Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door spyros legacy
#733184
Hoi iedereen,

Ik heb ene vraagje, eerder aan de fokkers onder jullie of diegene die ervaring hebben met het overschakelen op barf van een drachtige teef.

Mijn teefje is nu ingeveer 2 weken drachtig.  zij is een van de weinige honden die ik nog op brok heb.  Ik zou ze dan ook zo snel mogelijk willen overschakelen op barf.
Wat is nu het beste tijdstip ervoor??  Kan dat nu, of beter wanneer de pups geboren zijn, of beter wanneer de pups gespeend zijn.  Ze krijgt nu wel al regelmatig gemalen kippevlees en kipkarkas als een maaltijd, en wekelijks krijgt ze ook al een pens-maaltijd.
Iemand er ervaring mee of enige raad of advies?
Door spyros legacy
#733194
ja, tuurlijk, dat deed ik met mijn vorige honden ook al, ze eerst op kvv zetten en dan geleidelijk aan op barf overschakelen.  Sommige vinden dit niet nodig, maar ik voel me er wel goed bij, en heb er ook goede ervaring mee.  Ik weet enkel niet, of het tijdens een zwangerschap aan te raden is, om van voeding te veranderen, omdat er fysiek al zoveel voor het hondje verandert hé. 
Gebruikersavatar
Door Angelique
#733201
Ervan uitgaande dat het om een gezonde teef gaat die niet bij ieder wiswasje zwaar aan de diaree gaat zie ik totaal geen bezwaar om de teef in deze periode om te zetten.
Door danielle1980
#733209
Angelique schreef: Ervan uitgaande dat het om een gezonde teef gaat die niet bij ieder wiswasje zwaar aan de diaree gaat zie ik totaal geen bezwaar om de teef in deze periode om te zetten.
ja daar ben ik t dus mee eens, als de teef in goede conditie is zie ik geen problemen erin, juist alleen maar voordelen om de teef om te zetten ;)
Door Lizzy
#733215
spyros legacy schreef: Hoi iedereen,

Ik heb ene vraagje, eerder aan de fokkers onder jullie of diegene die ervaring hebben met het overschakelen op barf van een drachtige teef.

Mijn teefje is nu ingeveer 2 weken drachtig.  zij is een van de weinige honden die ik nog op brok heb.  Ik zou ze dan ook zo snel mogelijk willen overschakelen op barf.
Wat is nu het beste tijdstip ervoor??  Kan dat nu, of beter wanneer de pups geboren zijn, of beter wanneer de pups gespeend zijn.  Ze krijgt nu wel al regelmatig gemalen kippevlees en kipkarkas als een maaltijd, en wekelijks krijgt ze ook al een pens-maaltijd.
Iemand er ervaring mee of enige raad of advies?

Nu.

Er vanuitgaande dat je weet wat een zwangere teef nodig heeft (misschien ben je daarvan helemaal op de hoogte, dus geheel ten overvloede geef ik je dan deze link: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 164.0.html): dan zou ik haar nu overschakelen. Ik zou zelf geen grote vleesbotten meer gaan geven. Maar wel lekker vleesbotjes van kip, eend, parelhoen, konijn, kwartel, etc.
Door spyros legacy
#741051
Kleine update na mijn vraagje een paar weekjes geleden :)

Onze Joy is nu bijna 3 weken aan de barf.  De eerste week wisselde ik KVV af met kip, eend en konijn-bot.  De laatste 2 weken barft ze gewoon mee met de andere honden.  Ze doet het er super op, nog geen enkele dag aan de diarree geweest.  Tuurlijk houden we wel rekening met de info over zwangere en zongende teven ivm supplementen en do's en dont's.

Ga nu ook voor het eerst een nest pups op barf opfokken, weer een nieuwigheid ::)
Door Lizzy
#741074
spyros legacy schreef: Kleine update na mijn vraagje een paar weekjes geleden :)

Onze Joy is nu bijna 3 weken aan de barf.  De eerste week wisselde ik KVV af met kip, eend en konijn-bot.  De laatste 2 weken barft ze gewoon mee met de andere honden.  Ze doet het er super op, nog geen enkele dag aan de diarree geweest.  Tuurlijk houden we wel rekening met de info over zwangere en zongende teven ivm supplementen en do's en dont's.

Ga nu ook voor het eerst een nest pups op barf opfokken, weer een nieuwigheid ::)
Hee, wat een leuk nieuws! Ik ben blij dat het goed gaat. En ik vind het geweldig, dat je de pups barf gaat geven!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#741231
spyros legacy schreef: Kleine update na mijn vraagje een paar weekjes geleden :)

Onze Joy is nu bijna 3 weken aan de barf.  De eerste week wisselde ik KVV af met kip, eend en konijn-bot.  De laatste 2 weken barft ze gewoon mee met de andere honden.  Ze doet het er super op, nog geen enkele dag aan de diarree geweest.  Tuurlijk houden we wel rekening met de info over zwangere en zongende teven ivm supplementen en do's en dont's.

Ga nu ook voor het eerst een nest pups op barf opfokken, weer een nieuwigheid ::)
Geloof me...je wilt straks nooit meer anders.

Fijn dat het met moeders voorspoedig gaat, wanneer is ze uitgerekend?
Door spyros legacy
#741253
tja, wanneer ze uitgerekend is???  Geen idee :D

ff ter verduidelijking: ik had de reu een week op bezoek, en Joy is 4 keer gedekt over 7 dagen tijd.  Dus weet niet precies wanneer ze bevrucht geweest is.  Maar uitgeteld vanaf de eerste dekking en de laatste dekking, is het nestje verwacht tussen 8 en 15 mei.  Dus het gaat een verassing worden in alle opzichten ;)

Ik hoop alleen maar dat de pupkopers het me in dank zullen afnemen, want "barf" is hier in belgie nog steeds vrij onbekend.  Dus ik ben eraan het denken om de pups gedeeltelijk op barf en gedeeltelijk op brok te zetten (hoe spijtig dat ook is), anders vrees ik voor wat problemen als de pups naar de nieuwe baasjes verhuizen. 
Door Eef+Stippels
#741254
Spannend joh!

Hoe staat het met de bekendheid van kvv in belgie? Als dat wat beter is zou je ze op barf kunnen houden en de pupkopers aanraden om kvv te geven. Dat is ook makkelijker voor ze, hoeven ze het alleen te kopen en zelf niet na te denken over de samenstelling etc.

Ik zou de pups sowieso op barf houden hoor, is een goede start en pupkopers doen volgens mij toch meestal wat de fokker ze aanraadt.
Door spyros legacy
#741262
kvv en barf is hier echt nog in het begin stadium (wat ik ervaar).  Er word belachelijk veel reclame gemaakt over brok en voor de meeste mensen is dat ook het makkelijkst hé, bekertje volscheppen, in de bak en klaar.
Zelfs mijn wederhelft krijg ik niet overtuigd.  Hij heeft zelf ook 3 honden, en hij kiest resoluut voor brok.  Geen haar op zijn hoofd dat denkt om aan de barf te gaan.  Hij vind dat vies en veel bijkomend werk.  Nou ja, ik laat hem in zijn "wijsheid".  Wij hebben beiden een pup uit hetzelfde nest, en hij moet toegeven dat die pup van mij er toch beter uitziet.  Maar zo koppig als manlief kan zijn, doet hem dat nog niet overschakelen.  Ach ja, ooit draait hij wel bij :-\
Door *Natasja*
#741263
Ik vind dat als je als fokker de toekomstige pupkopers wilt overtuigen van het belang van vers voer, je dit beter kunt doen door alléén vers te voeren aan je pups. Als je naast vers, ook brokken voert, zou ik me als pupkoper afvragen waarom vers zoveel beter is als de fokker zelf ook brokken voert, en eerder geneigd zijn om "gewoon" brokken te voeren aan de pup (bij wijze van spreken dan he, ik weet nu gelukkig beter).

Je kunt de toekomstige eigenaren bijv. voor 2 weken KVV meegeven, zo hebben ze in ieder geval voor de eerste tijd eten in huis en hebben ze nog net wat langer de tijd om zich te oriënteren voor adresjes.

P.S. Ik zou ook de banner van Pro-Plan van je site halen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door