Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chaos
#727642
Ik heb gisteren bij de supermarkt ongebrande en ongezouten doppinda's gekocht. Het zijn van die rijgpinda's voor de vogels.
Mogen die ook in de groentenmix? En zo ja, hoeveel mag er ongeveer in, en moet er behalve gepeld, nog iets anders mee gebeuren?
Ik doe er altijd wel pijnboompitten in, of een mix van pijnboompitten met zonnbloempitten enzo. Ook gaat er deze keer pompoen in, compleet met de zaden welke ik meepureer.
Kan het niet, dan gaan ze in de tuin voor de vogels.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#727655
Chaos schreef: Ik heb gisteren bij de supermarkt ongebrande en ongezouten doppinda's gekocht. Het zijn van die rijgpinda's voor de vogels.
Mogen die ook in de groentenmix? En zo ja, hoeveel mag er ongeveer in, en moet er behalve gepeld, nog iets anders mee gebeuren?
Ik doe er altijd wel pijnboompitten in, of een mix van pijnboompitten met zonnbloempitten enzo. Ook gaat er deze keer pompoen in, compleet met de zaden welke ik meepureer.
Kan het niet, dan gaan ze in de tuin voor de vogels.
zit er in pinda's niet een bepaalde giftige stof???????
en de zaden van de pompoen haal ik er uit :)
Laatst gewijzigd door *Monique op za 17 mar 2007, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#727663
Sommige honden zijn allergies voor pinda's.
Ik doe ze eigenlijk nooit door de mix,maar geef b.v wel pindakaas in de kong.
Wanneer ze 'n pinda in de schil te pakken krijgen(die de vogels hebben verloren of zo) dan eten ze wel de pinda uit de dop vandaan, dus af en toe 'n pinda geven kan best wel.
Maar om  pinda's in de mix te gebruiken,zal wel TEveel worden. :-\
Ze moeten dan ook eerst gemalen worden,anders komen ze er als hele of gebroken pinda's weer uit...
In de nootje/zaadje/pitjes mix gebruik ik dus liever
die groene pumpkinseeds, sesame seeds, amandelen,walnoten, beetje zonnebloempitjes od pineboompitjes.
De pitten van 'n pompoen mee pureren vind ik eigenlijk niet zo'n geweldig idee...pitten zijn niet gedroogd en zit nog in harde schilletje.
Ik koop liever de groene gedroogde pitten die al gepeld zijn.
Door Anya
#727666
De giftige stof waarover gesproken wordt, is een aflatoxine. Dit is een giftige stof die wordt geproduceerd door een schimmel die vaak op pinda's voorkomt.

Ik weet niet hoe gevaarlijk het is. Ik geef mijn hond ook wel eens pinda's (als ik ze zelf eet).
Door 202Spots
#727669
karin2 schreef: pompoenpitten schijnen juist goed te zijn .
Wanneer het rauwe,gedroogde,gepelde pitten zijn wel .. ;)
verse met schil en al zou ik niet goed noemen
probeer er zelf maar is een te eten... :-\
Door 202Spots
#727670
Dommel70 schreef: De giftige stof waarover gesproken wordt, is een aflatoxine. Dit is een giftige stof die wordt geproduceerd door een schimmel die vaak op pinda's voorkomt.
Ik weet niet hoe gevaarlijk het is. Ik geef mijn hond ook wel eens pinda's (als ik ze zelf eet).
Die schimmel kan ook wel op walnoten zitten die op de grond hebben gelegen...wanneer er schimmel op zit,dan zelf niet eten en ook niet aan de hond geven!
Door Chaos
#727675
Goed, ik ga de pinda's dus maar voor de vogels neerzetten :)
En die pompoenpitten zijn gepureerd, inclusief het harde buitenste schilletje, het is echt een soort puree geworden, dat zal toch niet erg zijn dan?
(Ik pureer alle pitten altijd extra lang, zodat je nauwelijks meer stukjes ziet.)
Door karin2
#727680
202spots schreef: Wanneer het rauwe,gedroogde,gepelde pitten zijn wel .. ;)
verse met schil en al zou ik niet goed noemen
probeer er zelf maar is een te eten... :-\

ow ik ben dus duidelijk weer zo'n gevalletje van de klok en de klepel  :-\
Door 202Spots
#727687
Chaos schreef: En die pompoenpitten zijn gepureerd, inclusief het harde buitenste schilletje, het is echt een soort puree geworden, dat zal toch niet erg zijn dan?
Je hoeft 't niet weg te gooien of zo,maar ik zou 't zelf niet op deze manier doen
Is echt niet lekker...eet zelf 'n gedroogde zonder schil en dan 'n rauwe pit met schil....dan proef je 't verschil ;)
Door Chaos
#727689
202spots schreef: Je hoeft 't niet weg te gooien of zo,maar ik zou 't zelf niet op deze manier doen
Ik ga het niet weggooien, het is 1 kleine pompoen op ongeveer 6,5 kilo mix.
202spots schreef: Is echt niet lekker...eet zelf 'n gedroogde zonder schil en dan 'n rauwe pit met schil....dan proef je 't verschil ;)
Gaat niet meer, ze zitten er nu al in...

Maar in ieder geval, iedereen bedankt voor de antwoorden!
Door Mevroi Kruim
#728736
Nog een risico van pinda's: het zijn eigenlijk peulvruchten, en als alle peulvruchten nemen ze veel water op en zwellen dan behoorlijk op. Je kent wel dat verhaal van een kind dat een pinda in z'n neus stopt die er dan niet meer uitwil: komt van het opzwellen. Dus hele pinda's zijn meestal niet zo;n goed idee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door