Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#739402
Het valt me op dat de honden sinds ze BARFen zich buiten meer en meer aan allerlei planten te goed doen. Vroeger in de brokkentijd aten ze alleen gras nu is het oa braamblad, brandnetel, kleefkruid de onechte berenklauw[of hoe dat ding heet] en natuurlijk nog steeds gras. Het is net alsof ze door BARF meer smaak ontwikkeld hebben  ;)
Zonet stonden Kyra en Penny de bloemen uit onze Japanse sierkwee te eten. Ik heb even gegoogled om te kijken of dat kwaad kan. Ik kwam de volgende info tegen:
Afbeelding
Dwergkwee of Japanse sierkwee is
      meerstammig, sterk vertakt, grillig en doornig. De bloememen zijn meestal
      rood, soms ook oranje, roos of wit. De blaadjes van de bloemen zijn
      eetbaar. Het is een zeer
      gemakkelijker plant voor de kleine fruittuin/siertuin. In het voorjaar is het een
      erg opvallende bloemheester. In het najaar kan je de vruchten bewonderen
      en plukken. De mooie, geurende vruchten zijn rijk aan pectine, zuren
      en vitamines. Ze zijn  zeer geschikt om te verwerken tot sap en lekkere jam
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op zo 08 apr 2007, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#739416
Hee, wat leuk! Nou ja, niet leuk natuurlijk als je net fijn van de mooie bloemen wilde gaan genieten  ;D maar apart dat je honden zoveel meer dingen zijn gaan eten!
Tara eet ook van alles, maar dat deed ze ook toen ze nog brokken at. Ze eet ook'oneetbare' dingen zoals rotte boom, zwarte aarde e.d. maar ook braamblad. Ze is dol op zelfgeplukte vruchten als bramen, aardbeien, frambozen en bosbessen en is heel handig in het plukken.
Nou komt Tara van een boerderij waar ze altijd overal rondscharrelde en dus ook vanalles oppikte.
Kátur doet dit trouwens niet.
Door pallas
#739431
Nox "snackt"elke dag wel wat extra's, gras, allerlei plantjes en kruiden (ook brandnetel).
Ze is dan ook een echte groentefreak, bedelt om sperciebonen en spinazie en meer van dat soort maffe dingen :D
Nox krijgt van mij ook altijd wat meer groente dan Didot (die vindt het meer konijnevoer)
Door mirjam_dc
#739445
grappig! Duco eet ook van alles als hij de kans krijgt. Vooral is 'ie dol op paardenbloemen, de bloem of de pluizenbol maakt niet uit :P Lijkt me zelf toch niet zo lekker met dat witte, ongetwijfeld bittere, sap. Dan hebben Joke's borders meer smaak  :D maar ook mos, gras, takjes etc. etc. gaan er regelmatig in!
Door Yvonne K
#739461
Mijn honden eten alleen gras als ze last van hun buik hebben of (het lijkt op een sociale functie) als ik in het gras even uitrust dan beginnen ze soms vlak naast mij ´te grazen´. Ook vinden ze de wortels van bepaalde waterplanten lekker om te eten. En de bepaalde modder. Want ze kiezen dan echt een bepaald plekje modder wat ze eten.
En dan zijn het helaas ook nog katten- en mensenpoepeters (als ze de kans krijgen).
Door Boefke
#740378
Boef eet idd veel gras. Andere planten/bloemen heb ik hem nooit zien eten. Wel modder. Een hondje hier uit het dorp eet vaak paardebloemen.
Gebruikersavatar
Door pike
#740549
Ze zijn hier allebei verzot op rietwortels; vers, uitgedroogd, half verrot het maakt ze niets uit. Ze halen ze uit het water als het moet. Pike eet graag takjes (ook met fikse dorens eraan :-X die moet hij altijd inleveren). Armagnac zag ik vanochtend toevallig een wortelstok van moeraswederik uit de vijver vissen. Gras wordt dagelijks van gesnoept. Verder heb ik ze(nog) nooit wilde plantaardige dingen zien eten.
Door Eef+Stippels
#741555
Wandor en Yindra eten wel graag gras (hun voorkeur gaat uit naar de kleine versie van pampas gras en wandor houdt vooral van bamboe). Maar verder eten ze geen planten.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op vr 13 apr 2007, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nynke
#743849
Nu dat jullie het erover hebben, Gunnar trekt ook graag riet uit sloten, maar ik heb nog niet ontdekt of hij daadwerkelijk de wortels gaat eten, ik zal er de volgende keer op letten !! Hij doet wel een moord voor rauwe sperciebonen, spruitjes, appel, andijvie, witlof en sla.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#744603
Mijn oudste hond (volgende maand 14) eet al jaren zodra we in het bos zijn braamblad. Dit is ook het enige wat hij "plukt" en hij heeft ook echt de voorkeur voor de oudere bladeren. De jonge blaadjes laat hij staan en pikt echt de oude eruit ???
Heb hier al eerder een vraag over gesteld waarom hij dit zou kunnen doen maar niemand had er een antwoord op.
Door marianne333
#744830
Heb altijd begrepen dat honden alleen gras of groen eten als ze last van hun ingewanden hebben kunnen ze goed kotsen en zo werkt het bij mijn honden ook.
Bij het barfen geef ik ook een beetje groenvoer vermalen maar vooral gras is hard en onverteerbaar dus dat prikkelt lekker om de rotzooi eruit te gooien.
Gebruikersavatar
Door pike
#744837
nou hier wordt het gras en riet gewoon uitgepoept, en als Pike er veel van heeft gegeten dan heb ik gewoon een complete rietdrol :P want nee het verteert niet
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door