Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#730506
In de nieuwe WRAF-magazine (nr 2 - 2007) stond het volgende stukje:

"Binnenkort is het weer Pasen. De tijd waarin wij tweevoeters veel eieren eten, zowel echte als van chocolade. Dat je deze chocolade-eitjes beter niet aan je hond kunt geven, weet je waarschijnlijk wel. Maar ook echte eieren zijn voor viervoeters niet geschikt. In het eiwit zit namelijk een enzym dan vitamine B afbreekt. Is je hond gek op eieren, kook ze dan eerst, zodat het enzym kapotgaat. Of geef alleen het eigeel."

Zit hier iets van waarheid in, of is het complete onzin?
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#730527
Of het waarheid is weet ik niet .


Ik heb wel ergens gelezen dat je niet meer dan 2 eireren per week moet geven en dan wel rauw zodat alle voedingstoffen er nog inzitten.

Maar gekookt mag ook.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#730577
*Natasja* schreef: In de nieuwe WRAF-magazine (nr 2 - 2007) stond het volgende stukje:

"Binnenkort is het weer Pasen. De tijd waarin wij tweevoeters veel eieren eten, zowel echte als van chocolade. Dat je deze chocolade-eitjes beter niet aan je hond kunt geven, weet je waarschijnlijk wel. Maar ook echte eieren zijn voor viervoeters niet geschikt. In het eiwit zit namelijk een enzym dan vitamine B afbreekt. Is je hond gek op eieren, kook ze dan eerst, zodat het enzym kapotgaat. Of geef alleen het eigeel."

Zit hier iets van waarheid in, of is het complete onzin?
Het eigeel bevat echt zoveel vit. b dat dat elkaar weer opheft. De natuur regelt de balns zelf wel.
Door Lizzy
#730622
*Natasja* schreef: In de nieuwe WRAF-magazine (nr 2 - 2007) stond het volgende stukje:

"Binnenkort is het weer Pasen. De tijd waarin wij tweevoeters veel eieren eten, zowel echte als van chocolade. Dat je deze chocolade-eitjes beter niet aan je hond kunt geven, weet je waarschijnlijk wel. Maar ook echte eieren zijn voor viervoeters niet geschikt. In het eiwit zit namelijk een enzym dan vitamine B afbreekt. Is je hond gek op eieren, kook ze dan eerst, zodat het enzym kapotgaat. Of geef alleen het eigeel."

Zit hier iets van waarheid in, of is het complete onzin?
Complete onzin. Tot op de mg uitgerekend in deze discussie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 423.0.html dat het flauwekul is.
Door Nemosh
#730689
Er is al heel wat over eieren te lezen.
Ieder heeft er zijn eigen mening over.
De een zegt dat je een rauw ei in gekookt water moet leggen ( dus vuur uit) maar nog wel heet en dan het ei erin leggen zodat het wit stolt en het geel zacht blijft.
De ander zegt dat dit niet hoeft mits je niet teveel eieren geeft.
Weer een ander zegt dat eieren goed zijn voor een magere hond.
Mocht je echt door de bomen het bos niet meer zien , zoals ik.
Kun je het volgende doen.
Geef gewoon het geel rauw en maak van het wit heerlijke kattestaart koekjes voor jezelf!
Iedereen blij en niks weggegooid.
Door 202Spots
#730704
In het eiwit zit namelijk een enzym dan vitamine B afbreekt. Is je hond gek op eieren, kook ze dan eerst, zodat het enzym kapotgaat. Of geef alleen het eigeel."
Zit hier iets van waarheid in, of is het complete onzin?
Wanneer je alleen maar eiwit zou geven dan breekt de avidin in de eiwit. de vit B af...
Maar de eigeel bevat meer dan genoeg Biotin( Vit.B )dan dat de Avidin kan afbreken, dus wanneer je de hele ei geeft dan is er geen kans dat de avidin in de eiwit schade kan doen.

De avidin word idd ook onschadelijk gemaakt door de eiwit te koken,maar waarom koken wanneer het gezonder is om de hele ei rauw te geven.

En er is dus geen reden om geen rauwe eieren aan de hond te geven

~~~~~~~~~~~~~
Biotin :
vitamin B complex found especially in yeast, liver, and egg yolk
avidin:
protein found in egg white

Many clinical nutrition books discuss biotin (one of the water soluble vitamin B complex) as being  an essential nutrient which can be bound by avidin, which is found in raw egg white. This binding prevents it's absorption from the gastrointestinal tract. Fortunately cooking deactivates this effect of avidin, and egg yolk is so high in biotin content that biotin deficiency does not occur when whole raw eggs are fed. So, whilst biotin deficiency is a potential problem -  in reality it is unlikely to be seen in domesticated animals unless they are fed an extremely imbalanced ration that is predominantly egg white.
Door tiny
#730712
Overal waar "te" voor staat is niet goed. Alles met mate dus. Een rauw eitje op zijn tijd kan geen kwaad. ;)
Door Lizzy
#730920
Nemosh schreef: Er is al heel wat over eieren te lezen.
Ieder heeft er zijn eigen mening over.
De een zegt dat je een rauw ei in gekookt water moet leggen ( dus vuur uit) maar nog wel heet en dan het ei erin leggen zodat het wit stolt en het geel zacht blijft.
De ander zegt dat dit niet hoeft mits je niet teveel eieren geeft.
Weer een ander zegt dat eieren goed zijn voor een magere hond.
Mocht je echt door de bomen het bos niet meer zien , zoals ik.
Kun je het volgende doen.
Geef gewoon het geel rauw en maak van het wit heerlijke kattestaart koekjes voor jezelf!
Iedereen blij en niks weggegooid.
Maar in de link naar de discussie die ik aan geef is het geen kwestie van een mening maar gaat het om een berekening. In die discussie kun je dus berekend zien dat er genoeg biotine over blijft dat niet door de adivine afgebroken kan worden. Met andere woorden: je kunt door de bomen het bos weer zien hoor, je kunt gewoon hele rauwe eieren voeren!
Door Mevroi Kruim
#730948
tiny schreef: Overal waar "te" voor staat is niet goed. Alles met mate dus. Een rauw eitje op zijn tijd kan geen kwaad. ;)
Rauwe eieren zijn prima hondenvoer. Inderdaad, je moet niet elke dag 10 eieren voeren maar het is niet een kwestie van 'kan geen kwaad' zoals bv af en toe een snoepje 'geen kwaad' kan. Ei is een zeer hoogwaardig voedingsmiddel en wat mij betreft een belangrijk onderdeel van het menu.

Nemosh: zie de link van Lizzy, dan weet je gelijk waarom je niet moeilijk hoeft te doen met het scheiden van eiren.
Door 202Spots
#731180
Je kan zelfs elke dag 'n ei geven..
Hier krijgen ze alle 2 meestal  3-4 eieren per week.(RAUW) ;)
Door Mevroi Kruim
#731206
202spots schreef: Je kan zelfs elke dag 'n ei geven..
Hier krijgen ze alle 2 meestal  3-4 eieren per week.(RAUW) ;)
Hier ook, lekker mjammie!

Hoe was het ook alweer?
Eenmaal per etmaal een eimaal ...  :P
Door Nemosh
#731399
Tja ik weet nu niet of ik blij moet zijn dat ik mijn eieren niet hoef te scheiden.
Nu hoef ik geen koekjes meer te maken, is wel beter voor mijn lijn, haha.
Nemosh is er in iedergeval heel blij mee en heeft weer heerlijk een heel ei opgelebbert!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door