Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#723689
Volgende week komt Sofi, onze Spaanse schone van ca. 2 jaar jong, die nu in haar opvanggezin Hill's brokken eet en een keertje Duck gehad heeft, wat zij heerlijk vond.
Zij krijgt nu 3 of 4x per dag eten.
Geen idee wat ze in Spanje gegeten heeft.

Ik wil veel met haar trainen en dat deels belonen met gedroogd vlees en deels met Carnibest lam. Ik heb volop liggen voor de katten en ik denk dat zij best ook wat katten Carnibest kan eten?
Zij is nog niets aangekomen in NL, verbruikt veel van haar energie, dus ik wil haar wel wat laten aankomen en zij moet ook spieren kweken, want die heeft zij nauwelijks.
Overdag eet zij dan wat gedroogd vlees en Carnibest en 's avonds wil ik haar dan voorzichtig laten Barfen.

Ik heb het starters artikel van Lizzy gelezen
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=789
waarin geadviseerd wordt te starten met platgeslagen kippennekken, pens en groentemix. Dat laatste lijkt me een beetje eng om mee te starten, dus ik denk dat ik dat nog even laat.

Wat wordt bedoeld met 'platgeslagen'? Met een hakbijl om de centimeter het bot inhakken?
Zou ik ook met karkassen of vleugeltjes, die ingehakt zijn kunnnen starten, want die heb ik biologisch?
Nekken heb ik niet in huis en als ik die koop dan zijn ze van de bioindustrie. Ik heb wel eendennekken van Carnibest liggen, die kan ik ook geven denk ik.

Kan ik haar al alle soorten gedroogd vlees geven, of beperk ik dat in het begin liever tot pens?
Ik heb gedroogd lever en hart liggen en dat heeft zij vandaag al van mij gehad en ze is er dol op, net zoals alle honden dat zijn.

Ze weegt ca. 24 kg en dat is echt te weinig voor haar. Ik denk dat er wel 3 kg bij mag, wil nog met haar naar de dierenarts gaan voor een check up.
Hoeveel procent van haar lichaamsgewicht zal ik mee gaan starten?
Borke weegt ongeveer hetzelfde en eet 500 gram per dag. Zij is zeer energiek, zal ik haar 1 kg geven, het lijkt zo veel, maar het is wel een grote hond.
Wat denken jullie?
Door Lizzy
#723696
Ja, als Sofi mijn hond zou zijn: dan zou ik haar direct mee laten barfen. Niks kvv. Gewoon, gelijk op BARF. Je kunt prima de eendennekken en de kippenvleugels en karkassen als beginnersbot gebruiken. De vleugels kun je inknippen met een snoeischaar of plat slaan met een vleeshamertje. Gewoon, een paar keer op tikken zodat de botjes een beetje gekraakt zijn, verder niks. Waarom vind je dat eng, om te beginnen met kippenbot, pens en groente?

Ik zou zelf om te beginnen zo'n 3% van haar gewenste lichaamsgewicht geven. Dat is dus 27 kilo, daar 3% van is ongeveer 800 gram. Laat ze eerst maar even een paar dagen wennen aan dat volume. Als dat te weinig is, kun je haar 4% gaan geven: een kilo. Maar bouw dat gewoon rustig op.
Door Borke
#723709
Het is de groentemix die me een beetje tegenstaat om direct in de eerste week te geven, gezien het feit dat ik vrees dat ze er niet zo'n trek in zal hebben (alhoewel met wat kvv erdoor misschien wel) en dat ik het moeilijker vind om te 'spelen' met groente. Daarom ben ik Borke ook minder groente gaan geven en werd zijn ontlasting beter (vaster).
Misschien moet ik eens starten met alleen wortels en courgette, wat adviseer jij?

Mooi als ik met die eend en kip kan starten en ik heb nog mooie pens liggen.
Starten met 800 gram voelt voor mij beter dan met 1 kg, ik vind dat zo veel.

Ik wil deels ook kvv geven omdat ik super veel wil belonen en dan zou ze verhoudingsgewijs wel erg veel gedroogd vlees krijgen en dan ga ik liever wandelen met een zakje kvv in mijn jaszak dan met gesneden rauw vlees. Echt kvv voeren was ik niet van plan, maar met al die beloning krijgt ze wel veel eten binnen.

In mijn ideale traingsgedachte krijgt ze een groot deel van haar eten als beloning, hopend daarmee de band snel supersterk te maken zodat ze zsm los kan lopen, goed op mij let en goed komt als ik dat wil.
Vandaag reageerde ze al erg goed op al die gedroogde lever die ik haar gaf.

Kan ik haar al vrij veel lever gedroogd geven, of kies ik liever pens om haar niet teveel verschillends te geven in het begin?
Door Lizzy
#723724
Nou, Astrid barft al hartstikke lang dus volgens mij weet ze precies wat ze moet doen. En volgens mij Astrid, maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld en moeilijk. Geef haar gewoon groentemix. Misschien vindt ze het wel lekker. En zo niet: nou, dan geef je het haar niet. Of geef het haar na een paar weken, als jij denkt dat het een goed tijdstip is. Komt allemaal niet zo krap. Relax! Ik zou gewoon gedroogd kopvlees, pens, lever en hart geven. Gewoon lekker afwisselen! Ik denk dat Sofi meer gewend is dan dat jij nu denkt ;)
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 10 mar 2007, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#723731
Lizzy schreef: Ik denk dat Sofi meer gewend is dan dat jij nu denkt ;)
Daar kon je nog wel eens gelijk in hebben, ze heeft namelijk een prachtige volle vacht.
Nu is ze te mager en heeft nauwelijks bespiering, maar die vacht is echt super.
Wie weet heeft ze in Spanje wel vlees gegeten, die Duck die ze in haar opvangtehuis kreeg at ze met veel plezier.
Door Lizzy
#723738
Dikke kans dat Sofi zoveel troep en ellende in haar leven heeft gegeten dat ze ten eerste alles lust en ten tweede een sterk spijsverteringssysteem heeft. Dat bedoelde ik ook met "ik denk dat ze meer gewend is als dat jij nu denkt". Dus ik zou haar (als ik jou was) gewoon hetzelfde geven als Borke. Behalve in het begin qua vleesbot. Dat is natuurlijk goed om langzaam op te bouwen. Eerst kippennek of eendennek en geplette vleugels of karkassen van kleine dieren en haar daar een tijdje op houden om te kijken hoe dat gaat. Als dat goed gaat, kan ze alles gewoon met Borke mee gaan eten.
Door mutsie
#723739
wellicht is het zo dat deze spaanse schone met  te weinig gewicht aanvalt op het vlees?

dit heb ik ervaren bij spottie, het wandelend en uitgehongerd skelet uit istanbul.
binnen een moment was haar bak leeg en ook die van de twee andere honden.
daarom heb ik haar carnibest gegeven en nog geen nek o.i.d.

ik weet niet hoe ze reageert op eten.

na een week heb ik voorzichtig geprobeerd een groter stuk geitenrib na het eten te geven.

nou een volleerd barfster hoor.

Vaak hoef je die zwervertjes en asielhonden uit het buitenland niets te vertellen.

maar let wel op dat ze niet schrokt.

karin
Door mutsie
#723741
o ja, in de asiels krijgen ze van alles en nog wat, dus die zijn zoals lizzy het zegt heel wat gewend en super makkelijk.

vnl. overblijfsels van hotels, kantoren, brood, slachtafval.
brokken zijn vaak nogal duur.

(die drie van mij dan)

karin
Door Borke
#723747
Sofi heeft ca 1 maand in een dodenasiel in Spanje gezeten, waar zij door vrijwilligers is weggehaald.
Men denkt dat zij daarvoor in een Spaans gezin gewoond heeft en gezien haar gedrag en snelle aanpassing bij het opvangtehuis in NL, verwacht ik dat ook.
Zij heeft dus waarschijnlijk gegeten wat de gemiddelde Spaanse huishond eet, maar ik heb geen idee wat dat is :-\
Door Caroline A.
#724419
De meeste honden in spanje eten met de pot mee. Vooral de honden die op het platteland wonen. Dus waarschijnlijk de resten stokbrood, met groentegerechten en vleesresten. Brokken is iets wat pas vooral de laatste jaren erg opkomt.
Door Borke
#724447
Caroline A. schreef: De meeste honden in spanje eten met de pot mee. Vooral de honden die op het platteland wonen. Dus waarschijnlijk de resten stokbrood, met groentegerechten en vleesresten. Brokken is iets wat pas vooral de laatste jaren erg opkomt.
Dat zou gunstig zijn, want dan lust ze waarschijnlijk veel en is haar maag-darmsysteem beter op Barfen ingesteld dan bij een brokkenhond.
Dat sluit mooi aan bij wat Lizzy zegt, dat ze waarschijnlijk veel kan hebben en eigenlijk gewoon met Borke mee kan eten, maar dan zonder hardere botten en met in het begin de botten ingehakt/platgeslagen.

Hoe lang zou ik dat moeten doen, het bewerken van die botten?
Door Lizzy
#724479
AstridStraver schreef: Dat zou gunstig zijn, want dan lust ze waarschijnlijk veel en is haar maag-darmsysteem beter op Barfen ingesteld dan bij een brokkenhond.
Dat sluit mooi aan bij wat Lizzy zegt, dat ze waarschijnlijk veel kan hebben en eigenlijk gewoon met Borke mee kan eten, maar dan zonder hardere botten en met in het begin de botten ingehakt/platgeslagen.

Hoe lang zou ik dat moeten doen, het bewerken van die botten?
Ik zou dat een beetje af laten hangen van hoe het gaat. Als Sofi moeiteloos vleesbotjes eet, er goed op "kauwt" en ze goed verteerd, dan zou ik dat na een weekje al niet meer doen. Ik zou dan nog wel even een weekje of wat vleesbotjes van kleine dieren geven zoals kip, eend, parelhoen, konijn, etc. En als dat goed verteerd wordt: dan kun je ook wel langzaam ribben gaan introcuderen (geen enkele ribben!).
Door Malamoods
#724480
Ik denk dat je gewoon moet kijken hoe ze het doet. Kraakt ze zelf de botten, of schrokt ze erg? Hoe ziet haar ontlasting eruit? En dan aan de hand daarvan kijken of je de botten een heel kan aanbieden (zonder ze plat te slaan)....
Wordt overigens niet onzeker als ze wellicht de eerste dag(en) niet wil eten, of wat loopt te mutsen... Ikijok was dan wel pup, maar die moest erg wennen aan de nieuwe omgeving... Toen hij eenmaal wat gewend raakte, at hij alles met smaak op!

Spannend hè?! ;)

Rachel.
Door Caroline A.
#724692
Ik heb voor Luna eerst de kippennekken met de deegroller bewerkt. Komisch gezicht, vooral als een 4 jarige je daarna in haar eigen keukentje na staat te doen.
Het groente/fruit prutje is nooit een probleem geweest. Na een week kippennekken gewoon gaan uitbreiden.

Waarschijnlijk is ze dankbaar voor alles wat ze krijgt, en zal niet zo moeilijk doen. Je weet niet of ze een tijdje gezworven heeft? Want dan is ze natuurlijk alles gewend en zal botten ook wel kunnen kraken.

je kunt haar ook gewoon meteen op Barf zetten en dan in de gaten houden of ze kraakt. Scheelt je een hoop werk. (en zorgen maken). :)

heb je al spaans geleerd? ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door