Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door moniekbechthum
#713260
hallo, ik heb 2 huskys, 1 van 12 en 25 kilo, en 1 van 2 en 18 kilo.
we trainen 2 keer per week, maar ik snap letterlijk niks van dat voedingsgebeuren om het uit te rekenen.
ben nl cijferblind.kan iemand me helpen met de hoeveelheden en wanneer wat.

ze staan nu op brok benton kronen. lam en rijst vanwege hun darmen.
heb ter beschikking: lam, geit, paard,, rund, pens, paardekop.zalmkop, speziebonen, sla, komkommer appel en schapevet voor de vacht zit zeewier in. is op natuurlijke basis en zitten ook kruiden in voor betere vacht,hart, bloedvaten enz.
pompoen heb ik en eieren

kip zoek ik nog een adresje voor maar heb nog genoeg vleugels in de vriezer ongekruid.
ook snap ik niet hoedat schema werkt wat moet ik invullen bij de dagelijkse behoefte.
een kennis heeft het ingevult en die kwam op 1.9 procent is dat niet erg weinig?

kan ik hier wat mee maar hoeveel en in hoe grote stukken.
in iedergeval alvast heel erg bedankt
Laatst gewijzigd door moniekbechthum op wo 21 feb 2007, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#713360
Je hebt dus 1 hond van 25 kilo en 1 hond van 18 kilo. En je wil zelf gaan samenstellen? Begin met de overschakeling langzaam qua vleesbotten en geef vooral kippennekken en delen van hele kip en andere kleine dieren zoals eend, parelhoen, konijn, etc. En nog even niet met paardenkop, lams en geitenbotten. Van rund moet je zo geen bot geven.

Qua groente zou je ook nog wel wat uit mogen breiden. Sla is voedingsstoffen-arm en komkommer idem dito. Sperziebonen zijn leuk, maar die wil je ook niet altijd geven. Dus meer afwisseling. Denk aan broccoli, courgette, waterkers, andijvie, witlof, etc.

Een hond van 25 kilo eet ongeveer 500 gram verse voeding per dag. Dat is 3500 gram per week. Stel, je gaat 50% vleesbot, 10% groente, 15% orgaanvlees, 25% spiervlees voeren, dan komt dat neer op (per week):

1750 gram vleesbotten
350 gram groente
530 gram orgaanvlees
880 gram spiervlees

Wil je 1 of 2 keer per dag gaan voeren? Ik ga vooralsnog (omdat je net overschakeld) maar even uit van 2 maaltijden per dag.

OK, dan geef je bijvoorbeeld:

1 vleesbot maaltijd per dag.
5 keer per week groentemix
3 keer per week orgaanvlees
4 keer per week spiervlees.

Dat is bijvoorbeeld:

Elke dag een maaltijd van (ongeveer he!) 250 gram vleesbot.
Drie keer per week een maaltijd van 175 gram orgaanvlees
Vier keer per week een maaltijd van 130 gram spiervlees
Vijf keer per week meng je dan groente door orgaanvlees of spiervlees, en dan geef je 70 gram groente

========

Een hond van 18 kilo eet ongeveer 360 gram verse voeding per dag. Dat is 2520 gram per week. Stel, je gaat 50% vleesbot, 10% groente, 15% orgaanvlees, 25% spiervlees voeren, dan komt dat neer op (per week):

1260 gram vleesbotten
250 gram groente
380 gram orgaanvlees
630 gram spiervlees

Wil je 1 of 2 keer per dag gaan voeren? Ik ga vooralsnog (omdat je net overschakeld) maar even uit van 2 maaltijden per dag.

OK, dan geef je bijvoorbeeld:

1 vleesbot maaltijd per dag.
5 keer per week groentemix
3 keer per week orgaanvlees
4 keer per week spiervlees.

Dat is bijvoorbeeld:

Elke dag een maaltijd van (ongeveer he!) 180 gram vleesbot.
Drie keer per week een maaltijd van 125 gram orgaanvlees
Vier keer per week een maaltijd van 160 gram spiervlees
Vijf keer per week meng je dan groente door orgaanvlees of spiervlees, en dan geef je 85 gram groente

Nogmaals, je moet dit zien als globale hoeveelheden. Je mag naar boven en naar ondere afronden. Als je hond te dun is : geef je van alles wat meer. Als je hond te dik wordt: geef je van alles wat minder.

Heb je hier wat aan?

Barfplaats wordt gesponsord door