Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Milou-Roxy
#703558
hallo,
wat is een leuk menu om mee te beginnen voor een 4 jarige lab?? (met iets overgewicht)
ik kan wel verschillende menu's vinden van iedereen, maar om daar nu mee te beginnen :o
madam hier is alleen brok gewend, en KVV (daarbij ging ze dingen stuk bijten)

en hoe kan je zonder weegschaal het gewicht van de ingrediënten weten?
zijn er dan behalve vlees/vis nog meer dingen die je erbij kan geven?

(sorry als dit al ergens staat, kon het niet vinden)
Door Lizzy
#703570
Ik ben bang dat het zo toch niet werkt... Ik ben bang dat ik je geen leuk menu kan geven, voor je hond. Het is juist de bedoeling dat je dat zelf samenstelt. En zelf begrijpt waarom je wat moet voeren en in welke hoeveelheden. 

Maar wat bedoel je met "daarbij ging ze dingen stuk bijten"?
Door Milou-Roxy
#703587
Lizzy schreef: Ik ben bang dat het zo toch niet werkt... Ik ben bang dat ik je geen leuk menu kan geven, voor je hond. Het is juist de bedoeling dat je dat zelf samenstelt. En zelf begrijpt waarom je wat moet voeren en in welke hoeveelheden. 

Maar wat bedoel je met "daarbij ging ze dingen stuk bijten"?
ik wil het gerust zelf samen stellen hoor, maa rik weet niet waat ze in het begin het beste kunnen eten... en de hoeveelheid snap ik niet, vandaar mijn vraag...

stukbijten... nou ja, flessen kauwen, op andere dingen kauwen (op dingen die niet mogen) en daar heeft ze met gewoon brok al geen last van, maar dat vindt ze neit lekker...
Door Lizzy
#703708
Misschien is het toch handig om je hond eerst helemaal over te zetten op een kant en klare rauwe voeding. In de tussentijd kun je je dan wat in gaan lezen in de materie, te beginnen hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

En een volwassen hond eet ongeveer tussen de 2% en 7% van het lichaamsgewicht waarbij 2% voor grote en 7% voor hele kleine hondjes is. Voor een Labrador zou ik uit gaan van 2% van het lichaamsgewicht.

En dan zou ik, als ik jou was, beginnen met 50% vleesbot, 15% orgaanvlees, 15% groente en 20% spiervlees.

In het bovenstaande topic kun je lezen hoe je moet beginnen, waar je op moet letten en met welke vleesbotten je het best kunt starten.
Door Milou-Roxy
#703769
dank je wel,
ze heeft op volledig KVV gezeten, maar dan is niets veilig voor haar tanden...
dus dat is ook niet erg fijn, daardoor is mij aangeraden om te gaan barfen
ik ga het gewoon eens aandachtig allemaal wéér doorlezen, hopenlijk kom ik er nu wel uit,
bedankt
Door Lizzy
#703777
Aha, OK.

Dan is het misschien handig om vanuit een versvlees situatie je hond direct te laten wennen aan kippennekken. Als de kippennekken goed verteerd worden (dat heb je met een dag of wat wel bekeken), ga je direct over naar kipkarkas of delen van hele kip. Als dat goed gaat, kun je ook delen van hele parelhoen of eend of konijn gaan voeren. En als dat ook goed gaat, kun je geitenribben en lamsribben en kalfswervels, etc. toe gaan voegen (lees het "honden en het eten van botten" document).

Ik weet niet hoeveel ze weegt? En hoeveel zou ze moeten wegen?

In ieder geval, van het totaal dat je geeft aan zelf samengestelde voeding, kun je de helft vleesbotten gaan voeren (zoals hierboven beschreven).

Geef haar verder 15% a 20% orgaanvlees, inclusief pens en geef de pens in zulke groot mogelijke lappen, zodat ze daar flink op moet 'kauwen'.

Geef haar verder 10% a 15% groentemix van rauwe, gepureerde groentes (zie 'barf voor beginners') en meng dit met bijvoorbeeld het vlees of orgaanvlees of vis.

Geef haar verder 20% spiervlees in de vorm van runderkopvlees, lamsvlees, geitenvlees, etc. En geef dit ook weer in zo groot mogelijke stukken. Zeker kopvlees is lekker taai, en daar kunnen ze zich lekker op uitleven.
Door Yves
#703841
Als je eerst nog ff een tijdje kvv wilt geven (en tijd wil maken om je verder in te lezen over Barf). Dan kun je de kvv in de zwarte Kong stoppen. Dan heeft ze misschien minder/geen zin meer om op andere dingen te gaan kauwen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door