Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#721470
Structopaatje als ik ben, heb weer een vraag.... ;D

Ik barf inmiddels enkele maanden en dat gaat naar alle tevredenheid. Ik portioneer vlees, maak groentenmixjes, droog vlees en geniet van alles wat er mee te maken heeft.... Ik maak echter nog steeds elke week een nieuw menu voor Ikijok. In het begin voornamelijk, omdat hij elke week groeide en ik de percentages aan zijn veranderlijke gewicht (groei) wilde aanpassen... Nu is de ergste groei er wel uit (alleen nog uitzwaren, hij is elf maanden)... Maar hoe doen jullie dat met volwassen honden? Berekenen jullie elke week een menu? Of doen jullie het een beetje op de gok? Of maken jullie zo af en toe een berekening?

Rachel.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#721477
Ik heb een vast weekmenu voor twee volwassen honden, waarvan alle percentages zijn uitgerekend en zijn vertaald in gewicht. Die lijst hangt in de barfbijkeuken, waar ze eten. Als ik de bakjes maak, weeg ik alles af (niet op de gram hoor...). Maar ik blijf ook op het oog voeren; als ik zie dat er een bijvoorbeeld even wat meer nodig heeft, zoals Sam momenteel, dan geef ik van alles gewoon wat meer dan normaal. Ik ga daar dan geen nieuwe berekening voor maken.
Door Lizzy
#721480
Ik heb een 1 weekmenu. En dat herhaal ik simpelweg iedere week. Ongeveer. En er wordt wel wat gewisselend hoor. Maar ik wissel bijvoorbeeld eendennek met parelhoenkarkas. Nou, beide vleesbot. Of konijn met kalkoennek. Ook beide vleesbot. Of hertenvlees met geitenvlees. Beide vlees. Of zalmkop en sardien. Beide vis. Dus ik bereken niks meer.

En qua hoeveelheden voer ik 'op het blote oog'. Maar ik merk dat ik steeds beter kan schatten. Soms gewoon eng. Sta laatst bij de visboer (mijn vriendin Monica kwam eten en dan willen Leo en Monica kabeljauw). Ik vraag om 500 gram kabeljauw. Staat ze daar met grote stukken te klooien, dus ik zeg "doet u me dat stuk maar, jaaa, daar een beetje naar rechts, JA! Dat stuk". Affijn, zij wegen : 512 gram. Dus ze zegt "zohee, u kan goed schatten". Ja, dat krijg je ervan, van al dat gebarf ;D
Door Malamoods
#721487
Dus ik kan bijv. ook een menu maken van bijv.

Dag 1.: 500 gr. vleesbot + 250 gr. spiervlees

Dag 2. 400 gr. vleesbot + 200 gr. Groentenmix + Yoghurt + ei

Bijvoorbeeld dan hè?! Ik bedoel dat je dan zelf de onderdelen en diersoorten kunt invullen....

Rachel.
Door Sietie
#721511
ik barf ook een aantal maanden, maar ik heb een stuk of 5 menu's en die wissel ik gewoon af, ik weeg ook alles en ook niet echt op de gram hoor, maar wel plusminus...maar ik moet zeggen omdat ik alles op gewicht ook al verpak, dat ik ook al een aardig "oog" heb gekregen voor de gewichten :)
Door Sietie
#721513
Lizzy schreef: Ik heb een 1 weekmenu. En dat herhaal ik simpelweg iedere week. Ongeveer. En er wordt wel wat gewisselend hoor. Maar ik wissel bijvoorbeeld eendennek met parelhoenkarkas. Nou, beide vleesbot. Of konijn met kalkoennek. Ook beide vleesbot. Of hertenvlees met geitenvlees. Beide vlees. Of zalmkop en sardien. Beide vis. Dus ik bereken niks meer.

En qua hoeveelheden voer ik 'op het blote oog'. Maar ik merk dat ik steeds beter kan schatten. Soms gewoon eng. Sta laatst bij de visboer (mijn vriendin Monica kwam eten en dan willen Leo en Monica kabeljauw). Ik vraag om 500 gram kabeljauw. Staat ze daar met grote stukken te klooien, dus ik zeg "doet u me dat stuk maar, jaaa, daar een beetje naar rechts, JA! Dat stuk". Affijn, zij wegen : 512 gram. Dus ze zegt "zohee, u kan goed schatten". Ja, dat krijg je ervan, van al dat gebarf ;D
;D ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#721692
Ik heb ooit een weekmenu gemaakt, maar het papiertje ligt al tijden onderin de keukenla, dus ik doe het gewoon uit mijn hoofd. Pupje eet in principe hetzelfde als de groten alleen dus wat meer, wat alleen inhoud dat ik meer uit de vries moet halen en soms wat pupspul als de groten iets eten wat kleintje nog niet weg kan krijgen.
Door ziggy
#721770
Hier werd destijds begonnen met een menu over 21 dagen.
Stilaan werd overgegaan naar "voren met het oog", dus uit het vuistje.
Groet,
Vic.
Door geer
#721773
Ik voer ook uit het vuistje. Wel hou ik ongeveer bij hoeveel ze in verhouding van iets moeten hebben, al weeg ik niets. Ik zorg ongeveer dat mijn vriezertje (en die van de bovenbuurman) eens in de twee weken gevuld wordt met een 'uitgebalanceerde hoeveelheid' spiervlees, vleesbot en orgaanvlees en voer dat in twee weken op. Daar geef ik dan afgewisseld vanalles en nogwat bij aan restjes, groentegedoetjes, wat fytomix, eitjes of wat dan ook.
Door bas rouge
#721787
Ik maak geen menu's meer maar schat in wat ze eten moeten. Eens in de 4 maanden houd ik 1 hele maand strikt bij wat ik ze geef. Dat is mijn controle-moment. Daarmee houd ik controle op mijn "op gevoel" voeren. Ook vormt de poep van de honden een indicatie van wat ze moeten hebben.

Wel houd ik rekening met een aantal vaste items; 1 keer per week vis, 1 of 2 keer pens, 1 keer ander orgaanvlees (lever, hart, nier en tong), 2 of 3 keer per week groente bij het eten (mixen of gekookte geprakte groente) en de rest is spiervlees en vleesbot. Verder houd ik in acht dat ik gemiddeld 5-9 verschillende diersoorten per week voer.
Door Mevroi Kruim
#721857
Ik maak een menu als ik ga inkopen. Dat mik ik dan in afgewogen porties (kilo's voor spier en bot, ponden voor orgaan) in de vriezer en dat trek ik er dan random weer uit. Dwz ik ruk er spiervlees, bot en orgaan uit voor een aantal dagen en voer dat dan op.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#721872
Kruimel schreef: Ik maak een menu als ik ga inkopen.
Ja zo doe ik het ook. Ik koop allemaal vleesbotten, nog wat extra spiervlees, vis en orgaan en klaar is keesie voor een week ;)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#721937
Ik heb een weekmenu (incl hoeveelheden) op de koelkast hangen. In het begin keek ik er veel op. Nu hangt 't er eigenlijk alleen nog zodat Andrew (m'n vriend) weet wat en hoeveel hij ze moet voeren, als ik er een keer niet ben.
Ik weet nu wat waar onder valt, dus krijgen ze nogal eens een andere diersoort als wat er op het menu staat.
Door 202Spots
#721941
Ik weeg niks,krigen ze vandaag 'n grote maaltijd?
dan morgen gewoon iets minder,  en ik heb ook geen vast week menu...
Ik geef wat het beste uitkomt. en 't is ook geen probleem wanneer ze 2 dagen achter elkaar kip eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door