Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mimi
#715206
Hallo allen,

Ik wil jullie graag even een probleem voorleggen waar ik niet uitkom.Het is een lang verhaal dus hou je vast.

Het betreft mijn kater van bijna 7 jaar.Sinds 2 jaar woont hij bij mij en ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen de blaasproblemen.Eerst kreeg ik baytril mee aangzien het voor het eerst was dat hij iets met z'n blaas had.Na 2 kuurtjes was hij er wel vanaf.
Voor een paar maanden want toen begon alles vrolijk opnieuw.Ik wilde niet weer een lading antibiotica bij hem naar binnen proppen dus ging ik op zoek naar een alternatief.Ik vond het in de vorm van colloidaal zilver,dat gaf ik hem ongeveer 3 weken samen met solidago.Van de solidago rende hij altijd naar z'n kattenbak zodra hij het op had,wat een goed teken was want zo loosde hij veel urine+afvalstoffen(hoop ik dan ;)).Zo kwam hij er weer bovenop.
Na 2/3 maanden hoorde ik hem weer kermen dus ik toch naar (een andere) dierenarts die,zonder dat ze de urine had onderzocht,antibiotica voorschreef+dieetvoer.Verschillende soorten want stel dat hij iets niet lekker zou vinden.Ik was dus zo'n E 80,-(!) kwijt aan voer terwijl ze niet zeker wist of hij uberhaupt gruis had.Toch maar gegeven :-[ want ik werd natuurlijk ook bang.Hij kwam er weer bovenop en ben weer opgehouden met het voer omdat het mij absoluut niet goed leek(zit varkensvlees in+granen).

Het leek weer een tijd goed te gaan.Heb een tijdje met hem gebarft maar hij leek toch steeds dikker te worden(alsof hij vocht vasthield)dus ben toch weer overgeschakeld op één of ander premium voer want ik was bang dat hij misschien tekorten kreeg.
Een paar keer had hij van die vage klachten:1 dag kermen op de kattenbak en dan hield ik hem als een havik in de gaten maar een dag later leek alles weer in orde :-\

Afgelopen week zag ik dat de kattenbakkorrels rood gekleurd waren(ik heb van die kattenbakkorrels waaraan je kunt zien of er een onbalans is in de blaas,het is dus geen bloed)maar hij kermde (nog) niet.Dit keer kon ik EINDELIJK wat urine opvangen(met het blote oog was er geen bloed te zien,urine was helder en lichtgeel)en ben als een gek naar de dierenarts gerend.De pH was 8!Hij had ontstekingscellen maar geen gruis.Met dat laatste was ik uiteraard heel blij want daar was ik eigenlijk wel heel bang voor.Ik kreeg weer antibiotica mee+struvietoplossend voer :-\Toen ik thuis nog even over alles nadacht vond ik het eigenlijk toch wel heeeel vreemd dat ik weer dieetvoer meekreeg aangezien hij helemaal geen gruis heeft!Nu is dat misschien ook gedaan om die pH omlaag te duwen maar ik las dat de pH ook door een ontsteking(bacteriën?)omhoog kan schieten.
Hij neemt alle medicijnen al een paar dagen maar ik merk helemaal geen verbetering.Sinds gisteren kermt hij weer op de bak :(Hij was er beter aan toe met al mijn middeltjes,toen had hij tenminste geen pijn :'(

Ik ben inmiddels al bij drie verschillende artsen met hem geweest(paar keer 's avonds laat want was bang dat hij verstopt was maar altijd was z'n blaas helemaal leeg :-\) en allemaal schepen ze me af met die verschrikkelijke antibiotica en/of dieet.Ik lees zo vaak verhalen van mensen die met hun zieke diertje bij een arts komen en na een paar dagen 'behandeling' is het arme beestje alleen maar zieker geworden met als klap op de vuurpijl een spuitje om hem in te laten slapen :'(

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen.Stoppen met de antibiotica en hem weer mijn spulletjes geven?
Vrijdag krijg ik een lading kvv binnen,daar wil ik dan vit C+cranberry overheen doen om de urine te verzuren.Weten jullie wat ik in de tussentijd nog voor hem kan doen?

Het is een enorm lang verhaal geworden zie ik nu maar het was voor mezelf ook goed om alle gebeurtenissen eens op een rijtje te zetten.
Door Mevroi Kruim
#715431
Tja, het blijft een lastig probleem, katten en struviet en blaasproblemen.
De pH schiet idd omhoog bij een ontsteking. De vraag is alleen of de ontsteking verorozaakt wordt door bacterien of door beschadigingen van de blaaswand door gruis. Het kan ook nog dat de blaaswand door gruis beschadigd is en er vanwege de te hoge pH bacterien in de urine zijn gaan gedijen.

Het is iig heel belangrijk dat de pH omlaag gaat, de urine dus zuurder wordt. Dus sowieso kun je het beste vers gaan voeren, aangevuld met vit C en cranberrry. Blijf wel controleren want te zuur is ook niet goed. Verder moet je kat zoveel mogelijk drinken, doe dus water door z'n voer, geef desnoods water met een druppeltje melk, dat vinden veel katten erg lekker. En de Solidago is ook goed om de nieren te steunen.
Ik zou zelf niet tot vrijdag wachten met vers, bijna elke supermarkt en elke dsz heeft wel een soort versvoer, koop Rodi of SMuldier of Energique, maakt niet uit, koop desnoods kipfilet of gehakt, maar geeft hem vers. Maak het desnoods lekker met vis uit blik, zalm of sardien bv.
Dat je kat dikker werd op vers kan gewoon komen doordat hij te veel kreeg, dat hoeft helemaal niet te wijzen op vocht vasthouden.

Dan is het belangrijk om te weten of er idd sprake is van een bacteriele ontsteking. Als dat zo is (urine-onderzoek!) dan is het verstandig om te kijken welke bacterie en een passende AB-kuur te geven. Kweek dus. Zomaar een ab-kuur bij een steeds terugkerende ontsteking vind ik zelf niet zinvol, da's met een hamer een mug proberen dood te slaan. Bij een bacterie-infectie zou ik zelf wel AB geven, zeker in dit geval, anders blijf je bezig: bacterie maakt urine basisch - bacterie gedijt goed in basische urine - meer bacterien. De schade aan de blaaswand blijft zo voortduren.

Is er geen sprake van een bacterie dan heeft AB geen zin. Dan denk ik dat er toch sprake zal zijn van gruis, en dan is verzuren het allerbelangrijkste. Kennelijk is het dieetvoer van de da daarvoor niet effectief genoeg dus vers + aanvullingen geven.

Overigens kan het ook nog zijn dat je kater een erg nauwe plasbuis heeft. Dat komt nog wel eens voor, en dan is plassen ook een probleem, ook al zit er maar weinig gruis in de urine.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op zo 25 feb 2007, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bluenimbus
#715490
Hallo,

Twee  van onze katten hebben ook blaasproblemen gehad.
Onze Binky had eind December last van blaasgruis. Zijn pH waarde was toen 7,5 (= dus blaasgruis). Aangezien jouw kat een pHwaarde van 8 heeft, zou moeten betekenen dat hij wél blaasgruis heeft.
Onze Morris heeft af en toe last van een blaasontsteking.
Beide katten zitten op een struvietdieet (Urinary van Royal Canin en ASD van Strovet) en daarnaast geef ik ze UROLOGIST dat ik koop via de huisdierendokter.
Deze tabletten (chinese kruiden) geef ik ze met een klein beetje natvoer dat ze lekker vinden, want ze moeten natuurlijk de hele tablet opeten. Dit is dan wel geen anti-struviet, maar de tablet hebben ze dan wel binnen!
Na anderhalve maand hebben beide katten nergens last meer van!
We houden ze scherp in de gaten, maar tot dusver doen ze het uitstekend.
Urine weer laten checken bij de DA en de pH waarde was beneden de 7 (misschien nu wel minder).
Je kunt het altijd proberen, want ik kan me voorstellen dat je er moedeloos van wordt!
Gelukkig kwamen wij er bij Binky op tijd achter, want anders had hij nu niet meer geleefd. Door de blaasgruis was zijn hele plasbuis verstopt! Hij heeft een aantal dagen in de kliniek gelegen(catheter) en dat willen we niet weer.
Dus, heel veel succes ermee en hopelijk heeft jouw kat er baat bij!!!

Groetjes Amber
Door Rosita
#715520
Als de PH te hoog is en er geen struviet gruis gevonden is zou ik een blaasfoto of echo laten maken. De kat van Zurca, ook hier op het forum, had volgens mij dezelfde klachten en die bleek blaasstenen te hebben (die tegen de blaaswand schuurde en zo een ontsteking veroorzaakten). Deze zijn toen middels een operatie verwijdert en onderzocht. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het om struvietstenen ging en haar kat eet nu kvv met supplementen (appelazijn, vit C, cranberry) om de urine te verzuren. Op een ander forum bleek ook een kat met dezelfde klachten (hoge ph, ontsteking, maar geen gruis) blaasstenen te hebben, dus dat zou ik zeker na laten kijken.
Door Mimi
#715890
Dankjewel,Rosita,voor die tip.Ik zal zeker volgende keer aan de dierenarts vragen,wanneer uit het urineonderzoek blijkt dat de situatie niet is veranderd,of er een foto/echo gemaakt kan worden.Ik heb het verhaal over die kat met blaasstenen ook gelezen hier ergens op het forum en ik moet zeggen dat de klachten wel bekend klonken.Net als die kat eet/drinkt en is mijn kater even speels als altijd.

Wanneer ik luister of hij pijn heeft hoor ik wel dat het urineren telkens 'stokt'.Kan dat door pijn komen of denken jullie eerder aan (een) steen(tjes)?Hij is gelukkig nog nooit verstopt geweest.Lijkt me vreselijk.

Ik heb vorige week wel met een pakje 'Rodi' in m'n handen gestaan.Ik herinner me niet precies wat erop stond maar ik weet wel dat ik het niet heb meegenomen omdat alle ingredienten me niet bevielen.
Smuldier lust hij absoluut niet.Ik heb gelezen dat dat voer ook van bedenkelijke kwaliteit is dus geef hem eens ongelijk ;)

Urologist heb ik een keer besteld maar weer retour gedaan omdat hij er toen vanaf kwam door de Solidago.
Door Mevroi Kruim
#715900
Zowel Rodi als Smuldier zijn niet slecht, ik weet niet hoe je aan het idee komt dat het bedenkelijke kwaliteit is maar dat klopt dus echt niet. In ieder geval is het vers en rauw en daarom alleen al tig keer beter voor een kat met blaasproblemen dan brokken. Voor elke kat trouwens.
Het hangt er wel van af welke variant je te pakken hebt. Smuldier heeft bv enkelvoudige varianten waaronder pure pens, de meeste katten zijn daar niet echt dol op. Kip of rund of hart desnoods daarentegen eten de meeste wel. Ook Rodi heeft zowel complete als enkelvoudige varianten.
En je kunt ook gewoon runderlappen of kip voeren.
Door Suzan54
#716000
Mogelijk komt het idee over de bedenkelijke kwaliteit van deze genoemde merken weg bij de discussies over het voeren van de honden compleet gemaakte versies aan katten. Ik zou dat mijn katten ook niet geven.

Over het maken van foto's. Misschien zijn er ooit wel oxalaatstenen ontstaan en wanneer die er eenmaal zijn dan zeggen de wisselende zuurgraden van de urine niet zoveel meer.

Blaas/nierproblemen kunnen heel complex zijn. Grondig uitzoeken wat er wel of niet speelt, lijkt me heel belangrijk.
Door *Inge*
#716247
Garfield krijgt sinds zijn laatste blaasontsteking terug wat meer vlees (sheba dus, ik heb al geprobeerd sheba te mengen met kvv maar meneer haalt ofwél z'n neus ervoor op, ofwél vist hij de sheba er tussenuit  >:()
Wat ik wel doe is over zijn eten een hele plens water kieperen zodat hij dat mee binnen heeft. Hij krijgt ook vaak een kommetje groentensoep.
En natuurlijk staken we onze pogingen niet om hem op kvv te krijgen  ;D

Waar ik al een hele tijd mee rondloop (en jullie vinden het misschien een verschrikkelijk domme vraag), maar ik neem dus zelf cranberry sup. in omdat ik vaak blaasontstekingen heb. Bestaan er voor katten ook speciale supplementen of mag hij gewoon hetzelfde hebben als ik?  ???  :-[ :-[


Maar even terug ter zake, ik denk dat het idd verstandig is om de blaasproblemen van je kat verder te laten onderzoeken. En hem proberen over te schakelen naar vers :)
Ik hoop dat het geen steentjes zijn, en dat je katje snel van z'n blaasprobleempjes is verlost.
Door Suzan54
#716254
Ik ben de enige niet die denkt dat juist dit soort voedingssupplementen een grote rolt speelt bij de toename van nierstenen bij mens en dier... Die wil je echt niet krijgen hoor!
Bij een evenwichtige voeding zijn dit soort supplementen geen aanrader. Hooguit tijdelijk als een soort medicijn maar dan wel met een frequente controle op de zuurgraad.
Door Mevroi Kruim
#716324
Zeker als je geen rauwvoer geeft maar blik (Sheba is blikvoer in een dure verpakking) met graan, is de kans op te zure urine en dus oxalaat miniem en de kans op te basische urine en dus struviet groot. Ik zou dus zeker cranberry bijgeven. En dat kan ook langere tijd om de urine zuur genoeg te houden. Regelmatig controleren is zeker een goed idee.
Door Mimi
#716410
Ik had nog een pakje Smuldier hart in de vriezer dus dat heb ik gisteren ontdooid en voor hem neergezet.Hij vond het wel lekker maar ik zag ineens van die witte stukjes erin die me deden denken aan gepofte rijst/mais.Kan dat?Ik kan niets vinden op de verpakking of op de website van Smuldier.Misschien weten jullie iets meer over wat er precies in zit?Ik hoop natuurlijk dat het puur hart is en dat ik me vergis.Is hart trouwens niet slecht voor katjes met blaasproblemen?Ik lees dat wel eens.

Die speciale kattenbakkorrels die ik had kleuren gelukkig niet meer rood.Er zitten nog een paar rode steentjes tussen dus het is nog niet helemaal goed maar het ziet er al veel beter uit :)Zijn pH waarde is dus aan het dalen.Nu maar kijken wat er uit het urineonderzoek van as vrijdag komt.Hopelijk zijn alle ontstekingscellen verdwenen,anders laat ik een foto maken.

@Trixie-Garfield:Hoe gaat het met jouw katje?Heeft hij blaasgruis erbij of niet?Ik zou zelf ook cranberry/vit C of appelazijn erbij geven.Toen ik van de zomer heb gebarft gooide ik,naast een plens water(wat ik nog steeds doe),ook wat appelazijn over z'n eten en hij smikkelde het zo op ;D
Door *Inge*
#716429
Er is 3 weken geleden enkel getest met een strookje in z'n plas, maar omdat hij geen bloed in z'n urine had (enkel witte bloedcellen en sporen van albumine) vermoed ik dat hij nog geen last van blaasgruis heeft. Natuurlijk ben ik geen DA, en als Garfield er in de loop van de komende tijd weer last van een blaasontsteking heeft zal ik dat zeker moeten laten bekijken.

Hij heeft toen een langwerkende (en dure) antibioticaspuit gehad omdat hij ook wat koortsig was, en krijgt nu elke dag een tabletje Cystease (Stimulering van gezonde blaasmucosa bij katten met idiopatische cystitis) door z'n eten.
Het zijn 90 tabletten en ik moet ze volledig uitgeven.  Het lijkt goed te werken, want hij plast zelfs niet meer over de afloop van het bad (dat durfde hij daarvoren wel eens  ::)), en zijn urine heeft helemaal geen scherpe geur meer.
Ik ga me nog eens verdiepen in barfen met katten, ik moet en zal mijn kereltje de gezonde toer op krijgen  ;D
Ik vrees alleen dat ik me veel te snel weer "overgeef" aan blikvoeding omdat ik zo'n koppige kater heb die geen rauw vlees wil eten  :(
Door *Inge*
#716432
Even wat meer uitleg bij Cystease die ik online heb gevonden toen ik ermee moest starten bij Garfield, misschien hebben jullie er ook wat aan. :)

CYSTEASE, EEN NIEUW MIDDEL BIJ IDIOPATHISCHE CYSTITIS

INLEIDING
Bij katten komt een vorm van blaasontsteking voor, die niet veroorzaakt wordt door een bacteriële infectie. Wat nu precies wel de oorzaak is, is tot op heden niet volledig duidelijk. 'We weten niet wat de oorzaak is'' wordt met een wetenschappelijke term aangeduid als `idiopathisch'. `Cystitis' is een mooi woord voor blaasontsteking. Vandaar dat deze vorm van blaasontsteking wordt aangeduid met de term idiopathische cystitis.

MOGELIJKE OORZAKEN
Er is inmiddels gelukkig wel iets bekend over een aantal factoren die duidelijk een rol spelen bij het ontstaan van deze vorm van blaasontsteking. Een belangrijke factor is stress, maar uit recent onderzoek blijkt dat een verstoring in de kwaliteit/integriteit van het slijmvlies van de blaas ook een rol speelt. Het blijkt dat door een verstoring in de interactie tussen bestanddelen in de urine, de zenuwvoorziening van de blaas en de beschermende glycosaminoglycanen laag in de blaas een typische vorm van blaasontsteking ontstaat.. Er ontstaat namelijk door deze verstoring een verhoogde doorlaatbaarheid van de blaaswand voor schadelijke stoffen. Hierdoor ontstaat een ontsteking van de blaaswand waarbij pijn, bloedverlies en spasme van de blaas optreedt.
NIEUW MEDICIJN
De beschermende glycosaminoglycanen laag in de blaas kan hersteld worden door het geven van N-Acetyl-D-Glucosamine. Deze stof zit in een hoge concentratie in het nieuwe medicijn Cystease®. De Glucosamine uit Cystease® bindt op de defecte cellen in de blaaswand en vermindert zo de doorlaatbaarheid van deze cellaag, waardoor de blaasontsteking stopt en wordt voorkomen.

GLUCOSAMINE
Wellicht kent u de naam `Glucosamine' al. Het is een stof die ook gebruikt wordt in voedingssupplementen voor gewrichtsklachten (bv. Cosequin®). Het gaat hier echter om een compleet ander molecuul! Het N-Acetyl-D-Glucosamine in Cystease® is dus een andere stof dan de Glucosaminesulfaat- of hydrochloride die gebruikt wordt bij gewrichtsproblemen.
DE OPLOSSING?
Wij denken niet dat het middel Cystease® alle katten met idiopathische cystitis beter zal maken. Juist omdat waarschijnlijk meerdere factoren (o.a. stress) een belangrijke rol kunnen spelen, is het niet logisch om te denken dat dit ene geneesmiddel de oplossing biedt voor iedere kat. We denken echter wel dat het middel Cystease® een belangrijke rol kan gaan spelen bij de totale behandeling van deze vorm van blaasontsteking. Dus naast een passende homeopathische behandeling en stress-reducerende maatregelen. Bijwerkingen zijn eigenlijk niet te verwachten van het middel Cystease® en dat is in ieder geval een groot voordeel.

TOEDIENING/DOSERING
Cystease® zijn smakelijke tabletten die rechtstreeks in de bek ingegeven kunnen worden of verpulverd en vermengd met het voedsel. De dosering is 2 x daags 1 tablet per 5 kg lichaamsgewicht, gedurende de 1e week. Daarna 1 x daags 1 tablet per 5 kg lichaamsgewicht gedurende de volgende 3 weken. Een eventuele onderhoudsdosering is om de dag 1 tablet per 5 kg lichaamsgewicht.

Bron: WHG Dierenartsen.nl
Door Mevroi Kruim
#716475
Mimi schreef: Ik had nog een pakje Smuldier hart in de vriezer dus dat heb ik gisteren ontdooid en voor hem neergezet.Hij vond het wel lekker maar ik zag ineens van die witte stukjes erin die me deden denken aan gepofte rijst/mais.Kan dat?Ik kan niets vinden op de verpakking of op de website van Smuldier.Misschien weten jullie iets meer over wat er precies in zit?Ik hoop natuurlijk dat het puur hart is en dat ik me vergis.Is hart trouwens niet slecht voor katjes met blaasproblemen?Ik lees dat wel eens.

Die speciale kattenbakkorrels die ik had kleuren gelukkig niet meer rood.Er zitten nog een paar rode steentjes tussen dus het is nog niet helemaal goed maar het ziet er al veel beter uit :)Zijn pH waarde is dus aan het dalen.Nu maar kijken wat er uit het urineonderzoek van as vrijdag komt.Hopelijk zijn alle ontstekingscellen verdwenen,anders laat ik een foto maken.

@Trixie-Garfield:Hoe gaat het met jouw katje?Heeft hij blaasgruis erbij of niet?Ik zou zelf ook cranberry/vit C of appelazijn erbij geven.Toen ik van de zomer heb gebarft gooide ik,naast een plens water(wat ik nog steeds doe),ook wat appelazijn over z'n eten en hij smikkelde het zo op ;D
Hart is prima voor af en toe, die witte dingetjes is waarschijnlijk vet. Je moet uiteraard niet weken achter elkaar alleen hart voeren maar een dag of wat kan prima.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door