan die mogen ze wel likken.

Het is maar net wat je ze toestaat en daar is iedereen vrij in.

groeten Fritz.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#74563
Haakwormen gaan via de ontlasting. Of gras waar ontlasting heeft gelegen. Lintwormen van de vos ook via gras en andere planten in het bos (ook bosbessen, mensen!). Sommige lintwormen via vlees (ook voor de mens).
Zweepwormen worden ook wel kennelwormen genoemd, daarvan weet ik het niet precies, maar het zal ook wel via de ontlasting gaan. Spoelwormen trouwens ook. Zowel via de moeder als via de ontlasting.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#74564
Dart likken is volgens mij niet zo vreselijk gevaarlijk. De spoelwormeitjes moeten eerst een dag of drie rijpen voordat ze een besmetting kunnen veroorzaken. Wat wel kan is dat er in de haren van de hond wat ontlastingresten met eitjes blijven hangen, die opgelikt worden en dan doorgegeven. Maar dan is de kans op besmetting al weer veel kleiner.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door