Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Golum
#734119
Hallo,
Ik kon even niks onder de zoekfunctie vinden dus ik vraag het maar even;
hoelang doet een hond erover om zijn maaltijd (kvv/nrv) te verteren??
Iemand op een ander forum zei 24 uur, maar naar mijn idee was dat 3 tot 6 uur..
Iemand iedeeën?
Door Sennaruby
#734129
Ik denk dat het eerder rond de 24 uur dan tussen de 3 en 6 uur ligt. Ik zie aan Ruby's ontlasting precies wat ze gegeten heeft en meestal poept ze ongeveer 24 uur na het eten in de kleur van wat ze gegeten heeft  :P :D Lekker verhaal hè?  ;D

Groetjes,

Fieke
Gebruikersavatar
Door *Monique
#734133
ligt het er aan niet wat ze krijgen?
Als ik hier sesamzaadjes voer ( 's avonds), vind ik die 's morgens terug. Ik moet ze idd mee gaan hakken met de noten dat weet ik ;)
Door Lizzy
#734134
Uit onderzoeken is gebleken (Ellenberger en Scheunert) wat de tijd is voordat vlees de maag heeft gepasseerd.

Na 2 tot 4 uur is ongeveer 1/3 deel van het vlees nog terug te vinden in de maag.
Na 6 uur was dat nog 1/4 deel.
Na 9 uur was dat nog maar 1/10 deel terwijl na 12 uur niets meer was terug te vinden.

Bij pups gaat het wat sneller. Bij pups van 5 weken is al het voedsel verdwenen na ongeveer 10 uur.
Door Lizzy
#734179
Kruimel schreef: Dat geldt voor vlees, maar geldt het ook voor botten?
Nou, dat verteld het onderzoek helaas niet. En dit onderzoek verteld hoe snel het vlees de maag heeft verlaten. Heeft de hond het nog niet uitgepoept, want dan zit het nog in de darmen. Maar volgens mij klopt dit wel en geldt het ook zo ongeveer wel voor bot. Als ik mijn honden 's avonds om 18 uur een kneiter van een kalfsbot geef, staan ze dat de volgende morgen/vroege middag al wit te poepen.

Met andere woorden: het doet er 12 uur over om de maag volledig te verlaten en dan doet het er nog ff over om door de darmen naar buiten te worden gewerkt. Dit duurt mijnsinziens vrij kort, de weg door de darmen (een hond heeft relatief ook een korte darm). Kijk ik naar een kalfsbot: dat komt na ongeveer 14 a 16 uur na het eten weer naar buiten. 
Gebruikersavatar
Door pike
#734399
Hier zijn de eerste drolletjes van de dag alijd bottendrolletjes. En dat is dan voor Armagnac 19à 20 uur na de maaltijd, voor Pike 20 à 21 uur (die hoeft nooit zo nodig :D).  Want ze eten maar een maal per dag, doorgaans tussen 11.00 en 12.00.  Een half tot een uur later poepen ze  nog een keer en dan zijn het vleesdrollen. Ze poepen 's avonds meestal ook nog 1x, maar dan nooit van die bottenpoepjes. Hier lijkt het er dus op dat het best wel lang in de darmen zit, en dat het bot het snelst verteerd (zou ik juist niet verwachten). Wat ik er 's ochtends ook vaak uit zie komen, is het onverteerde riet dat ze de vorige ochtend gegeten hebben.
Door Golum
#734569
Hoe kom ik dan aan die 3 tot 6 uur  ??? Ik dacht het toch echt ergens gelezen te hebben... Was misschien wel met kvv dan, klinkt dat logisch??
Gebruikersavatar
Door pike
#734590
Die drie tot zes uur slaan op de tijd dat het rauwe voer in de maag blijft. (Brokken blijven veel langer in de maag).
Vanuit de maag komt het in de darmen. Daar moet het ook nog doorheen. Zoals ook Kruimel al schreef. En bij de ene hond duurt dat laatste in elk geval blijkbaar langer dan bij de andere. Bij mensen zie je dat ook. De een heeft een snelle spijsvertering, de ander een langzame.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door