Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ron
#714102
Ok misschien is dit al gevraagd (aantal zoekactie's heeft nog niet echt antwoord opgeleverd) en misschien post ik dit in de verkeerde sectie van het forum (in dat geval sorry!) maar:

Barf Versus KVV.. ik kan me zelf voorstellen dat barf leuker is voor de hond (knauwen!!) en
dat het beter is voor zijn gebit (knauwen!!) maar wat zijn verder nog voordelen?
Ik lees hier dat veel mensen regelmatig de hele zaak door de gehaktmolen heen halen
dus dan valt het knauw-voordeel toch een beetje weg lijkt me (??)  wat zijn verder nog
voordelen voor de hond? Wij zijn hier eens aan het kijken wat de mogelijkheden zijn (zie ook topic: Zalm!¿?) en ik probeer een beetje de voor- nadelen op een rijtje te zetten...

(dan denk ik niet zozeer aan de open deuren als kvv = makkelijk barf meer werk etc maar meer aan wat de voordelen/ nadelen bij beide methodes zijn puur voor de hond.)

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Door *Natasja*
#714106
Voordelen van BARF: je weet exact wat je je honden voert, bij KVV weet je vaak niet precies wat de fabrikant er allemaal instopt. Bovendien hebben ze van BARF vaak minder nodig dan van KVV (heb ik mij laten vertellen  ;))
Door Ron
#714117
Dorothea2 schreef: En als je de juiste adressen hebt gevonden is BARF veel goedkoper!
Haha, tsja maakt op zich niet zo gek veel uit want hij eet natuurlijk niet zoveel :)
momenteel denk ik dat we (voor eten + snacks zoals bv. bullepees) zo'n 3 euro per dag kwijt zijn dus
het is allemaal nog te overzien  ::)
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#714121
Ik merk dat de honden van Barfen ook heel veel geestelijke voldoening hebben. Ze zijn een tijdje bezig met hun maaltijd, moeten er wat voor doen (hoewel, als er een spiervleesmaaltijd op het menu staat is het natuurlijk ook zo op... ::). Maar goed, da's maar een paar keer per week). En daarna liggen ze heerlijk tevreden uit te buiken en slapen ze als ossen... :)
Door Joshii
#714126
Ron schreef: Haha, tsja maakt op zich niet zo gek veel uit want hij eet natuurlijk niet zoveel :)
momenteel denk ik dat we (voor eten + snacks zoals bv. bullepees) zo'n 3 euro per dag kwijt zijn dus
het is allemaal nog te overzien  ::)
Mijn honden ( mechelaar en middenslagje) barfen samen voor € 1.40 per dag  ;)
Nog een voordeel is dat je met Barf grotere stukken voert, wat niet alleen heel goed is voor het gebit maar de hond ook een voldaner gevoel geeft.
Door *wendy*
#714136
Ik ga met Tinker mee betreft ontlasting en prijs.
Echter ik ben nu een weekje volledig NRV aan het voeren en ik merk 1 wezenloos groot verschil...............de honden hebben meer voldoening en zijn minder hongerig. Echt een wereld van verschil.

Toch zal ik denk ik een beetje een half half typje blijven.  :-[
Door Lizzy
#714321
Als je een beetje voor een regelmatig BARF menu kiest, dan hoef je helemaal geen wisselende ontlasting te hebben hoor. Mijn honden hebben een zeer stabiele, zeer goede ontlasting. En ja tuurlijk, als je ze in 1 keer veel orgaanvlees of vette vis of teveel bot geeft: dan varieert de ontlasting. Maar het voordeel van BARF is: dat heb je dus zelf in de hand.

Andere grote voordelen van BARF vs versvlees: je weet wat je hond eet. Hoe leuk ook, al die versvleesvoeren: je weet nooit wat ze in het prakje stoppen. En je weet ook niet in welke verhoudingen.

Nog een groot voordeel: je geeft je hond dus geen gemalen spul (ja, er zijn mensen die sommige specifieke spullen malen maar dat is meestal een klein onderdeel van het geheel. Ik maal niks) maar alles in grote stukken. Je hond verteerd dit gewoon beter dan gemalen spul. Het verlaat minder snel de maag, het maagzuur kan langer op het voer inwerken en de voeding wordt gewoon beter opgenomen.

Nou ja, over het gebit kunnen we kort zijn: veel beter voor het gebit.

En over de lol die je hond ervan heeft kunnen we ook kort zijn: of je hond nou een gemalen prakje naar binnen sleurpt of moet werken.... Een wereld van verschil! Ze vinden eten gewoon een geweldig leuke bezigheid.

Verder is het gewoon ontzettend leuk. Ik vind het persoonlijk ontzettend leuk om overal verspreid mijn BARF spullen te scoren. En het geeft een heerlijk gevoel om volle vriezertjes te hebben. En niks is mooier dan je hond echt te zien eten. Zoals het een hond betaamt.
Door Golum
#714655
Sinds 6 weken geef ik volledig nrv, de afgelopen paar dagen moest ik kvv geven omdat ik niet op tijd boodschappen had gedaan  :-[
Ik merkte gelijk verschil; Gollum zat met nrv op 2 maaltijden per dag maar op de kvv kreeg ze erg snel honger en begon gal te spugen omdat haar maag zo snel weer leeg was.. Haar drollen waren opeens weer huge  :o Terwijl op nrv ze kleine keuteltjes produceert, en ook niet zo vaak als op kvv..
Het eerste parelhoentje gister werd dan ook onder luid gejuig ontvangen  ;D Ze had weer lekker wat te knagen ipv een slobberbak en lag daarna heerlijk voldaan te snurken..
Zelfs manlief viel het op en zei; ik ben toch meer van het barfen hoor  :o  ;D
Door Kagootje
#714873
BARF is zowat een verslaving voor mij geworden ::)

ik vind het namelijk vreselijk leuk als ik goed vlees kan scoren voor weinig geld en mijn honden zie genieten van mijn gevangen prooi  ;)

ik ben veel bezig met snijden van vlees en wegen en verpakken en groente en fruit mixen maken....ik kook voor mijn gezin en voor mijn honden

als er dan terwijl ik snij een stel honden om me heen dartelen en piepen van vreugde , dan is mijn dag compleet!!!

alles voor de doggies he ;)
Door Femke
#714985
Mijn honden hebben eerst 3 à 4 jaar op KVV gestaan, toen een half jaar BARF en toen weer terug naar KVV. Nu gelukkig weer op Barf.
Ik merk zeer zeker verschil: met KVV zijn ze binnen 2 minuten uitgegeten, en daarna lopen ze nog een tijdje te 'keutelen' door de keuken. Ze zijn gewoon niet voldaan.
Met Barf echter, dan likken ze nog uitgebreid hun bek af, en gaan ze lekker liggen uitbuiken.

Het enige wat ik lastig blijf vinden aan Barf is het portioneren en het organiseren van de vriezer. Voor de rest geef ik duidelijk de voorkeur aan barf  :)
Door roefus
#715091
Voor mij geldt als het grootste voordeel van Barf boven kvv: dat ik zelf precies weet wat ik erin stop.
Daar voel ik me doodgewoon beter bij.
Het kostenplaatje heeft nog geeneens meegespeeld.
Want ik weet wel zeker dat ik in het begin verschrikkelijk veel meer kwijt was, dan wat ik aan de duurste kvv betaald kon hebben.
Daarna heb ik wat verder gekeken, en vond ik het oké als ik het aan dezelfde prijs 'gebarfd' kreeg als bijvoorbeeld 'de prijs van Carnibest'.
Want ik wist dat ik voor diezelfde prijs, veel meer aan variatie kon bieden.
En dat gaf voor mij de doorslag: 'bij ietwat variatie is toch iedereen gebaat, zowel mens als dier ? '

Pakweg een jaar later kan ik zeggen dat ik qua kilo-prijs onder de prijs zit van welke kvv dan ook (behalve Smuldier).
Maar ik weet wat ik geef en ik kan met veel afwisseling voer verstrekken.
En eigenlijk vind ik het ook gewoon leuker.
Waarom 'gemalen' als ze zo lekker botjes kauwen en allerhande vleesjes?
Ik vind het dus ook gewoon een beetje leuk, een beetje beter.....
Laatst gewijzigd door roefus op zo 25 feb 2007, 01:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#715205
Kvv was leuk maar ze bleven hongerig,en het was vrij duur met 2 jonge Leonbergers plus wat er precies inzit?
In de meeste kvv's zit dus graan en dat was voor mij de grootste reden om te gaan Barfen  ;)
Barf is hier gewoon feest... iedere maaltijd...ze breken de tent volledig af!
Wij herkennen onze eigen Barfvarkens dan niet meer...tot de maaltijd weer verslonden is en de normale blik weer terug in hun ogen is...zelfs de 6 katten veranderen in vervelende oirdinaire misbaksels op het moment dat ze alleen de vleesbak al zien en willen maar 1 ding! rauw!!!
Gisteravond hebben de Nollebakkers een aardig stukkie kalfsvlees/bot naar binnen geschoven,Tara 1 kilo dikbevleesde ribben en Tinus ruim 1,5 kilo nek met aardig wat vlees eraan,ik zat erbij en genoot van hun geknaag en enthousiasme,als een leeuw lagen ze met de homp vlees tussen hun poten en toen ze klaar waren zichzelf en elkaar goed schoongelikt...hierna uitbuiken,boertje... tukkie gedaan...prachtig!
En een betere tandenborstel is er gewoon niet!
Vlees malen als dit niet hoeft vind ik dan ook dood zonde.
En de prijs van Barf is veel lager mits je de juiste adressen hebt.
Nadeel is de extra vriezers die je met 2 grote honden en 6 katten nodig hebt maar dat zie ik nu weer als een groot voordeel want zie ik een leuke aanbieding dan heb ik altijd nog wel ergens een gaatje...het wordt een soort verslaving de jacht op koopjes etc  :P ;D
Door Ron
#716092
Zojuist nog eens geprobeerd of Joris een kippen vleugel wilde eten en met suc6!

Dit keer gewoon langs zijn gewone eten in de bak gelegd en wat
warm water (heel klein beetje) eroverheen gedaan. Eerst at hij zijn 'normale' (nu iets kleiner dan gewoonlijk) portie duck op en toen besloot hij
toch maar eens te kijken wat nou de bedoeling van die stukjes kippenvleugel was  :). Kraken! Alsof hij niet anders gewend was werden vakkundig
die 5 stukjes (had het erg klein gemaakt) vleugel naar binnen gewerkt en hoewel ik het toch allemaal niet helemaal vertrouwde (wat als hij stikt etc.) ging het helemaal goed! hij kraakte zelfs het kleinste stukje (had ik ook wel verwacht want hij is zoals gezegd een behoorlijk nette eter) en ging daarna
de vloer (helaas word nog steeds alles uit de bak gehaald) aflikken waar de kip gelegen had. Kortom hij lijkt het te snappen, en belangrijker het had
er alle schijn van dat hij het leuk vond! Nu morgen (vanavond? weet niet hoe snel zoiets verteerd) maar goed de ontlasting in de gaten houden...

Overigens nog een vraag (als overbezorgde baas...) stel dat hij zich ergens in verslikt wat dan?? is er een soort van heimlich voor honden?
En is het mogelijk dat de stukjes bot die hij fijn bijt ondanks dat het rauw is misschien toch scherp zijn en schade aan richten?
Door Mevroi Kruim
#716095
Gefeliciteerd  ;D met een beetje beleid kom je er wel  ;)

Heimlich manoeuvre voor honden ... bestaat wel ja maar hoe dat moet  ??? ??? nog nooit nodig gehad in meer dan 5 jaar barfen iig.

Vloer: leg er een lap tafelzeil oid onder. Dat kun je makkelijk afvegen en evt. wassen. Of laat je hond buiten eten als je een tuin hebt.

Gevaren botten: nauwelijks tot nihil. Als het kleine stukjes waren en je hond heeft netjes gekauwd, dan hoef je echt niet bang te zijn voor enge splinters oid. Wat wel zou kunnen is dat je kleine stukjes bot in de ontlasting vindt in het begin. De maag van je hond moet nog wennen aan het verteren van bot, daarvoor is veel zuurder maagzuur nodig en andere enzymen dan voor het verteren van gare brokken met granen en dat gaat niet altijd 1 2 3. Geen paniek, komt ook weer goed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door