Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#729093
Sorry dat ik dit onderwerp weer aanhaal, maar Benthe eet nog steeds slecht. Ze staat lang te dralen vóór ze eindelijk eens gaat eten, laat een groot gedeelte staan etc. etc. Wat zal ik nu doen?

Eerste optie is aankijken hoe het gaat als ze overgaan op volledig BARF.

Tweede optie: toch laten nakijken door de DA, hoewel ze verder kerngezond oogt, nergens last van heeft en in haar normale doen is.

Derde optie: minder eten gaan geven. Misschien dat ze toch te veel krijgt, hoewel ze niet dik is, ze is nog steeds mooi slank.

Wat adviseren jullie?
Door *Natasja*
#729115
Lizzy schreef: Ja moeilijk. Draalt ze overal mee of zijn er dingen die ze wel heel graag en direct eet?
Het enige wat ze direct gaat eten, is de kip (haan) die ik van mijn schoonvader krijg. Vers geslacht, niet helemaal schoongemaakt (dus nog met bloed eraan). En blokjes kaas, die ze weleens "tussen de middag" krijgen (een stuk of 4 kleine blokjes). Verder is er op het moment eigenlijk niets wat ze graag eet. Zelfs de Bibi kip&rijst, die ze normaal altijd graag en snel at, gaan er nu met muizehapjes in (zondagavond deed ze een kwartier er over). De overige varianten had ze altijd al wat meer moeite mee, en dan met name de stukjes orgaanvlees. Nou is de Bibi wel het laatste waar ik me zorgen over maak, want over 3 dagen is die op en gaan we volledig BARF-en, maar ik vraag me gewoon af hoe het komt dat ze zo slecht eet.
Door Lizzy
#729117
Voer je haar nu meerdere maaltijden per dag? In dat geval zou ik namelijk overschakelen naar 1 maaltijd per dag. En er ook af en toe eens 1 overslaan. Dus vasten. Maar het is beslist geen verkeerd idee, vind ik, om haar gewoon eens even helemaal na te laten kijken bij de DA. Misschien heeft ze wel keelpijn, ik noem maar wat, waardoor ze zo beroerd eet.... Ofzo.
Door *Natasja*
#729120
Lizzy schreef: Voer je haar nu meerdere maaltijden per dag? In dat geval zou ik namelijk overschakelen naar 1 maaltijd per dag. En er ook af en toe eens 1 overslaan. Dus vasten. Maar het is beslist geen verkeerd idee, vind ik, om haar gewoon eens even helemaal na te laten kijken bij de DA. Misschien heeft ze wel keelpijn, ik noem maar wat, waardoor ze zo beroerd eet.... Ofzo.
Ze krijgen 2 maaltijden per dag. Als ik naar 1 maaltijd zou gaan, doe ik dat dan ook voor Beau? Ik ben nl. bang dat hij weer last krijgt van gal spugen als ik dat doe (dit deed hij toen hij nog brokken kreeg). Of hebben ze daar met vers eten geen last van?

Ik ga in ieder geval een afspraak maken bij de DA (wel even zorgen dat ik degene tref die niet anti-vers is, anders wordt het natuurlijk meteen op het voer gegooid). Kan nooit kwaad, zo'n check-up.
Door Lizzy
#729125
*Natasja* schreef: Ze krijgen 2 maaltijden per dag. Als ik naar 1 maaltijd zou gaan, doe ik dat dan ook voor Beau? Ik ben nl. bang dat hij weer last krijgt van gal spugen als ik dat doe (dit deed hij toen hij nog brokken kreeg). Of hebben ze daar met vers eten geen last van?

Ik ga in ieder geval een afspraak maken bij de DA (wel even zorgen dat ik degene tref die niet anti-vers is, anders wordt het natuurlijk meteen op het voer gegooid). Kan nooit kwaad, zo'n check-up.
Heel veel honden op vers spugen ook gal. Meestal heeft dat toch te maken met "ik krijg om 18 uur eten en nou is het 18:05 en ik heb honger, ik zit hier te anticiperen op mijn eten en waar blijft het nou?!". Als je ongeregelmatig gaat voeren, 1 maal per dag: verdwijnt dit galspugen vaak vanzelf. En zo niet: kun je hem ook 2 keer per dag voeren. Als hij erg gevoelig is, kun je de ene maaltijd steeds kleiner maken en de andere maaltijd steeds groter, totdat hij er maar 1 per dag krijgt.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#729155
*Natasja* schreef: Sorry dat ik dit onderwerp weer aanhaal, maar Benthe eet nog steeds slecht.
Geeft toch niet joh, ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.

Is Benthe in eerste instantie wel enthousiast als ze eten krijgt? Heb je het idee dat ze wel honger heeft, maar op het moment dat ze haar voer ruikt terugdeinst?
*Natasja* schreef: Ik ga in ieder geval een afspraak maken bij de DA (wel even zorgen dat ik degene tref die niet anti-vers is, anders wordt het natuurlijk meteen op het voer gegooid).
Lijkt me verstandig! Al denk ik dat Benthe  zo´n bak brokken ook wel zal laten staan. :yucky:
Indy spuugde trouwens alleen op brokken gal, op vers heeft hij het nooit meer gedaan.  :)

Sterkte vanmiddag!  :-*
Door Golum
#729156
Hier heb ik ook zo'n muts, terwijl ze een labje is  ??? Ook gal spuwen vaak..
Ik ben heel onregelmatig gaan voeren, wat minder, af en toe een maaltijd overslaan en (nog) meer variatie.
Nu eet ze weer als een reiger  :D
Door *Natasja*
#729213
*Dorothea* schreef: Geeft toch niet joh, ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.

Is Benthe in eerste instantie wel enthousiast als ze eten krijgt? Heb je het idee dat ze wel honger heeft, maar op het moment dat ze haar voer ruikt terugdeinst?
's Middags is ze meestal wel enthousiast (BARF-maaltijd  ;)) Maar bij bepaalde maaltijden loopt ze dan eerst een paar keer heen en weer naar de plek waar Beau staat te eten (als ze buiten eten, staan ze allebei in een andere hoek van de tuin) om te kijken wat hij doet, en gaat dan uiteindelijk wel eten. Ze doet er wel altijd heel lang over voor ze haar bak leegheeft.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#729218
*Natasja* schreef: 's Middags is ze meestal wel enthousiast (BARF-maaltijd  ;)) Maar bij bepaalde maaltijden loopt ze dan eerst een paar keer heen en weer naar de plek waar Beau staat te eten (als ze buiten eten, staan ze allebei in een andere hoek van de tuin) om te kijken wat hij doet, en gaat dan uiteindelijk wel eten. Ze doet er wel altijd heel lang over voor ze haar bak leegheeft.
Het klinkt er toch meer naar dat ze heel selectief is met eten en duidelijk haar voorkeur heeft.
Ik dacht dat ze misschien teveel maagzuur zou produceren. Dan hoor je vaak dat ze heel enthousiast op hun bak afstormen en op het moment dat ze het voer ruiken niet meer willen eten. Maar daar is hier duidelijk het verhaal niet naar.
Tsja lastig probleem. Ik zou het toch met vasten proberen. Gaat ze dan gal braken dan is het einde experiment. Maar als het niet gebeurt, kun je haar misschien meer aan het eten krijgen.
Door *Natasja*
#729224
*Dorothea* schreef: Het klinkt er toch meer naar dat ze heel selectief is met eten en duidelijk haar voorkeur heeft.
Ik dacht dat ze misschien teveel maagzuur zou produceren. Dan hoor je vaak dat ze heel enthousiast op hun bak afstormen en op het moment dat ze het voer ruiken niet meer willen eten. Maar daar is hier duidelijk het verhaal niet naar.
Tsja lastig probleem. Ik zou het toch met vasten proberen. Gaat ze dan gal braken dan is het einde experiment. Maar als het niet gebeurt, kun je haar misschien meer aan het eten krijgen.
Nee, het gal braken is een (vroeger) probleem van Beau. Om die reden krijgen beide honden 's avonds om 10 uur ook nog een klein beetje eten, dat stamt nog uit de brokkentijd.

Wat ik me nou afvroeg terwijl ik op het strand liep: als ze nu een bak van 400 à 500 gram al niet leeg eet, zal ze dat met een bak van 700 gram à 1 kilo (ik weet dat ze straks waarschijnlijk minder nodig zal hebben, maar weet natuurlijk nog niet hoeveel precies) dan wel doen?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#729225
[quote="*Natasja*"]
Wat ik me nou afvroeg terwijl ik op het strand liep: als ze nu een bak van 400 à 500 gram al niet leeg eet, zal ze dat met een bak van 700 gram à 1 kilo (ik weet dat ze straks waarschijnlijk minder nodig zal hebben, maar weet natuurlijk nog niet hoeveel precies) dan wel doen?
[/quote]

Dat weet ik niet. Maar misschien gaat ze wel wat gevarieerder eten. Ik ben bang dat ze anders straks alleen nog maar kip en kaas eet. Ze laat , denk ik, gewoon haar bak staan als ze het niet blieft omdat ze weet dat ze de volgende maaltijd kip krijgt. Wat eten betreft zijn ze enorm slim die spikkels. (Net zo als dat voorbeeld van Linga: ik luister nu niet want ik krijg gedroogd vlees, en dat blief ik niet want ik wil rodiwordt  :D )

Hoe was haar eetlust toen ze elke dag hetzelfde kreeg?
Door *Natasja*
#729228
[quote="*Dorothea*"]
Hoe was haar eetlust toen ze elke dag hetzelfde kreeg?
[/quote]

Toen ze als pup bij ons kwam en nog brokken at, was haar eetlust ook slecht. Dat is ook eigenlijk de reden waarom ik naar vers ben overgestapt. Haar eigen puppybrokjes liet ze al snel staan, de brokken die Beau kreeg, daar wilde ze dan nog wel mondjesmaat van eten.

Toen ze op vers (Bibi) overging, vond ze alles even lekker. Ik heb van begin af aan de smaken afgewisseld, en ben na een tijdje steeds meer BARF-maaltijden gaan toevoegen. En Benthe was altijd de BARF-tijger hier in huis, vond alles even geweldig. Beau wist, vooral in het begin, vaak niet wat hij met iets nieuws aanmoest, maar Benthe knaagde alles met smaak op. Een paar maanden geleden is het geneuzel begonnen.
Door *Natasja*
#729229
[quote="*Dorothea*"]
Dat weet ik niet. Maar misschien gaat ze wel wat gevarieerder eten. Ik ben bang dat ze anders straks alleen nog maar kip en kaas eet. Ze laat , denk ik, gewoon haar bak staan als ze het niet blieft omdat ze weet dat ze de volgende maaltijd kip krijgt. Wat eten betreft zijn ze enorm slim die spikkels. (Net zo als dat voorbeeld van Linga: ik luister nu niet want ik krijg gedroogd vlees, en dat blief ik niet want ik wil rodiwordt  :D )
[/quote]

Ze krijgt de maaltijden "die ze niet zo lekker vindt" wel gewoon voorgeschoteld hoor. Ik gooi er dan bijv. een blikje sardientjes of een schijf Rodi pens doorheen, en dan eet ze het wel op (niet met enthousiasme).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door