Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#725746
Afgelopen zondag hebben we bij mijn schoonvader 18 kilo kip voor de honden opgehaald, vers geslacht. Maandag belde mijn zwager (chef-slager bij een supermarkt) dat hij kuikenbouten over had uit de reclame van vorige week, of ik interesse had. Ja, voor zo'n prijs altijd! Dus maandag uit mijn werk 16 kilo bij hem opgehaald, de overige 40 ( :o :o) kilo mocht zolang bij hem in de vriezer blijven liggen, die kan ik ophalen wanneer ik weer ruimte heb.

Maar nu zit de hondenvriezer dus stampvol met kip... En eigenlijk moet ik binnenkort inkopen gaan doen om volledig te gaan BARF-en. Kan het kwaad om ze, zeg de komende 2 à 3 weken, voornamelijk kip te voeren (naast de Bibi die ze 's ochtends krijgen), afgewisseld met af en toe wat spiervlees en vis, en regelmatig een groentemixje er doorheen of een eitje?
Door Lizzy
#725750
Voor 2 a 3 weken kan het wel. Maar daarna zou ik dan voornamelijk geen kip voeren.
Door *Natasja*
#725753
Lizzy schreef: Voor 2 a 3 weken kan het wel. Maar daarna zou ik dan voornamelijk geen kip voeren.
Ze krijgen straks, bij het volledig BARF-en, 2 van de 14 maaltijden kip.
Door Lizzy
#725756
*Natasja* schreef: Ze krijgen straks, bij het volledig BARF-en, 2 van de 14 maaltijden kip.
Dat is niet veel. Ik geef zelfs 4 van de 14 maaltijden kip.
Door conleeuw
#725797
jeetje, wat een mazzel zeg, leuk voor de hondjes....ik zou ze inderdaad dan maar even een paar weken flink aan de kip doen, en ik voer over het algemeen 2 - 3 keer per week kip, de rest wisselt tussen, rund, lam, geit, en ook nog een heleboel verschillende dingen zoals kalkoen, eend, fazant, duif (biedt ik aan, eten ze niet echt) kwartel, konijn, haas... net waar ik aan kan komen en wat ik heb. Kip  is hier een favoriet.
Door tieneke
#725816
Hier krijgen ze nog maar 2 keer kip per week dus lekker opmaken,gaan ze heus niet dood van  :P
Door Mevroi Kruim
#725851
Bij mij hebben ze op kip geleefd, en ze leven nog en doen het prima.
Tuurlijk is het niet super-ideaal, maar op 3 maaltijden kip per week doen ze het vast en zeker ook prima, zeker als het maar een beperkte periode is.
Mazzelaar  :P
Door Lizzy
#725857
Kruimel schreef: Bij mij hebben ze op kip geleefd, en ze leven nog en doen het prima.
Tuurlijk is het niet super-ideaal, maar op 3 maaltijden kip per week doen ze het vast en zeker ook prima, zeker als het maar een beperkte periode is.
Mazzelaar  :P
Ik ben bang dat ik deze niet vat...? Redeneer jij dan niet vanuit je eigen situatie, waarbij je 1 maal per dag eten geeft en ook nog een vastendag hebt? Op 6 maaltijden 3 maaltijden kip lijkt mij ook echt teveel.

Maar Natas voert haar honden 2 maaltijden per dag, dus 14 per week. Als daar drie maaltijden van uit kip bestaan: lijkt mij dat echt niet teveel. Ergo, ik voer 14 maaltijden per week en voer er 4 kip. Nou is het wel zo dat de kipmaaltijden hele kleine maaltijden zijn. Dus percentage-gewijs-teruggerekend komt dit waarschijnlijk op 2 van de 14 maaltijden. Maar dan nog, al waren het er 4, van de 14: lijkt mij niet teveel... Vind jij dat wel teveel?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 14 mar 2007, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#725915
Nee, OK, ik ging uit van de halve week kip idd. Dat is wel vrij veel op de langere duur.
Drie van de 14 is helemaal geen probleem.
Door 202Spots
#725962
Hier krijgen ze ook minstens 2 of 3 keer per week kip...
kippenbout/poot of kippen rug of vleugels met halve rug.... 8)
Door Sietie
#726364
vraagje:

Als je energique voert bijvoorbeeld, dan gebruiken ze voor de calcium ook alleen maar kip bij mijn weten? Die gebruiken geen ribben of runderbotten of geitenribben toch? Of ben ik hier mis mee...
Volgens mij ben je met barfen veel veelzijdiger..

(voer zelf ongeveer 3 keer kipkarkas en de rest geitenribben, knarsbeen kalf en geit,  af en toe een heel konijn)
Door Lizzy
#726369
Sietie schreef: vraagje:

Als je energique voert bijvoorbeeld, dan gebruiken ze voor de calcium ook alleen maar kip bij mijn weten? Die gebruiken geen ribben of runderbotten of geitenribben toch? Of ben ik hier mis mee...
Volgens mij ben je met barfen veel veelzijdiger..

(voer zelf ongeveer 3 keer kipkarkas en de rest geitenribben, knarsbeen kalf en geit,  af en toe een heel konijn)
Ja, je bent als barfer ook veelzijdiger. Gelukkig maar. Da's nou het voordeel van barf. En keer op keer zie en hoor ik toch geluiden ala "mijn honden stonden op versvlees en ik stel nu zelf samen en ik had het niet voor mogelijk gehouden maar ze doen het NOG beter".

Ik geloof ook zeer beslist dat mensen die barfen juist daarom geen premix hoeven te gebruiken en versvleesvoerfabrikanten wel.
Door 202Spots
#726484
Als je energique voert bijvoorbeeld, dan gebruiken ze voor de calcium ook alleen maar kip bij mijn weten? Die gebruiken geen ribben of runderbotten of geitenribben toch? Of ben ik hier mis mee...
Volgens mij ben je met barfen veel veelzijdiger..
(voer zelf ongeveer 3 keer kipkarkas en de rest geitenribben, knarsbeen kalf en geit,  af en toe een heel konijn)
Klopt! kvv bevat alleen de kippenbotten als calcium bron.
Wanneer je alleen kvv geeft,dan kan je wel verschillende vleessoorten geven,maar de bot is dus altijd van kip omdat de runder/kalf/lam bot veel te hard is om te malen .
Wanneer je ZELF samensteld dan kan je dus heel makkelijk veel variatie van andere botten geven.
Door margreet
#726512
*Natasja* schreef: Afgelopen zondag hebben we bij mijn schoonvader 18 kilo kip voor de honden opgehaald, vers geslacht. Maandag belde mijn zwager (chef-slager bij een supermarkt) dat hij kuikenbouten over had uit de reclame van vorige week, of ik interesse had. Ja, voor zo'n prijs altijd! Dus maandag uit mijn werk 16 kilo bij hem opgehaald, de overige 40 ( :o :o) kilo mocht zolang bij hem in de vriezer blijven liggen, die kan ik ophalen wanneer ik weer ruimte heb.

Maar nu zit de hondenvriezer dus stampvol met kip... En eigenlijk moet ik binnenkort inkopen gaan doen om volledig te gaan BARF-en. Kan het kwaad om ze, zeg de komende 2 à 3 weken, voornamelijk kip te voeren (naast de Bibi die ze 's ochtends krijgen), afgewisseld met af en toe wat spiervlees en vis, en regelmatig een groentemixje er doorheen of een eitje?
En als je over hebt zijn er vast wel mensen in je buurt die het over willen nemen ;)
Door *Natasja*
#726514
margreet schreef: En als je over hebt zijn er vast wel mensen in je buurt die het over willen nemen ;)
Ik heb nog niemand gehoord, maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk  ;) ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door