Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#741420
Ik had van het weekend kalkoendrumsticks gehaals bij het IC om uit te proberen. Ik had al zoiets van hmm wel hard maar goed zeer goed bevleesd dus toch maar gegeven, ze vonden het allemaal lekker, wel veel en hard knaagwerk, Misty springt echter halferwege op en kijkt zo naar die drumstick, zo van wat doe je nou en laat hem acuut links liggen. Ze had pas over de dag een pond op terwijl ze grofweg een kg eet. Na een uur begon ze te piepen en haar neus was heet, hangerig. Eerste gekeken of er wat klem zat maar kon iets ontdekken echter vooral als ik haar liet drinken piepte ze van de pijn. Toch maar op de valreep naar de da en ja hoor een gaatje achter in het gehemelte vermoedelijk door de kalkoen. Ze heeft antibiotica gekregen want een mondinfectie wil je helemaal niet hebben en wat metacam voor een dag of 5. En ze had iets koorts. Voor mij dus geen kalkoen meer. Ik had gewoon op mijn intuitie moeten vertrouwen.
Door roefus
#741441
Cindy de Wolf schreef: Ik had van het weekend kalkoendrumsticks gehaals bij het IC om uit te proberen. Ik had al zoiets van hmm wel hard maar goed zeer goed bevleesd dus toch maar gegeven, ze vonden het allemaal lekker, wel veel en hard knaagwerk, Misty springt echter halferwege op en kijkt zo naar die drumstick, zo van wat doe je nou en laat hem acuut links liggen. Ze had pas over de dag een pond op terwijl ze grofweg een kg eet. Na een uur begon ze te piepen en haar neus was heet, hangerig. Eerste gekeken of er wat klem zat maar kon iets ontdekken echter vooral als ik haar liet drinken piepte ze van de pijn. Toch maar op de valreep naar de da en ja hoor een gaatje achter in het gehemelte vermoedelijk door de kalkoen. Ze heeft antibiotica gekregen want een mondinfectie wil je helemaal niet hebben en wat metacam voor een dag of 5. En ze had iets koorts. Voor mij dus geen kalkoen meer. Ik had gewoon op mijn intuitie moeten vertrouwen.
Nou, da's goed balen zeg.
Ik heb ze ooit p.o. in huis gehaald, maar las toen dat er gewaarschuwd werd tegen kalkoenbot, omdat het vlijm- en vlijmscherp zou zijn.
Tegenwoordig lees ik geregeld dat kalkoenbot gegeven wordt (of zijn dat enkel de nekken?  :-[).
Maar goed dat jij dit hier neerzet, ik begin er dus mooi niet aan.

Beterschap voor Misty  :-*
Door pallas
#741456
ik geef geen kalkoen, veel te hard.
Als ik eens goedkoop aan een hele kalkoen kan komen snij ik het vlees eraf en geef dat zo.
Door Lizzy
#741461
Ik vind kalkoenbot net glas. Maar ja, er zijn bakken met mensen die het probleemloos voeren, dus tja... Alleen de kalkoennekken die ik heb durf ik te voeren. Deze zijn niet hard en bevatten ook geen vlijmscherp bot. Maar kalkoendij of drumsticks? Ja, ik zou ze dus inderdaad niet geven. En Cindy, jouw verhaal bewijst weer waarom. Sterkte Misty! Dikke knuf voor haar!
Door Cindy de Wolf
#741465
Ze hadden geen nekken bij het IC vandaar de drumsticks meegenomen. Ik heb nu nog 4kg liggen daar snij ik het vlees vanaf en het bot verdwijnt in de kliko.

Misty is gelukkig nu alweer vrolijk, ze heeft vanmorgen ook gewoon gegeten, parelhoenkarkas en voor vanavond ook wat zachts BIBI met sardientjes.
Door Helen
#741544
Ik heb ze vroeger Balou wel eens gegeven. Die kreeg ze ook goed weg en heeft er nooit last van gehad. Tegenwoordig durf ik het ook niet meer. Kalkoennekken geef ik wel, maar alleen helemaal kapotgeslagen met de vleeshamer of gemalen. Want ook kalkoennekken vind ik snoeihard.
Door Borke
#741693
Arme Misty!
Bedankt voor je verhaal Cindy, hier dus ook geen kalkoen. Gelukkig hadden ze het niet toen wij bij het IC waren.
Door peerle
#741744
Ik zou ook niet meteen drumsticks ofzo geven, dat is toch al vrij groot... Maar nekken heb ik hier probleemloos gegeven, en ook stukken karkas met kleinere botten.

Beterschap voor Misty !  :-*
Door roefus
#741745
Ik weet ook eigenlijk niet of er veel verschil is in 'formaat kalkoen'.
Bestaan er grote en kleinere soorten ?
Dat zou tenslotte ook nog iets kunnen zeggen over de hardheid van botten.
Als ik hier bijvoorbeeld een eend koop, dan weegt die 1900 gram, en zelfs soms 2200 gram.(peking-eend).
Dat zijn ook behoorlijke poten, in vergelijking met de eendenpootjes die ik ooit bij IC kocht.
Als er bij kalkoenen ook dergelijke verschillen zijn, zou ik me kunnen voorstellen dat de ene kalkoen de andere nog niet is.
Misschien ook daarom het verschil in nekken? :-\
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#741787
roefus schreef: Ik weet ook eigenlijk niet of er veel verschil is in 'formaat kalkoen'.
Bestaan er grote en kleinere soorten ?
Dat zou tenslotte ook nog iets kunnen zeggen over de hardheid van botten.
Als ik hier bijvoorbeeld een eend koop, dan weegt die 1900 gram, en zelfs soms 2200 gram.(peking-eend).
Dat zijn ook behoorlijke poten, in vergelijking met de eendenpootjes die ik ooit bij IC kocht.
Als er bij kalkoenen ook dergelijke verschillen zijn, zou ik me kunnen voorstellen dat de ene kalkoen de andere nog niet is.
Misschien ook daarom het verschil in nekken? :-\
Ik zag rond kerst overal babykalkoentjes in de schappen liggen. Deze waren bijna net zo groot als een kip. Ik denk dat deze dieren heel jong worden geslacht en dat de nekken dan nog niet kneiterhard zijn.
Door 202Spots
#741840
*Dorothea* schreef: Ik zag rond kerst overal babykalkoentjes in de schappen liggen. Deze waren bijna net zo groot als een kip. Ik denk dat deze dieren heel jong worden geslacht en dat de nekken dan nog niet kneiterhard zijn.
Ik koop ook vaak de hele kalkoen, haal de borstvlees voor ons zelf eraf en maal de rest.
Ik vind dat de jonge hennetje OOK scherpe harde botten hebben en geef alleen kalkoen wanneer ALLES gemalen is.
Door tieneke
#743095
roefus schreef: Ik weet ook eigenlijk niet of er veel verschil is in 'formaat kalkoen'.
Bestaan er grote en kleinere soorten ?
Dat zou tenslotte ook nog iets kunnen zeggen over de hardheid van botten.
Als ik hier bijvoorbeeld een eend koop, dan weegt die 1900 gram, en zelfs soms 2200 gram.(peking-eend).
Dat zijn ook behoorlijke poten, in vergelijking met de eendenpootjes die ik ooit bij IC kocht.
Als er bij kalkoenen ook dergelijke verschillen zijn, zou ik me kunnen voorstellen dat de ene kalkoen de andere nog niet is.
Misschien ook daarom het verschil in nekken? :-\
Er zit zeker heel veel verschil in de nekken  ;)
Hier eten ze de kalkoennekken als het eendennekken zijn en nergens last.
Soms heb ik kleine dunne nekken maar vaker zijn het de dikke die toch zo'n 200 gram per stuk wegen...echte grote jongens dus.
Door Chaos
#743596
Als ik aan kalkoenpoten kan komen maal ik het voor ik het geef. Het is even hard werken, dat wel, maar liever dat dan splinters.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door