Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Esmiralda
#705587
Hoi Allemaal,

Over 6 weken krijgen we een Oudduitse Herderpup. Nu krijgt ze bij de fokker de 1e inenting. Ik wil een goede keuze maken voor mijn hond en haar niet onnodig belasten met te veel inentingen. Nu vraag ik me af als ik met 12 weken laat inenten met het combinatievaccin tegen Hondenziekte, Parvo en Hcc of dit tezamen met de enting die ze met 6 weken heeft gehad voldoende bescherming biedt.

Wie heeft hier antwoord op?

Groeten van Esmiralda
Door Rosita
#705613
Mijn herder pup Vito is met 6 wk bij de fokker geent (Hondenziekte, Parvo en Hcc) en ik heb hem met 9 wk en 12 wk laten titeren op Hondenziekte en Parvo. Zijn titers waren beide keren mooi hoog en dus heb ik beide entingen overgeslagen. Vito is met 14 wk en 18 wk met Nobivac Lepto geent (weil moet 2x achter elkaar geent worden) en ik heb hem met ruim 6 mnd nog eens laten titeren op Hondenziekte en Parvo, wederom hoog genoeg. Vito is dus alleen met 6 wk geent tegen Hondenziekte en Parvo en deze enting is blijkbaar heel goed aangeslagen. Hcc heerst in nederland bijna niet meer en ik ga ervan uit dat Vito ook hier genoeg antistoffen tegen heeft, maar zeker weten doe ik dit niet. Ik denk er dus aan om hem met 12 mnd met Nobivac DHP te enten en daarna nooit meer. Wel denk ik jaarlijks tegen Weil te enten (als het even kan is het beter om alles apart te enten en dus niet in een cocktail).

Ik heb Vito dus alleen tegen Weil laten enten omdat ik wist dat zijn titers voor Parvo en Hondenziekte hoog genoeg waren, anders had ik hem waarschijnlijk met 12 wk laten enten tegen Hondenziekte, Parvo en Hcc en daarna nog 2x tegen Weil. Met 12 mnd had ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan als nu.
Door Lizzy
#705642
Mijn hond Linga is bij de fokker 1 keer gevaccineerd met Nobivac puppy DP dus Parvo en Distemper. Ik heb Linga op 9 weken laten titeren voor Parvo en Hondenziekte. Titer was hoog genoeg en ze is bij 9 weken niet geent. Op 12 weken heeft ze (helaas) de DHPPi gehad omdat DHP in Nederland toentertijd nog niet bestond en ik haar toch 1 maal tegen HCC (besmettelijke leverziekte) gevaccineerd wilde hebben. Pas op 16 weken is zij tegen Lepto gevaccineerd omdat deze enting voor de 16de week de ergste immuniteitsproblemen kan veroorzaken. Op 19 weken moest deze herhaald worden (drie weken later). Op eenjarige leeftijd is Linga wederom geent met de DHPPi (ze zou met DHP zijn geent als deze verkrijgbaar had geweest. Dat was ie toen nog niet, nu wel). Tegen Parvo, Distemper, HCC en Para Influenza laat ik haar niet meer enten. Lepto weet ik nog niet. Ik heb het dit jaar niet gedaan.

Dit zegt alleen maar hoe ik het heb gedaan. Ik denk dat jij, op basis van wat je weet/vindt, zelf moet beslissen hoe jij het hebben wil.
Door Lizzy
#705645
Dit is trouwens het nieuwe standaard entschema van Nobivac:

6 weken
Nobivac Puppy DP

8 - 9 weken
Nobivac Lepto + Nobivac Parvo-C
(parvo-c = is een verzwakt, levend vaccin)

12 weken
Nobivac DHP + Nobivac Lepto

1 jaar
Nobivac DHP + Nobivac Lepto
Door Suzan54
#705940
Wat goed dat jullie dit zo zorgvuldig aanpakken. Eerst de titer laten bepalen en op grond daarvan bepalen wat je doet. Dát is pas zorgvuldig! Snel na elkaar herhalen geeft vaak een schijnbescherming en helemaal niet, is van hetzelfde laken een pak. Dat is nog zo vaak goed afloopt zou wel eens te maken kunnen hebben met de hoge bescherming tegen de ziektes dankzij het feit dat deze ziektes nauwelijks kans krijgen zich te vermenigvuldigen omdat het gros van de honden wel regelmatig wordt ingeënt.
Ik zou mijn honden ook iets selectiever willen vaccineren maar ik heb er te weinig kijk op. Mijn katten worden dit al wel gedaan. Werden moet ik helaas zeggen want mijn inmiddels favoriete entstof kan ik niet zodanig gescheiden krijgen als ik het wil. Kattenziekte (verzwakt) hoeft echt niet vaker dan één keer in de drie jaar maar niesziekte incl. de gedode chlamydia wil ik toch wel graag iedere anderhalf jaar en dat lijkt op dit moment een onmogelijkheid.
Door Esmiralda
#706996
Ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor jullie reacties. Ik krijg het steeds helderder hoe ik het wil gaan doen.
Voor degenen die de titerbepaling hebben gedaan: Hebben jullie dat door je eigen dierenarts laten doen?



Groetjes,
Esmiralda.
Door Lizzy
#706999
Esmiralda schreef: Ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor jullie reacties. Ik krijg het steeds helderder hoe ik het wil gaan doen.
Voor degenen die de titerbepaling hebben gedaan: Hebben jullie dat door je eigen dierenarts laten doen?



Groetjes,
Esmiralda.
Nee, ik heb dat door Tannetje Koning laten doen.
Door Rosita
#707011
Lizzy schreef: Nee, ik heb dat door Tannetje Koning laten doen.
Ja, Tannetje heeft een praktijk/winkel in Amsterdam. Ze heeft maar een druppeltje bloed nodig en op de uitslag kan je wachten. Ze kan ook enten mochten de titers te laag zijn.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door