Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Erna
#707213
Dakota heeft vorig jaar januari haar rabies enting met 3 jarige registratie gehad. Ze heeft jaren geleden ook 1 of 2 keer een rabies enting gekregen.

Vorige week heb ik bloed bij haar af laten nemen om een titerbepaling te laten doen. Vandaag heb ik de uitslag gekregen en er zijn totaal geen antistoffen aangetroffen. Is dat niet heel erg raar?

Goed, het was all in the game hoor. De da stelde voor om eerst een nieuwe enting te geven om te zorgen dat de titer hoog zou zijn maar dat heb ik zelf afgewezen. Ik wilde zien wat de enting na een jaar zou doen. Het gaat me dus niet om het geld of iets dergelijks.

Ik vind het alleen raar dat er totaal niets is aangetroffen.
Gebruikersavatar
Door chooky
#707217
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo raar. Er zijn volgens mij meerder mogelijkheden. Als je bekijkt wat titers / antistoffen zijn. Dit zijn de verdedigers tegen een bepaalde ziekte die als het ware 'in het veld' aanwezig zijn. Deze worden aangemaakt als reactie op een 'aanval van buitenaf' door de ziekte, maar nemen ook weer langzaamaan af als de 'vijand' niet meer aanwezig is. Als de aanmaak van de antistoffen werkelijk geslaagd is na de enting, zullen er ook geheugencellen gemaakt zijn, di ervoor kunnen zorgen dat binnen de kortste keren, bij een aanval er weer nieuwe strijdtroepen gevormd worden, maar het kan dus zijn dat de anti-rabies-strijders in ruste zijn.
Ook is het zo dat natuurlijk niet al het bloed is onderzocht op antistofffen.
Tenslotte kan het ook zo zijn, natuurlijk dat de enting niet aangeslagen is.
Door Lizzy
#707225
Ik meen me te herinneren dat Tannetje dit met grote regelmaat mee maakt, met rabies.
Door Erna
#707228
Inmiddels contact gehad met de dierenarts en op de uitslag staat: 'niets aangetoond' .

Dus geen te lage titer maar helemaal niets aangetoond.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#707247
Helemaal geen antilichamen is wel erg bijzonder. Dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik vermoed dat ze niet op de enting reageert en dat extra enten dus geen zin heeft.
En als ze helemaal niet reageert worden er (waarschijnlijk) ook geen geheugencellen aangemaakt.
Door Helen
#707260
Hitam schreef: Helemaal geen antilichamen is wel erg bijzonder. Dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik vermoed dat ze niet op de enting reageert en dat extra enten dus geen zin heeft.
En als ze helemaal niet reageert worden er (waarschijnlijk) ook geen geheugencellen aangemaakt.
Wat was het bij Kuma ook al weer? Niets aangetoond of heel laag? Als ik het mij goed herinner nl ook helemaal niets...(en na de 2e enting heel hoog)
Door Erna
#707286
We gaan sowieso over enten en dan opnieuw de test laten doen maar intervet gaat ook email krijgen. Misschien dat zij een uitleg hebben?

De assistente vertelde dat ze laatst nog een hond hadden waarbij niets aangetoond was en die bloedtest was een half jaar na de enting gedaan.
Door Elvira
#707373
Van Zingaro is eind december bloed afgenomen voor de titer tegen rabies, hij was oktober een jaar eerder ingeent (dus ruim een jaar geleden). Zijn titer was 1,6, dus ruim voldoende.  Hij is wel elk jaar ingeent. Van Nelson was het van begin mei (dusbijna 8 maanden), maar zijn eerste enting. Dit was net voldoende. 0.7 (moet 0.5 zijn).
Gebruikersavatar
Door Hitam
#707474
Helen schreef: Wat was het bij Kuma ook al weer? Niets aangetoond of heel laag? Als ik het mij goed herinner nl ook helemaal niets...(en na de 2e enting heel hoog)
Volgens mij heel laag. Kan het nu niet nakijken.
Kan me niet herinneren dat ik ooit gezien heb dat er helemaal geen titer was.
Door Suzan54
#708172
Laboratoria kunnen ook fouten maken. Misschien is dat hier de oorzaak?
Mazzel dat het hier niet gaat om een dier dat naar een quarantaineland zou gaan.
Ik ben heel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.
Door Erna
#708258
Suzan54 schreef: Laboratoria kunnen ook fouten maken. Misschien is dat hier de oorzaak?
Mazzel dat het hier niet gaat om een dier dat naar een quarantaineland zou gaan.
Ik ben heel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.
`

Nou, ze moet wel naar een quarantaineland maar dat duurt nog even. Als het goed is gaat ze eind van het jaar naar Zweden of Engeland en daar hebben we natuurlijk wel een goede titeruitslag voor nodig. De bedoeling is nu dat ze eerdaags opnieuw gevaccineerd wordt en dan na een maand opnieuw de titerbepaling om te zien wat het dan gaat worden. In de tussentijd zal ik zeker mailen met intervet.
Door oebaya
#708469
Als je nog niet weet of de hond naar Zweden of Engeland gaat, dan kan je beter de titer 120 dagen na de enting laten bepalen. Dan is je certificaat voor beide landen geldig.
gr.
Nicolette
Door Suzan54
#708600
Erna schreef: `

Nou, ze moet wel naar een quarantaineland maar dat duurt nog even. Als het goed is gaat ze eind van het jaar naar Zweden of Engeland en daar hebben we natuurlijk wel een goede titeruitslag voor nodig. De bedoeling is nu dat ze eerdaags opnieuw gevaccineerd wordt en dan na een maand opnieuw de titerbepaling om te zien wat het dan gaat worden. In de tussentijd zal ik zeker mailen met intervet.
Dus wel. Ik hoop dat dit dan snel in orde komt.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door