Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#708063
Zo. Ik heb alle ingrediënten in huis: teatree olie, cederolie, geraniumolie, citronellaolie en lavendelolie. En een spuitflesje om het in te stoppen (en dankzij de ongelooflijk attente drogistenmeneer ook een piepklein trechtertje om het daar in te krijgen... :)).

Maarrrrrr. Nu heb ik een vraagje over de samenstelling. Liz kun jij me alsjeblieft bijlichten over hoeveel ik er van welke ingrediënten in moet stoppen?

En dan nog eens wat. Die essentiële oliën zijn sterk. Wat als de honden het van elkaar af gaan likken? Kan dat kwaad?

En hoe vaak ga ik dit middeltje gebruiken? Helpt het alleen om te voorkomen dat die rotbeesten aan boord komen, of verlaten eventueel aanwezige exemplaren onmiddellijk het pand als je het opgespoten hebt?

Ik ben benieuwd!
Door Lizzy
#708077
Volgens mij moet je 25 delen water/emulsie op 1 deel tea tree nemen. En daarna doe ik 5 tot 10 druppels (afhankelijk van de grootte van je flesje. In het flesje dat ik gebruik kan 200 ml en daar doe ik 5 druppels van ieder in) erbij van de etherische olieen. Voor gebruik schudden en licht insprayen. De honden likken er niet aan, geloof me. Ze vinden het goor! Maar als ze er aan likken: je gebruikt het verdund, dus dat is niet zo erg. Ik gebruik het in de zomer/tekenseizoen iedere dag. In de winter gebruik ik het niet wat ik zie nul vlo bij mijn dallies. Ik kam ze wel met regelmaat, om te controleren hoe ze ervoor staan, zeg maar.

Welke rotbeesten wil je onmiddellijk het pand laten verlaten? Vlo of teek? Ik kan je wel zeggen dat ik nooit vlooien heb maar mijn honden, ondanks de spray, wel eens een teek meenemen....
#708120
Lizzy schreef: Volgens mij moet je 25 delen water/emulsie op 1 deel tea tree nemen. En daarna doe ik 5 tot 10 druppels (afhankelijk van de grootte van je flesje. In het flesje dat ik gebruik kan 200 ml en daar doe ik 5 druppels van ieder in) erbij van de etherische olieen. Voor gebruik schudden en licht insprayen. De honden likken er niet aan, geloof me. Ze vinden het goor! Maar als ze er aan likken: je gebruikt het verdund, dus dat is niet zo erg. Ik gebruik het in de zomer/tekenseizoen iedere dag. In de winter gebruik ik het niet wat ik zie nul vlo bij mijn dallies. Ik kam ze wel met regelmaat, om te controleren hoe ze ervoor staan, zeg maar.
Ha thanx! Ah, verdund natuurlijk... Het kwam me ook al zo heftig voor al die pure oliën, hihi. :D

En met het gebruik van die hoeveelheden heb ik voor de komende twintig jaar genoeg van alles, denk ik 8) ::).
Welke rotbeesten wil je onmiddellijk het pand laten verlaten? Vlo of teek? Ik kan je wel zeggen dat ik nooit vlooien heb maar mijn honden, ondanks de spray, wel eens een teek meenemen....
Nou, ik zat te denken aan vlooien, als die al aanwezig zijn. In de zeven jaar dat Sam er is, heb ik geloof ik vier keer een vlo zien lopen... Met kammen kom ik overigens niks tegen, maar ze zit af en toe zo akelig aan haar elleboog te krabben.

Teken zitten hier in de buurt meer dan plenty, en ik hoop dat dit middel ze in ieder geval afschrikt. En verder blijft hier het gewone regime van heeeeeeel goed controleren na elke wandeling.
#708122
Lizzy schreef: Geheel off topic maar had jij nou laatst gevraagd of er in de visolie capsules van de hema niet teveel vitamine E zat? (ik kan het topic nergens meer vinden).
Ja, dat was ik inderdaad.
Door Lizzy
#708139
Judith van Sam schreef: Ja, dat was ik inderdaad.
OK, ik heb het antwoord namelijk wel geprobeerd op te zoeken maar ik kon de vraag nergens meer vinden :D.

De behoefte aan vitamine E is behoorlijk onduidelijk. Het hangt namelijk erg samen met wat de hond aan vetten en andere vitamines/mineralen binnen krijgt. In het boek Nutrient Requirements of Dogs staat dat de hond standaard (wanneer ie xx zoveel linoleic acid en xx zoveel selenium binnen krijgt, dan is 20 IU vitamine E per dag per kilogram of a diet supplying 3,300 kcal ME.

Nou ja, dan moet je dus eerst even uitrekenen wat ons gemiddelde menu aan kcal leverd en daarna hoeveel IU een mg is. En dan weet je het nog niet, want wij weten gelukkig niet hoeveel selenium en linoleic adic er in onze honden hun maaltijd zit ;D

Maar 1 capsule van die extra-hema capsules bevat 10 mg vitamine E en ik durf je te garanderen dat dat niet teveel is, al zou je iedere dag 1 capsule geven. Bovendien is vitamine E niet echt erg giftig wanneer je er wel teveel van zou geven. Dus ik raad je niet aan 10 van die capsules per dag te gaan geven, maar dat is sowieso geen goed idee want iedere hond poept zich daarmee leeg ;D

Ik zat net ff op de Energique site te kijken en daar zit 21 mg vitamine E in per 1 kg voer. Onze honden eten daar ongeveer 600 gram van per dag. Dus in 1,5 dag krijgen ze bijna 1 kilo binnen en da's dus 14 mg vitamine E per dag, toch? Met andere woorden: nee, volgens mij kan die 10 mg vitamine E per capsule niet teveel zijn (in brokken zit trouwens veel meer vitamine E!).
#708140
Lizzy schreef: OK, ik heb het antwoord namelijk wel geprobeerd op te zoeken maar ik kon de vraag nergens meer vinden :D.

De behoefte aan vitamine E is behoorlijk onduidelijk. Het hangt namelijk erg samen met wat de hond aan vetten en andere vitamines/mineralen binnen krijgt. In het boek Nutrient Requirements of Dogs staat dat de hond standaard (wanneer ie xx zoveel linoleic acid en xx zoveel selenium binnen krijgt, dan is 20 IU vitamine E per dag per kilogram of a diet supplying 3,300 kcal ME.

Nou ja, dan moet je dus eerst even uitrekenen wat ons gemiddelde menu aan kcal leverd en daarna hoeveel IU een mg is. En dan weet je het nog niet, want wij weten gelukkig niet hoeveel selenium en linoleic adic er in onze honden hun maaltijd zit ;D

Maar 1 capsule van die extra-hema capsules bevat 10 mg vitamine E en ik durf je te garanderen dat dat niet teveel is, al zou je iedere dag 1 capsule geven. Bovendien is vitamine E niet echt erg giftig wanneer je er wel teveel van zou geven. Dus ik raad je niet aan 10 van die capsules per dag te gaan geven, maar dat is sowieso geen goed idee want iedere hond poept zich daarmee leeg ;D

Ik zat net ff op de Energique site te kijken en daar zit 21 mg vitamine E in per 1 kg voer. Onze honden eten daar ongeveer 600 gram van per dag. Dus in 1,5 dag krijgen ze bijna 1 kilo binnen en da's dus 14 mg vitamine E per dag, toch? Met andere woorden: nee, volgens mij kan die 10 mg vitamine E per capsule niet teveel zijn (in brokken zit trouwens veel meer vitamine E!).
Super! Bedankt :-*
#708143
Ik zou met die citronella ff uitkijken. Dat kan nl op gevoelige huid bij zon verbranden veroorzaken. Bij een lang/dikharige hond niet zo'n probleem maar bij een witte kortharige zou ik toch voorzichtig zijn. Geranium alleen werkt ook heel goed.
#708150
Kruimel schreef: Ik zou met die citronella ff uitkijken. Dat kan nl op gevoelige huid bij zon verbranden veroorzaken. Bij een lang/dikharige hond niet zo'n probleem maar bij een witte kortharige zou ik toch voorzichtig zijn. Geranium alleen werkt ook heel goed.
Bedankt voor de tip.

Zo'n citronellatrip heb ik een keer gezien bij de IJslandse hengst (in zomertenue) van een vriendin van mij. Ze had ook iets niet helemaal lekker verdund geloof ik ::). Mijn hemel wat een gestuiter was dat... Nadat we de waterslang op hem gezet hadden kwam hij pas weer bij zinnen. Pff.
#708187
Judith van Sam schreef: Bedankt voor de tip.

Zo'n citronellatrip heb ik een keer gezien bij de IJslandse hengst (in zomertenue) van een vriendin van mij. Ze had ook iets niet helemaal lekker verdund geloof ik ::). Mijn hemel wat een gestuiter was dat... Nadat we de waterslang op hem gezet hadden kwam hij pas weer bij zinnen. Pff.
Precies, daar ken ik het ook van. Mijn dikke ouwe gele heeft een snebje, daar moet ik dus af en toe zonnenbrandcreme op smeren, en daar moet ik echt niet met citronella aankomen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door