Fido schreef:
Ik wil hier met deze topic een discussie openen om iedereen na te laten denken welke weg er bewandeld kan worden voor rauwe voeding.
Ik heb wel even getwijfeld om dit te doen omdat ik niet als "bedrijf" aangevallen wil worden. Ik doe het omdat ik O zo graag wil dat meer eigenaren op een makkelijke en goede manier in aanraking kunnen komen met rauwe voeding.
Oké hier komt mijn gedachte spinsel;
Het voeren van rauwe voeding en de kennis daarover wordt aan alle kanten onderdrukt (verdere uitleg niet nodig ) We vormen nu een eigen rauwe"onderwereld" die gelukkig steeds populairder wordt. Volgens mij houden we (met we bedoel ik dus de rauwe voerders incl.mijzelf) het ook zelf in stand.
Kijk maar op barfplaats en andere forums, we doen er alles aan om het zo goedkoop mogelijk te krijgen, kofferbakruil op parkeerplaatsen, adressen met goedkoop goedkoper goedkoopst enz enz. Het lijkt wel of er niet verdient mág worden aan rauwe voeding. Er wordt zo intens afgegeven op brok en hoeveel geld "men" er aan verdiend.
Als men een verdere en snellere groei wil hebben in rauwe voeding dan moeten we het met z'n allen ook aantrekkelijker maken voor ondernemers om er tijd en geld in te willen investeren. Dat zal dan oa inhouden dat we bereid zijn om niet altijd voor het allergoedkoopste te willen gaan maar iets meer willen betalen bij die ondernemer die zijn nek ervoor uitsteekt. Natuurlijk bedoel ik daar niet mee dat rauw tig keer overdekop moet maar een gebruikelijke marge.
Ik heb een aantal mensen (waaronder ook da) gesproken die geloven in rauwe voeding maar die niet willen/kunnen investeren omdat het niet rendabel is.
Je kan er natuurlijk lang en kort over praten maar ondernemers doen niet iets voor niets (iedereen wil zijn geld verdienen ).
Ik denk dat als er verdienende (normale) marges op rauwe voeding zit dat er veel meer verkooppunten in Nederland komen. Ondernemers hebben dan ook ruimte om advertenties over rauwe voeding te plaatsen zodat het bekender wordt, zodat er meer mensen in aanraking komen, zodat er meer omzet is enz enz.
Hoe denken jullie daarover?
Neuh, waarom zou ik? Ik heb drie honden en ik wil hen graag het beste voeren (topkwaliteit) voor een zo redelijk mogelijke prijs. En dat houdt in dat ik mijn spullen dus niet bij jou haal of bij een andere ondernemer. Want jullie zijn voor mij simpelweg te duur. En ik zie niet in waarom ik een ondernemer moet spekken. Als ik het zelf voor weinig, rechtstreeks ergens kan halen.
Ik denk simpelweg dat je twee soorten mensen hebt: de die-hard barfers (waar ik mijzelf onder schaar) die desnoods naar Oost Friesland rijden om daar voor een goede prijs het beste spul te halen. En je hebt de mensen die of net starten, of kleine hondjes hebben, of lang niet zo flexibel/mobiel zijn zoals ik, nog onbekend zijn met de materie: en die kopen bij jou (of soortgelijke ondernemingen). En daar zul jij je dan op moeten richten.
Overigens kan het natuurlijk heel goed zijn dat ik met jouw producten helemaal niet duurder uit ben, wanneer ik ze bij jou koop. Ook al betaal ik bij jou meer! Aangezien ik ver moet reizen om bij mijn adressen te komen: sla ik heel veel tegelijkertijd in. En dus moet ik zeer veel/grote vriezers hebben. Die hier dag en nacht staan te loeien (ik heb 4 grote vriezers altijd aan staan). Maar als jij slimme ondernemer bent, dan reken jij voor mij uit wat het mij bespaard als ik bij jou op regelmatige basis koop zodat ik A)niet meer hoeft te reizen en B)Ik er geen 4 vriezers op na hoeft te houden. Maar goed, dit is aan de slimme ondernemer en niet aan mij om uit en voor te rekenen.
Jij zal je (samen met je conculega's) moeten richten op een specifieke doelgroep waar jij je spullen aan kwijt kunt raken. En misschien he, misschien zul je ooit de conclusie moeten trekken dat er aan barf niet te verdienen valt. Omdat het voor de mensen godzijdank makkelijk is om zelf hun spullen ergens te halen. Of met groepen tegelijktertijd naar het Islam Center rijden. En een slimme onderneming gaat dan iets ondernemen waar ie wel aan verdiend. Of het lukt wel, doordat je een goede manier vindt om voor een goede prijs mensen altijd te kunnen voorzien van een ruim assortiment. Bijvoorbeeld.
Ik zie het heel simpel. Ik heb jou (en andere ondernemingen) niet gevraagd om ondernemer te worden. En als je dat wel wordt: dan moet je zelf de creativiteit hebben om er een goedlopende business van te maken. En niet door mij te vragen om alsjeblieft meer te gaan betalen... Want dat doe ik niet en ga ik niet doen, tenzij het niet anders kan (ik 80 ben en niet meer naar Friesland kan rijden). Ik word beloond voor het feit dat ik door heel Nederland rijd voor het beste spul voor de beste prijs. En ik ken zat mensen die dat ook voor hun eigen voer doen. En daarover klaagt Albert Heijn ook niet. Tenminste, dit denk ik. Maar misschien zit ik er wel naast, zoals ik boven al schetste. Aan jou de taak om met goede marketing mij te overtuigen dat het kopen van jouw producten niet duurder is als het door heel Nederland rijden om voor weinig grote hoeveelheden te scoren.
Neemt niet weg dat ik het heel raar vind dat je aan rauwe/verse voeding niet zou mogen verdienen! Zodra je "commercieel bent" word je uitgekotst. Dat is natuurlijk te zot voor woorden! Ian Billinghurst wordt uitgebraakt omdat hij 'commercieel is gegaan'. Hij zou een trade mark hebben op BARF. Onzin, hij is een eigen voer gaan maken, onder de naam
BARF diet en daar heeft hij een TM op. Niet op BARF. Dat is en blijft gewoon een vrije term. Maar ondertussen word hij uitgespuugd. Mogens Eliasen. Vroeg geld voor zijn lezing. En werd uitgespuugd. Het schijnt heel vies te zijn, commercie, binnen rauw/vers. En daarin is men gewoon doorgeslagen, vind ik. Mensen steken tijd en geld en energie in bepaalde dingen en mogen daar in mijn ogen gewoon voor betaald worden. Voor niks gaat de zon op.
Wat ik ook denk is dat mensen geen flets idee hebben wat het inhoud om eigen ondernemer te zijn. En dat ze al helemaal geen flets idee hebben wat het inhoud om BARFspullen te verkopen. Men vergeet dat er vlees gehaald moet worden (meestal niet om de hoek), het verpakt moet worden, invroren moet worden, opgeslagen moet worden in vriezers, een winkelpand betaald moet worden, busjes rond moeten rijden, personeel moet worden aangenomen en betaald. En de gemiddelde Nederlander denkt dat zo'n bedrijf als het jouwe door 1 persoon kan worden gerund. Maar als mensen dus even nadenken, dan snappen ze toch ook wel dat jij (of welk bedrijf dan ook) niet op 3 plaatsen tegelijkertijd kan zijn en dus niet en vlees kan gaan halen en vlees kan opslaan en de winkel kan runnen, allemaal tegelijkertijd. En om zelf nog van je zaak te kunnen snavelen (eten), moet je dus echt wel heel veel pens verkopen hoor, dat je voor misschien 50 eurocent inkoopt, voor 10 eurocent laat verpakken en opslaan en voor 5 eurocent in de winkel ligt en je 100 euro kwijt bent aan je personeel (ik roep nu gewoon maar wat bedragen he. Het gaat er mij om dat mensen snappen dat het niet alleen een kwestie is van lamsribben inkopen en voor 4 keer zoveel verkopen - de kosten die een gemiddelde ondernemer heeft zijn hoog en volstrekt onderschat, denk ik). Mensen hebben echt geen weet. Ik denk dat jij (en andere ondernemingen) zich de krampen werken voor weinig. Voor een heel groot deel werkt bovenstaande denk ik ook voor de verkooppunten van kant en klaar versvlees. Heel veel werk voor weinig....
Overigens ken ik de kant en klaar versvleeshandel niet daar kan ik niet over oordelen. Maar aangezien dit in de categorie BARF staat en jij refereert aan kofferbakverkoop (en dat gaat over barf ingredienten): heb ik me vooral daarop geconcentreerd, op verkoop van BARF ingredienten.