Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#696
Ik Barf niet, maar als ik dit zo allemaal lees lijkt het me wel erg leuk om af en toe zelf iets in elkaar te vogelen...
Wat kan ik het beste kopen om groente te pureren en vis etc. te choppen???? Een gehaktmolen, blender, staafmixer...help? Iemand nog ideetjes waar ik die goedkoop op de kop kan tikken? Mijn dank is groot!
Door geer
#698
Dat is zo'n eind fietsen!!!
Maar in een blender kan ik dus ook vissen etc. mikken zonder dat dat ding in no-time vastloopt??
Door Mister T
#699
gruwels........weet ik niet,vraag de kenner maar,ik gooi alleen groente en fruit in de blender na sommige groentes eerst in de hakmolen te hebben gedaan omdat die té hard zijn en het geen prut werd en de celletjes bleven te heel,snap je het nog? :-/
Door Mister T
#701
GETSIE IEN!!!!!!!!!Weet jij veel WIE er WAT heeft ingemikt??????????nee,zo'n ding moet je volgens mij niet 2ehands kopen....of zeg ik nu iets raars???
Door Lizzy
#702
Hoi Geer, het pureren van groente gaat het beste met een blender of sap-pers (is mijn ervaring). Maar, een sap-pers is erg duur... Bij het pureren van groente in een blender,  moet je er wel wat vocht aan toe voegen, anders loopt de groente vast.

Vis en vlees maal ik in een vleesmolen. Maar, je schijnt dit ook in een blender te kunnen doen, hoewel ik zelf vermoed dat je de vislucht nooit meer uit de blender krijgt. Ik weet niet of je daarna ooit nog zin hebt om het ding voor je eigen voedsel te gebruiken... Bij de vis of vlees zou je dus wel vocht moeten toevoegen in de blender.

Vlees met botten (vooropgesteld dat het hier om zachte, niet te dikke botten gaat) gaan alleen maar in een vleesmolen. Ik heb zelf 1 goedkope gehaktmolen van Breston naar z'n mallemoer geholpen met kalkoennekken... motor doorgebrand. Dit is gewoon TE hard. Stevige botten gaan alleen met een professionele vleesmolen. Daar zit een beveiliging op tegen doorbranden. Deze zijn dus DUUR.

Je kunt vaak op marktjes of tweede hands winkeltjes wel een blender kopen. Niet iedere blender pureert de groente even goed... Ik weet wel dat er een keer een test in de consumentengids heeft gestaan, maar ik weet niet meer welk merk daar het beste uit kwam.

Je kunt op marktjes ook vaak heel goedkoop vleesmolentjes kopen. OK, het is een takke-baan om het handmatig te malen, maar voor 1 hond zou het moeten kunnen werken (met drie van die eet-monsters zoals ik ze heb, is dat geen doen). In de handmolen kun je vaak ook nog wel kippenvleugels en vissen malen. Die handmolen kosten overigens heel weinig. Ik heb ze ook een keer voor 15 euro bij de VEN gezien, daar waren ze natuurlijk nieuw.

Maar goed, dan even terug naar de basics. De meeste vissen maal ik dus niet, die geef ik in z'n geheel. Dat kan jij ook doen, bijv. met sardientjes. Je hebt hier voor nodig: je hond ;D

Vlees kun je zelf in stukken knippen, want grote stukken vlees zijn jUIst goed voor de hond. Je hebt hiervoor nodig: een scherpe schaar.

Blijft er nog groente over. Ik zou zeggen: probeer een tweedehands blender te kopen want een sappers is gewoon te duur. Ik heb zelf erg slechte ervaring met een staafmixer, maar ik hoor dat er mensen zijn die wel goede groentemix kunnen maken met de staafmixer. Je zou dus ook in de leer bij hen kunnen gaan (lees: Pam!).

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 17 sep 2003, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#703
Bedankt! Ga van het weekend eens even sneupen...
Dan meteen maar vraagje twee, drie, vier en viijf haha:

- Zie op de markt aan het einde van de dag vaak groente en fruit in een bak liggen dat een beetje beurs is, dat wordt niet meer verkocht. Kan ik dat nog wel gebruiken voor Saar? Ik neem aan dat ik dat gewoon mee mag nemen als ik het lief vraag...

-Kan ik mijn prutjes gewoon in de vriezer mikken en hoe lang blijft dat goed?

-Mixen jullie groente en fruit, of is het beter om 'sochtends het een en 's avonds het ander te doen?

-Mik ik mijn vlees erdoorheen, of moet ik het apart serveren (haha, lijkt wel een restaurant...)?

Het lijkt me zo leuk om te doen, maar ik heb een mini-keuken met een nog mini-miniere vriezer en een NOG miniminiminiere portomonnee haha..
Door Lizzy
#704
Bedankt! Ga van het weekend eens even sneupen...
Dan meteen maar vraagje twee, drie, vier en viijf haha:

- Zie op de markt aan het einde van de dag vaak groente en fruit in een bak liggen dat een beetje beurs is, dat wordt niet meer verkocht. Kan ik dat nog wel gebruiken voor Saar? Ik neem aan dat ik dat gewoon mee mag nemen als ik het lief vraag...
Ja, zeker.
-Kan ik mijn prutjes gewoon in de vriezer mikken en hoe lang blijft dat goed?
Omdat met invriezen toch vitamines verloren gaan, neem ik een maximum van 1 a 2 weken.
-Mixen jullie groente en fruit, of is het beter om 'sochtends het een en 's avonds het ander te doen?
Fruit geef ik ongepureerd en meestal 's morgens, hoewel ik nu wel bramen en blauwe bessen door de groentemix heb gedaan. Ik vind ze weer iets winderiger....
-Mik ik mijn vlees erdoorheen, of moet ik het apart serveren (haha, lijkt wel een restaurant...)?
Ik mik groente door vlees of vis, want zonder vlees of vis, moeten ze hier hun groente niet...
Het lijkt me zo leuk om te doen, maar ik heb een mini-keuken met een nog mini-miniere vriezer en een NOG miniminiminiere portomonnee haha..
Ik heb zelf ook een mini keuken en dat went wel ;D. Mini vriezer is geen probleem (denk ik) omdat je dit toch niet dagelijks doet. Toch? Miniminiminiportomonee: ik denk dat je er nog verbaast over staat hoe goedkoop je soms dingen kunt scoren! Juist als je normaal gesproken versvlees geeft, dan krijgt jouw hond dus nooit vis. True? Nou, dan is het wel lollig om met visjes zelf samen te stellen en die paar sardientjes zijn niet te duur (desnoods vraag je de visboer om de koppen en de vellen en de graten - die maal je met een tweedehands vleesmolentje van de vlooien-markt en klaar is Geer!).

Groetjes, Lizzy
Door Ink
#705
Geer ... 1 biertje bij Vertigo is een maand groente voor Saar.
Gistermiddag was dus ehhhhh ... de hele groentenkraam ;D?
Door geer
#706
hahaha...En voor die Nacho's had ik een paar flinke biefstukken kunnen kopen ;D
Door geer
#707
Of eigenlijk...had JIJ een paar flinke biefstukken kunnen kopen, jij hebt ze tenslotte betaald ;)
Door Helen
#708
Hoi Geer,

Ik mik groente en fruit door elkaar en geen problemos :)Ik maak altijd prutjes van ongeveer 12 soorten groentes en 5 soorten fruit daarbij ook een hoopje kiemen. Pleur alles bij elkaar, pureer het boeltje met een blender, vries het in en heb genoeg voor ongeveer een maand tot anderhalve maand!!!!


groetjes Helen
Door 202spots
#709
- Zie op de markt aan het einde van de dag vaak groente en fruit in een bak liggen dat een beetje beurs is, dat wordt niet meer verkocht. Kan ik dat nog wel gebruiken voor Saar? Ik neem aan dat ik dat gewoon mee mag nemen als ik het lief vraag...
Het beurse en/of rotte plekkie er effe uitsnijden en de rest gebruiken,bananen die voor jezelf eigenlijk TE rijp zijn(lees bruine schil) zijn precies goed voor de fruitmix!
Kan ik mijn prutjes gewoon in de vriezer mikken en hoe lang blijft dat goed?
Geer...prut is al prut voordat je het invriest, dat kan je beter gelijk in de vuilnisemmer kieperen. :o
Maar GroenteMIX en FruitMIX doe ik in plastic bakjes en vries het voor 'n week of 6-8
-Mixen jullie groente en fruit, of is het beter om 'sochtends het een en 's avonds het ander te doen?
Hier geef ik s'morgens fruitmix,soms als tussendoortje ander fruit zoals 'n halve appel/peer/meloen of druiven en dat krijgen ze in stukjes.
(Niet alles,maar het 1 of het ander) ;)
-Mik ik mijn vlees erdoorheen, of moet ik het apart serveren (haha, lijkt wel een restaurant...)?
s'avonds krijgen ze altijd de groente mix samen met het gemalen vlees erdoor,daar kan ook om de dag ook 'n rauw ei doorheen en wat yoghurt.
Door 202spots
#710
Was vergeten je eerste vraag te antwoorden...
Wat kan ik het beste kopen om groente te pureren en vis etc. te choppen???? Een gehaktmolen, blender, staafmixer...help? Iemand nog ideetjes waar ik die goedkoop op de kop kan tikken? Mijn dank is groot!
Wanneer je alleen iets wil om groente te pureren dan zou ik 'n keukenmachine nemen,wanneer je 'n goeie hebt dan kan je daar ook wel vis in doen,maar waarom de vis niet in ze geheel geven? Of anders met keukenschaar in kleine stukken knippen.

Wanneer je ook van plan bent om zelf kip met bot te gaan malen,dan zou ik 'n elec.vleesmolentje op de kop zien te tikken,en dan kan je de groentes OOK door de vleesmolen fijn malen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door