Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#732926
Hallo!
Bestaat er een overzicht of een lijst van (orgaan)vlees/groente en andere barf zaken met hun voedingswaarden erbij vermeld? Ik lees op deze site wel heel verspreid wat er ergens in zit maar ik kan het niet overzichtelijk vinden. Zo sluit ik me aan bij iemand die de voedingswaarde of het nut van long wilde weten en of milt wat oplevert etc.
groeten Dorine
Door dorinekok
#733226
inmiddels heb ik zelf een overzicht gevonden van alle vitaminen enmineralen en in welke voeding ze te vinden zijn. Wat ik gevonden heb heeft betrekking op menselijke consumptie maar dat doet niets af aan de voedingswaarden per product.
Opvallend detail hierin is dat groeten slechts voor vitamine c belangrijk zijn en voor een paar mineralen die ook in andere middelen zitten. En ik heb begrepen (van Billinghurst of Eliassen) dat honden helemaal geen vitamine c nodig hebben. Mijn vraag blijft eigenlijk staan: waarom voeren wij onze honden rauwe groente?
Ten eerste kunnen ze het nauwelijks verteren, ook niet gemalen, eten ze het in de natuur pas als het half verteerd is en dan nog in heel kleine hoeveelheden. En ten tweede hebben ze het nergens voor nodig... Ik krijg hier nergens een bevredigend antwoord op. Let wel: ik ben er niet tegen om het te voeren hoor.  Maar ik blijf gewoon maar met die vraag zitten...
Dorine
Gebruikersavatar
Door Angelique
#733486
dorinekok schreef: inmiddels heb ik zelf een overzicht gevonden van alle vitaminen enmineralen en in welke voeding ze te vinden zijn. Wat ik gevonden heb heeft betrekking op menselijke consumptie maar dat doet niets af aan de voedingswaarden per product.
Opvallend detail hierin is dat groeten slechts voor vitamine c belangrijk zijn en voor een paar mineralen die ook in andere middelen zitten. En ik heb begrepen (van Billinghurst of Eliassen) dat honden helemaal geen vitamine c nodig hebben. Mijn vraag blijft eigenlijk staan: waarom voeren wij onze honden rauwe groente?
Ten eerste kunnen ze het nauwelijks verteren, ook niet gemalen, eten ze het in de natuur pas als het half verteerd is en dan nog in heel kleine hoeveelheden. En ten tweede hebben ze het nergens voor nodig... Ik krijg hier nergens een bevredigend antwoord op. Let wel: ik ben er niet tegen om het te voeren hoor.  Maar ik blijf gewoon maar met die vraag zitten...
Dorine
Volgens mij zit er in groente wel meer dan alleen vit. c anders zou ik ook een chronisch vitaminetekort opgebouwd hebben zo ondertussen. De meningen over wel/geen groente zijn verdeelt. Ik voer wel groente....geen hele bakken natuurlijk, maar een paar procent van het gehele menu. Ik ben van mening dat de groenten zeker hun nuttige bijdrage hebben in de vorm van vitamine, mineralen, anti-oxydanten, ruwvezel, koolhydraatje, zuurhuishouding.
Door Mevroi Kruim
#733689
dorinekok schreef: inmiddels heb ik zelf een overzicht gevonden van alle vitaminen enmineralen en in welke voeding ze te vinden zijn. Wat ik gevonden heb heeft betrekking op menselijke consumptie maar dat doet niets af aan de voedingswaarden per product.
Opvallend detail hierin is dat groeten slechts voor vitamine c belangrijk zijn en voor een paar mineralen die ook in andere middelen zitten. En ik heb begrepen (van Billinghurst of Eliassen) dat honden helemaal geen vitamine c nodig hebben. Mijn vraag blijft eigenlijk staan: waarom voeren wij onze honden rauwe groente?
Ten eerste kunnen ze het nauwelijks verteren, ook niet gemalen, eten ze het in de natuur pas als het half verteerd is en dan nog in heel kleine hoeveelheden. En ten tweede hebben ze het nergens voor nodig... Ik krijg hier nergens een bevredigend antwoord op. Let wel: ik ben er niet tegen om het te voeren hoor.  Maar ik blijf gewoon maar met die vraag zitten...
Dorine
Misschien moet je bij Mogens ook ff nalezen waarom hij het voeren van groente belangrijk vindt. Er zit heel wat meer in groente dan alleen vit. C, wat honden idd niet nodig hebben. Reeksen andere vitamines, mineralen, en vooral sporenelementen en enzymen. Met name die enzymen zijn een reden om rauwe groentes te geven ipv gekookte.
En vraagje: waarop baseer jij het idee dat honden goedgepureerde groente niet zouden verteren?
Door Lizzy
#733697
Kruimel schreef: Misschien moet je bij Mogens ook ff nalezen waarom hij het voeren van groente belangrijk vindt. Er zit heel wat meer in groente dan alleen vit. C, wat honden idd niet nodig hebben. Reeksen andere vitamines, mineralen, en vooral sporenelementen en enzymen. Met name die enzymen zijn een reden om rauwe groentes te geven ipv gekookte.
En vraagje: waarop baseer jij het idee dat honden goedgepureerde groente niet zouden verteren?
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar.

Overigens Dorinekok, groente bevat ook nog zoiets als bladgroen. Chlorofyl. Kan zeer gemakkelijk door de hond opgenomen worden en is buitengewoon heilzaam voor de gezondheid.
Door dorinekok
#733811
He ho, ik vroeg het me gewoon af en werd behoorlijk in de war gebracht door wat ik hier en daar gelezen heb inmiddels. Omdat ik bij mijn eigen honden zie dat ze rauwe groenten niet tot nauwelijks verteren (of niet eens eten en ik ben zo te lezen niet de enige)  tenzij voorgekookt (niet stuk gekookt) Bovendien gelezen heb dat honden geen vitamine c behoefte hebben en die paar mineralen die er ook nog in zitten nog veel meer in vlees en in orgaan vlees terug te vinden zijn. Jullie hoeven me niet lek te schieten, ik ben gewoon kritisch zeker als ik het niet begrijp.
En juist daaarom was mijn vraag ook: bestaat er niet een gemakkelijk overzicht waarop iedereen (in een oogopslag) kan zien wat je hond nodig heeft en waar dat in zit? Calcium hoeven ze toch niet persé uit melkproducten te halen als 40 tot 60 %  van het voer uit bot bestaat? Nogmaals ik wil het zelf ook gewoon graag weten en heb daar ook zo mijn (misshcien wel kritische) vragen bij. Daar vaart iedereen wel bij. Niet boos worden hoor.
Groeten Dorine
Door Lizzy
#733815
dorinekok schreef: He ho, ik vroeg het me gewoon af en werd behoorlijk in de war gebracht door wat ik hier en daar gelezen heb inmiddels. Omdat ik bij mijn eigen honden zie dat ze rauwe groenten niet tot nauwelijks verteren (of niet eens eten en ik ben zo te lezen niet de enige)  tenzij voorgekookt (niet stuk gekookt) Bovendien gelezen heb dat honden geen vitamine c behoefte hebben en die paar mineralen die er ook nog in zitten nog veel meer in vlees en in orgaan vlees terug te vinden zijn. Jullie hoeven me niet lek te schieten, ik ben gewoon kritisch zeker als ik het niet begrijp.
En juist daaarom was mijn vraag ook: bestaat er niet een gemakkelijk overzicht waarop iedereen (in een oogopslag) kan zien wat je hond nodig heeft en waar dat in zit? Calcium hoeven ze toch niet persé uit melkproducten te halen als 40 tot 60 %  van het voer uit bot bestaat? Nogmaals ik wil het zelf ook gewoon graag weten en heb daar ook zo mijn (misshcien wel kritische) vragen bij. Daar vaart iedereen wel bij. Niet boos worden hoor.
Groeten Dorine
Maar je wordt toch nergens lek geschoten? Ik snap eerlijk gezegd je reactie niet.....

Pureer je de groente helemaal fijn? Want rauwe groente kan alleen opgenomen worden mits geheel gepureerd. De plantencellen (welke de hond inderdaad niet zelf kan "open maken") moeten eerst kapot worden gemaakt. En dat gebeurd bij pureren of koken.

Overigens zijn er vele discussies gevoerd op Barfplaats over de noodzaak van groente. Ik zal wat van deze links erbij zoeken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 28 mar 2007, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#733848
dorinekok schreef: He ho, ik vroeg het me gewoon af en werd behoorlijk in de war gebracht door wat ik hier en daar gelezen heb inmiddels. Omdat ik bij mijn eigen honden zie dat ze rauwe groenten niet tot nauwelijks verteren (of niet eens eten en ik ben zo te lezen niet de enige)  tenzij voorgekookt (niet stuk gekookt) Bovendien gelezen heb dat honden geen vitamine c behoefte hebben en die paar mineralen die er ook nog in zitten nog veel meer in vlees en in orgaan vlees terug te vinden zijn. Jullie hoeven me niet lek te schieten, ik ben gewoon kritisch zeker als ik het niet begrijp.
En juist daaarom was mijn vraag ook: bestaat er niet een gemakkelijk overzicht waarop iedereen (in een oogopslag) kan zien wat je hond nodig heeft en waar dat in zit? Calcium hoeven ze toch niet persé uit melkproducten te halen als 40 tot 60 %  van het voer uit bot bestaat? Nogmaals ik wil het zelf ook gewoon graag weten en heb daar ook zo mijn (misshcien wel kritische) vragen bij. Daar vaart iedereen wel bij. Niet boos worden hoor.
Groeten Dorine

Grrrrr ... net een heel antwoord getypt, een verkeerde toets en weg  >:( >:( >:(

OK, poging 2:

Het was zeker niet mijn bedoeling om je lek te schieten, het verbaast me eerlijk gezegd dat je het zo opvat. Maar, net als jij, ben ik kritisch, en dat uit ik dan ook.
Omdat ik bij mijn eigen honden zie dat ze rauwe groenten niet tot nauwelijks verteren
Mag ik dan vragen hoe je dat ziet? En ook hoe fijn jij die groentes maakt?
Kijk, als mijn honden een stuk wortel pikken van de paarden vind ik dat in de ontlasting net zo terug. Maar als ik de groentes grondig door de Braun haal zodat het echt een papje is, dan vind ik daar niks van terug.
Bovendien gelezen heb dat honden geen vitamine c behoefte hebben en die paar mineralen die er ook nog in zitten nog veel meer in vlees en in orgaan vlees terug te vinden zijn.
Zie mijn bijdrage hierboven. En de argumenten van Mogens Eliasen.

Calcium hoeven ze toch niet persé uit melkproducten te halen als 40 tot 60 %  van het voer uit bot bestaat?
Klopt helemaal. En niemand hier voert melkproducten vanwege de calcium. Eerder vanwege het lekker, of om een groentemixje op te leuken. Of ter afwisseling.
bestaat er niet een gemakkelijk overzicht waarop iedereen (in een oogopslag) kan zien wat je hond nodig heeft
Nope. Dat bestaat niet. Niet voor mensen, en al helemaal niet voor honden. Dat is gewoon nooit tot in den treure onderzocht. Er zijn veel en veel meer stoffen in voedingsmiddelen dan de wetenschap kent. Laat staan dat bekend is hoe die stoffen met elkaar interageren in een organisme, bv een prooidier of een plant, of hoe ze interageren in een consument, mens of hond of kat of weetikveel. Dat is niet eens onderzocht voor bekende stoffen, en stoffen onderzoeken die je nog niet kent, dat gaat nou eenmaal niet.

En daarom is er ook geen lijst waarop precies staat wat voor stoffen er in welk voedingsmiddel zitten. Gewoon, omdat niet al die stoffen bekend zijn. En al wist je dat, dan wist je dus nog steeds niet hoe die stoffen in een organisme werken.

Er is voor honden ongeveer, heel globaal en ruwweg, bekend wat ze minimaal aan de meest bekende voedingsstoffen nodig hebben om engiszins te overleven. Heel globaal hoeveel energie, hoeveel eiwit, hoeveel calcium/fosfor, hoeveel ijzer, hoeveel vit A/D, min of meer vit. B. En dat is het dan wel. Welke kwaliteit eiwit, welke en hoeveel andere mineralen, welke en hoeveel sporenelementen, welke enzymen, welke bestanddelen van welke vetten, wat de gevolgen zijn van een hoge koolhydraatconsumptie als energieleverancier - het is niet onderzocht dus we weten het niet. Niet uit experimenteel wetenschappelijk onderzoek althans. Wel uit de ervaringen van heel veel hondenbezitters trouwens maar dat is anekdotisch.

OK, wat doe je dan qua voeding? Nou, wat ik doe is kijken wat de 'natuurlijke' voeding van een hond is, door te kijken naar de wilde verwanten en wat die zoal eten. Een hond is geen wolf, dat weet ik, maar de verwantschap is dermate nauw dat ik het alleszins verantwoord vindt om het dieet van de wolf als globale richtlijn te gebruiken.

Nou voer ik geen hele wilde prooien aan mijn honden maar onderdelen van, vaak, bio-industriedieren. Die naar alle waarschijnlijkheid wel wat missen qua voedingswaarde vergeleken bij echte wilde prooien, en ook wel wat stoffen bevatten die ik er liever niet in zou zien. Om daar nou een beetje voor te compenseren voer ik ook groenten, honing, fruit, een beetje zuivel af en toe, en soms wat zeewier oid.

Dit verhaal kun je trouwens ook bij Mogens Eliasen nalezen.
Door dorinekok
#734387
ah , bedankt voor de antwoorden. Ik heb inmiddels ook nog eens Mogens Eliassen er op na gelezen want het duizelde me een beetje na het lezen van alle forum bijdragen. Eigenlijk werd het daardoor steeds onoverzichtelijker voor me.
Groente dus heeeel fijn maken, tot een papje wellicht. Tja, nogmaals ik ben echt niet anti-groente hoor, integendeel.
En dat van die melkproducten begrijp ik dan nu ook beter.
Trouwens, mijn oudste hond Barroush, die een nierziekte heeft, krijgt extra multivitaminen en ik zag dus dat daarin juist heel veel vitamine c verwerkt zit. Maf he?
Toch vind ik het ook bijzonder, dat er zoveel kennis is te vinden onder alle forum leden. Eigenlijk zou je daar nog eens een boek van kunnen publiceren. Wordt dat een volgende stap Lizzy?
Nou hartelijk dank voor de antwoorden (Kruimel en Lizzy) en ik blijf zelf ook zoeken en uitzoeken.
Groeten Dorine
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door