Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#714669
Welk orgaanvlees (rund) heeft het meeste voedingswaarde? En zijn er organen die je beter niet kunt voeren (ik las al dat runderlever niet goed is)?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#714682
In principe  heeft alles wel zo zijn waarde, de een wat meer dan de ander. Lever, niertjes en hart zijn zo'n beetje de rijkste organen, waarbij lever dus echt niet in een menu mag ontbreken.
Runderlever is wat minde rpopulair omdat de lever een "gifopslag"is en een rund dan van de gebruikte diersoorten het langst geleefd heeft. Ikzelf ga er echter vanuit dat als de lever goed genoeg is om in de consumentenvitrine neer te leggen dat mijn honden het er ook maar mee moeten doen.
Door Lizzy
#714719
Je kunt lever van kalf, rund, geit, lam, kip, etc. geven. Ik sluit me (inmiddels) bij Angelique aan (hoewel ik zelf biologisch runderlever voer). Het gaat niet om van die onwijze hoeveelheden lever, dus je kunt dat ook van rund voeren. Of van ieder willekeurig ander dier.
Door *Natasja*
#714722
Lizzy schreef: Je kunt lever van kalf, rund, geit, lam, kip, etc. geven. Ik sluit me (inmiddels) bij Angelique aan (hoewel ik zelf biologisch runderlever voer). Het gaat niet om van die onwijze hoeveelheden lever, dus je kunt dat ook van rund voeren. Of van ieder willekeurig ander dier.
Dus je voert maar een beperkt % lever? En hoeveel is dat dan? Sorry voor alle vragen hoor, maar ik ben aan het rondkijken voor een adresje voor rundvlees, en weet dan wel graag vantevoren waar ik naar moet vragen  ;)
Door Lizzy
#714731
*Natasja* schreef: Dus je voert maar een beperkt % lever? En hoeveel is dat dan? Sorry voor alle vragen hoor, maar ik ben aan het rondkijken voor een adresje voor rundvlees, en weet dan wel graag vantevoren waar ik naar moet vragen  ;)
Een procent of 2 a 5 van het toaal aan voer mag bestaan uit lever. Aangezien Benthe er toch al zo dolletjes op is (not), zou ik aan 2% denken. 2% is zo'n 140 gram per week (als ze 1 kilo per dag eet).
Door *Natasja*
#714734
Lizzy schreef: Een procent of 2 a 5 van het toaal aan voer mag bestaan uit lever. Aangezien Benthe er toch al zo dolletjes op is (not), zou ik aan 2% denken. 2% is zo'n 140 gram per week (als ze 1 kilo per dag eet).
Nee, deze vraag is even puur voor Beau. Ik vond jouw tip in het andere topic dermate goed, dat ik me voorlopig over Benthe niet druk meer ga maken wat betreft het orgaanvlees. Misschien als ze een tijdje volledig aan het BARF-en zijn, dat ik het weer ga proberen met haar.

140 gram, dat is niet echt veel he? Heeft het dan zin om alleen voor Beau achter runderlever bij een slachter aan te gaan? Weet iemand hoeveel een hele lever van een rund weegt?
Laatst gewijzigd door *Natasja* op za 24 feb 2007, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#714737
*Natasja* schreef: Nee, deze vraag is even puur voor Beau. Ik vond jouw tip in het andere topic dermate goed, dat ik me voorlopig over Benthe niet druk meer ga maken wat betreft het orgaanvlees. Misschien als ze een tijdje volledig aan het BARF-en zijn, dat ik het weer ga proberen met haar.
Ohww, OK. Nou, 2% van het totaal is voor Beau ook prima. Lever bevat nogal veel purine, dus dat is niet iets dat je nou in grote hoeveelheden aan Dalmaten moet geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door