Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ramona
#727530
Nu doe ik al bijna een jaar barfen met Truus en sinds 5 weken geleden krijgt ze volledig barf. Nu zit ik toch nog met een vraag en dat is of het nu echt noodzakelijk is voor een hond om groente/fruitmix te geven? of zou je dit toch kunnen weglaten, zodat je menu puur en alleen uit spiervlees, RMB en orgaanvlees bestaat?
#727544
ik heb hier wel eens gelezen dat het niet echt noodzakelijk is. maar ik vind het zelf wel natuurlijker. wolven eten in de natuur ook van prooidieren de maaginhoud en wat bessen, wortels e.d. gaan er ook wel in. waarom wil je het niet geven als ik vragen mag?
Door Ramona
#727556
Truus krijgt nu wel nog groente. Voor zover ik heb gelezen schudt de wolf de maag juist leeg van een prooidier...

Verder kan ik mij wel herinneren van onze ervaren gedragstherapeut dat honden bijv. ook gras eten omdat ze het gewoon lekker vinden. Zou een wolf dan niet bessen eten omdat hij het ook gewoon lekker vindt?

Hier een stukje van een wolfdeskundige:

Myth: WOLVES INGEST THE STOMACH CONTENTS OF THEIR PREY.

This claim is repeated over and over as evidence that wolves and therefore dogs are omnivores. However, this assumption is just that--an assumption. It is not supported by the evidence available to us, and is therefore false!

Wolves do NOT eat the stomach contents of their prey. Only if the prey is small enough (like the size of a rabbit) will they eat the stomach contents, which just happen to get consumed along with the entire animal. Otherwise, wolves will shake out the stomach contents of their large herbivorous prey before sometimes eating the stomach wall. The following quotations are taken from L. David Mech's 2003 book Wolves: Behavior, Ecology, and Conservation. Mech (and the others who contributed to this book) is considered the world's leading wolf biologist, and this book is a compilation of 350 collective years of research, experiments, and careful field observations. These quotes are taken from chapter 4, The Wolf as a Carnivore.

"Wolves usually tear into the body cavity of large prey and...consume the larger internal organs, such as lungs, heart, and liver. The large rumen [, which is one of the main stomach chambers in large ruminant herbivores,]...is usually punctured during removal and its contents spilled. The vegetation in the intestinal tract is of no interest to the wolves, but the stomach lining and intestinal wall are consumed, and their contents further strewn about the kill site." (pg.123, emphasis added)

"To grow and maintain their own bodies, wolves need to ingest all the major parts of their herbivorous prey, except the plants in the digestive system." (pg.124, emphasis added).

This next quote can be found on the Hunting and Meals page at Kerwood Wildlife Education Center.

"The wolf's diet consists mostly of muscle meat and fatty tissue from various animals. Heart, lung, liver, and other internal organs are eaten. Bones are crushed to get at the marrow, and bone fragments are eaten as well. Even hair and skin are sometimes consumed. The only part consistently ignored is the stomach and its contents. Although some vegetable matter is taken separately, particularly berries, Canis lupus doesn't seem to digest them very well."

From the mouths of the wolf experts themselves, who have observed countless numbers of kills: wolves do NOT eat the stomach contents of their large prey, and are carnivorous animals. Additionally, Neville Buck from the Howletts and Port Lympne Zoological Parks in Kent, England, notes that virtually no small carnivore (which includes varieties of cats, wolves, wild dogs) eat the intestinal contents of their large prey. The contents are spilled in the enclosures and are often rolled in by the animals, but very little is eaten (if any is eaten at all). His observations can be found in Appendix B of Raw Meaty Bones. 


Door Ramona
#727571
hihi, bij deze heel erg bedankt! Om het toch maar eens te proberen vind ik wel een sterk plan.

Maar hoe zou ik dan het menu er het beste op aan kunnen passen?

Door idd gewoon die precentages aan te houden wat je in de link naar voren bracht? Ze krijgt nu gemiddeld 15% GFT-mix en dan eens terug te brengen naar 5% bijv.
Door tiny
#727992
:D Hier zijn ze gek op de gf mix. Gisteren een bak vol gegeven met wat makreel en tonijn erdoor. Het gaat in 1x schoon op en daarna lopen ze even naar elkaars bak om te kijken of er nog iets over is gelaten. ;D
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#728014
Zeker een kooikereigenschap dat ze elkaars bak nakijken :)

Hier eten ze ook de groente wel op ,alleen voor Donder doe ik er een beetje yoghurt door dat eet hij het wel op.
Door Ramona
#728079
Maar dan dien ik uiteraard wel mijn menu aan te passen. Dat was ook mijn vraag. Nu krijgt Truus ongeveer 15% GFT, 15% orgaan, 20% spier en de rest RMB.

Dan zou ze van de rest toch meer moeten krijgen wil ze ongeveer aan die 100% komen, of maakt dat niet zo'n verschil?  Als ik een verandering ga aanbrengen wil ik dat uiteraard wel verantwoord doen en niet dat ze dadelijk tekorten krijgt. Daarom wil ik eens proberen hoe ze erop reageert als ze nu voor een tijd minder GFT mix zal krijgen. ALs ik merk dat ze tekorten krijgt, wat zich idd kan uiten door een schrale vacht of wat dan ook voor een vachtproblemen, weet ik idd dat het door het tekort van de GFT komt.
Door Ramona
#728090
Hier en daar heb ik eens wat uitgezocht en dan zie ik toch dat veel wolven toch wel iets van plantaardig materiaal binnen krijgen. Het is welliswaar nihiel, maar ze krijgen het toch binnen. Alles bij elkaar zal je rond een 3% komen, afhankelijk van het soort wolf. 1 soort eet zelfs maar in de zomer 0.001% en in de winter was dat geloof ik 0.03%, tja, als een wolf echt geen plantaardig materiaal nodig heeft, ga je je toch afvragen, waarom hij het wel nuttigd ???
Door MarijeJoanne
#728094
Ramona schreef: Nu doe ik al bijna een jaar barfen met Truus en sinds 5 weken geleden krijgt ze volledig barf. Nu zit ik toch nog met een vraag en dat is of het nu echt noodzakelijk is voor een hond om groente/fruitmix te geven? of zou je dit toch kunnen weglaten, zodat je menu puur en alleen uit spiervlees, RMB en orgaanvlees bestaat?
Nee, het is niet noodzakelijk en ja, je kunt het weglaten.
Hier is het geen onderdeel van het menu, maar een extraatje, omdat ze het wel lekker vinden.
De mens vindt ook een boel lekker terwijl ze het niet nodig hebben ;)

Als je nagaat dat wolven carnivoren zijn en hun niet gemaakt zijn om groentes, grassen, granen ed te bewerken en er dus weinig tot niets mee kunnen als het niet voor hun bewerkt worden, zegt dat eigenlijk toch al genoeg?
Anders ga je je toch af vragen waarom de wolf zo is gemaakt dat iets wat ze nodig hebben niet zelf kunnen bewerken om er iets aan te hebben...
Door Lizzy
#728149
MarijeJoanne schreef: Nee, het is niet noodzakelijk en ja, je kunt het weglaten.
Hier is het geen onderdeel van het menu, maar een extraatje, omdat ze het wel lekker vinden.
De mens vindt ook een boel lekker terwijl ze het niet nodig hebben ;)

Als je nagaat dat wolven carnivoren zijn en hun niet gemaakt zijn om groentes, grassen, granen ed te bewerken en er dus weinig tot niets mee kunnen als het niet voor hun bewerkt worden, zegt dat eigenlijk toch al genoeg?
Anders ga je je toch af vragen waarom de wolf zo is gemaakt dat iets wat ze nodig hebben niet zelf kunnen bewerken om er iets aan te hebben...
En wie zegt dat? Want er is genoeg data om het tegendeel te bewijzen.

Bovendien: is het echt werkelijk verstandig om de voeding van een in het wild levende wolf met een tamme (meerokende of uitlaatgas-inhalerende) huishond te vergelijken?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 18 mar 2007, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#728179
Ramona schreef: Maar dan dien ik uiteraard wel mijn menu aan te passen. Dat was ook mijn vraag. Nu krijgt Truus ongeveer 15% GFT, 15% orgaan, 20% spier en de rest RMB.

Dan zou ze van de rest toch meer moeten krijgen wil ze ongeveer aan die 100% komen, of maakt dat niet zo'n verschil?  Als ik een verandering ga aanbrengen wil ik dat uiteraard wel verantwoord doen en niet dat ze dadelijk tekorten krijgt. Daarom wil ik eens proberen hoe ze erop reageert als ze nu voor een tijd minder GFT mix zal krijgen. ALs ik merk dat ze tekorten krijgt, wat zich idd kan uiten door een schrale vacht of wat dan ook voor een vachtproblemen, weet ik idd dat het door het tekort van de GFT komt.
Ik zou dan van alles iets meer geven om het deel weggevallen groenten te compenseren. Je moet er dan wel op letten dat je dus rijker voert, dus dat je hond misschien wat dikker kan worden.

Hier voer ik wel met regelmaat groente, heel af en toe een mixje maar 99% van de tijd krijgen ze de groenten die wij die dag eten licht geblancheerd. Ik ben van mening dat ze het wel kunnen gebruiken, voor de vitamine/mineralen de ruwvezel en de zuurhuishouding. Daarbij vinden ze de geblancheerde groente ook lekker, dus wat dat betreft hier geen problemen met de acceptatie.
Misschien is dit wel niet helemaal comform de wolvenhap, maar ikzelf heb zelf nooit de intentie gehad om een wolvenhap te imiteren, we voeren hier rauw omdat een wolf rauw eet, voor de rest proberen we het te optimaliseren voor de hedendaagse huishond met het doel dat hij lang en gezond leeft.
Door MarijeJoanne
#728194
Lizzy schreef: En wie zegt dat? Want er is genoeg data om het tegendeel te bewijzen.

Bovendien: is het echt werkelijk verstandig om de voeding van een in het wild levende wolf met een tamme (meerokende of uitlaatgas-inhalerende) huishond te vergelijken?
En ook om dat weer te ontkrachten.
De omstandigheden zijn dan misschien niet hetzelfde (ergo, dat weet ik wel zeker), maar het gebit en het darmstelsel zijn nog steeds zo goed hetzelfde als die van een wolf.
Imo een carnivoor en volgens vele geleerden ook.
Als de wolf een omnivoor zou zijn, was het wel heel handig geweest als hij zelf met plantaardig voedsel om had kunnen gaan, oftewel een ander gebit en maag/darmstelsel had gehad.

En ja, ik vind het wel verstandig om het voer wat je nu je hond voorzet, te vergelijken met wat de wolf eet/at. Dat moet toch wel de basis zijn mijn inziens. Van daaruit kun je toevoegen/verbeteren.
Laatst gewijzigd door MarijeJoanne op zo 18 mar 2007, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door