Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door corgwyn
#733305
Hallo allemaal,

ik ben hier nog niet zo lang en heb tot nu toe alleen een beetje meegelezen  ;)


intussen 2 weken geleden heb ik een beetje 'besloten' dat ik mijn hondjes wel eens iets echt vers wou voeren. Op een ander forum kwam iemand met de vraag of 1 keer per week een verse maaltijd kon en dat bleek geen probleem te zijn. Zo zijn wij dan ook gestart.

Mijn hondjes (een flatcoatreu van 9 en een corgi van 2) hebben nu 2 keer op zondag een soepkip gekregen. Elk ongeveer een halve. De eerste keer vonden ze het maar zo en zo, zeker de flatcoat, die heeft er toen niks van gegeten. Toen ik later die week nog wel eens een kippenvleugeltje aanbood at hij dat wel gretig op en ook de 2de (halve) kip ging er heel vlot in.

Mijn vraagjes nu:

- wat kan ik behalve kip nog meer geven?
- is het waar dat het niet zoveel uitmaakt qua procenten en zo omdat ze nog steeds 6 dagen op 7 brokken eten?
- hebben jullie de indruk dat deze wijze van voederen goedkoper of duurder is dan brokken? We hadden zelf eens een beetje gerekend, maar natuurlijk enkel op basis van die kip die ook uit de supermarkt komt en goedkoper leek het ons zeker niet. Toch heb ik dat wel al vaak gehoord, zijn de 'spullen' die je elders haalt dan zoveel goedkoper?
- Is het volgens jullie mogelijk om volledig BARF te voeren zonder dat je veel opslagmogelijkheden hebt? Ik zit nl op kot met m'n 2 rakkers en daar is eigenlijk zo goed als geen opslag in de diepvriezer. Thuis zou er wel iets in kunnen maar ook niet veel...
Door Mevroi Kruim
#733341
Hmm .... kijk, het is een prima idee om vers te voeren, hoe meer hoe beter. Maar: als je je iets beter had ingelezen dan had je gezien dat je het best kunt beginnen met hele zachte makkelijke vleesbotjes zoals kippennekken. En dan vleugeltjes. En als dat goeds gaat en je honden kauwen goed, dn kun je eens een kipkarbo geven, en dan eens een poot, van braadkippen.
Soepkip is heel wat anders, da's meestal een ouwe (1 jaar ..) uitgelegde legkip. Die heeft geen lekker zachte kuikenbotjes maar stevige harde botten. Niet voor beginners.
Je hebt dus mazzel gehad dat het allemaal goed gegaan is! En een halve soepkip, hier weegt zoiets meer dan een kilo, da's voor een corgi een hele grote maaltijd ...

OK, je vragen
- kwartel, parelhoen, konijn om met de zachtere botten te beginnen. Dan lam, geit, kalf, rund (vlees, geen botten, veel te hard), paard (idem) schaap (idem) fzant, hert, ree, zalm, sardien, makreel .... alles behalve varken.
Lees SVP bij de beginnersdocumentatie na wat voor botten je wel en niet kunt voeren.
- dat klopt. Je kunt ongeveer voeren wat je voorhanden hebt. Er zijn honden die de combinatie brok - vers niet goed bevalt.
- ik voer compleet barf en ik ben goedkoper uit dan met een goede kwaliteit brok (OK, alles is relatief, een iets minder slechte brok). Dat komt omdat ik goeie adressen heb. Als je alles bij de super, de slager of de poelier gaat kopen ben je heel veel duurder uit. VOoral als je voor menselijke consumptie bedoelde spullen koopt. 'Afval' zoals karkassen, nekken, ribben, kopvlees etc. is veel goedkoper maar lang niet elke slager kan of wil je daaraan helpen.
- Nee. Tenzij je bv naast het Islamcentrum in Rotterdam, of naast een andere slachterij met een grote sortering woont en elke dag kunt gaan inslaan. De meeste goede goedkope adressen liggen niet bij iedereen naast de deur, en dat betekent dat het alleen rendabel is als je niet te vaak hoeft te reizen, en dus veel in een keer kunt inslaan. En dan ontkom je niet aan de bekende barf-ziekte: vriezeritis.
Ik heb 2 honden en 5 katten en ik ga elke 2, 3 maanden op barftocht. Dan sla ik op verschillende adressen voldoende in voor die periode. Grote vriezer dus, en binnenkort twee. De reiskosten zijn dan per kilo laag genoeg om het haalbaar te maken. Als ik elke week naar Geldermalsen, Haaksbergen en Oldenzaal zou moeten dan was het niet te doen. Laat staan van hieruit naar Rotterdam. Dat is een reden waarom mensen vaak gezamenlijk gaan inkopen, dan kun je de reiskosten delen en blijft het behapbaar.
Adressen vind je onder Vrag en Aanbod, en daar worden ook afspraken voor gezamenlijk inkopen gemaakt.
Door corgwyn
#733365
mja, je hebt gelijk... maar k dacht wel te kunnen afgaan op het advies van die mensen aangezien zij al een hele tijd barften.  Ze zeiden dat kippennekjes en zo waarschijnlijk helemaal ineens doorgeslikt werden aangezien het grote honden zijn...

wel hebben mijn honden al eerder dingetjes gekregen en ik ben er blijven bijzitten zodat ik kon toezien dat ze wel degelijk kauwden en niet alles zomaar gingen doorslikken.

de kip woog in zijn geheel iets meer dan een kilo, Sam kreeg iets minder en Wo iets meer dan de helft. een kleine 500 gr is voor Sam dan toch niet zoveel aangezien er gesproken wordt over 3% van het lichaamsgewicht (al las ik straks 2%?). Hoe dan ook weegt Sam 20kg dus dan zou hij 600gr mogen krijgen.

ik vermoedde inderdaad al wel dat het niet doenbaar was zonder opslag... Dan moeten ze het voorlopig zo maar even doen, al was het gewoon omdat ze het super vinden!

bedankt voor de antwoorden en het advies!
Gebruikersavatar
Door *Monique
#733511
corgwyn schreef: mja, je hebt gelijk... maar k dacht wel te kunnen afgaan op het advies van die mensen aangezien zij al een hele tijd barften.  Ze zeiden dat kippennekjes en zo waarschijnlijk helemaal ineens doorgeslikt werden aangezien het grote honden zijn...

Tuurlijk kun je altijd afgaan van advies van anderen. Maar ik denk dat het erg belangrijk is, wat kruimel al zegt, je heel goed in te lezen, en te weten waar je mee bezig bent. Tenminste dat heb ik wel gedaan. Ik heb een half jaar geleden ook veel advies van mensen om mij heen gehad, en daar kan ik nog altijd terecht (hoop ik :-\) als ik het ff niet weet. Maar ik heb wel alles gelezen wat los en vast zit zit!
Succes :)
Door Mevroi Kruim
#733684
Nou, het is goed gegaan dus het was de juiste beslissing, achteraf  ;)
Eerlijk gezegd vind ik een corgi geen grote hond hoor, maar een kip van een kilo gedeeld tussen jouw honden lijkt mij op zich prima, dat werken mijn honden ook makkelijk weg (en Tara van 20 kg ook heus wel in d'r eentje  ;D).
Kijk, als ik hier op de markt een soepkip koop dan weegt die echt wel meer dan een kilo; de laatste die ik kocht woog 3 kilo! En dat was eens tevige tante, hard werken voor de hondjes. Vooral de botten zijn veel harder dan van een braadkuiken; logisch ook, een soepkip is minstens een jaar oud. een braadkip maximaal 9 weken. Die kuikenbotjes zijn zacht en buigzaam, dus zelfs als je een echte schrokkerd van een hond hebt is er nog geen man overboord als er eens een flink stuk ineens naar binnen gaat. Bij harde botten is dat reden voor enige paniek.

Da's ook het idee achter beginnen met kippennekken. Die zijn heel zacht, zelfs mijn grote katten knagen een nek zonder problemen weg, dus zelfs als jouw honden zo'n nek zo wegslokken verteert hij toch wel zonder schade aan te richten. Want honden die brokken eten hebben minder zuur maagzuur, en andere enzymen in de maag, dan honden die vers eten. Daardoor zijn ze minder goed in staat om met name botten goed te verteren. En honden moeten dus meestal echt leren om goed te kauwen, dat zijn ze van de brokken niet gewend. Als je boft doet je hond het vanaf het begin netjes, heb je pech dan heb je er een die er niks van snapt, een paar knauwen geeft en de boel zo doorslikt. En da's echt niet handig voor een beginnende barfhond.
Zeker als je vrijwel uitsluitend brokken blijft voeren en af en toe een beetje barf erbij is het verstandig om geen harde botten te geven maar je te beperken tot kip, konijn, kwartel, parelhoen, duif e.d. of eventueel ribben van een heel jong lam.

Oja, de richtlijnen voor de hoeveelheid voer: dat zijn richtlijnen, dus geen wet van Meden en Perzen. Er zijn honden die moddervet worden bij 1% van het lichaamsgewicht, en andere die er bijlopen als gratenpakhuizen bij 5%. Hangt heel erg van je hond af, het ras, de leeftijd, hoeveelheid beweging, al dan niet gecastreerd ... voeren met je ogen dus.

Een heel goeie manier om toch vers te voeren ook al barf je niet full time, is kvv te geven, compleet versvoer. Dat is wijd en zijd verkrijgbaar dus je hoeft het niet in grote hoeveelheden op te slaan, en het is vers en rauw dus al stukken beter dan brok. AL zou je maar een deel van de maalrijden kvv geven dan zijn je honden al beter af. En vul je dan nog aan met barfhapjes, af en toe een groentemixje, eitje, joghurt, dan doe je ze al heel veel goed.
Is misschien wat duurder dan brok maar je compenseert dat weer met lagere da-kosten. Serieus! Heel veel mensen die overgaan op vers en altijd riepen 'mijn beestjes doen het prima op brok' merken dan pas wat 'prima' eigenlijk echt betekent. Ik bijvoorbeeld. Ik dacht dat het normaal was dat mijn hond de helft van de tijd haar eten niet hoefde, dat ze enorm hieper was, dat ze voortdurend verhaarde en haar vacht vaak wat doffig was. Verder mankeerde ze nooit wat. Nu op barf weet ik pas echt hoe een kerngezonde hond hoort te zijn.
Door corgwyn
#733925
Kruimel schreef: Nou, het is goed gegaan dus het was de juiste beslissing, achteraf  ;)
Eerlijk gezegd vind ik een corgi geen grote hond hoor, maar een kip van een kilo gedeeld tussen jouw honden lijkt mij op zich prima, dat werken mijn honden ook makkelijk weg (en Tara van 20 kg ook heus wel in d'r eentje  ;D).
haha 'groot groot' is een corgi natuurlijk niet, maar hij is met zijn 20 kg nog niet eens helemaal uitgezwaard en dat op die korte poten... de vergelijking voor de meeste dingen (zoals ook beweging en zo) gaat beter op met een grote hond dan met een middelgrote hond die doorgaans veel lichter zijn. Nu ja, hoe dan ook, dat doet niet ter zake  :D

ik ga er zeker op letten om in het vervolg dus braadkipjes en zo te kopen met zachtere botten! En zeker geen te grote botten te gaan kopen.

oh ja: in de supermarkt worden ook wel eens soepbenen verkocht: dat lijkt me heel leuk voor ze om aan te knagen, maar hoe zit het daar dan mee?

wat kvv betreft wonen wij een beetje idioot vrees ik... thuis is de dichtstbijzijnde winkel (naar wij weten) waar ze het verkopen 25 minuten rijden en waar ik op kot zit heb ik het in de dierenwinkels ook nog niet gezien (en een auto om daar mee rond te toeren heb ik er helaas ook niet  :-\ )

Ik heb wel jarenlang farmfood gegeven, wat onder de brokken ook wel vrij natuurlijk is (enfin dat is wat ze beweren natuurlijk). Vooral bij mijn flatcoat merk ik het verschil met andere brokken. Farmfood is namelijk het enige voer waar hij zwart en glanzend op is!

Nu geef ik sinds kort senior van hills aan Wodan omdat hij al 9 wordt en elke dag behoorlijk zware medicatie krijgt... Sam krijgt op dit moment proplan, hij is enorm kieskeurig en was de farmfood beu gegeten. Bovendien moest hij er zóveel van krijgen om op gewicht te blijven dat hij het gewoon niet op kreeg...

groenten moet je rauw geven, toch? of heb ik dat nu gisteren verkeerd gelezen? Ik dacht altijd dat honden rauwe groenten niet verteerd kregen... Eten ze dat gemakkelijk eigenlijk?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door