Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marianne333
#736014
Hoi,

Ik heb een vraag over de supplementen. Zeewier en alfalfa heb ik gevonden. levertraan zalmolie biergist en kelp alleen in gel of andere tabletvorm In welke hoeveelheden dien je dat toe en als tablet of vermalen?
Marianne
Door Mevroi Kruim
#736039
Hoi,

Nou, zoveel supplementen hoef je niet te geven hoor! Als je goed afwisselend barft, of je geeft een goede kvv, dan zijn supplementen maar heel beperkt aan de orde.
Ik geef af en toe een tabletje kelp, en toen Kátur in de groei was kreeg hij wat levertraan. Biergist geef ik niet, dat veroorzaakt vaak allergische reacties. Als je beslist B-vitamines wilt geven kun je beter tabletjes kopen. Zalmolie krijgen ze niet, ik voer vette vis. Alfalfa geef ik als kiemen door de groentemix.
Tabletjes vijzel ik fijn en gooi ik over het eten. Capsules kun je lekprikken en de inhoud door het voer mengen.
Door Lizzy
#736043
Ik sluit me helemaal aan bij Kruimel. Veel te veel supplementen.

Ik geef heel soms zeewier. Dat ik Ao Nori, dat ik zelf over de soep eet. Daar krijgen ze soms een beetje van. Maar echt maar weinig, want ze krijgen hier waterkers en dat bevat ook jodium. Ze krijgen zeevis, en dat bevat ook veel sporenelementen die ook in zeewier zitten.

Levertraan geef ik alleen aan puppies en dan ook nog eens uitsluitend in de winter. Een volwassen hond heeft dat niet nodig.

Visolie kan handig zijn, voor als je hond geen vette vis lust.

Biergist is troep en zou ik gewoon niet kopen en al helemaal niet geven.

Kelp is gelijk aan zeewier.
Door K@rin
#736175
Ik geef alleen Zalmolie, Glucosamine/Primeval of Ultra Spur aan de oudere honden.
Ultra Spur krijgen de pups nu ook 1x per dag door het voer heen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#736322
marianne333 schreef: Hoi,

Ik heb een vraag over de supplementen. Zeewier en alfalfa heb ik gevonden. levertraan zalmolie biergist en kelp alleen in gel of andere tabletvorm In welke hoeveelheden dien je dat toe en als tablet of vermalen?
Marianne
Zeewier krijgen ze hier af en toe door de kefir. Alfalfa doe ik door de gr.mix. Levertraan en biergist voer ik niet. Vienna krijgt 3 keer in de week een visolie capsule omdat ze slecht vis eet.
Kay krijgt iedere dag een tabletje groenlipmossel
Meer voer ik ook niet aan supplementen
O, ze krijgen hier wel 1 keer in de week een lepel acacia honing, en een teentje knoflook :)
Door marianne333
#736697
Hoi,

Allemaal hartelijk bedankt voor de informatie ga vanaf donderdag beginnen met barfen met mijn 3 borders(dan komt het vlees binnen, compliment aan "Herbie"die het zelfs hier in Noord Limburg wil bezorgen).
Om het goed uitgedokterd te krijgen en door te hebben wat er precies nodig is vind ik hier geweldig veel goede informatie maar in tegenstelling tot wat jullie zeggen zie je toch ook dat er veel geschreven is over de supplementen en daarom dacht ik dat dat toch ook wel belangrijk zou zijn.
Hoe kom je erachter of je ze voldoende geeft in verhouding. Natuurlijk is het simpel als ze aan de diarree gaan of juist harde poep hebben maar merk je andere eventuele tekorten of overdoses juist niet veel later pas op en wat is het dan?
Door Lizzy
#736706
marianne333 schreef: Hoi,

Allemaal hartelijk bedankt voor de informatie ga vanaf donderdag beginnen met barfen met mijn 3 borders(dan komt het vlees binnen, compliment aan "Herbie"die het zelfs hier in Noord Limburg wil bezorgen).
Om het goed uitgedokterd te krijgen en door te hebben wat er precies nodig is vind ik hier geweldig veel goede informatie maar in tegenstelling tot wat jullie zeggen zie je toch ook dat er veel geschreven is over de supplementen en daarom dacht ik dat dat toch ook wel belangrijk zou zijn.
Hoe kom je erachter of je ze voldoende geeft in verhouding. Natuurlijk is het simpel als ze aan de diarree gaan of juist harde poep hebben maar merk je andere eventuele tekorten of overdoses juist niet veel later pas op en wat is het dan?
Als je de juist percentages vleesbot, vlees, orgaanvlees, vette vis groentes voert: dan komen er geen tekorten. Dus dan merk je ook niks. En overdoseren doe je ook niet.

Overdoseren hoef je pas bang voor te zijn wanneer je van iets (bijvoorbeeld orgaanvlees) echt teveel voert. Kijk, als jij 30% orgaanvlees geeft, waarvan 20% lever: dan ben je dus niet goed bezig. Dan krijgt je hond ook teveel vitamine A binnen. Maar dat zijn zulke absurde voorbeelden: dat gaat je in de praktijk echt niet gebeuren. Want dat zou betekenen dat je bijna een kilo lever per week aan 1 hond voert. Nou, dat doet niemand natuurlijk. Juist wanneer je allerlei supplementen gaat toevoegen, loop je meer kans dat je gaat overdoseren.

Dus als je ergens tussen de 40% en 60% vleesbot voert, ergens tussen de 10% en 20% orgaanvlees, ergens tussen de 5% en 15% groente en ergens tussen de 5% en 40% spiervlees voert en als je af en toe een rauw eitje geeft, wat gezonde tafelrestjes, etc: dan gaat het helemaal goed komen!

Ik koop de Ao Nori bij de reformwinkel.
Door marianne333
#736730
Hoi Lizzy,

Bedankt!
Hoe goed je ook alles leest het blijft een beetje een sprong in het diepe gevoel dus eigenlijk erg prettig dat er ervaren mensen beschikbaar zijn.
Marianne
Gebruikersavatar
Door *Monique
#736746
marianne333 schreef: Hoi Lizzy,

Bedankt!
Hoe goed je ook alles leest het blijft een beetje een sprong in het diepe gevoel dus eigenlijk erg prettig dat er ervaren mensen beschikbaar zijn.
Marianne
heel herkenbaar, hoor :). Mijn honden staan nu 7 maanden op volledig en in het begin was het ook "zie door de bomen het bos niet meer :-[". Maar dankzij BP en veel lieve andere mensen kom je een heel eind
Heel veel succes ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door