Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door geer
#733332
Ik ga volgende week naar Frankrijk en nu vroeg ik me af... Is het verstandig om daar nog aan speciale tekenpreventie te doen? En zouden jullie dat iets natuurlijks inzetten, of is het toch veiliger om chemische 'troep' te gebruiken?
Door Mevroi Kruim
#733349
Ik ga in augustus en hier gaan de Scaliborbanden om. Sowieso hier in NL al, anders zie ik m'n honden niet meer terug onder de teken  >:( het is hier op de Veluwe echt bar en boos.
Ik heb de alternatieve middeltjes geprobeerd en effect niks nada noppes. Vooral omdat je bij Kátur niet ff de teekjes ziet lopen in die dikke vacht. Dus na de wandeling opschonen is zeer gematigd effectief.
Helaas .... dan maar gif.
Door geer
#733361
Kruimel schreef: Ik ga in augustus en hier gaan de Scaliborbanden om. Sowieso hier in NL al, anders zie ik m'n honden niet meer terug onder de teken >:( het is hier op de Veluwe echt bar en boos.
Ik heb de alternatieve middeltjes geprobeerd en effect niks nada noppes. Vooral omdat je bij Kátur niet ff de teekjes ziet lopen in die dikke vacht. Dus na de wandeling opschonen is zeer gematigd effectief.
Helaas .... dan maar gif.
Mja, ik zat ook over de Scalibor te denken. Ik was er niet zo alert op, hier in het Amsterdamse Bos nog geen teek tegengekomen, tot ik tijdens het afgelopen weekend in de bossen van Friesland continu liep te plukken...

Die Scalibor, kan die nog bijwerkingen hebben?
Door hellenbanjerbo
#733474
ik ga over 2 weken naar frankrijk en de scalibor banden liggen klaar. ze helpen ook tegen de hartworm veroorzakende mug volgens de verpakking. je zult nog wel niet veel muggen hebben in april maar je weet maar nooit na zo'n kwakkelwinter. heb de hele winter door teken gevonden op de honden en vorige week de eerste vlo  >:( . toch echt balen en na 1x Lyme en 2x antibioticakuur ga ik nu zelf ook maar met scaliborbanden om nek en enkels door het bos. volgens de bijsluiter vallen de 'zeldzame' bijwerkingen erg mee maar het blijft natuurlijk gewoon gif.
Door Mevroi Kruim
#733705
Ik heb ze nu 2 seizoenen om de honden gehangen en geen bijwerkingen bespeurd. Maar zoals Hellen zegt, het blijft gif dus er kan altijd iets gebeuren.
Ik vind ze wel behoorlijk effectief tegen teken. Nou heb jij van die lekkere kortharen dus jij kunt makkelijk eventuele lifters eraf plukken tijdens of na een wandeling, dat scheelt enorm.
Door geer
#733869
Ja, de teken die ik vind zijn meestal teken die 'op de vacht' liggen, ik heb zelden een 'vastzitter'...Maar neem toch liever het zekere voor het onzekere, dus ik ga morgen even twee banden halen.

Eh, ik heb toch goed onthouden dat ik voor Frankrijk alleen een geldige Rabiesenting (of ik, de honden dan) nodig heb?
Door Ziviaantje
#733921
Als je naar Frankrijk gaat en je wilt je zo goed mogelijk indekken tegen alle gevaren kun je het volgende kopen :
Scalliborband ( teken en zandvliegjes )
Advocate ( hartworm )
Drontal dog ( vossenlintworm )
De scaliborband moet geloof ik 2 weken voor vertrek al omgehangen worden ( lees even de bijsluiter ), de advocate zou ik een dag of 2 van te voren doen en de drontal tablet geef je de dag voordat je terug naar Nederland gaat. Zo zal de eventuele laatste besmette drol lekker in Frankrijk blijven in de hoop dat de vossenlintworm niet snel in Nederland voor gaat komen  ::)
Door Ponneke
#733952
geer schreef: Eh, ik heb toch goed onthouden dat ik voor Frankrijk alleen een geldige Rabiesenting (of ik, de honden dan) nodig heb?

Ja alle EU landen eisen een geldig rabies enting.
Wij zijn aan de grens nog nooit gecontroleerd....maar op de hondenshow wordt wel gecontroleerd op de inenting.
Door geer
#734048
Ponneke schreef:
Ja alle EU landen eisen een geldig rabies enting.
Wij zijn aan de grens nog nooit gecontroleerd....maar op de hondenshow wordt wel gecontroleerd op de inenting.
Rabies hebben ze inderdaad. Maar de hele reut aan parvo weil en aanverwante toestanden niet... Maar dat hoeft dus niet gelukkig.
Door Nemosh
#753237
Heb net op BP allemaal enge dingen over de Scalliborband gelezen.
Hier zijn we ons ook aan het voorbereiden op de vakantie in Frankrijk.
Gebruikersavatar
Door pike
#753297
Ponneke schreef:
Ja alle EU landen eisen een geldig rabies enting.
Wij zijn aan de grens nog nooit gecontroleerd....maar op de hondenshow wordt wel gecontroleerd op de inenting.
aan de grens wordt misschien niet gecontroleerd, maar van een kennis heb ik gehoord dat de politie de camping opkwam en alle honden controleerde op hun rabies-enting!

scalibor moet je idd ruim van tevoren al omdoen want hij werkt niet direct
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door