Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#715458
Ik heb voor het eerst rundernier gekocht en in mooie kleinere porties vereeld. Het viel me op dat het heel korrelig aanvoelt, alsof er zand in zit ofzo. Wat is dat?

En welke voedingsstoffen zitten er precies in? Hoeveel en hoevaak geven jullie nier? Moet ik qua hoeveelheid niet voorzichtig zijn? Het immers een orgaan dat verbonden is met de afvalproductie....

Rachel.
Door hellenbanjerbo
#715640
het is mij nooit opgevallen dat het zanderig aanvoeld, eerder wat glibberig. ik maak orgaanpakketjes (beetje hart, beetje nier, beetje meer lever) en dan krijgen ze per week zo'n pakketje voorgeschoteld. ik maak me nooit zo druk om afvalstoffen. ik heb nog wel eens biologisch orgaanvlees. en als ik het bij de reguliere slager haal weet ik dat het dier gebruikt wordt voor menselijke consumptie (dier mag dan pas geslacht worden na een bepaalde wachttijd na gebruik van medicijnen). wat precies de voedingstoffen zijn weet ik niet. maar op dit forum zijn er mensen die hier vast antwoord op hebben.
Door Lizzy
#715758
Yep, ik weet precies wat je bedoeld! Volgens mij zijn dat zoutkristallen. Van de urine overgebleven. Ik spoel rundernieren altijd eerst even af voordat ik ze aan de honden geef. Met wat lauw water.

Rundernier bevat vitamine A. Niet zoveel als lever, maar toch een leuk aandeel. Het bevat alle vitamines B en E, K en D. En het bevat ijzer en zink.

Ik geef 1 keer per week orgaanvlees ala hart, nier lever, testikels, tong, long, etc. Ik geef altijd een combinatie van 2 of 3 orgaanvleessoorten. En daar zit regelmatig nier bij. Laten we zeggen 1 keer per week a 1 keer per 2 weken. Net als lever gaat het hier niet om van die onwijze hoeveelheden die je voert. Ik bedoel: ik zou zelf niet 15% orgaanvlees invullen met alleen nier. Of alleen lever. Of alleen long. Ook hier is afwisseling weer belangrijk. Mijn honden krijgen een combinatie van pens + hart + lever en dan bijvoorbeeld of nier of testikel of tong of long. Ik denk dat ze minder dan 3% a 4% lever/nier binnen krijgen.
Door Malamoods
#715767
Dat afspoelen heb ik dus niet gedaan. Het zit al in de vriezer. Is het erg als ze dat binnenkrijgen?

Rachel.
Door Lizzy
#715772
Malamoods schreef: Dat afspoelen heb ik dus niet gedaan. Het zit al in de vriezer. Is het erg als ze dat binnenkrijgen?

Rachel.
Bij mij gaat het ook zo de vriezer in en ik spoel de nieren af voordat ze het krijgen. Maar een beetje extra kristalletje: bij mij hebben ze het eerst ook jarenlang binnen gekregen... Ik spoel ze namelijk nog maar sinds een half jaar af... Dus nee, ik denk niet dat het kwaad kan (in het wild zullen ze van een bizon ook de nieren niet eerst even afspoelen, toch? Is een in het wild levend dier natuurlijk niet een op een te vergelijken met een bio-industrie koe, maar toch: ik zou me er dus niet druk om maken).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door