Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Cherry
#71268
Dit bericht is vandaag openbaar gemaakt door de Belgische Test-Aankoop

>:( Test-Aankoop vindt varkens- en runder-DNA in kipproducten

Test-Aankoop heeft bij analyses van kipproducten uit supermarkten aanwijzingen gevonden dat in enkele gevallen water en eiwitten van andere dieren toegevoegd werden.
In twee producten werd varkens-DNA gevonden, in een derde bevond zich runder-DNA.
Hoewel deze praktijken geen rechtstreekse bedreiging inhouden voor de volksgezondheid, vindt TA dat dit geknoei met voeding niet te tolereren is.
Dat sommige producenten om het rendement water toevoegen aan kippen -zogenaamde "plofkippen"- bleek al uit een BBC-reportage die midden 2003 door een Vlaamse tv-zender werd uitgezonden. De Europese Unie laat een verhouding water-eiwit toe van 3,4. Hierdoor ontstond volgens de BBC-reportage het idee om ook eiwit aan het vlees toe te voegen. Eiwitten binden immers het water en werken tevens een aanvaardbare verhouding tussen water en eiwit in de hand. Als aan kipfilets eiwitten toegevoegd worden, moeten ze echter niet als "vers vlees", maar als "bereid vleeswaar" verkocht worden.

Bij vijf van de 19 onderzochte kipproducten werd een verhouding water-eiwit aangetroffen die groter is dan 3,4. Deze wettelijke limiet geldt thans echter alleen voor kipfilets en werd twee keer overschreden. In negen producten, waaronder twee kipfilets, werd een toevoeging van eiwitten vastgesteld. In deze twee gevallen ging het achtereenvolgens om varkens- en runder-DNA. Er werd ook varkens-DNA aangetroffen in kippenworst, maar dit zou kunnen liggen aan de varkensdarm die als omhulsel werd gebruikt.

Alhoewel TA niet geheel uitsluit dat de aanwezigheid van de vermelde vreemde eiwitten in het kippenvlees verband houdt met een slechte hygiëne op de productiesite, lijkt het waarschijnlijker aan te nemen dat dit het gevolg is van een bewuste toevoeging van varkens- en rundereiwitten.
In de vermelde BBC-reportage verklaarde een producent hierover immers dat het kippenvlees op die manier op een goedkopere manier verrijkt kan worden dan door gebruik te maken van eiwitten afkomstig van kippen.
Test-Aankoop eist dat toevoeging van water aan een strenge regelgeving onderworpen wordt, zowel voor puur vlees als bereide vleesproducten. Toevoeging van eiwitten moet steeds op het etiket worden vermeld. In geval het gaat om vreemde eiwitten, mag niet beweerd worden dat het om "puur kippenvlees" gaat. De etiketten van de twee kipfilets waarin zich varkens- of runder-DNA bevond, stelden frauduleus dat het om "honderd procent filet" of om "honderd procent kippenvlees" ging. Ook het etiket van kippenworst waarin het varkens- DNA werd aangetroffen, maakt hiervan geen melding.
Door Lizzy
#71291
Vandaag stond in de consumentenbond dat ook paling rundereiwit bevat (vaak). Ze noemen dit dan ook plof-paling....

Dit is toch balen?! Zeg Paul, enig idee of dat varkens DNA dan ook aujeszky kan bevatten?

Dat geklooi ook met onze voeding.., ik word er doodziek van >:(
Door Paul_Barte
#71322
Poeffffff.........lekkere vraag Lizzy! Zouden ze zelf het antwoord weten...geen idee.
Is Aujeszky iets wat in de genen zit of kan een virus daar niet verscholen zitten en wordt het varken pas in een later stadium besmet ?
Vanuit mijn gevoel denk ik dat de straat oversteken gevaarlijker is als de hond deze kip geven maar staven kan ik dat absoluut niet.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#71955
De meeste virussen zitten niet in het DNA maar in de cel, en die cel hebben ze nodig om zich voort te planten. Als de cel stuk gaat komen de virussen vrij.
Aujeszky zit niet in DNA en dus is de kans dat je het virus verspreid op deze manier niet aanwezig.
Door Lizzy
#71987
Ik snap er niks van..... :-\. Het gaat toch niet om DNA alswel om eiwitten van varken die in kip aan worden getroffen (en dus DNA). Kan er in eiwit dan ook geen virus aanwezig zijn? (niet dat ik hier nou zo bang voor ben ofzo, maar ik wil het zo graag snappen).
Gebruikersavatar
Door Hitam
#71998
Sorry, jullie brengen me van de wijs. Ze hebben de eiwitten aangetoond dmv DNA. Als er eiwitten in zitten, hangt het ervanaf wat voor eiwitten en hoe ze ze toevoegen. Dat weet ik dus niet.
Als ze stukjes vlees fijnmalen er toevoegen, is er wel kans op besmetting, als het een extract is, is die kans veel kleiner.
Er is wel contact geweest met varkensvlees, dus er kan een verdwaald virusje op zitten, maar een enkel verdwaald virusje zal niet zo gauw Aujeszki veroorzaken. Het risico is nog kleiner dan met vlees wat tegen varkensvlees aan heeft gelegen.
Door Lizzy
#72004
Sorry Tannetje, dat was niet mij bedoeling hoor! (om je van de wijs te brengen). Maar ik snap het stukje misschien niet helemaal. Hoe dan ook: als ik kip koop wil ik kip en geen ontplofte kip + varken of kip + rund..... >:(. Dit zou verboden mogen worden, wat mij betreft!
Door SHIVA
#72380
dat van die kipfile met water dat is al heel lang bekend en zeker bij die goedkope vleeshouwers
maar hoe weet je nu eigenlijk dat de slager zorgvuldig met zijn vlees omgaat
ik bedoel
hij maakt de kippen op een aanrecht verkoop klaar legt ze in de vitrine en daarna gaat hij met het varkensvlees verder op het zelfde aanrechtblad en daarna het rundvlees
hoe groot is de kans op besmetting
soms moet je geloof ik maar niet te veel nadenken bij alles
anders durf je toch niets meer te kopen
even het knopje maar omzetten bij mezelf
gr shiva
Door obicham
#79488
er is nouwetgeving in de maak dat er in kip geen vreemd eiwit (rund / varken) mag worden ingespoten .

1 klein probleempje : ze zijn nou zo ver met hun ontwikkeling met die eiwitten dat ze het "traceer"gen eruit kunnen halen , je weet het dus niet meer

je weet wel dat er iets geks is gedaan want het traceer gen is weg , maar je breekt de wet er weer niet door :-(

hoezo wetgeving loopt achter ??? ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door