Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bing
#731108
Ik heb sinds kort (vanaf 11 januari jl.) een hondje (een nu bijna 7 maanden oude kruising, labrador 10% -basenji 90%) in huis, die tot nu toe groot gebracht is met de brok :-[.
Graag zou ik overstappen op BARF, omdat ik het idee heb dat hij dat mist. Hij lijkt na een maaltijd (brok) niet voldaan in zijn knabbel en kauw-werk. Hij geniet van bullepeesjes en gedroogde pens die hij als snack krijgt, maar hij wil meer!! Ik heb berekend met zijn gewicht (12kg) dat hij rond de 240gr vers voeding zou moeten hebben (hij is mooi van formaat). Ook heb ik de daarbij behorende percentages uitgerekend (met behulp van dit Forum kom je er wel! :D).
Alleen had ik even een (of meer) vraagje: wat wordt er bedoeld met het inknippen van kippenvleugels? (dit is nodig voor de beginnende Barf-hond)
En waar voeden jullie je honden? Ik heb hier nl.ook nog een klein kindje lopen en het lijkt me niet zo smakelijk :P als hij gaat slepen door de kamer met de stukken vlees ed.. Hoeveel vlees ed. hebben jullie gemiddeld op voorraad??
Nou moet ik, als beginnende Barfer, nog voorzichtig opstarten en de eerste weken nog niet te veel wisselen..., maar voor de toekomst ;D.
Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reacties!! ;)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#731124
Volgens mij heeft er iemand ooit een tekening geplaatst (202 spots???), waar je precies moet (kunt) inknippen. Ik heb het zelf niet gedaan :)
Ik heb geen kinderen, maar voer de honden wel aprt en als het even kan buiten. In ieder geval 1 in de kennel, andere gewoon in de tuin, en 1 in de trimsalon. Als het slecht weer is, alle 3 in de trimsalon met een hek er tussen. Je kunt je hond ook wennen om op een kleedje te eten wat je makkelijk schoon kunt maken.
Ik heb altijd behoorlijk wat vlees op voorraad (weet niet precies hoeveel). Ben altijd bang dat ik misgrijp. Maar dat ben ik voor mezelf ook ;)
Dus altijd ruim voldoende voorraad voor ons zelf maar ook voor de honden.
Veel succes :daisy: :dog:
Door Anya
#731162
Hoi,

Ik barf nu zo'n 4 maanden volledig en dat gaatleugel prima. Ik heb een menu gemaakt en dat geplaatst in het daarvoor bestemde topic. Lizzy heeft ernaar gekeken en van commentaar voorzien. Ik heb gewoon overgegaan naar barf, dus voeren volgens het menu.

Je vraag over vleugeltjes inknippen kan ik niet beantwoorden. Heb ik namelijk nooit gedaan.

Meestal eet de hond in de tuin. Het ligt er aan wat ze te eten krijgt. Pens krijgt ze dus in de tuin he :)

We hebben wel altijd een flinke voorraad in huis. Ik koop meestal voor 3 maanden.

Succes....
Gebruikersavatar
Door pike
#731175
hier zie waar je vleugels moet inknippen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg667553

Bij mij eten de honden buiten. Ook als het regent. Als het heel erg klatert wacht ik met voeren tot het niet meer zo hard regent. Een keer gaf ik Armagnac in de keuken op een zeiltje omdat het zo regende, ik had de deur op het haakje staan, nou hij ging mooi naar buiten in de regen met zijn botwerk. Ze vinden dat dus niet erg. Die van mij niet tenminste.

Veel succes! ;)
Door 202Spots
#731176
Here you go!
Het gaat er voornamelijk om, om de honden die de hele vleugel in 1 hap willen doorslikken.
Wanneer je de gewrichtje inknipt,dan glijd het in dat geval beter door de keelgat dan wanneer er bochtjes inzitten wat dan kan vast kan gaan zitten.
Om te wennen,is het 't makkelijkste om de vleugel zelf met 'n washandje vast te houden en dan de hond stukjes van de vleugel laat afbijten terwijl je het zelf dus ook in hangen houd.
success!
Afbeelding
Door Bing
#731179
Onze Bing zit altijd in de woonkamer, ook om te eten(al is het dus maar brok).
Ik ben dus niet gewend om hem buiten te doen. (Ook in de winter?? :o).
Dan kan hij misschien wel in de bijkeuken eten, dat vonden we zo sneu :-\, omdat het daar koud is. Watjes he??
Waarschijnlijk krijgt hij het wel warm van het BARFEN!! ;D
Ik denk dat dat een idee is...
Hoe lang doen ze gemiddeld over een maaltijd??

Bedankt voor de inknip-uitleg (dat klink eng!!hahaha :D)

Groetjes,
Annick en Bing
Door 202Spots
#731188
Bing schreef: Hoe lang doen ze gemiddeld over een maaltijd??
Met gemalen kalkoen nek en groentemix in de bak neemt het
voor de ene 20 seconde en de ander 30 of zo...
De grote vleesbotten...ligt eraan wat 't is....kippen onderdelen nemen ong.1-3 min.....hardere vleesbotten zoals lamsnek of ribben doet de ene 3-4 min over en de andere 10-12 min... :-\
Ik heb 'n stelletje opzuigers die alles zo vlug mogelijk naar binnen werken... :-X
maar er zijn honden die wel kunnen genieten en doen er iets langer over ;)
Door Happy Tail
#731340
Bing schreef: Onze Bing zit altijd in de woonkamer, ook om te eten(al is het dus maar brok).
Ik ben dus niet gewend om hem buiten te doen. (Ook in de winter?? :o).
Dan kan hij misschien wel in de bijkeuken eten, dat vonden we zo sneu :-\, omdat het daar koud is. Watjes he??
Waarschijnlijk krijgt hij het wel warm van het BARFEN!! ;D
Ik denk dat dat een idee is...
Hoe lang doen ze gemiddeld over een maaltijd??

Baya heeft een tafelkleed waar ze op mag eten. meestal is het een oude grote badhandoek oid en als die vies is kan ie de wasmachine in. Als het straks warmer is mag ze naar buiten, maar ook daar eet ze op haar kleed

Baya werkt hier 500-600 gram naar binnen in amper 3-5 minuten. Behalve een lamskop zo af en toe, das wel 20-25 minuten werken ;D
Door Bing
#731368
Zo'n kleed wat dan in de was kan is een goed idee! :idea:

Dan kan hij lekker in de bijkeuken eten, op het gemak.

Om welke tijd geven jullie het eten, want dan lees ik weer op ongelijke tijden is beter en dan lees ik weer altijd op de zelfde tijd is het beste...??

Groetjes,
Annick en Bing

O...ennu...waarom NOOIT GEEN BROK meer???????
Ging bij jullie de overstap naar BARF allemaal goed?
Heb wel angst voor dat ontgiften, overgeven en diaree nl. :o
Gebruikersavatar
Door *Monique
#731659
Bing schreef: Zo'n kleed wat dan in de was kan is een goed idee! :idea:

Dan kan hij lekker in de bijkeuken eten, op het gemak.

Om welke tijd geven jullie het eten, want dan lees ik weer op ongelijke tijden is beter en dan lees ik weer altijd op de zelfde tijd is het beste...??

Groetjes,
Annick en Bing

O...ennu...waarom NOOIT GEEN BROK meer???????
Ging bij jullie de overstap naar BARF allemaal goed?
Heb wel angst voor dat ontgiften, overgeven en diaree nl. :o
Hier is de overstap goed gegaan, hoor. Zelfs met 2 oudere taarten van 8 en 9 jaar. Tegen het ontgiften heb ik ze een kuur groene leem gedaan. Maar overgeven en diarree heb ik geen last gehad :)
Ik was eerder ook "een op het uur voerder". Maar nu krijgen ze 's avonds te eten. Soms om 18.00 uur , en soms om 23.00 uur. Ligt er aan hoe het uitkomt ;)
Door Bing
#731764
Groene leem??
Dat is een soort klei...?
Geef je dat voordat je met BARFEN begint of tegelijkertijd?
Eten ze dat smakelijk op??

Wat ik ook erg moeilijk vind, is het onderscheidt tussen wat is spiervlees, rauwe vleesbotten ed.. Bv. wat is dan weer kopvlees, tot welke groep hoort dat, offu...runderstrot. En behoort een hele vis tot de rauwe vleesbotten??
Ik vind het dus nog moeilijk om te zeggen tot welke groep, een bepaalde vleessoort hoort...
Leg ik het zo goed uit??? :-\

Groetjes,
Annick en Bing
Door 202Spots
#731817
Bing schreef: Wat ik ook erg moeilijk vind, is het onderscheidt tussen wat is spiervlees, rauwe vleesbotten ed.. Bv. wat is dan weer kopvlees, tot welke groep hoort dat, offu...runderstrot. En behoort een hele vis tot de rauwe vleesbotten??
Ik vind het dus nog moeilijk om te zeggen tot welke groep, een bepaalde vleessoort hoort...
Is niet zo moeilijk hoor..
Spiervlees is alle vlees ZONDER bot(stukken kopvlees of gehakt,kipfilet)
Vleesbotten is vlees EN bot ('n halve kip b.v heeft vlees EN bot,bevleesde ribben)
Orgaanvlees is alle organen(lever,nieren,pens,hart e.d (en hart kan als orgaan OF spiervlees gerekend)
Vis met graat(eventueel ingewanden) is ook "vlees"bot.
gefileerde vis is spier"vlees".
Door cylke
#731853
Hoi,
Welkom op het forum  :)
Mijn hond staat nu een 2-tal maanden of barf, en ze heeft absoluut geen last gehad van diarree of andere ontgiftingssymptomen.
Zij stond al 2j op brok  :-[
Chel doet een 5 tal min over haar hele portie: kippekarkas,orgaantjes,vlees, groentemix...ik heb haar nog maar 1x lang zien knabbelen, en dat was op een konijnenkarkas  ;D dus ga ik dat zeker meer geven  :D
Succes hé
Door Bing
#731939
Bedankt, 202 spots!! dat maakt het weer wat duidelijker... ;D

Ik heb hier nl een prijs-, bestellijst liggen van Barf, maar kwam er niet uit wat nu bij welke groep hoort (en hoeveel ik dus strakjes (ga eerst een weekje met vakantie en dan wil ik gaan beginnen) moet bestellen van wat. Het is me nu iets duidelijker. :)

Alleen hoe weet je of je de juiste verhouding vlees 50%-bot 50% ??? hebt. Ik neem aan dat er aan het "bot" toch ook nog vlees zit. Hoe weeg ik dit dan tot juiste porties af? ???

Wat een vragen zeg, sorry hoor!! :-[

Moet ik die trouwens elk onder een andere topic openen, of mag ik ze zo ook stellen?? ;)

Wederom bedankt,
Annick en Bing
Door dorinekok
#731986
Hallo!
Nou volgens mij moet je je maar nit mee zo heel druk maken. Zo te horen wil je het helemaal perfect gaan doen. Zo begon ik ook. Ik snapte er niks van. Uiteindelijk merk je aan je hond wel wat het beste bij hem past en wat het beste bij jouw levensstijl past. Daar past hij zich dan wel op aan. Nooit vergeten dat een hond in de natuur (of wat daar van over is) zich ook niet houdt aan regeltjes. Daarnaast heeft je hond met zijn brokjes ook nooit een bijzondere variatie gehad. Hij gaat er dus altijd op vooruit, zlefs als je maar wat aanklungelt. Voor jou is het in elk geval een leidraad en zo moet je het ook zien. Niet wanhopen, je gezonde verstand gebruiken en er vooral plezier in hebben. Geen paniek!
groetjes Dorine
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door