Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nelis
#711694
Nelis zit al dik een jaar (vanaf december 2005) op CB en ik ben halverwege 2006 een beetje gaan experimenteren met kippennekjes, eendennekjes, later kipperuggetjes, kippepoten etc.
Ging allemaal perfect. Hij kreeg dit echter niet vaak. Ik wilde hem er aan laten wennen om en goed alternatief te hebben tijdens de vakanties.

Nu zit ik echter met het volgende. Hij blijkt een voedingsallergie te hebben. Naast een echo (afgelopen vrijdag) die een verdikte maagwand liet zien, vertoont hij typische allergiereacties zoals het likken/kluiven op zijn voorpoten (boven/binnenkant) en wrijven over zijn kop met zijn poten. DA conclusie: voedingsallergie! Vermoedelijk heeft hij dit al heel lang. We zijn niet voor niks van brok overgegaan op CB. De 'vage' klachten werden beduidend minder, maar zijn er nog steeds.
We moesten dus met spoed aan een eliminatiedieet. Ik ben van 't weekend begonnen met lam. Dit is voor Nelis niet de juiste bron, hij heeft dit eerder (en structureel) gekregen via zijn CB. Ik wil daarom zo snel mogelijk aan geit zien te komen (dit lukte van 't w/e dus niet, vandaar dat hij tijdelijk op 100% lam zit - geen tussendoortjes meer).

Bij het lam liepen we echter al snel tegen een probleem aan. Hij braakt 's ochtends stukjes bot uit. Ik begrijp dat dit niet iets hoeft te zijn om je zorgen over te maken en dat zelfs honden die 100% barfen dit nog wel eens kunnen doen, maar ik maak me toch wel een beetje zorgen. Ik kan nu niet terug naar kip om hem meer te laten wennen, dus ik moet het straks met de geit doen.
Wat het lam betreft heb ik alleen botjes geselecteerd die ik makkelijk met een snoeischaar kon inknippen. In eerste instantie heb ik alles heel gegeven (4-5 ribben aan 1 stuk), later ben ik de ribben een beetje gaan kneuzen en inknippen met de snoeischaar. Alles waar de snoeischaar in bleef vastzitten, heb ik gedumpt.
Ik heb bij de islamitische slager een halve voorkant van een lam gehaald. De rugdelen vond ik veel te hard, dus die heb ik schoongeschraapt en alleen het vlees gegeven. Zelfde gold voor het lamspootje.

Als ik nu die geitenleverancier vind, welk vlees kan ik dan als beste nemen? Zijn nekjes bv net weer wat zachter dan (jonge) ribjes? Of zal ik voor de zekerheid toch maar puur vlees geven en even geen botten? Ik mag er dus niks aan toevoegen, dus eierschalen zijn geen optie om het calciumgehalte te corrigeren.
Ik moet met Nelis sowieso voorzichtig zijn, v.w. die opgezette maagwand. Dus, "hij moet maar wennen", is geen optie, dit is immers geen gewone gezonde hondenmaag natuurlijk.

Of... is er een beter alternatief dan geit voor nelis? Hij heeft tot nu toe rund, lam, kip en eend gekregen. Ik moet een nieuwe onbekende eiwitbron zien te vinden en dit puur geven (ik mag - volgens mij - wel alle onderdelen van die bron geven).

Ik kan me echter niet veroorloven om teveel te experimenteren. Ik wil de allergie zo snel mogelijk onder controle krijgen. Buiten geit zijn er natuurlijk nog andere vleessoorten die misschien beter (=zachter bot) zijn.
Ik denk maar even aan konijn, struisvogel, etc.

Tips en suggesties van harte welkom!

groeten

Suzanne & Nelis
(ps Nelis= grote ridgeback, 55 kg, maar een slechte kluiver - botten begraaft hij liever)
Door Lizzy
#711697
Jeetje Suzanne, wat een drama joh.... Ik denk dat ik een eliminatie dieet zou doen van eend waarbij je eendennek, eendkarkas en hele eend kunt geven. In de meeste hele eenden (die je bijvoorbeeld bij de VEN/Sligro koopt) zitten ook nog de orgaantjes. Dus dat is lekker compleet. Ik zou daar verder niks bij geven. Vooral geen rijst enzo. Je kunt ditzelfde doen met konijn. Je kunt het ook doen met struis/hert maar dan moet je toevallig maar aan een goede leverancier kunnen komen.... Ik weet niet waar je woont? Konijn en eend is in ieder geval relatief makkelijker, om aan te komen. Je kunt het ook doen met geit hoor, maar dan raad ik je aan vooral de ribben te geven. Maar ja, relatief gezien is dat bot natuurlijk flink harder dan eend/konijn.... Maar je ontkomt er niet aan om wel bot te voeren (te meer je niks mag toevoegen). Je kunt (vind ik) niet 9 a 12 weken alleen het vlees en orgaanvlees voeren.
Door Cindy de Wolf
#711708
Naast wat Lizzy zegt kan je eventueel ook haas en parelhoen overwegen. Ik weet waar je woont maar Haas is redelijk verkrijgbaar in Den Haag en in Mill waar je ook hert kunt kopen. En Parelhoen bij de Sligro met een wildafdeling.
Door nelis
#711761
Cindy de Wolf schreef: Naast wat Lizzy zegt kan je eventueel ook haas en parelhoen overwegen. Ik weet waar je woont maar Haas is redelijk verkrijgbaar in Den Haag en in Mill waar je ook hert kunt kopen. En Parelhoen bij de Sligro met een wildafdeling.
ha, we hebben de (veel te dure en niet lang meer durende) luxe van 2 huizen. We wonen voor 90% in Maarn en af en toe in Den Haag.

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat het voor Nelis inderdaad beter is om het met konijn te proberen. Ik mag hem helaas geen eend geven omdat hij dat al 'kent'. Op zich heeft hij het maar 1 x gehad en de kans lijkt me zo klein dat hij daar op reageert, maar het *moet* perse een volstrekt onbekende eiwitbron zijn.
Konijn is misschien wel een goed opstapje van kip naar (later) geit en zo. Zit het qua hardheid een beetje tussen kip en zachte lamsribjes in? Jullie hebben daar de ervaring in, ik dus nog niet.
Met zijn verdikte maagwand moet ik natuurlijk voorzichtig zijn, dus ik wil elk risico vermijden. Vanochtend was hij al weer gras aan 't eten, dus hij heeft last van zijn maag. Dit is dus een heel bekend iets bij Nelis. Om de haverklap weigeren te eten en maagpijn. Dit werd beduidend minder toen we in 2005 van brok overstapten naar CB, maar het bleef toch terugkomen (1 x per maand of zo - voorheen wekelijks).
Nu moet ik er wel bij vertellen dat mijn vriend niet van de frolicjes en mergpijpjes wilde afstappen (ondanks mijn aandringen  :-\). Hij draait nu een beetje bij. Ik zit nu dus stiekem te hopen dat het al die tijd daar aan heeft gelegen, maar je moet dit toch uittesten via het eliminatiedieet.

Zitten er ook orgaantjes bij konijn als je dat "heel" koopt? Zijn er (hardere) botonderdelen in het konijn die ik beter weg kan snijden in het begin? Ik heb bij de Aldi volgens mij ook weleens konijn(delen) zien liggen, zal zo even langsrijden zodat ik vast wat in huis heb. Dan kan ik daarna op mijn gemakje op zoek gaan naar verkoopadressen in de buurt van Maarn.

Met geit wacht ik dan nog even, gezien de ervaringen van de laatste dagen met het lam.
We hebben voor het lam overigens wel een goede prijs betaald: 5 euro p/kg voor zo'n volledige zijvoorkant. Daar zat prachtig vlees tussen. We hebben er voor onszelf nog wat heerlijke koteletjes afgesneden (voor het eerst dat ik met de pot van de hond mee-eet ipv andersom).

He, harstikke bedankt !
Zal jullie op de hoogte houden van de resultaten van het dieet (durf te wedden dat het een graanallergie is).

Suzanne & Nelis
Door Lizzy
#711779
nelis schreef: ha, we hebben de (veel te dure en niet lang meer durende) luxe van 2 huizen. We wonen voor 90% in Maarn en af en toe in Den Haag.

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat het voor Nelis inderdaad beter is om het met konijn te proberen. Ik mag hem helaas geen eend geven omdat hij dat al 'kent'. Op zich heeft hij het maar 1 x gehad en de kans lijkt me zo klein dat hij daar op reageert, maar het *moet* perse een volstrekt onbekende eiwitbron zijn.
Konijn is misschien wel een goed opstapje van kip naar (later) geit en zo. Zit het qua hardheid een beetje tussen kip en zachte lamsribjes in? Jullie hebben daar de ervaring in, ik dus nog niet.
Als je hond eend al kent: heeft het inderdaad geen zin om dit te gebruiken. Ik vind konijn behoorlijk zacht. Te vergelijken met kip. Mijn pup at al konijnenbouten op 8 weken. En dan zijn de bouten dus het hardste deel. De boutenbotjes kun je wel heel goed inknippen met een snoeischaar.
Met zijn verdikte maagwand moet ik natuurlijk voorzichtig zijn, dus ik wil elk risico vermijden. Vanochtend was hij al weer gras aan 't eten, dus hij heeft last van zijn maag. Dit is dus een heel bekend iets bij Nelis. Om de haverklap weigeren te eten en maagpijn. Dit werd beduidend minder toen we in 2005 van brok overstapten naar CB, maar het bleef toch terugkomen (1 x per maand of zo - voorheen wekelijks).
Nu moet ik er wel bij vertellen dat mijn vriend niet van de frolicjes en mergpijpjes wilde afstappen (ondanks mijn aandringen  :-\). Hij draait nu een beetje bij. Ik zit nu dus stiekem te hopen dat het al die tijd daar aan heeft gelegen, maar je moet dit toch uittesten via het eliminatiedieet.
Ik hoop het ook voor je. Het is en blijft ongelofelijke troep.... Waarom wil je vriend persee deze troep in jullie hond blijven gooien?
Zitten er ook orgaantjes bij konijn als je dat "heel" koopt? Zijn er (hardere) botonderdelen in het konijn die ik beter weg kan snijden in het begin? Ik heb bij de Aldi volgens mij ook weleens konijn(delen) zien liggen, zal zo even langsrijden zodat ik vast wat in huis heb. Dan kan ik daarna op mijn gemakje op zoek gaan naar verkoopadressen in de buurt van Maarn.
Ja, ik heb altijd konijn met orgaan. En die komen vrijwel altijd bij de Sligro vandaan. Overigens staat er in vraag en aanbod een bericht van Bernadette!! Zij biedt konijn aan. Misschien is het wat voor je. Er staan ook mensen bij die zich aanbieden om de konijnen tegen een kleine vergoeding 'uit te kleden', mocht je dat prettiger vinden.

Als je bang bent voor harde delen: vermijd dan in eerste instantie de pootjes (de boutjes dus). Gooi deze niet weg hoor! Maar leg ze terug in de vriezer voor een moment dat je hond er wel aan toe is.
Met geit wacht ik dan nog even, gezien de ervaringen van de laatste dagen met het lam.
We hebben voor het lam overigens wel een goede prijs betaald: 5 euro p/kg voor zo'n volledige zijvoorkant. Daar zat prachtig vlees tussen. We hebben er voor onszelf nog wat heerlijke koteletjes afgesneden (voor het eerst dat ik met de pot van de hond mee-eet ipv andersom).


Dat is zeker een mooie prijs!
He, harstikke bedankt !
Zal jullie op de hoogte houden van de resultaten van het dieet (durf te wedden dat het een graanallergie is).

Suzanne & Nelis
Ja, heel erg graag! Ik ben namelijk altijd heel benieuwd naar dit soort dingen. Hoe zwaar vervelend dit ook voor jullie en jullie hond is: het is voor ons leerzaam om met je mee te liften op jouw ervaringen.

Groetjes, Lizzy en succes! Als het inderdaad een graanallergie is: dan kun je ook echt nooit meer die vieze gore Frolic en aanverwante zooi geven. Want dat staat stijf van het graan.
Door nelis
#711847
Lizzy schreef:

Ik hoop het ook voor je. Het is en blijft ongelofelijke troep.... Waarom wil je vriend persee deze troep in jullie hond blijven gooien?

Groetjes, Lizzy en succes! Als het inderdaad een graanallergie is: dan kun je ook echt nooit meer die vieze gore Frolic en aanverwante zooi geven. Want dat staat stijf van het graan.
Tja... mijn vriend is erg conventioneel. Ik heb echt hemel en aarde moeten bewegen om Nelis over te krijgen op de CB en toen ik met de kipdelen aankwam heeft hij me echt voor gek verklaard. Het kost me ook moeite om hem er van te overtuigen dat het echt beter is om Nelis zelf te laten kauwen en het niet klein te hakken. Hij denkt dat hij Nelis daar een plezier mee doet "hij hoeft toch niet te kluiven als hij dat niet wil?".
Die stijf-van-de-kleurstof-staande-frolicjes zijn ook zoiets. "Wat maakt dat toch uit, hij krijgt toch al CB?". Ja, maar op een dag gaan er zo 2-3 handjes frolic doorheen.

Bij een ridgeback is het echt belangrijk dat je iets bij je hebt buiten. Een aai-over-de-bol doet het niet echt. Je hebt dus een tastbare (smakelijke) beloning nodig maar om nou stukken vlees mee te nemen...

Nelis had in zijn brokperiode al last van maag/buikproblemen en sinds de CB dus minder. Ga je nu zoeken wat er dan nog hetzelfde is gebleven, dan wijs ik snel met een beschuldigende vinger naar de frolic en de mergpijpjes. Maar... dit geldt ook voor buffelhuidkluiven en bestanddelen die je zowel in de royal canin als de CB vindt, zoals bijvoorbeeld kip. Maar nelis krijgt via de CB natuurlijk veeeeeel meer kip binnen dan via de royal canin. Als kip de boosdoener is, dan zouden de klachten erger zijn geworden.
Nelis krijgt wel aanzienlijk minder graan doordat de royal canin er uit is. Het graan dat hij nu nog krijgt, zit inderdaad in de frolic/mergpijpjes.

We moeten dit natuurlijk wel via deductie aantonen, vind ik, dus via het eliminatiedieet. (Ik denk wel dat ik er met mijn vriend eens een goede fles wijn om ga verwedden).

Ik heb natuurlijk al veel eerder geprobeerd om alternatieven te vinden voor die smerige frolicjes. Mijn vriend vond dat toen nog onzin. Ik denk dat ik nu een stuk sterker sta!  :D

Ik heb nog niet gezocht naar tips op dit gebied op het forum, maar dat heeft nu toch geen haast omdat ik Nelis' dieet puur wil houden.  Zal eerst even langs "vraag en aanbod" gaan voor de knijntjes.

Thanx!

Suzanne
Door Cindy de Wolf
#711860
Misschien is het een optie om gezonde snacks mee te nemen zoals pensstaafjes in stukjes snijden of runderlong of gedroogde vis. Misschien kan je zelf gaan drogen zoals lever, hart, maagjes, zalm. Dan kan je toch belonen maar heeft het geen impact op Nelis zijn vermoedelijke granenallergie.
Door nelis
#711865
tieneke schreef: Tsja,zolang je de frolic blijft geven is het water naar de zee dragen  ::)
De frolic en de mergpijpjes worden nu natuurlijk niet meer gegeven. Als ik kan bewijzen dat ze de boosdoener zijn, komen ze er ook nooit meer in. Mijn vriend is gewoon niet de makkelijkste om te overtuigen. Ook op het gebied van vleesvoeding vs brok, wil hij eerst ellenlange wetenschappelijke bewijsvoeringen zien. Ik vind het al heel wat dat ik al zo'n eind ben gekomen (het is zijn hond immers).

Als we door de eerste fase van het eliminatiedieet heen zijn, wil ik eerst iets zien te vinden als beloning voor Nelis voordat ik verder ga met het introduceren van de volgende vleesbron. Hij moet het wel echt lekker vinden, anders werkt het niet. Toen Nelis nog jong was, kon je de penststaafjes niet aanslepen, maar nu de groeistuipen achter de rug zijn, vindt hij ze maar zo-zo.
Carnibest heeft toch ook verschillende alternatieven op dat gebied?
Door tieneke
#711887
nelis schreef: De frolic en de mergpijpjes worden nu natuurlijk niet meer gegeven. Als ik kan bewijzen dat ze de boosdoener zijn, komen ze er ook nooit meer in. Mijn vriend is gewoon niet de makkelijkste om te overtuigen. Ook op het gebied van vleesvoeding vs brok, wil hij eerst ellenlange wetenschappelijke bewijsvoeringen zien. Ik vind het al heel wat dat ik al zo'n eind ben gekomen (het is zijn hond immers).

Als we door de eerste fase van het eliminatiedieet heen zijn, wil ik eerst iets zien te vinden als beloning voor Nelis voordat ik verder ga met het introduceren van de volgende vleesbron. Hij moet het wel echt lekker vinden, anders werkt het niet. Toen Nelis nog jong was, kon je de penststaafjes niet aanslepen, maar nu de groeistuipen achter de rug zijn, vindt hij ze maar zo-zo.
Carnibest heeft toch ook verschillende alternatieven op dat gebied?

Heel verstandig dat je dit niet meer geeft  ;)
Hier is trouwens ieder stukje graan verboden voor de Nollebakkers...geen brood,koek of wat dan ook maar een stukje appel,komkommer,peen,courgette....of gedroogd vlees wat ik zelf droog in mijn droogmachine.
Carnibest heeft trouwens ook gedroogd vlees maar met een grote hond vind ik dit vrij prijzig.
Je kan ook vlees in je gewone oven drogen.
Door Happy Tail
#712082
Wat een gedoe zeg om dat zo uit te zoeken...
Echt die Frolicjes kunnen al genoeg zijn voor Nelis hoor en zeker 2 handjes vol! gewoon weggooien die dingen. Wat je als beloning mee zou kunnen nemen zijn gedroogde stukjes vlees en als je dat niet zo snel hebt, stukjes kaas. Hoeven maar iniminie te zijn, maar zijn zeker zonder graan.
Ik heb voor Baya ook altijd super snoepies mee, ken een RR een beetje:-) ik heb altijd (zelf)gedroogde pensstukjes en geitenvleesstripjes. Zelfgedroogd smaakt zelfs beter dan uit de winkel.

en vwb je eliminatie dieet: ik hoop dat je aan goede (betaalbare)knijnen kan komen. Ik ken (nog) geen adressen rond Utrecht
Als je toch besluit voor de geit te gaan: ik haal regelmatig bij IC in Rotterdam en had laatst echt boterzachte geitenribben erbij zitten. Ik heb er zelfs enkele aan de fretten monsters gegeven en die gingen helemaal op. van kipvleugels blijven soms nog stukjes bot liggen kun je nagaan hoe zacht.

Als je dus bij IC aangeeft dat je echt super jonge geitjes nodig hebt dan moet dat wel lukken denk ik. Dan hebben ze altijd ook geitensnippers en geitenorgaan pakketjes. Dus daar kom je dan mee uit de voeten denk ik.

Hoe lang zijn jullie aan aan het barfen? want bot opbraken kan zijn dat zijn maag nog niet goed genoeg bot kan verteren, dat duurt ook weer eventjes.
Ik las in een ander topic ook dat hij zo veel gras eet: dat hoeft niet altijd te betekenen dat hij pijn in zijn buik heeft. Dit malse jonge gras is voor veel honden onweerstaanbaar.

veel succes
Door nelis
#712166
Happy Tail schreef: Wat een gedoe zeg om dat zo uit te zoeken...
Echt die Frolicjes kunnen al genoeg zijn voor Nelis hoor en zeker 2 handjes vol! gewoon weggooien die dingen. Wat je als beloning mee zou kunnen nemen zijn gedroogde stukjes vlees en als je dat niet zo snel hebt, stukjes kaas. Hoeven maar iniminie te zijn, maar zijn zeker zonder graan.
Ik heb voor Baya ook altijd super snoepies mee, ken een RR een beetje:-) ik heb altijd (zelf)gedroogde pensstukjes en geitenvleesstripjes. Zelfgedroogd smaakt zelfs beter dan uit de winkel.

en vwb je eliminatie dieet: ik hoop dat je aan goede (betaalbare)knijnen kan komen. Ik ken (nog) geen adressen rond Utrecht
Als je toch besluit voor de geit te gaan: ik haal regelmatig bij IC in Rotterdam en had laatst echt boterzachte geitenribben erbij zitten. Ik heb er zelfs enkele aan de fretten monsters gegeven en die gingen helemaal op. van kipvleugels blijven soms nog stukjes bot liggen kun je nagaan hoe zacht.

Als je dus bij IC aangeeft dat je echt super jonge geitjes nodig hebt dan moet dat wel lukken denk ik. Dan hebben ze altijd ook geitensnippers en geitenorgaan pakketjes. Dus daar kom je dan mee uit de voeten denk ik.

Hoe lang zijn jullie aan aan het barfen? want bot opbraken kan zijn dat zijn maag nog niet goed genoeg bot kan verteren, dat duurt ook weer eventjes.
Ik las in een ander topic ook dat hij zo veel gras eet: dat hoeft niet altijd te betekenen dat hij pijn in zijn buik heeft. Dit malse jonge gras is voor veel honden onweerstaanbaar.

veel succes

Ik ga op zoek naar zo'n voedseldrooggeval, lijkt me toch dat daar supergezonde snacks uit moeten komen.
Ik kan je garanderen dat nelis serieuse maagpijn heeft, ik heb de echo gezien. Hij had een zwaar verdikte maagwand. We zouden naast de echo nog verder kunnen onderzoeken, maar ik ben eerlijk gezegd even blut. De onderzoeken van de laatste 2 weken hebben me zo'n 400 euro gekost. Ik geloof van de DA graag dat nelis zijn maag ontstoken is. Hoe ernstig het is zal ik niet precies weten, maar ik heb hier dus een hondje die van ellende een volle week niet heeft kunnen eten en als een vaatdoekje in zijn mand lag.
Hij heeft echt maagpijn!
Daarom wil ik nu ook zo voorzichtig zijn met de botjes. Ik heb nu even niet te maken met een gezonde maagwand.
Ik ga daarom eerst de konijnen proberen en zal die geit zeker in een later stadium doen. Wat het konijn betreft, test ik alle botjes eerst uit met de snoeischaar (waar zo'n ding niet goed voor is).

Ik ben overigens allang blij dat nelis nu aan mijn voeten ligt te zeuren dat hij wil spelen met mij en zijn flostouw (voor het eerst sinds weken!).

Dusseh, ik ga even met de hond spelen  :D

O, over "hoe lang?". CB vanaf eind 2005. Halverwege 2006 gestart met kip (eerst nekjes, langzaam opvoeren naar alle andere onderdelen ) en eend (alleen nekjes).
Door nelis
#713891
Even een update.
Het is me niet gelukt om aan konijn te komen. Gisteren ging het laatste portie lam er door heen en we hadden geen alternatief. Heb echt van alles afgebeld en ben uiteindelijk zelfs gaan bellen voor struisvogelvlees.
Vandaag moesten we echter iets doen. Mijn vriend wilde in eerste instantie voor een paar dagen lam kopen zodat we zaterdag op de markt in den haag een laatste poging konden ondernemen voor het konijnenvlees.
Hij kwam echter terug met zo'n 8 kilo geit.
De slager heeft het helemaal ontbeend (4 euro de kg overigens). Dat het helemaal ontbeend is, vind ik wel jammer. Ik had toch graag nog wat stukjes rib willen proberen. Voor een weekje is het echter niet zo'n ramp en nelis vindt het vlees in ieder geval prima.
Nu we dus geit hebben gekozen als eliminatiedieet, wil ik toch weer bot proberen te introduceren. Als we de volgende keer inkopen gaan doen, wil ik op zoek gaan naar de onderdelen met de zachtste botjes.

Zijn geitennekjes een verstandige keuze? Nelis had met de lamsribjes nl veel problemen, hij bleef maar bot opbraken. Ik neem aan dat geitenribben niet veel zachter zijn. Mij viel wel op dat de rugwervels van het lam bikkelhard waren (kwam geen snoeimes doorheen), geldt dit niet ook voor de wervels van de geitennekjes?

Ik wil dus eigenlijk weten wat nou de zachtste geitenbotjes zijn.
Door tieneke
#713902
Wees maar blij dat de geit ontdaan is van de botten,je hond zijn maag zal nog knap gevoelig kunnen zijn en geitenribben of geitenvlees met ander bot kan behoorlijk hard zijn,het beste om te testen is om een rib met een snoeischaar proberen door te knippen.
Gaat dit met moeite nietgeven.
Lamsnekken zijn vaak bikkelhard dus ook met geitennekken goed kijken hoe de hond erop kauwt etc,zijn ze toch te hard meteen afpakken.
Zelf zou ik deze hardere botten een paar weken uit het menu laten zodat de maag weer volledig tot rust kan komen  ;)
Door roefus
#713994
nelis schreef: Even een update.
Het is me niet gelukt om aan konijn te komen. Gisteren ging het laatste portie lam er door heen en we hadden geen alternatief. Heb echt van alles afgebeld en ben uiteindelijk zelfs gaan bellen voor struisvogelvlees.
Vandaag moesten we echter iets doen. Mijn vriend wilde in eerste instantie voor een paar dagen lam kopen zodat we zaterdag op de markt in den haag een laatste poging konden ondernemen voor het konijnenvlees.
Hij kwam echter terug met zo'n 8 kilo geit.
De slager heeft het helemaal ontbeend (4 euro de kg overigens). Dat het helemaal ontbeend is, vind ik wel jammer. Ik had toch graag nog wat stukjes rib willen proberen. Voor een weekje is het echter niet zo'n ramp en nelis vindt het vlees in ieder geval prima.
Nu we dus geit hebben gekozen als eliminatiedieet, wil ik toch weer bot proberen te introduceren. Als we de volgende keer inkopen gaan doen, wil ik op zoek gaan naar de onderdelen met de zachtste botjes.

Zijn geitennekjes een verstandige keuze? Nelis had met de lamsribjes nl veel problemen, hij bleef maar bot opbraken. Ik neem aan dat geitenribben niet veel zachter zijn. Mij viel wel op dat de rugwervels van het lam bikkelhard waren (kwam geen snoeimes doorheen), geldt dit niet ook voor de wervels van de geitennekjes?

Ik wil dus eigenlijk weten wat nou de zachtste geitenbotjes zijn.
Als je ribbetjes hebt van hele jonge geitjes, dan is het best wel zacht.
Maar als mijn hond zo'n last van zijn maag had, dan zou ik ze toch niet meteen gaan geven. En zeker de eerste weken het geitenvlees met eischaalpoeder ofzo mengen (voor de calcium-behoefte).
Eerst alles een beetje tot rust laten komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door