Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door eefje
#707458
Ik heb 2jonge katten,1kater en 1poes
de poes is nu ong4mnd en de kater word (geloof ik)8mnd
nou is die kater na de enting ziek geworden en nog steeds niet helemaal hersteld,dus de 2e enting gaat niet door voor hem en ik wil hem zolang hij nog niet hersteld is ook niet laten castreren.
Hij sproeit ook nog niet dus haast heeft het niet.
Maar die poes,ze word een beetje een sletje,sorry voor het woordgebruik,ze loopt de katers een beetje te versieren,het is een vrijdoos dus of ze nu een beetje krolsachtig word weet ik niet maar ze is wel superaantrekkelijk.
Nou vind ik haar nog te jong om te helpen,ik weet dat er mensen zijn die daar anders over denken maar ik wil toch wachten tot ze een maand of 6-7 is(minimaal)
Zou ik haar eventueel eerst de prikpil(als die er is) of een gewone anticonceptiepil kunnen geven?
Ik heb geen idee hoelang die middelen werken hoor maar als ze nu per ongeluk wel al zover is en die kater springt erbovenop dan moet alles eruit :o

wie kan mij van advies voorzien?

groetjes eefje
Door *Robin*
#707579
ik zou er voorlopig voor kiezen om ze uit elkaar te houden en zo snel mogelijk je mannetje laten helpen. Hij heeft niesziekte gehad toch? Hoe gaat het daar nu mee? Ik heb Bailey met 5 maanden laten castreren en Roxy doe ik met ong. 10 maanden. Ik heb naar mijn gevoel Bailey veels te vroeg laten helpen... 8 maanden was mooier geweest.
Ik heb eigenlijk geen idee of poesjes met die leeftijd al echt vruchtbaar zijn want ik hoor altijd zo vanaf 6 maanden dat ze (over het algemeen) gecastreerd worden. Maar uitzonderingen heb je altijd natuurlijk :)
Door eefje
#707602
eefje schreef: nou is die kater na de enting ziek geworden en nog steeds niet helemaal hersteld,dus de 2e enting gaat niet door voor hem en ik wil hem zolang hij nog niet hersteld is ook niet laten castreren.
Hij sproeit ook nog niet dus haast heeft het niet.
hierom wil ik dus nog even niet aan castreren denken.
Het poesje is nog niet vruchtbaar denk ik maar wie zegt dat dat 100%zeker is?
Ik wil gewoon niet het risico lopen dat ze met een halfjaar al alles eruit moeten halen omdat het toch niet goed ging.
Vandaar ook de vraag over de poezenpil,al zou het maar voor een maandje zijn dan kan ik het effe rekken en die kater laten helpen als ie beter is.

groetjes eefje
Door Mieuw
#707661
Misschien kan je DA je hierin van advies voorzien.
Ik weet dat er enkele rassen zijn die al heel vroeg (4-5 maanden) vruchtbaar zijn (vaak de oosterse rassen). Misschien is jouw poesje van zo'n ras, of heeft ze voorouders van zo'n ras? Het kan dus wel hoor.
Als je haar nu nog niet wil laten helpen (waar niets mis mee is) kan je misschien het beste poes en kater gescheiden te houden. Ik zou een poesje niet voor ze zelf een keer krols is geweest de pil geven. Als ze eenmaal krols is geweest is ze er als het ware aan toe. Maar goed, dat is puur gevoelsmatig ik heb daar nooit iets over gehoord of gelezen, dus ik zou het verder niet kunnen onderbouwen.
Wat ik al zei, misschien heeft je DA nog suggesties.
Door eefje
#707672
apart houden gaat gewoon niet lukken,ze kunnen hier niet buiten en de ruimte binnen laat dat gewoon niet toe(en ik vind het sneu)
Ik moet er toch heen dinsdag vandaar dat ik het alvast hier vroeg,kan ik wellicht een beetje voorbereid daarheen.

de pil is dus niet verstandig voordat ze krols zijn geweest?kun je me uitleggen waarom?

ik wil die kater wel zo snel mogelijk laten helpen maar vanwege zijn weerstand durf ik het eigenlijk niet,zou dit heel veel kwaad kunnen dan?
tis toch maar een kleine ingreep  die maar kort duurt?
misschien denk ik er dan wel erger over dan dat het is.

groetjes eefje
Door Borke
#707768
eefje schreef: de pil is dus niet verstandig voordat ze krols zijn geweest?kun je me uitleggen waarom?
Door de bijverschijnselen (o.a. baarmoederontsteking en dat kan dodelijk zijn als je er niet snel bij bent).
Verder zou ik zo'n jong poesje liever geen hormonen toedienen, het is echt troep hoor.

Ik zou een van de 2 katten uit logeren sturen (of liever uit elkaar houden als je het echt wil dan moet dat toch kunnen!) en het poesje met 5 maanden laten helpen door de DA.
Door Mieuw
#707856
Tja, ik denk haast dat je uit een aantal kwaden de beste zal moeten kiezen.
* Of je laat poes en/of kater asap helpen.
* Of je zet je poesje op de pil, wat voor geen enkele kat van welke leeftijd dan ook goed is.
* Of je loopt het risico dat ze op een veel te jonge leeftijd een nestje krijgt.
* Of je probeert ze uit elkaar te houden.

De poezenpil is niet vergelijkbaar met de mensenpil.
Bij mensen voorkomt de pil dat dat het eitje bevrucht kan worden door het zaadje, en ook niet kan innestelen. Bij poezen geeft de pil een hormoon, waardoor het lichaam van het poesje 'denkt' dat het zwanger is en op die manier voorkom je krolsheid, en dus de kans dat het poesje gedekt wil worden. Je houd het poesje via de pil dus schijnzwanger. Daarnaast geven de hormonen die in de pil zitten een verhoogde kans op mamatumoren en baarmoederontstekingen.
Ik zou haar zeker niet al zo jong op de pil zetten en pas echt wachten tot ze in elk geval een keer krols is geweest. En áls ze dan op de pil gaat het zo kort mogelijk volhouden (maw asap laten castreren) en de 'dosis' van de pil verminderen. In de gebruiksaanwijzing staat 1 keer per week 1 pil, maar over het algemeen werkt het ook al prima met elke 2 weken een halve pil.
Daarnaast bestaat er ook een injectie met hormonen/chemicaliën die je katertje zou kunnen krijgen, en dat bewerkstelligd een soort van 'chemische castratie', daardoor zal hij een maandje of 5 onvruchtbaar zijn. Ook dit brengt gevaren met zich mee in de vorm van tumoren ed.
Al met al raad ik anti conseptie in de vorm van pillen en/of injecties bij katten af.
Maar goed, vraag je DA er naar. Die kent jou en je katten het beste, dus hij/zij zal wel goed kunnen adviseren wat slim is om te doen. Ook ivm je katertje die nog herstellende is van z'n ent-reactie.
Door eefje
#707919
oke ik zie het al(hoef ik mijn da niet voor te spreken ;) ) de pil is geen optie!
ik ga ze niet het risico laten lopen op enge tumoren enz.

dan gaan we kijken of die kater niet gewoon geholpen kan worden binnenkort,zoveel werk is het niet dus dan moet ik er maar gewoon vanuit gaan dat zijn weerstand het wel aan kan.
Hij is niet meer zwaar ziek hoor maar er zit nog een klein beetje geraag als hij ademhaalt,verder geen vieze ogen en ook niet niezen ofzo.
Ik zal het voorleggen bij de da en dan een afspraak maken om hem zo snel mogelijk te laten v helpen,ik wil geen baby's :baby:  ;)

groetjes eefje
Door Borke
#708041
Ik zou de verzwakte kater liever niet laten opereren, maar ze uit elkaar houden en met 5 maanden het gezonde poesje laten helpen.
Door Suzan54
#708177
Uit elkaar houden is zo onnatuurlijk en veroorzaakt zoveel stress dat dit ook voor de herstellende kater ongewenst is.

Aan alle opties zou ik deze willen toevoegen - gewoon de boel de boel later gaan. Hoe groot is de kans dat dit poesje extreem jong krols zal worden? Mocht het fout gaan, dan wordt zij op de tot voor kort gangbare methode gecastreerd. Dus niet alleen de eierstokken maar ook de baarmoeder verwijderen. Je moet alleen bijzonder attent zijn en het poesje een paar dagen nadat de krolsheid over is laten castreren want anders krijg je een soort abortus.
In noodgevallen (wanneer ik een potente kater over de vloer heb en er een opgroeiend poesje onverwacht krols kan worden, heb ik meer dan eens zo'n poesje tijdelijk op de pil gehad. Geen problemen. Vaak krols worden zonder dat de poes een nestje mag krijgen, is naar mijn ervaring riskanter voor het veroorzaken van die gevaarlijke baarmoederontstekingen. Maar geen haar op mijn hoofd om een poesje van 4 maanden op de pil te zetten.

Succes met het stel.
Door eefje
#708183
apart zetten gaat hem hier gewoon niet worden,dan gaan ze met zijn allen de hele boel bij elkaar zitten roepen en slopen ze de deuren,en we werken fulltime dus dat vind ik gewoon sneu om 1 van de 2 apart te zetten zonder gezeldschap.

die kater is niet meer zo ziek dat ie echt lamlendig is,de weerstand is alleen niet helemaal optimaal.
ik rek het nog even denk ik maar leg het morgen wel bij de DA voor,dan kijken we samen even wat het beste te doen is.
Ik vind de poes gewoon nog te jong,en ze is nog niet krols geweest maar ik wil echt niet dat ze veel te jong een nestje krijgt  dus ik krijg een beetje de zenuwen als ze zo loopt te versieren ::)
Maar ik wil ook niet dat ze te jong geholpen word.

nou ik ga het allemaal even op een rijtje zetten,bedankt voor het meedenken.

groetjes eefje
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door