Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karin.b
#720690
Hoi, mijn honden krijgen sinds een aantal weken duckvoeding.
met het lezen op deze site krijg je al gauw zin om te barfen en dus ben ik net wat slagers afgegaan, inderdaad de islamitishe. Met een voorbeeldlijstje van prijzen van de site.
Nu waren de meeste te duur en was er 1 bereid de prijzen van mijn lijstje  te hanteren.
met de conclusie dat hij niet van alles in huis had en ik nu v.n. orgaanvlees en pens heb gekocht.
Ik had niet meer tijd maar de juiste slager vindt ik ongetwijfelt wel hier in de buurt.
Het stikt hier van de islamitische slagers en mijn man is een marokkaan, dus dat komt wel goed.
Natuurlijk probeerde ik gelijk mijn honden alles te geven om te kijken of ze het lusten.
Nou lieten ze beide de kippenhartjes en kippenlevertjes liggen.
De lamslever lusten ze weer wel.
Nu heb ik de kippelevertjes en hartjes maar gekookt in de hoop dat ze het dan wel lusten.
Mag dat dan weertussendoor?? ::)   
En bij de vragen over zelfsamengestelde maaltijden zie ik jammergenoeg niet de hondenrassen altijd staan of de gewichten, daarom wil ik toch vragen hoeveel ik moet geven voor een oude dog van 55 kilo Hij is 9 jaar en heeft niet zoveel lichaamsbeweging meer.
Hoeveel  procent moet hij van zijn lichaamsgewicht.
En een mechelse herderpup van nu 13 kilo ( ze is nu 15 weken) ze mag niet te hard groeien i.v.m
groeipijn.
Is de richtlijn van duckvoeding en vers hetzelde w.s niet ???
Bovendien ben ik ook een beetje vertwijfeld over de hygiene in huis als ze op ribben e.d.gaan kluiven.
Want ik heb een zwaar gehandicapt kindje van 5 jaar in huis met een nogal zwakke gezondheid en wil hem niet in gevaar brengen ( b.v. salmonella )
Heb ook geen extra ruimtes in huis en moet de honden hun voeding in de woonkamer geven.
En hun plaatsen en dekentjes zullen dan toch in aanraking komen met rauw vlees.
Zou dit gevaar kunnen opleveren??
Hoe doen jullie het?
Groetjes karin
Door Lizzy
#720725
Wat erg handig is: de excel barf-rekenhulp. Daar kun je zelf de gewichten van je honden invullen, de hoeveelheid voer die je wilt geven en de percentages uit de verschillende categoriën:

http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48

Volwassen honden eten 2% a 7% van het lichaamsgewicht. Waarbij je bij een dog moet denken aan 2%. En omdat jouw hond al wat ouder is, misschien zelfs 1,5% (dat vul je bij de rekenhulp dus in bij % per dag).

Pups eten 5% tot 10% van het lichaamsgewicht. Waarbij 5% is voor grote honden en 10% voor ieniemienie hondjes. Jouw hond zal ongeveer 6% a 7% eten, denk ik. Je kunt je pup wekelijks/twee wekelijks wegen en die 6% a 7% van het huidige gewicht voeren. Of je doet het een beetje op gevoel en zicht. Kan ook.

Wanneer je voor 50% of meer versvlees blijft geven: hoef je niet te streng op de percentages te letten voor de dog. Voor de pup zou ik wel wat meer gecalculeerd voeren. Geef in ieder geval, wanneer je 50% of meer versvlees voert weinig tot geen orgaanvlees. Want dat zit al genoeg in versvlees.

Kippenlevers vinden veel honden niet te eten trouwens... Maar nogmaals, zolang je nog Duck geeft: geef niet teveel lever en hartjes en dergelijke. Geef liever dingen die niet in Duck zitten zoals vleesbotten, spiervlees, vlees, rauw eitje, groente, zuivel, etc.

Qua hygiene: sommige mensen voeren hun hond buiten. Ik voer mijn honden op een rubber matje (ondertafellaken voor de horeca en dat koop ik bij de VEN/Sligro per meter). Daar eten ze alles op en dan gaat het in de was.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#720874
Ook een optie ivm met de hygiene is in de douche voeren, dat maak je makkelijk weer schoon.
Sanne krijgt bij slecht weer haar eten op een oude handdoek in het toilet, deur dich, kan ze er ook nergens mee heen slepen. De handdoek daarna in de was, even een sopje over de tegels en alles weer schoon.
Maar ik denk dat dat voor jouw hond een beetje krapjes wordt, dus dan is de badkamer misschien een goed alternatief!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door