Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Vaccineert u wel of niet en zo ja hoe en zo nee waarom niet?

Ja, tegen alle ziektes waartegen ik mijn honden kan beschermen, ieder jaar
1
2%
Ja, maar selectief
16
28%
Ja, zoals de dierenarts voorschrijft
11
19%
Nee, maar wel puppie entingen
5
9%
Nee, ook geen puppie entingen
2
4%
Nee, sinds kort (honden zijn al wat ouder) ent ik niet meer
10
18%
Anders
4
7%
Ik weet nog niet wat ik moet doen
8
14%
Door Lizzy
#72463
Nou, volgens mij spreekt dit voorzich! Ik wil dus graag weten hoe de meeste barfplaats leden vaccineren.
Gebruikersavatar
Door chooky
#72487
Ik kon niet kiezen tussen 'ja maar selectief' en 'nee maar wel puppie entingen'. Chooky heeft pup en 1-jaars inentingen gehad. Daarna alleen het allernoodzakelijkste. Daar bedoel ik mee, waar ik niet onderuit kan (rabies bij vakantie).
Een eventuele volgende pup krijgt wel pup entingen, maar dan (als ik dat voor elkaar krijg) op mijn manier; zoveel mogelijk losse entstoffen (dus geen cocktail), de eerste het liefst rond 10 à 12 weken. Op een jaar nog eens herhaald (ook weer zoveel mogelijk los) en dan klaar.
Door qyan
#72496
ik heb gekozen voor ja, maar selectief.
zowiezo blijf ik weil enten.
adhv de titerbepaling moet ik nog bekijken of dat ook parvo wordt en dat dan ieder jaar of om de 2 jaar en of het uberhaupt wel zin heeft daar tegen te enten.
de cocktail ligt eraan (als ik weer ga trainen ben ik eigenlijk verplicht iedere 2 jaar de cocktail te halen)
maar anagezien de DA dat er niet helemaal mee eens is wordt het misschien stikkertjes plakken.
maar zowiezo wel selectief en hangt mede af van titerbepaling/ trainen en wat de DA wel en niet wil doen ;D
Door Jolly
#72498
ik heb gestemd op: sinds kort ent ik niet meer.

Chasey heeft vorig jaar geen jaarlijks shot gehad en dit jaar doe ik dat ook niet, wilde eerst wel parvo en weil doen, maar volgens de meeste mensen die ik hier spreek is er hier in de wateren dat nooit echt een gevaar geweest. Hoe de Da's erover denken dat weet ik niet :P ;) ga het ze ook niet vragen. ;D

Een eventueel nieuw pupje krijgt wel alle pup entingen en daarna met 1 en 2 jaar oud de jaarlijkse cocktail, daarna goed kijken hoelang de vaccins werkzaam zijn en eventueel de titers laten bepalen, misschien eens enten om de 3 jaar.
Door Anna Penta
#72502
Ik ent ook selectief. Dit jaar Kit een cocktail want ze is net 1 jaar. Bambi en Kit alleen Weil. Misschien volgend jaar alle drie alleen Weil en het jaar daarop weer cocktail. Jammer dat het elke keer weer zo'n veldslag is om een da te vinden die alleen weil wil doen. Nu moet ik toch toevallig in Sleeuwijk zijn maar volgend jaar kan ik weer opnieuw beginnen >:(
Door Mayka
#72511
Ik weet het nog niet. Mayka heeft november de laatste enting gehad dus heb ik nog even bedenktijd. Weil doe ik, denk ik, wel omdat ze overal en altijd in het water springt en Rabies als het nodig is voor vakantie, Parvo ben ik nog niet uit en kennelhoest niet meer.
De katten doe ik niet meer behalve misschien Misty (1,5 jaar)
Heb op zich geen slechte ervaringen maar na veel gelezen te hebben hier over dit onderwerp ben ik er anders over gaan denken.
Ga nog eens nadenken over een eventuele titer-bepaling.
Door Eidos
#72516
Ik heb anders gestemd.

Eidos heeft de puppie entingen allemaal gehad en is sindsdien niet meer geent. Ik denk dat ik over een jaar of 4/5 weer laat enten. Aangezien veel antistoffen zo'n jaar of 5/6/7 bescherming geven tegen de geente ziektes vind ik het onnodig om elk jaar, om het jaar te enten. Ook vind ik dat entingen soms meer risico op ziekten geven dan niet enten, vandaar mijn beslissing het zo te doen.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#72518
Ik stem voor alles omdat hier regelmatig vreemde honden komen logeren en je weet nooit of ze drager zijn van een bepaalde ziekte.Ze hoeven daar zelf niet ziek van te worden maar kunnen wel anderen besmetten.En dat risico wil ik niet lopen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#72545
Ik heb ja, zoals de DA voorschrijft gestemd omdat wij geregeld de grens overgaan. Als je bv Zwitserland in wilt worden je inentingsboekjes aandachtig bekeken! :P
In Duitsland zijn wij in 5 jaar tijd trouwens nog nooit gecontrolleerd, en daar kwamen wij tot voor kort wekelijks met de honden.
Door avalon
#72579
Unique schreef: Ik stem voor alles omdat hier regelmatig vreemde honden komen logeren en je weet nooit of ze drager zijn van een bepaalde ziekte.Ze hoeven daar zelf niet ziek van te worden maar kunnen wel anderen besmetten.En dat risico wil ik niet lopen.
Hier zit natuurlijk wel wat in, bij mij komt ook van alles binnen. Ik ben wel benieuwd wat echt nodig is en wat niet. Voor mijn honden in iedergeval weil. Kennelhoest doe ik nooit, rabies wel. Het moet voor het buitnland. Ik ga het toch eens aan mijn DA vragen. Van hem weet ik ook dat je je hond het beste in het voorjaar kunt laten enten (mbt weil), maar dat maken ze niet openbaar omdat ze het anders te druk krijgen dan ::)
Door jeanne
#72584
pffffff, ik heb nog niet gestemd.
Freule heb ik de laatste 4 jaar niet meer laten enten, vond dat er wel genoeg ingespoten was. Ik was toen nog helemaal niet zo op de hoogte van het entgebeuren, maar was van mening, waarom worden wij alleen als kind geent en verder niet meer, waarom zou ik dan mijn hond ieder jaar moeten laten enten?
Dus heb ik haar niet meer laten enten.
Nu met de pup op komst, weet ik het ff niet meer, ze krijgen daar natuurlijk de pupentingen en word van mij verwacht dat ik deze netjes ga herhalen. Waarschijnlijk zal ik dat ook wel doen, tot ze 3 jaar is, en dan niet meer. Zo denk ik er nu over. Wat vinden jullie hiervan?
Is dat verstandig?
Dus zal namens Freule maar keuze 6 aanvinken ;)
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#72596
Ik doe juist wel kennelhoest.Wat jaren geleden was er een hond op de vereniging die het had.Hij deed gewoon pakwerk.Mijn honden hebben op diezelfde mouw gebeten en brachten het mee naar huis. 1 van de honden heeft er zelfs een longontsteking van overgehouden.Die heeft in 8 dagen tijd 21 injekties gehad.Zelfs in het weekend moest ik terugkomen.De borst en de keel moest ik warm houden doormiddel van een zelfgemaakt jasje van teddybont.Als die persoon het had gezegd en de hond thuis had gelaten had er niets aan de hand geweest.Hij heeft wel een fikse uitbrander gehad van de instrukteur.Maar mijn Dafne had wel bijna het loodje gelegd. Dus voor mij: Nooit meer !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Door Paul_Barte
#72609
Heb het al vaker gezegt op dit forum. Maakte afgelopen zomer 2 dingen mee in 2 dagen tijd m.b.t. kennehoest.

-2 bassets doodziek MET kennelhoest uit het pension terwijl ze WEL waren ingeent en
-1 Franse bulldog dood wegens een allergische reactie ongeveer 1 uur na de enting tegen kennelhoest omdat die in het pension moest vanwege vakantie.
Door oebaya
#72662
Nitus schreef: Ik heb ja, zoals de DA voorschrijft gestemd omdat wij geregeld de grens overgaan. Als je bv Zwitserland in wilt worden je inentingsboekjes aandachtig bekeken! :P
In Duitsland zijn wij in 5 jaar tijd trouwens nog nooit gecontrolleerd, en daar kwamen wij tot voor kort wekelijks met de honden.
Waar ga jij de grens over? Die Zwitsers zijn alleen geïnteresseerd in het opplakken van dat tolvignet en daar geld voor vangen. Geen paspoort van jezelf, geen entingsboekje hoef je te laten zien. Volgens mij is trouwens voor Zwitserland inmiddels de rabiës-enting niet eens meer verplicht.
De enige keer dat ik een controle heb meegemaakt, afgezien van Engeland en Zweden met hun speciale regels, was vanuit Polen naar Duitsland en die douane daar snapte echt geen barst van een entboekje, want mijn volwassen hond is op een puppy-enting de grens over gegaan. Was niet expres, maar dat was het 1e boekje dat we overhandigden, toen was het goed, hele pup hebben ze nooit gezien en dus werd ook niet naar het andere boekjes gevraagd.
gr.
Nicolette
Door oebaya
#72665
Zal mijn stem nog even toelichten: ent puppie-enting 6 weken, 9 weken, 12 weken, herhaling na 1 jaar en daarna om de 3 jaar en na het 7e jaar niet meer. Dus in feite oudere honden niet meer. Ent ook niet alles meer. Kon dat alleen niet in de stemming kwijt, dus heb selectief ingevuld.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door