Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Caroline A.
#688632
Hoi
Luna is gek op geroosterd zeewier. Ik geef haar af en toe een stukje, maar bedacht me als je ook vloeibare algen mag toevoegen aan de groenteprak dan mag ze misschien ook wel wat meer zeewier. Wat vinden jullie ervan?
Door Lizzy
#688950
Ja hoor. Maar ik zou het niet beide geven (en vloeibaar door de groente en geroosterd zeewier). Alles met mate, want zeewier bevat veel jodium en teveel is ook weer niet goed.
Door Erna
#722379
Misschien wat mosterd na de maaltijd maar met zeewier moet je bij een dalmatische hond altijd een beetje uitkijken. Het versterkt ook het pigment en als je regelmatig zeewier geeft kunnen er allemaal kleine vlekjes (ticks) op de vacht ontstaan. Natuurlijk niet echt een probleem maar als je wilt showen met je hond wel.
Door Caroline A.
#722552
Hoi
Bedankt. Ik geef het haar echt niet weekelijks. Maar ik eet het zelf wel vaak en soms krijgt ze een klein stukje. Ze vindt het wel heeel erg lekker. Ik geef haar wel regelmatig Chlorella. Veroorzaakt dat ook ticks?
Caroline
Door 202Spots
#722566
Ik heb altijd gehoord dat ticking in Dals 'n ouderdoms verschijnsel is....te vergelijken met 'n grijze snoet krijgen bij andere rassen.

Ik geeft al jaren kelp poeder en alleen Cis krijgt nu meer ticking ,ze word met Aug.13 jaar
Onderaan op deze site,bij senior dogs, kan je foto's van van dezelfde hond zien op 6, 8 en 12 jaar leeftijd

http://www.geocities.com/~paisleydals/dalspots.html
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#722593
202spots schreef: Ik heb altijd gehoord dat ticking in Dals 'n ouderdoms verschijnsel is....te vergelijken met 'n grijze snoet krijgen bij andere rassen.

Ik geeft al jaren kelp poeder en alleen Cis krijgt nu meer ticking ,ze word met Aug.13 jaar
Onderaan op deze site,bij senior dogs, kan je foto's van van dezelfde hond zien op 6, 8 en 12 jaar leeftijd

http://www.geocities.com/~paisleydals/dalspots.html
Precies Sam, op de foto bij de Paisley Dals... Ze wordt volgende week pas zeven, maar heeft het laatste jaar van die 'blauwschimmel' ticking gekregen :'( :'( :'(. Ze heeft nog nooit kelp gegeten. En ze is helemaal nog niet oud, ze is mijn lieve jonge blommetje... :-* :-* :-*
Door 202Spots
#722615
'n tijdje geleden hadden we het er ook over met Lizzy dacht ik.
Ik had toen deze foto van Cis gemaakt waarbij je ook kan zien wat ticking inhoud.
Afbeelding

En mijn Cis is ondanks haar leeftijd toch nog steeds echt 'n springende jonge blom in haar doen en laten, dus Sam zal dat ook nog wel 'n paar jaar blijven hoor! :-* :-*
Door Lizzy
#722700
Brutus heeft dit inderdaad ook en het wordt alsmaar erger. Het begon ook toen ie een jaar of 8 was. Ik houd zometeen een zwarte labrador over :o. En Brutus is een jonge Adonis van bijna 11. Maar neem nou Pinkel: die heeft dit dus helemaal niet en mijn jonge prinsesje is bijna 10. Beide krijgen af en toe zeewier. Ik denk dat veel ook genetisch bepaald is?
Door Golum
#722718
Lizzy schreef: Brutus heeft dit inderdaad ook en het wordt alsmaar erger. Het begon ook toen ie een jaar of 8 was. Ik houd zometeen een zwarte labrador over :o. En Brutus is een jonge Adonis van bijna 11. Maar neem nou Pinkel: die heeft dit dus helemaal niet en mijn jonge prinsesje is bijna 10. Beide krijgen af en toe zeewier. Ik denk dat veel ook genetisch bepaald is?
Ach geeft toch niet, een labrador is ook leuk hoor  ;) :D
Door Caroline A.
#722729
Goh, ik heb dit nooit geweten.
Ik zie wel eens dalmaten lopen die er zo uit zien, en dan denken wij altijd aan slecht gefokte dalmaten. Maar het blijken gewoon wat oudere honden te zijn.  :-[

Luna's oma is 13 maar heeft nog geen ticking. Dus waarschijnlijk inderdaad genetisch. Bij mensen worden sommige op hun 18de al grijs en andere pas met 80 of helemaal niet.

Luna heeft nu een paar ticks ( 6 ong.) maar ze is nog niet uitgegroeid dus het kunnen nog hele kleine vlekjes worden. Maar ja, ze is ook geen showhond dus heel erg is het niet, als ze maar lief is. En dan hebben we over 12 jaar eindelijk een labrador.
Door Ron
#722849
Misschien een domme vraag maar wij maken hier weleens sushi, wil dat zeggen dat ik dan de hond gewoon een half blaadje nori door zijn eten kan doen? En welke goede eigenschappen zou dit hebben?
Door 202Spots
#722956
Lizzy schreef: Ik denk dat veel ook genetisch bepaald is?
Ja,klopt Lizzy...

The Dalmatian-type spotting is found in many of the hunting breeds but is called “ticking”.
Ticking and Dalmatian-type spotting are both believed to be determined by the same gene (Little, 1957)

http://www.dalmatianheritage.com/about/ ... search.htm

~~~~~~~~~~~~~~~~

Color is not all black and white
o.a
Basic coat color research in dogs was done by geneticist Clarence Little ScD in 1957.
Little identified 10 sets of genetic markers for color type, distribution, intensity, black masks, changes as the dog grows, dapple pattern, white pattern, and ticking pattern
http://www.canismajor.com/dog/fur.html
Door 202Spots
#722962
Ron schreef: Misschien een domme vraag maar wij maken hier weleens sushi, wil dat zeggen dat ik dan de hond gewoon een half blaadje nori door zijn eten kan doen? En welke goede eigenschappen zou dit hebben?
Nori is zeewier, dus heeft neem ik aan,dezelfde eigenschappen als andere soorten zeewier.
Misschien moet je het eerst fijn snijden inplaats van 't hele blad door te laten slikken.
Door Ron
#722985
Ja klopt maar ik bedoelde dus ook welke goede eigenschappen zeewier had :) en niet specifiek nori... Had inderdaad al bedacht
het te snijden  ;D
Door 202Spots
#723002
Zeewier is rijk aan mineralen zoals jodium en calcium en spore-elementen. Afhankelijk van de soort bevat het tevens vitaminen als vitamine C en E. Bruin zeewier bevat ongeveer 5-10%, rood en groen zeewier ongeveer 10-30% eiwit. Een deel van zeewier wordt niet door het lichaam afgebroken en kan als voedingsvezel worden gezien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeewier
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik gebruik zelf altijd kelp poeder
-----
Seaweed and Kelp

What is Seaweed?
Seaweeds are large algae that grow in the sea. They are plants, although they lack true stems, roots, and leaves. They do, however, have a blade that is leaflike (called a frond), a stipe that is stemlike, and a holdfast that resembles a root. Seaweeds anchor themselves to solid objects by this holdfast.

These plants live and flourish by absorbing sunlight and nutrients so plentiful in the sea. They capture energy in the form of sunlight and convert it to chemical energy. This process is called photosynthesis.

Some people know seaweed as kombu, nori, dulse, or sea vegetables.

What is Kelp?
Kelp is a brown seaweed. Most seaweeds are divided into three groups according to their color, either green, brown, or red.

Generally, the green seaweeds inhabit the shallowest zones along the shore. The browns live in the mid-intertidal and subtidal zones, and the reds are usually found in deeper waters.

Just like mushrooms, there are hundreds of species and varieties of seaweed. Certain ones are edible, and of those, some are rare and prized for their nutritional value, like certain species of kelp.

It is the tissues of the kelp species that contain the highest concentration of minerals and vitamins. These tissues are used in MegaKelpTM products.

Kelp is usually found in cold waters, and is very fast growing.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door