Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door me and my boys
#739633
ik geef mijn pup kivo en barf een paar dagen met hem.
Nu is het met het eten van kivo redelijk rustig, ik kan aan de bak komen en hem aaien,hoewel hij verzot is op kivo.
Maar dan het barfen, nog nooit zo'n woesteling van 10 weken meegemaakt!
Hij beschermt zijn eten alsof hij dagen niets heeft gekregen.
Zijn broers hoeven niet bij hem in de buurt te komen, hij laat dan echt zijn mini tandjes zien en gromt gigantisch!
We hebben hem gisteren wel opgepakt omdat hij op kiezelsteentjes een lap pens lag te eten(vrat bijna de steentjes ook op) maar hij gaat dan vreselijk tekeer.
Nu heeft hij al eens mijn vinger voor een kippenek aangezien en dat was geen pretje.
Hoe doen/gedragen jullie honden zich met barfen en gewoon kvv?
Vind het prima om alleen aan zijn bak te komen en hem met barfen met rust te laten maar hoor vaak dat dat juist niet mag?!
Ik vind het ook niet prettig als ik lekker aan de chinees zit en iem. probeert dat af te pakken, denk dat ik ook ga grommen!
Trouwens verder vertoond hij totaal geen agressief/dominant gedrag hoor, het is een lieverdje, alleen niet met barfen!!
ellen
Door Boefke
#739638
In principe vind ik dat als mijn hond zijn eten heeft, dat dat van hem is en heb ik dus geen reden om hem bij zijn eten te storen. Wel vind ik het belangrijk dat ik in geval het nodig is (te hard bot oid) bij hem kan komen. Met barf gaat dat moeilijker dan toen hij kvv of brok kreeg. Het hangt ook van het moment af. Als hij al een tijd met zijn eten bezig is dan is het van hem en kan ik niet zomaar bij hem komen. In het begin gaat dat veel makkelijker. Als ik er van het begin bij blijf dan gaat het prima. Zo voer ik vaak dingen die ik niet helemaal vertrouw (nek ofzo). Dan houd ik het vast en 'help' hem. Zodat ik het weg kan nemen als ik het genoeg vind. Hij accepteert dat dan zonder problemen. Tis hier een beetje oefenen en aanvoelen wanneer wat wel en niet kan. Als hij al een tijd het eten in zijn bezit heeft en zomaar weghalen niet meer kan, dan wil ruilen nog wel eens helpen. Dan gooi ik een ander interessant stuk eten een eindje uit zijn buurt neer, zodat hij het andere stuk onbewaakt achter laat. Moet dan wel echt interessant zijn dat andere stuk ;)
Door Eef+Stippels
#739639
Die van mij zijn ook best op hun eten, ze vinden het heel erg lekker en willen het niet afstaan. Dat hoeft normaal ook niet. Behalve als de een het van de ander heeft afgepakt. Vooral Wandor beschermt zijn eten. Ik pak het dus ook niet van hem af, maar ik geef hem het commando 'los'. Dan legt hij het met veel moeite neer en dan kan ik het oppakken. Wanneer het bot te klein is geworden en ik het daarom af wil pakken, doe ik hetzelfde maar daarbij geef ik dan iets anders lekkers.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#739640
vanaalst schreef: Vind het prima om alleen aan zijn bak te komen en hem met barfen met rust te laten maar hoor vaak dat dat juist niet mag?!
En van wie zou dat niet mogen dan? Dat bepaal jij zelf toch? Het kunnen afpakken van voer van een hond is wel een stelling uit de oude doos hoor. Vroeger (en misschien hier en daar nog steeds) werd dit zo verteld door trainers. Dat zou goed voor hem zijn omdat je als baas nou eenmaal alles van je hond af moet kunnen pakken. Ik ben het daar niet mee eens. Het is handig als je alles af kunt pakken omdat hij soms misschien iets wil eten wat gewoon gevaarlijk is of waar je de afkomst niet van kent maar het is gewoon normaal hondengedrag om voer te verdedigen. Hier zijn ze ook fel op hun voer en de hond die ik als pup gekregen heb, daarvan kan ik ook wel een bot ofzo afpakken als het echt moet maar dan moet ik wel voorzichtig te werk gaan. Mijn andere hond bijt mij onmiddellijk als ik dat doe.
Door Nelly
#739659
Hier geen enkel probleem, met Andor niet, die ik als pup heb gekregen, en ook met Angel niet, die 2 jaar was toen ze hier kwam. Probeer wel altijd om ze zoveel mogelijk met rust te laten als ze eten. Ik wordt ook niet blij als iemand m'n lekkere biefstukkie van m'n bord graait. Als ze echter iets van straat of zo oppakken krijgen ze onmiddelijk het commando "laat liggen!" meestal spugen ze de zaak dan al gelijk uit.
Door Dogshome
#739674
Als de honden eten laat ik ze met rust, ik vind het totaal niet nodig om ze dan te storen.
2 van onze honden zijn vel met eten, ik maak daar geen punt van.
Is hun goed recht om hun eten te beschermen.
Alle honden eten hier apart van elkaar, kan het ook nooit mis gaan.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#739709
Rovanna schreef: En van wie zou dat niet mogen dan? Dat bepaal jij zelf toch? Het kunnen afpakken van voer van een hond is wel een stelling uit de oude doos hoor. Vroeger (en misschien hier en daar nog steeds) werd dit zo verteld door trainers. Dat zou goed voor hem zijn omdat je als baas nou eenmaal alles van je hond af moet kunnen pakken.
Helemaal mee eens.Vroeger werd altijd gezegd dat je een rangordeprobleem zou hebben als je nix van je hond af kan pakken,maar dit heeft echt nix met dominantie te maken,het is normaal hondengedrag:een ranglagere mag naar een ranghogere grommen om zijn voedsel/prooi te verdedigen.Je kan dit 'probleem' makkelijk wegtrainen bijv. door het ruilen van zijn prooi voor iets anders lekkers.
Ik laat mijn honden ook met rust als ze aan het eten zijn maar wil wel iets kunnen afpakken voor t geval dat ze buiten iets pakken wat slecht voor ze is!
Door amiwoods
#739717
zorg dat ie op een plaats eet waar je het niet hoeft af te pakken.
bv. de bench.  hier krijgen ze allemaal in de bench eten en dan hoef ik ook niet bang te zijn dat een ander het afpakt of dat er dingen tussen belanden die niet eetbaar zijn. zoals de steentjes die je aangeeft.
ze zijn hier wel fel op hun eten , maar afpakken kan ik altijd, alleen doe ik dat niet.
Door Happy Tail
#739753
Baya is naar andere honden erg fel met eten verdedigen, maar naar ons niet. Als we een loge hebben dan gaat de huiskamerderu er gewon tussen bij het eten.
En als wij iets van Baya "af " zouden moeten pakken is dat eigenlijk geen probleem. We geven nog wel eens een grote runderschouder en die in een keer opeten is teveel. Dan gaan we ruilen......als ik vind dat het genoeg is geweest krijgt Baya het commando "ruilen" dat betekent: ik krijg nog iets lekkerders dan dit bot. En voor haar is dat een pensstaafje.
Door judith1967
#739814
Ik heb ook geen problemen met iets afpakken van Cairo.Het is zijn voer,en dat snap ik ook,maar ik wil het wel af kunnen pakken mocht er wat gebeuren.
Dus  bij het commando los laat ie het ook los of spuugt het uit.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#739846
ben dus de enige niet.
het gekke is dat als we buiten lopen en hij heeft een stokje of erger paardepoep en ik zeg los of nee -- hij dat geljik los laat.
De honden eten ieder op hun eigen plek buiten of binnen dan krijgen ze het in de bench.
Het is inderdaad niet nodig om aan hun eten te komen, maar id in het geval van een te hard bot  ---- ga ik toch ook maar proberen om te kunnen ruilen.
Heb met mijn eerste hond op de training id gehad dat ik zijn bak mee moest nemen om te leren dat ik er ook aan zou kunnen komen - dat ging toen goed maar hij kreeg geen barf!
Bij mij  twee andere honden kan ik het wel afpakken maar dat doe ik alleen als het nodig is, dus zelden.
veder maak ik er geen probleem van maar ik ben dat niet gewend zo'n fel mannetje
ellen
Door cylke
#740329
Ik laat haar ook gerust, behalve als het iets te hard is. Dan geef ik het commando "los", wat meestal  :D werkt...
Door Cathelijn
#740380
Hier krijg ik het ook niet van ze terug als ze het lekker vinden. Ze bijten niet, maar klemmen gewoon hun bek stevig dicht.
Ik laat ze rustig eten, alleen als een stukje bot te hard blijkt te zijn, verleid ik ze met een stukje lekkers en dan kan ik het wel wegpakken.
Door tt-tjes
#740383
Met alles wat ze in hun bak krijgen laat ik ze met rust. Vwb bot, de stukken die ze hier krijgen zijn te klein, ik moet het daarom ook altijd vasthouden, anders probeert Balou het zo door te slikken.
Door dat ik het vast heb is hij veel voorzichtiger met eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door