Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yankeebulls
#70510
Hoi Ik ben Wout
Ik ben nieuw op dit board en ben erg geintresseerd in jullie voedingsmethode omdat ik een American Bulldog pup heb die ik graag groot wil brengen met barf.
Ik weet er nog niets vanaf maar het idee (terug naar het oorspronkelijke voedsel van de hond) spreekt mij enorm aan.

Om te beginnen moet ik even zeggen dat ik doordeweeks niet al te veel tijd heb om mij uitgebreid met het bereiden van de maaltijden, bezig te houden.
In het weekend wel uiteraard.
Nu vroeg ik mij af of ik niet 1x per week (maand) barf kon bereiden voor 7 (31) dagen en dan invriezen, vervolgens iedere dag een maaltijd te gebruiken om zodoende zaterdag weer een nieuwe lading te maken :D
Ikweet niet of dit mogenlijk is mbt het feit of je bijv sommige ingredienten wel goed kan invriezen zoals vis en ei etc.
Of bijv. alle voedingsstoffen dan nog wel aanwezig zijn.
Als het wel kan dan lijkt het mij een ideale oplossing voor mijn tijdschaarste.
Ook vroeg ik mij af of er niet een standaard recept bestaat waar alles inzit (ik denk dat je het dan wel heel groot moet aanmaken, bijv. voor een hele maand ofzo?)
Via mijn beroep kan ik redelijk aan de ingredienten komen die met vlees te maken hebben, ik werk namelijk in een slachterij ;D
Ook is mij nog niet duidelijk hoe ik ingredienten als olien en bijv. zeewier moet doseren (alle toevoegingen buiten het standaard verhaal).
Een hoop vragen, maarja dat heb je als je nog van niets weet ???
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Door Angelique
#70619
Hoi Wouter,

Je kan heel goed pakketten in het voren maken. Zelf maak ik pakklare porties van de losse grondstoffen, dan wissel je toch nog wat makkelijker af. Een standaardrecept is niet echt voor handen daar het voeren middels de BARF-methode als eerste filosofie heeft dat je het menu afstemd op het individu.
In de Bieb staan wel wat richtlijnen die je kunt hanteren.
Zelf supplementeer ik de zalmolie/zeewier enz. zo'n 1 a 2 keer per week.
Tijdens vachtwisselingen wat vaker.
Door debbymuch
#70627
weet niet of je als compleet versvoer geeft.

daar zijn wij mee begonnen,met carnibest.
en toen gaan uitbreiden met barf dagen.

ja kan het makkelijk invriezen.
de groente hap maak ik eens in de twee weken doe ik een aantal groentes mixen en verdeel ik het.
het vlees doe ik ook meteen in pakketjes van 500 gram.
zo ook de botten gaan hier allemaal op gewicht in de vriezer.
zo sla ik vlees en botten voor een maand in.
en groente/fruit voor twee weken.
en 1 keer in de week neem ik vis van de markt voor ze mee.

en ja als je in een slachterij werkt zou ik zeggen doen ;D

lees een hoop en vraag een hoop.
Door Paul_Barte
#70655
Wouter,

Ik blijf het zeggen maar zet je pup op een goed versvleesvoer!!!
In die tijd kun je je lekker inlezen, informeren, menu'tjes bekijken, vragen stellen enz. enz.
Dan ga je 1 of 2 dagen in de week zelf samenstellen en zo ga je langzaam aan steeds meer zelf klaarmaken.

Maak in de tussentijd een lijst van wat je kunt scoren bij de slachterij en kijk hoe je dit kunt verwerken.

Varkensvlees staat op de verboden lijst......kun je aan botten komen van kalveren of andere jonge dieren, wat voor spiervlees kun je scoren, welke organen zijn beschikbaar enz. enz. enz.

Haastige spoed is zelden goed (en ik praat uit ervaring, heb al veel mis zien gaan door mensen die iets te enthousiast waren).

Succes.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op do 25 mar 2004, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#70687
Ik sluit mij bij Paul aan.
Eerst goed weten waar je mee bezig bent, vooral bij een pup, want die krijgt maar 1 keer de kans op goed op te groeien.
Door Lizzy
#70793
Hoi Wout, misschien is het inderdaad geen gek idee om eerst een kant-en-klare complete rauwe voeding aan jouw pup te gaan geven en je dan in te lezen in de materie. Je kunt dan al snel overstappen naar bijv. 5 dagen per week kant-en-klare voeding en 2 dagen per week zelf samenstellen.

En, tegen de tijd dat je het allemaal in de vingers hebt, kun je het zelf samenstellen uitbreiden. Ik denk dat het niet zo moeilijk is om pakketten te maken en in te vriezen. En ei kun je dan gewoon vers geven. Dat hoef je natuurlijk niet persee door je pakketten te doen! Dit kan ook net voordat je het opdient.

Groetjes, Lizzy
Door jelle
#70844
Ik zou ook beginnen met compleet versvoer. Dan kan je pup rustig aan wennen aan dit voer zonder gelijk al de grote hompen en botten te moeten verwerken, daar moeten ze meestal even aan wennen.
Verder kun je prima hele maaltijden samenstellen en dat invriezen. Die eieren moeten er dan misschien nog los bij (zou ik niet invriezen) maar vlak voor je het eten geeft een eitje uit de koelkast pakken en in de bak van de hond mikken moet er toch zelfs doordeweeks wel af kunnen toch...

Of je voor een week of een maand tegelij wilt klaarmaken ligt denk ik meer aan de capaciteit van je vriezer dan ergens anders aan...

Het zullen overigens waarschijnlijk wel niet allemaal dezelfde maaltijden worden. Als je elke dag hetzelfde geeft wordt het allemaal weer wat eenvormig, de echt leuke dingen (bijv. een groot bot met vlees) kun je pas echt makkelijk inpassen als je je evenwicht in het menu over een paar weken aanbrengt en niet elke dag helemaal compleet wilt voeren.

Waar woon je ergens trouwens en kun je door je werk in de slachterij misschien nog meer mensen hier helpen aan spullen?
Laatst gewijzigd door jelle op vr 26 mar 2004, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door yankeebulls
#70930
De situatie is op dit moment dat ze ieder dag gewoon brokken (royal canin maxi junior) eet (2x voor 2 uur) en dan krijgt ze rond 6 uur vlees en groente fruit mix.
Het vlees bestaat uit kippenvleugel, rundvlees, en pens.
weegt +/- 160 gram en daarbij dus groente en fruit.
Van dit vlees (incl kippe botjes) heeft ze totaal geen problemen, ze heeft altijd een mooie stevige ontlasting.
Vooralsnog wil ik een gedeelte brokken handhaven en 'savonds dus vers geven.
Waarom wil ik een gedeelte brokken handhaven? omdat ik nog niet zeker weet dat ik de goede samenstelling heb in mijn vers gedeelte om er zeker van te zijn dat dit beter is als de brokken ??? :-\
Wil ook het beste resultaat halen wat mogenlijk is mbt tot gezonde heupen etc dus totdat ik genoeg weet over barfen wil ik er nog niet helemaal aan beginnen.
Als ik zeker weet dat ik het ook goed doe dan zou ik graag helemaal overstappen.

ps gisteren probeerde ik voor het eerst om de vleugel te voeren zonder hem in stukjes te hakken met jullie methode (vasthouden om zodoende de hond te dwingen er op te kluiven), echter één moment verminderde ik de druk in mijn vingers en ze slikte gelijk heel de vleugel (alleen het dikke stuk) in 1x door.
Vond ik toch minder leuk, voortaan ga ik het denk ik maar standaard hakken ;D

Kan ik ergens vinden welke hoeveelheden ik van alles moet voeren? hoeveel mag ik gebruiken van de extra toevoegingen zoals eieren zeewier olien etc. waar vind ik dat?

groeten Wout
Door sharpie
#70972
Hoi Wout,

Je zou dus inplaats van de brokken, kant-en-klaar versvlees maaltijden kunnen geven, dat is kompleet, dus dan weet je dat je hond alles binnenkrijgt wat nodig is.
Kijk even bij de afdeling kant-en-klaar versvlees op dit forum,daar vind je informatie over welke merken er zijn etc.

Verder is het gratis te downloaden e-book van Pat McKay misschien een handige basis handleiding om te beginnen, voor hoe een barf menu er ongeveer uit moet zien: http://www.patmckay.com
Maar lees vooral zoveel mogenlijk hier op barfplaats en ook van verschillende schrijvers van barfboeken.

ook in de bibliotheek afdeling hier op barfplaats staat veel info en kijk ook bij de menu's, daar kan je zien hoe andere mensen hun honden voeren.

Toch nog even wat links van versvlees merken:
http://www.carnibest.nl
http://www.bibidiervoeding.nl

Succes.
:)
Laatst gewijzigd door sharpie op vr 26 mar 2004, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door