Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#715966
Hey,

Eén van mijn katten heeft een vorm van lymfeklierkanker, Maligne Lymfoom, bij hem heeft het zich gemanifesteerd in de nieren  :-\
Z'n oorspronkelijke nierwaardes waren: creat 958 en ureum 29,3.
Ik en een aantal dierenartsen zijn hard voor hem aan het knokken, en hij lijkt de goeie kant op te gaan. Op dit moment zijn z'n waardes creat 135 en ureum 15,3. Stukken beter dus. Ook krijgt hij sinds een paar weken chemobehandelingen waar hij goed op lijkt te reageren (vrijwel geen last van de bijwerkingen).
Nu is het wel zo dat hij een beetje last heeft van bloedarmoede. De DA wil hem EPO gaan geven, maar ik kijk liever of ik het op een andere manier kan oplossen. Het enige wat ik nu kan bedenken is hem lekker veel rosbief geven.
Hebben jullie nog suggesties wat ik hem nog meer zou kunnen geven om z'n bloedarmoede een beetje weg te werken?
Door Rosita
#715977
Helaas heb ik mijn kat 2 jaar geleden verloren aan dezelfde ziekte, alleen zat het bij hem in een nier (en later ook zijn lever) dus zijn waardes waren nog goed. Hij had 80% kans om in remissie te gaan voor een kleine 2 jaar (deze vorm van kanker komt bijna altijd weer terug), maar bij hem sloegen verschillende chemo's helaas niet aan (hij werd behandeld door Erik den hertog van DSA). Eerst kromp de tumor wel, maar al snel was hij resistent voor alle middelen. Door het geven van wekelijkse chemo's kunnen ze bloedarmoede krijgen en volgens mij werkt EPO dan het beste. Als het om zware bloedarmoede gaat kun je kiezen voor een transfusie. De bloedarmoede wordt 'niet' veroorzaakt door een ijzer tekort (het beenmerg waar de rode bloedcellen gemaakt worden raakt aangtast door de chemo's) en heeft het geven van meer rood vlees dus geen of weinig nut.
Door Suzan54
#715994
Dat klinkt heel bemoedigend, die betere waardes. Ik heb totaal geen verstand van de behandeling van bloedarmoede. Ik onderschrijf de visie van Rosita dat je dit niet verbetert door speciale hapjes te geven: gewoon goed gevarieerd eten van een goede kwaliteit. Wel weet ik dat bij erfelijke vormen van bloedarmoede vaak veel bereikt kan worden met cortisonen. Alleen heb ik geen idee of dat wel kan bij deze ziekte.

Heel veel succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door